Mentalno zdrava ličnost

"ako covek radi ono sto je oduvek radio..i dobijace ono sto je oduvek dobijao"
"kako sejes tako ces i zeti"
garantuje mi frojd jung kant ..autoriteti..kako ko..i ti lupas gluposti:lol: ccc
Teško da ti oni to garantuju.
Kao prvo, pošto si mlad i neiskusan, ljudi i danas rade ono što su radili ali ne dobijaju onoliko koliko su dobijali. Razlog: vremena i uslovi se promenili.
Kakva setva - takva žetva, ako ne ubije grad, suša, bolesti...
Pa i seljaci znaju ono što ti ne znaš.
 
Termin ''asertivnost'' sadrži višestruka, po pravilu pozitivna značenja u smislu ponašanja jedne ličnosti u dodiru sa drugim ljudima, u kojima ona dosljedno ispoljava crte i obilježja karaktera kao što su ''upornost'', ''doslednost'', ''iskrenost'', ''pouzdanost'', ''samopotvrdnost'' i ''odbranu''.
U tome smislu i upotreba termina u našem jeziku služi da se opiše nečije ponašanje kojim se brani neko sopstveno legalno pravo, a takva ''odbrana'' je izražena slobodnim iznošenjem svojih misli, osjećanja i stavova, na jasan, nedvosmislen i iskren način poštujući pri tome i prava drugih osoba.
Apstrahujući ova mnogostruka značenja, asertivno ponašanje možemo jednostavno da odredimo kao jedan od oblika samopotvrđujućeg ponašanja.
Takvo određenje, praktično označava sposobnost neke osobe da u kontaktu sa drugim ljudima, na neagresivni način, odbrani svoje dostojanstvo i cjelovitost od namjere drugih ljudi da je instrumentalizuju ili da njome manipulišu na bilo koji način i sa bilo kakvim namjerama i ciljevima.
 
Asertivna prava:
1. Vaše je isključivo pravo da samostalno procjenjujete sopstveno ponašanje, ali ako je to potrebno, snosite i posledice zbog takvog ponašanja
2.Niste dužni uvijek i u svakoj prilici da objašnjavate ili se izvinjavate za sopstvene postupke
3.Na vama je da procjenite da li ste dužni da rješavate tuđe probleme ili pak da se žrtvujete za tuđe dobro
4.Pravo da promjenite sopstveno mišljenje jednostavno znači da umete da mislite
5.''Griješiti je ljudski'', ali ljudski treba i snositi posljedice sopstvene greške
6.Kada vam nešto nije poznato, koristite pravo da jednostavno izjavite:''Ne znam''
7.Izjavite slobodno da ne razumijete ono što zaista ne razumijete, da biste naknadno bili u stanju da razumijete ono što je potrebno da razumijete.
8.Vaše je neotuđivo pravo da ljubomorno čuvate sopstvenu nezavisnost
9.Ne bježite od sopstvenih potreba.Imate pravo da ,bez pritiska, zahtjevate od drugih ljudi da izađu u susret tim potrebama
10.Niste kip, mumija ili drvo. Izrazite bez straha kako pozitivna tako i negativna osjećanja
 
Asertivna prava:
1. Vaše je isključivo pravo da samostalno procjenjujete sopstveno ponašanje, ali ako je to potrebno, snosite i posledice zbog takvog ponašanja
2.Niste dužni uvijek i u svakoj prilici da objašnjavate ili se izvinjavate za sopstvene postupke
3.Na vama je da procjenite da li ste dužni da rješavate tuđe probleme ili pak da se žrtvujete za tuđe dobro
4.Pravo da promjenite sopstveno mišljenje jednostavno znači da umete da mislite
5.''Griješiti je ljudski'', ali ljudski treba i snositi posljedice sopstvene greške
6.Kada vam nešto nije poznato, koristite pravo da jednostavno izjavite:''Ne znam''
7.Izjavite slobodno da ne razumijete ono što zaista ne razumijete, da biste naknadno bili u stanju da razumijete ono što je potrebno da razumijete.
8.Vaše je neotuđivo pravo da ljubomorno čuvate sopstvenu nezavisnost
9.Ne bježite od sopstvenih potreba.Imate pravo da ,bez pritiska, zahtjevate od drugih ljudi da izađu u susret tim potrebama
10.Niste kip, mumija ili drvo. Izrazite bez straha kako pozitivna tako i negativna osjećanja
sve je to lepo..i u sustini tacno..ali je gotovo neprimenljivo..u praksi naravno
nista ne znaci jednoj osobi da ima takva razumevanja kad na tu jednu osobu dodje 10 000 onih koji nemaju veze sa zivotom blage
ceo ovaj koncept je nesto sto bi valjalo pustiti u medije o cemu bi valjalo pricati..i cemu bi ljude trebalo uciti..od malih nogu..jerbo to posananje opet nista ne znaci ako covek ne stekne naviku da se na taj nacin ponasa i razmislja
 
sve je to lepo..i u sustini tacno..ali je gotovo neprimenljivo..u praksi naravno
nista ne znaci jednoj osobi da ima takva razumevanja kad na tu jednu osobu dodje 10 000 onih koji nemaju veze sa zivotom blage
ceo ovaj koncept je nesto sto bi valjalo pustiti u medije o cemu bi valjalo pricati..i cemu bi ljude trebalo uciti..od malih nogu..jerbo to posananje opet nista ne znaci ako covek ne stekne naviku da se na taj nacin ponasa i razmislja

Asertivnost je vještina vladanja sobom ...ima tu mnogo toga da se priča..ovo je samo uvod...
...eto kako ti vladaš sobom i svojom okolinom?
...uspostavljaš ravnotežu?
 
Asertivnost je vještina vladanja sobom ...ima tu mnogo toga da se priča..ovo je samo uvod...
...eto kako ti vladaš sobom i svojom okolinom?
...uspostavljaš ravnotežu?

Vi stalno govorite o "vladanju", a ovde niko (sem mene od relativno nedavno) ne misli da stvarno vlada sobom. A istina je bas to, da mi jesmo vladari. Onaj koji vlada se mnogo odmerenije i odgovornije ponasa sa svojim resursima i to je onda sklad.
 
ljudi ..masa ljudi nemaju predstavu o tome..
da je svaka njihova misao ..emocija..akcija..njihovo licno delo..njihova odgovornost..

niko te ne moze ..emocionalano povrediti kako se to cesto pominje..ti si taj koji kreira emociju bola..ti si odgovoran za postojanje bola..niko drugi..negde na nekom nivou svesti doneo si odluku da osecas tu emociju u tom trenutku..taj proces se moze razumeti i njeme rukovoditi..indirektnim putem koji obuhvata samoobuku koriscenjem fokusa i maste
 
ni jednu..da bi bio pametan mora da razume na sta se metafora zaista odnosi..tj sta je pesnik njome zaista hteo reci
razumevanje se ne stice pamcenjem vec razmisljanjem

:lol: ..ma nisam mislila na taj način ...
..htjela sam se malo našaliti...
..al ozbiljno...dobiješ 10 000 stranica metafora ... na koji način da ih što više zapamtiš ...a recimo moraš?
...naš sistem školovanja se naveliko zasniva na tome?
Kako nazivaš one koji zapamte veći broj metafora?
To je bila poenta?
 
Asertivne tehnike
1. Tehnika otvaranja - Osjećanja se u principu teže izražavaju od uvjerenja, mišljenja i stavova. Otvaranje intimnih osjećanja, želja i očekivanja pred drugima, pa čak i bliskim osobama je zametan posao.
Rječnik ''tehnike otvaranja'' služi se izrazima poput: ''Čini me nervoznim(om)'', ''Povređuje me''...''Ne dopada mi se'', ''Uznemirava me'', ''Plaši me'' i tako nadalje.
Suptilno korištenje tehnike zahtjeva od osobe da izbjegava ekstremne rečenice poput:''Smrtno sam uvređen(a)'' ili ''Nesrećan(a) sam ...ili ''konačne'' riječi kao što su, na primjer, 'uvijek', 'nikada', 'apsolutno' i 'definitivno'
-dijaloški obrazac:
1. Otvaranje(''Osjećam se...'')
2. Razlozi koji objašnjavaju takvo osjećanje.
3. Tačno izražavanje sopstvenih htenja i želja u odnosu na sagovornika i problematičnu situaciju.
4.Smisaoni, realističan i ostvarljiv prijedlog za razrješenje situacije
5. Zahtjev sagovorniku da se iskreno izjasni o prijedlogu.
Primjer:
On: ''Izgleda da si ljuta što sam malo zakasnio na sastanak?''
Ona: ''Napetija sam nego obično. Zaista mi ne odgovara tvoje učestalo kašnjenje na sastanke''.
On: ''Ali...''
Ona: ''Željela bih da se drugi put držiš dogovora. Ako ti ne odgovara ovo vrijeme, da utanačimo neki drugi termin. Šta misliš o tome?

2.Tehnika zamagljivanjem
Prvi dio rečenice je donekle ''diplomatskog karaktera'' jer se sagovorniku priznaje pravo da ima pravo na sopstvenu istinu, pa neka je ona i manipulativna.U drugom dijelu rečeničnog dijaloga,međutim, osoba realno brani svoje legalno pravo, koje je manipulativnim manevrom sagovornika dovedeno u pitanje.
Primjer:
Ž- Obespokojavaju me tvoje neosnovane sumnje
M- Ma kakve neosnovane sumnje?Sve vrijeme si pričala sa onim bezveznjakom preko puta tebe
Ž- Tačno je samo to da smo nas dvoje razgovarali o problemima u vaspitavanju djece.
M- Kao, roditeljstvo je mnogo važna stvar?(ironično)
Ž- Slažem se sa tobom da je roditeljstvo važna stvar u životu roditelja. (ne upada u zamku)
M-Lukav tip. Taj zna šta treba da priča.
Ž- Slažem se. Neki se ljudi služe lukavstvom
M- Pa gdje baš ti nalete na lukavog tipa?
Ž- Moguće da je taj tip lukav, ali zaista nisam primjetila da ispoljava takve namjere.
M-To je tvoj problem.Nikada ne primjećuješ šta zapravo muškarci žele od žena.Djeca? Njemu je do djece kao do lanjskog snjega
Ž- Slažem se sa tobom da je ponekad teško otkriti lukave ljude.

(Ima li ikoga od vas da vodi ovakve razgovore? ..Za čestitati je, svakako)
To su prve dvije tehnike.
 
3. Tehnika vraćanja lopte
Primjenom ''tehnike vraćanja lopte'' osoba se uči da se uspješno nosi sa manipulativnom kritikom. Kritika uopštenog sadržaja je, po pravilu, manipulativna. Uopštena kritika je i po formi i po sadržaju neprecizna i razuđena, pa kritikovana osoba nema jasnu predstavu šta je zapravo pravi predmet same kritike.
U najvećem broju slučajeva osoba koja je zatečena manipulativnom kritikom ove vrste reaguje naučenim automatizovanim reakcijama: kontranapadom ili bjekstvom.Upravo te automatizovane reakcije, nastale zbog straha od kazne, sprečavaju osobu da jednostavnim pitanjima ( ''tehnikom vraćanja lopte'') prinudi kritičara da jasno i precizno otkrije šta je zapravo pravi predmet njegove kritike
Primjer - nastavlja se na onaj gore:
Ž- Obespokojavaju me tvoje neosnovane sumnje
M- Ma kakve neosnovane sumnje?Sve vrijeme si pričala sa onim bezveznjakom preko puta tebe
Ž- Tačno je samo to da smo nas dvoje razgovarali o problemima u vaspitavanju djece.
M- Kao, roditeljstvo je mnogo važna stvar?(ironično)
Ž- Slažem se sa tobom da je roditeljstvo važna stvar u životu roditelja. (ne upada u zamku)
M-Lukav tip. Taj zna šta treba da priča.
Ž- Slažem se. Neki se ljudi služe lukavstvom
M- Pa gdje baš ti nalete na lukavog tipa?
Ž- Moguće da je taj tip lukav, ali zaista nisam primjetila da ispoljava takve namjere.
M-To je tvoj problem.Nikada ne primjećuješ šta zapravo muškarci žele od žena.Djeca? Njemu je do djece kao do lanjskog snjega
Ž- Slažem se sa tobom da je ponekad teško otkriti lukave ljude.
''piton'' sad pokušava ''teškom artiljerijom'' da slomi otpor žrtve
M- Mnogo filozofiraš. Čudno si se ponašala dok si sa njim ćaskala o vaspitavanju djece.
Ž- Moguće je da je tebi izgledalo da sam se, kako ti kažeš, čudno ponašala. Voljela bih, ipak, da mi tačno navedeš šta je to u mom ponašanju bilo ''čudno.''
(Na uopštenu kritiku muškarca izraženu u sintagmi ''čudno si se ponašala'' žena prvo ''zamagljuje'' stvar, a zatim ''vraća loptu''. Zamagljivanjem žena prihvata mogućnost da se ljubomornom partneru njeno ponašanje zaista učinilo ''čudnim'', a vraćanjem lopte želi da ''piton'' konkretizuje svoje kritičko zapažanje.)
M- sve vrijeme si se, onom somu od muškarca, smješila na poseban način
Ž- Kako to misliš na poseban način?
M- Znaš ti dobro, šta se praviš luda
Ž- Zaista sam povređena. Zaista bih, da bismo razjasnili stvar, željela da znam šta podrazumjevaš pod primjedbom da sam se tom čovjeku smijala ''na poseban način''.

žena veoma vješto i dosledno odbija manipulativnu kritiku muškarca koristeći razne asertivne tehnike. Otvara se, zamagljuje, vraća loptu i nepogrešivo ide ka cilju. Cilj je razobličavanje partnerove neopravdane kritike i odbrana sopstvenih prava na slobodu ličnosti.
M- Ma mnogo pričaš, filozofiraš, umjesto da si iskrena.
primjećuju se znaci da je ''piton'' na putu pripitomljavanja, jer se pritješnjen sokratovskom metodom vrti u krug poput ''muve bez glave''. Ovdje partnerka prestaje da ''vraća loptu''. Vrijeme je za ''time out'', odnosno za poruku partneru da je igra završena. Svako dalje dijaloško natezanje nepotrebno je i može dovesti do produbljivanja konflikta.

4. Tehnika tajm auta (time out)
Osoba koja u nekom dijaloškom sukobu pokušava da brani ugroženo pravo privremeno ''prekida igru''.
Ova tehnika je neobično pogodna u rukovanju problemima koji se često javljaju između roditelja i male djece.
D- Hoću da mi kupite sladoled
R- Boli te grlo. Ne bi smio da jedeš sladoled
D-Hoću da mi kupite sladoled
R- Rekao sam ti da ne bi smio da jedeš sladoled. Boli te grlo.
D- Ma hoću da mi kupite sladoled (otegnuto)
(roditeljski par ''ne čuje'' šta djete traži)
D- Hoću da mi kupite sladoled! (leže na sred ulice i dere se iz svega glasa)
(roditelji ne odgovaraju, produžavaju da se polako kreću niz ulicu),
(dernjava djeteta se etišava postepeno, budno prati kretanje roditelja, diže se i plačući iz svega glasa sustiže roditelje)

Princip ''nema igre'' odnosi se samo na dijalog u kome se otkriva da sagovornik ispostavlja nerealne zahtjeve, kao u slučaju djeteta i sladoleda, bilo u smislu da drugu osobu teži da podredi kao u slučaju našeg ''ljubomornog pitona''
D- Kupite mi loptu. (jedan nerealni zahtjev se smjenjuje sa drugim)
U slučaju da djetetova interesovanja postanu ''normalna'', s obzirom na to da je uvidjelo da metodom pritiska ništa ne postiže, roditelji se također ponašaju ''normalno'' ne pominjući nezgodne epizode sa poslasticom.
 
5. Tehnika priznavanja greške
Priznavanje greške u ravnopravnim i emocionalnim odnosima može biti znak zrelosti ličnosti, ali ishitreno prihvatanje krivice u nekim profesionalnim relacijama nije mudra odluka.
Kad je u pitanju saobraćajna nezgoda korisno je da se umjesto ''priznavanja greške'', koristi ''zamagljivanje'', kojom će se izbjeći prejudiciranje stvari i kojima će se eventualno, ublažiti agresija i optužbe osobe koja pretpostavkja da je oštećena:
''Slažem se da misllite da sam ja kriv za nezgodu. Moguće je da je to tako i tako,kako kažete. Predlažem da sačekamo istražne organe koji će to potvrditi.''
6. Tehnika kompromisa
Primjena prethodno opisanih tehnika od strane neasertivnih osoba podiže nivo njihove asertivnosti.
U slučajevima kada se stavovi osoba u dijalogu razlikuju, konfliktnu situaciju kako u emocionalnim, poluprofesionalnim, profesionalnim, odnosima moguće je, ponekad, riješiti jedino kompromisom.
Nevolja nastaje u onim slučajevima kada je kompromis iz objektivnih razloga nemoguće postići ili kada je kompromisno rješenje štetno po osobu. (kompromis bračnog para u razvodu - manipulacija djecom)
Ž- Čime sam zaslužila da me vređaš
M-Još pitaš?Stalno ti govorim da koketiraš, kad god se u društvu nađe neki muškarac. Nije bitno da li je crn, plav, šepav, bitno je da je muškarac.
M- Ma nemoj. Odakle ti to?
M- Pitam te šta si mislila ove večeri?Uostalom, da si nešto mislila, ne bi to radila.
Ž- Kažeš da sam glupa?
M- Ma govori da si glupa.Kažem da si flertovala sa onim bezveznjakom!
Ž- Ko je fkertovao?Šta pričaš?
M- Pa ti, ko bi drugi. Nisam ja valjda *****, pa da sa tom budalom flertujem.
Ž- Dobro znaš da mi je stalo samo do tebe i da me drugi muškarci ne interesuju
M-To bi trebalo da dokažeš
Ž- Spremna sam da ti to dokažem, budi siguran
M- Ajde da vidimo i to čudo.
....svako čudo za tri dana....
 
7.Tehnika pokvarene ploče
U odbrani svojih prava osoba treba uporno, dosledno, bez objašnjanja i produbljivanja problema da zahtjeva da joj druga osoba omogući ostvarivanje tog prava.
Uvaljivanje robe kupcu, koji ni u snu ne bi kupio te proizvode, zasnovano je upravo na primjeni tehnike pokvarene ploče.
Prodavac se na posebnim kursevima uči kako da kupcu proda robu robu robu koja mu nije potrebna. Posao kupca je veoma lak, pod uslovom da se posluži tehnikom ''pokvarene ploče''..
Recimo stalno ponavljate : ''Hvala, nisam zainteresovana za kupovinu naušnica''. ....
Primjena ove tehnike je samo naizgled jednostavan zadatak.
8. Tehnika ponovljenog asertivnog odgovora
Slična je ,a li ne i istovjetna tehnici ''pokvarene ploče''. Ovom tehnikom osoba teži da da uvaži činjenice koje ističe sagovornik, ali uporno brani sopstveno pravo.Ovde osoba iako u cjelini prihvata argumente sagovornika, ostaje dosledna u odbrani sopstvenih prava.
Tehnika se, za razliku od tehnike pokvarene ploče može bez posljedica primjenjivati u sukobu ravnoravnih, emocionalno vezanih osoba. I drugo, osobu koja je primjenjuje u cilju odbrane ugroženih prava, sagovornik ne mora doživljavati kao agresivnu, nametljivu i dosadnu.
Ona- Voljela bh da večeras idemo u bioskop.Daje se genijalni film
On- Večeras moram da učim, ali i ja bih voleo da vidim taj film. Pokušat ću da nekako preuredim vrijeme tako da učim i da idemo u bioskop.
Ona-Pa baš ne bi morao večeras da učiš.Preskoči jedan dan
On-Moram bezuslovno večeras da učim.
9. Tehnika paradoksalnog odgovora
Neki autori oprezno preporučuju da osoba na agresivne primjedbe, zluradosti i opaske sagovornika, koristi paradoksalni odgovor u želji da se nekorektnost u komunikaciji vrati agresoru poput bumeranga.
O- Mladiću, veoma ste bučni.Ili ne posjedujete domaće vaspitanje ili ste malo šenuli.
M- Dragi gospodine, da li bi vas zadovoljilo ako bih priznao da sam ne samo nevaspitan nego i malo šenuo

ostaje da se vidi da li će se bumerang vratiti osobi koja nije očekivala ovakav odgovor od bučnog mladića.

Primjena čistije asertivne tehnike bi izgledala ovako:
O-Mladiću, veoma ste bučni.Ili ne posjedujete domaće vaspitanje ili ste malo šenuli
M- Tačno da sam bio bučniji, i da sam vjerovatno izašao iz granica pristojnosti. Potrudiću se da ne ometam ostale goste.
 
Toliko su me izbezumili ovi Danijelini dijalozi da nisam uspela da ih povezem ni sa cim.

Ko god da ih je smisljao, mozda sledeci put da "pozajmi" od nekog drugog dijalog. Vidi negde, procita u knjizi ili pozajmi motive iz dobro poznatih literarnih situacija. Nisam literarni elitista, ali ovo je bilo previse distrakcije da moj um ukapira sustinu.
 

Back
Top