Šta znači biti istinski obrazovan?

Noam Čomski: Šta znači biti ISTINSKI obrazovan​




Noam Čomski, poznatiji kao “otac moderne lingvistike”, autor je više od 100 knjiga o lingvistici, istoriji, filozofiji, politici, obrazovanju, modernoj kulturi. Više od 60 godina bio je profesor na Univerzitetu Masačusets (Institut za tehnologije – MIT), ali ono što ga je uvek izdvajalo od njegovih kolega jeste velikodušnost s kojom je delio sva svoja znanja, otkrića i stavove sa svakim ko bi ga pitao.
noam-chomsky.jpg


Ovako on odgovara na pitanje šta znači biti istinski obrazovan.
“Mislim da ne mogu bolje odgovoriti na pitanje šta znači biti istinski obrazovan nego tako što ću se vratiti na neke od klasičnih pogleda na tu temu. Na primer, osnivač modernog sistema visokog obrazovanja, Vilhelm fon Humbolt, vodeći humanista, neko ko je simbol prosvetiteljstva i ko je opširno pisao o obrazovanju i ljudskom razvoju tvrdi, mislim, prilično uverljivo, da je osnovni princip, a zahtev ispunjenog ljudskog bića sposobnost da samostalno istražuje i konstruktivno stvara bez spoljne kontrole.
Ako se osvrnemo na moderne kolege, vodeći fizičar koji je predavao ovde [na MIT-u], tvrdio je svojim studentima da nije važno šta obrađujemo na času, već je važno šta će oni na tim časovima otkriti.
Covek,ma koliko znao,uvek moze da nauci jos.
 
Tačno sam znala da jesi ;) intuicija :D Aj da se sama ne brišem jer spamujem :(
nije spam , samo sam dočarao ono što si ti pre mene napisala,
Poenta i jeste da obrazovanje ne bude samo formalno već primenljivo.
ti je to , ono moje sa ovim tvojim iskazom su itekako povezani , ti si to na kulturan način to kazala , a ja malo šaljivo 🌹🍀🙏
 
prilično uverljivo, da je osnovni princip, a zahtev ispunjenog ljudskog bića sposobnost da samostalno istražuje i konstruktivno stvara bez spoljne kontrole.

Biti istinski obrazovan znači biti u poziciji da pronalazite informacije, raspitujete se i na osnovu resursa koji su vam na raspolaganju – stvarate. Da znate gde da tražite, da znate kako da formulišete ozbiljna pitanja, da standardnu doktrinu preispitujete i dovodite u pitanje, ako je to prikladno. Da pronađete svoj put, da oblikujete pitanja koja vredi slediti i da razvijete taj put kojim ćete ih slediti. To svakako znači i da znate i razumete mnoge stvari, ali mnogo važnije od toga da imate informacije pohranjene u svom umu jeste da znate gde da tražite, kako da gledate, kako da ispitujete, kako da izazovete, kako da postupite samostalno, da se nosite sa izazovima koje vam svet predstavlja i koje razvijate tokom svog samoobrazovanja i istraživanja i istraživanja, u saradnji i solidarnosti s drugima.
Čovek je sasvim lepo objasnio citat s kojim se slaze. Ovde nema sta da se oduzme ili doda.
 
NeTaj vic je baš mnogo star ;) Naravno da neko ko ima mnogo slabih ocena iz raznih predmeta ,možda ima neki drugi problem. Često profesori ocene daju i na osnovu ponašanja na svom času a ne na osnovu znanja. Ocena i nije uvek merilo nečijeg obrazovanja, i to je činjenica.
Ne otvore udžbenik.
Iz nekog razloga da misle da je dovoljno što rade na času i eventualno domaći, za mnoge jače i ozbiljnije predmete to nije dovoljno.
Posebno ukoliko učenik nema afinkteta prema tim predmetima(matematika, hemija, fizika, elektro predmeti, i sigurno ima još neki koji se ne uči samo nego vežba i savladava)...

Bolji izraz od obrazovan je možda izraz žedan znanja, a ne nasit istog...
Obrazovanje ovde ima ogromnu odgovornost da nauči učenike da žele da znaju da bi stvarali nova znanja a ne da bi samo ponavljali i ponavljali...
Ali to su elitne škole, za decu radnika dovoljne su ove ponavljačke...
 
Moje mišljenje je da čovek pre svega treba da bude kulturan, da ima manire, to je deo obrazovanja, bez obzira na to da li je inteligentan ili nije(pričamo obrazovanju). Dok sa druge strane imaš i neobrazovane, ali inteligentne ljude. Zatim imaš obrazovane i inteligentne ljude i kulturne ljude, a imaš i obrazovane, inteligentne i vrlo nekulturne ljude koji psuju, ponašaju se kao da su za rijaliti i slično.
Uvek se dešavaju primeri iz prakse kada stariji ljudi pohvale neko dete rečima ,,kako je kulturno dete i ponaša se kao da je stariji za svoje godine, uvek se javi, lepo priča, ima stav odrasle osobe,,.
Baš gledam neke snimke Novaka Đokovića, kad je imao 4 godine, koliko je bio sladak, ponašao se baš mirno, bio je mirno dete, nije pravio eki dar mar, snimke sa terena dok je vežbao sa svojim prvim trenerom, baš mi je delovao kao kulturno jedno i fino detence. Snimak iz 1991. godine.. I sad mislim da je takav, s tim da one psovke bismo svi koristili da imamo publiku koja nas provocira godinama, pijanog Hrvata koji provocira itd. A on i može da kaže ,,***** vam m svima,, na turniru, jer su ga pre godinu dana deportovali kao kriminalca, ali zato je pomogao prošle godine jednom čoveku koji je bio zatvoren u ttom azilu 15 godina.. I to je deo kulturnog ponašanja, pomogao je nepoznatom čoveku u nevolji da postane slobodan čovek.
Ja i dobrotu ubrajam u obrazovanje(iako nije), po meni jeste, kad je neko dobar, predusretljiv, želi da pomogne, takvih je malo. Meni su ti ljudi divni.

A ima ljudi koji imaju nekoliko doktorata i vrlo su sebični i iskompleksirani, imao sam priliku da pišem sa par njih i ne bih voleo da ih upoznam uživo. Puni su sebe i misle da su veći od Boga. Ponašaju se da su nedodirljivi. Cenim njihove diplome, sigurno su veoma inteligentni, radni, ali ne cenim njih i njihovo ponašanje koje bi trebalo da bude deo obrazovanja, da nema sujete, pohote, onoga samo ja pa ja pa ja sve znam, ti ništa ne znaš jer nisi moj nivo obrazovanja. Neka njima sve te visoke strane škole, ali ja bih radije da ne budem pored njih ni pet minuta, ni silom prilika.
 
Moje mišljenje je da čovek pre svega treba da bude kulturan, da ima manire, to je deo obrazovanja, bez obzira na to da li je inteligentan ili nije(pričamo obrazovanju). Dok sa druge strane imaš i neobrazovane, ali inteligentne ljude. Zatim imaš obrazovane i inteligentne ljude i kulturne ljude, a imaš i obrazovane, inteligentne i vrlo nekulturne ljude koji psuju, ponašaju se kao da su za rijaliti i slično.
Uvek se dešavaju primeri iz prakse kada stariji ljudi pohvale neko dete rečima ,,kako je kulturno dete i ponaša se kao da je stariji za svoje godine, uvek se javi, lepo priča, ima stav odrasle osobe,,.
Baš gledam neke snimke Novaka Đokovića, kad je imao 4 godine, koliko je bio sladak, ponašao se baš mirno, bio je mirno dete, nije pravio eki dar mar, snimke sa terena dok je vežbao sa svojim prvim trenerom, baš mi je delovao kao kulturno jedno i fino detence. Snimak iz 1991. godine.. I sad mislim da je takav, s tim da one psovke bismo svi koristili da imamo publiku koja nas provocira godinama, pijanog Hrvata koji provocira itd. A on i može da kaže ,,***** vam m svima,, na turniru, jer su ga pre godinu dana deportovali kao kriminalca, ali zato je pomogao prošle godine jednom čoveku koji je bio zatvoren u ttom azilu 15 godina.. I to je deo kulturnog ponašanja, pomogao je nepoznatom čoveku u nevolji da postane slobodan čovek.
Ja i dobrotu ubrajam u obrazovanje(iako nije), po meni jeste, kad je neko dobar, predusretljiv, želi da pomogne, takvih je malo. Meni su ti ljudi divni.

A ima ljudi koji imaju nekoliko doktorata i vrlo su sebični i iskompleksirani, imao sam priliku da pišem sa par njih i ne bih voleo da ih upoznam uživo. Puni su sebe i misle da su veći od Boga. Ponašaju se da su nedodirljivi. Cenim njihove diplome, sigurno su veoma inteligentni, radni, ali ne cenim njih i njihovo ponašanje koje bi trebalo da bude deo obrazovanja, da nema sujete, pohote, onoga samo ja pa ja pa ja sve znam, ti ništa ne znaš jer nisi moj nivo obrazovanja. Neka njima sve te visoke strane škole, ali ja bih radije da ne budem pored njih ni pet minuta, ni silom prilika.
Visoko obrazovani i inteligenti ljudi nemaju potrebe da se dokazuju i nipodaštavaju druge, to sam imala prilike da se uverim. Što je veći nedostatak u obrazovanju nekih, skloni su da budu sujetni i da se potcenjivački odnose prema drugima.
 
Poslednja izmena:
Poenta i jeste da obrazovanje ne bude samo formalno već primenljivo.
Ovde se barata sa nejasnim pojmovima.

Šta znači primenljivo pre svega?

IV stepen obrazovanja je vrlo primenljiv u različitim oblastima i za ogroman broj poslova npr. ljudi koji su ili prirodno inteligentni ili dovoljno iskusni mogu da optimizuju i razrade delatnost kojom se bave. takođe mogu se dodatno edukovati tokom karijere određenim kursevima, praksama i slično u smislu optimizacije primenljivosti svog znanja.

Isto važi za III, VII, i koji stepen više. Reč je o "horizontu" znanja na koji si izbio i tvojoj ličnoj sposobnosti da iz toga izvučeš više u direktnoj primeni istog.

Sa druge strane, neko kao ti, koji si u sistemu prosvete, trebalo bi da vidiš da ono što upredajete nije samo vezano za "primenljivost" već nešto što jpretstavlja "prosvećivanje" tj. širenje vidika - znanja koja pripadaju razvoju ličnosti i shvatanju sveta (može i ne mora biti ko"korisno" i "primenljivo").

Ne treba to dodatno mistifikovati taj proces. On je tu već dovoljno dugo, pa da ne mora g-din Čomski da izmišlja neke rupe na saksiji. Doduše on lepo živi od svojih mudrolija što možemo nazvati "primenljivošću" njegovog "horizonta" obrazovanja.
 
Ovde se barata sa nejasnim pojmovima.

Šta znači primenljivo pre svega?

IV stepen obrazovanja je vrlo primenljiv u različitim oblastima i za ogroman broj poslova npr. ljudi koji su ili prirodno inteligentni ili dovoljno iskusni mogu da optimizuju i razrade delatnost kojom se bave. takođe mogu se dodatno edukovati tokom karijere određenim kursevima, praksama i slično u smislu optimizacije primenljivosti svog znanja.

Isto važi za III, VII, i koji stepen više. Reč je o "horizontu" znanja na koji si izbio i tvojoj ličnoj sposobnosti da iz toga izvučeš više u direktnoj primeni istog.

Sa druge strane, neko kao ti, koji si u sistemu prosvete, trebalo bi da vidiš da ono što upredajete nije samo vezano za "primenljivost" već nešto što jpretstavlja "prosvećivanje" tj. širenje vidika - znanja koja pripadaju razvoju ličnosti i shvatanju sveta (može i ne mora biti ko"korisno" i "primenljivo").

Ne treba to dodatno mistifikovati taj proces. On je tu već dovoljno dugo, pa da ne mora g-din Čomski da izmišlja neke rupe na saksiji. Doduše on lepo živi od svojih mudrolija što možemo nazvati "primenljivošću" njegovog "horizonta" obrazovanja.
Zar nije svrha obrazovanja usvojiti, primeniti, istraživati, povezati ?
 
Nisam ja odlutala već si ti na definiciji , fontalni način rada , ja predajem, vi slušate i možda usvajate, ili ćete možda da nabubate bez razumevanja.I otkud ti to da se samo na časovima matematike i filozofije tako uči ? Moje,kao nastavnika je, da im objasnim, da ih uputim da sami pronađu ,da postave pitanje ili pokrenu diskusiju, istraže i da stečeno znanje prošire i primene u konkretnim slučajevima.
 
Nisam ja odlutala već si ti na definiciji , fontalni način rada , ja predajem, vi slušate i možda usvajate, ili ćete možda da nabubate bez razumevanja.I otkud ti to da se samo na časovima matematike i filozofije tako uči ? Moje,kao nastavnika je, da im objasnim, da ih uputim da sami pronađu ,da postave pitanje ili pokrenu diskusiju, istraže i da stečeno znanje prošire i primene u konkretnim slučajevima.
kom uzrastu predaješ?
 
Radila sam i kao učiteljica , na žalost, moram da se složim da je bilo i kolega koji su po svaku cenu forsirali novotarije Uvek sam se zalagala da se zadrže stare, dobre metode i obogate novinama, na taj način sam dobijala najbollje rezultate. I ne možeš sa svakim detetom na isti način raditi, to svaki bolji pedagog od nas , zna.
 

Back
Top