Иначе то тако није било ни решено уставом, већ да се једна република могла издвојити из Југославије само ако се све остале републике сложе,
Ta prava na otcepljenje i uopšte taj Ustav su tako napravljeni , da ništa nije jasno. Nije napisano npr. da republike imaju pravo na otcepljenje, već narodi. Šta su tu uopšte 'narodi'?. Da je pisalo 'republike' , stvar bi bila jasna.
Menjanje granica i status samostalnost pojedinih republika dve su različite stvari. Da je neko hteo da promeni granicu između, recimo, Makedonije i Grčke dok je Makedonija još bila republika SFRJ, da, za to bila bi potrebna saglasnost svih republika SFRJ (time su se zapravo štitila prava republika naspram federaciji).
@Лекизан-e, Такве дефиниције у тексту уопште нема. Ти ово мешаш са чланом 5 да се границе Југославије могу мењати само уз сагласност свих република. Процедурално, oтцепљење није исто што и промена територијалних граница федерације.
Једно произилази из права народа на самоопредељење и oтцепљење, а друго може бити последица унутрашњих и спољашњих политичких фактора. Из тог разлога се може јасно рећи да недостаје процедура за отцепљење република у оном облику у коме је то, на пример, записано у Уставу Совјетског Савеза.
Устав из 1974. не спречава априори да се било која република отцепи од Југославије. Међутим, такође је тачно да овај исти део Устава ниједној pепублици не даје апсолутно право да се отцепи.
Одлука Уставног суда из 1990. године била је значајна по томе што је утврдила да је једнострано отцепљење републике неуставно. Међутим, у пресуди да је отцепљење могуће само уз сагласност свих југословенских република, одлука cуда је била веома контроверзна. То је такође оставило многе питања без одговора.
Контроверзна је и одлука cуда да се право на самоопредељење и отцепљење односи на „народе Југославије и њихове социјалистичке републике“. Суд је своју одлуку засновао на Уводном делу, Основна начeла, Уставом из 1974. године, игноришући текст о праву на самоопредељење и отцепљење, а уместо тога помињујући Југославију као „државну заједницу добровољно уједињених народа и њихових социјалистичких република“. Међутим, закључак да Основна начeла - део 1 даје право на самоопредељење и отцепљење народима,
као и републикама Југославије, не може бити прихваћен.
У првом делу Основна начeла, који се бави правом на самоопредељење и отцепљење,
стоји да су се народи Југославије ујединили „у савезну република слободних и равноправних народа и формирала социјалистичку федеративну заједницу радних људи – Социјалистичку Федеративну Републику Југославију". Основна начала - део 1 говори искључиво о народима Југославије и њиховом добровољном уједињењу, а не о републикама као једином субјекту овог одељка. У том погледу југословенских „народа и њихових социјалистичких република“, може се тумачити само у смислу да су републике резултат остваривања права народа на самоопредељење. Као такве, републике нису могле имати право на самоопредељење или отцепљење, јер је то право било резервисано искључиво за југословенске народе.
Из тога следи да је потреба за пристанком свих република да би се било који југословеснки народ отцепио суштински погрешна и противречна Уводном делу.
Штавише, 1991. године Уставни суд је заправо донео још једну контроверзну одлуку да се Аутономна Република Косово не може отцепити јер Албанци нису „народ Југославије“, када су само годину дана раније ускратили искључиво право словеначког народа да се отцепи од Федерације, наводећи да је то одлука коју треба да донесу све републике.
Донекле бих се сложио са оним што cy
@АнаиванГорд и
@JulianAlpsMedia рекли, односно да постоји недостатак јасноће у формулацијама неких делова Устава и то чак доводи до фундаменталних противречности које би се могле користити и које су у ствари коришћене после 1989. године.
A Лекизан опет прича шта год му падне на памет и шта год је чуо, а да није ни размишљао својом главом, нити анализирао било шта на основу текста.