Serdar Scepan Radojevic
Domaćin
- Poruka
- 3.617
Na mestu događaja se našao i ambasador Čarls Redman, Klintonov specijalni izaslanik za Bosnu, iako njegovo prisustvo nije bilo neophodno. Za ljude koji su ga poznavali, Redman je važio za mirnog, sigurnog diplomatu, koji je malo pažnje obraćao na ruševine i haos u Sarajevu. Bio je okružen pratiocima specijalnih tajnih službi SAD, koji su odavali utisak nervoznih i nabusitih ljudi. Uvek u toku mnogih zbivanja na terenu, i na prvom sastanku je zahtevao da preduzmemo sve što je u našoj moći kako bismo sprečili Srbe da se sa nama igraju mačke i miša. Objasnio sam mu da se stiče utisak da su Srbi srećni što je uspostavljen prekid vatre, a da muslimani pokušavaju da izvrdaju obaveze preuzete sporazumom s aerodroma. Redman je ponovio da se Srbima ne sme dozvoliti da izvuku korist iz ove situacije, jer su oni izazivači rata, i da Ameriku neće ništa zaustaviti da do kraja ostvari ideju o stvaranju unitarne Bosne. Očigledno je bilo da je došao u Sarajevo sa posebnim zadacima, postavljenim u skladu sa Klintonovom potrebom da postigne uspeh pred izbore za Kongres. (str. 80.)
U Vašingtonu je krajem februara muslimanski prvi ministar Silajdžić prihvatio sporazum o otvaranju Tuzlanskog aerodroma, ali je na sastanku 6. marta Izetbegović taj sporazum odbacio. U isto vreme je Ejup Ganić opovrgao svoj pristanak na sporazum koji smo postigli o korišćenju mosta „Bratstvo-jedinstvo”, koji je povezivao muslimanski deo grada sa srpskim predgrađem Grbavicom. (...) Ganić, koji je bio odgovoran za pitanja upotrebe muslimanske vojske i rukovodio nekim poluvojnim formacijama, imao je potpunu vlast. On je bio blizak Izetbegoviću i krajem 1994. godine je bio glavni čovek za odnose između Ujedinjenih nacija i bosanske vlade. Pošto je bio i šef kabineta predsednika, kontrolisao je štampu, radio i televiziju. (str. 104.)
Već 8. juna 1994. bilo je jasno, da razgovori u Ženevi neće doneti značajnije rezultate. Bez obzira na to što su Srbi hteli da prihvate četvoromesečno primirje, što je bio maksimum s njihove strane, i to samo pod uslovom da se nastave politički pregovori. Muslimani su prihvatili samo povratak na status quo u Goraždu, kao osnovni uslov za nastavak razgovora. Na kraju, da bi spasao obraz, Akaši je naredio četvoronedeljno primirje. Međutim, dan pošto je Ganić potpisao sporazum, muslimanska vojska je počela napad na Srbe na planini Ozren, severozapadno od Tuzle. (str. 176.)
Jedan muslimanski tenk „T-55” je 10. avgusta 1994. napustio tunel ispod naše Rezidencije. Odatle je bosanska vojska često svojim topovima i minobacačima kalibra 120 milimetara tukla po srpskim položajima na Jevrejskom groblju, naročito sa terena koji je bio u krugu Koševske bolnice, ali je to bilo prvi put da se pojavio jedan njihov tenk. Odmah sam tražio da avion američkog vazduhoplovstva „AC-130” prokrstari iznad Sarajeva, da uoči taj tenk i da ga gađa. Iako je avion imao izvanredan nišanski sistem, sposoban da pogodi zeca sa kilometar i po visine i da na njega upravi granatu kalibra 105 milimetara, oni su tvrdili, da nisu u stanju da nađu taj muslimanski tenk koji se krio u senkama zgrada i tesnim ulicama Sarajeva. (str. 206.)
Sredinom avgusta 1994. muslimanska je vojska artiljerijom gađala srpski grad Ilijaš na prilazima Sarajevu. Ilijaš je bio unutar zone od 20 kilometara zabranjene zone oko Sarajeva, što je značilo, da su muslimani još jednom prekršili ultimatum NATO. U tom napadu je pogođena škola i ubijeni su neke žene i deca. (str. 208.)
Pomoćnik državnog sekretara SAD, Ričard Holbruk 4. septembra 1994. posetio je Bosnu kako bi se lično uverio u napredak koji su načinile Ujedinjene nacije. Holbruk je bio čovek oluja. Rekao je komandantu Ujedinjenih nacija Endrju Ridžveju da ne voli sastanke i da će odmah pristupiti postavljanju pitanja u vezi sa situacijom u centralnoj Bosni, kao i o eventualnim posledicama ukidanja zabrane na uvoz oružja za potrebe novoformirane Muslimansko-hrvatske federacije. Endrju mu je objasnio da je muslimanska vojska odgovorna za najveći broj prekršaja primirja u jugozapadnoj Bosni i da bi ukidanje zabrane na uvoz oružja ponovno rasplamsalo rat i pocepalo Federaciju. Međutim, jedan zvaničnik ambasade SAD u Sarajevu rekao je Viktoru Jakoviču, američkom ambasadoru: „To je strašno. To nije ono što smo hteli da Holbruk čuje!” To je ohrabrilo Edrjua da nastavi u istom tonu, pošto je zaključio da izveštaji američke ambasade Vašingtonu verovatno daju sasvim pogrešnu sliku događaja od one koju je on sada predstavljao Holbruku. (str. 213-214.)
Amrički Admiral Lejton Smit je 11. septembra 1994. napisao pismo De Laprelu, u kojem ga upozorava da prekid vatre narušavaju srpske snage, što u velikoj meri šteti ugledu NATO i Ujedinjenih nacija, pa sugeriše mogućnost da NATO preduzme značajne vazdušne napade tokom sledećih 48 časova. Na kraju pisma koje je uputio De Laprelu on je podvukao kako su „instrukcije koje je primio jasne”. Admiralovo pismo je izazvalo iznenađenje i šok u Zagrebu i Briselu, budući da je u Bosni tokom leta bilo veoma malo vojnih sukoba, i da je, po svemu sudeći, međunarodna zajednica bila spremna da miru omogući još jednu šansu. Od tada se činilo da admiral Lejton Smit uopšte ne shvata ono što predstavlja pažljivo izvedenu ravnotežu između povremene potrebe za upotrebom sile i dostavu humanitarne pomoći. Na kraju krajeva, više od milion ljudi je preživelo samo zahvaljujući humanitarnoj pomoći koju su dobijali posredstvom Ujedinjenih nacija, a UNHCR je upozoren da zima koja dolazi može znatno da uveća broj ljudi koji će zavisiti od te pomoći. Bacanje bombi na Srbe ni u kom slučaju ne bi popravilo humanitarnu situaciju.
De Laprelu i meni je izgledalo da je pismo napisano na mnogo višem komandnom nivou. Možda ga je sročio čak i sam Džordž Džulvan, čija je glavna preokupacija bila da očuva „ugled” NATO-a, a da ga je Smit samo prosledio, bez ličnog mišljenja. U svakom slučaju, De Laprel je odgovorio da se sila može primeniti samo u slučaju kada postoji dokaz o narušavanju primirja i da sila mora da bude srazmerna prekršaju. To se podudaralo sa njegovim „shvatanjem poziva oficira”, budući da su trupe pod njegovom komandom poslane u Bosnu kao mirovne snage, a ne kao borbene jedinice. Zahtevao je bezrezevnu podršku politici koju sprovodi komandant mirovnih snaga u Bosni, general Rouz. U toku te kratke posete Briselu Džulvan nas je napadno obasipao pažnjom i ljubaznošću. Kasnije sam čuo da su taj preterano prijateljski gest prema predstavnicima Ujedinjenih nacija u Vašingtonu loše ocenili, pa je u sledećim susretima morao da se prilagođava situaciji.
U Vašingtonu je krajem februara muslimanski prvi ministar Silajdžić prihvatio sporazum o otvaranju Tuzlanskog aerodroma, ali je na sastanku 6. marta Izetbegović taj sporazum odbacio. U isto vreme je Ejup Ganić opovrgao svoj pristanak na sporazum koji smo postigli o korišćenju mosta „Bratstvo-jedinstvo”, koji je povezivao muslimanski deo grada sa srpskim predgrađem Grbavicom. (...) Ganić, koji je bio odgovoran za pitanja upotrebe muslimanske vojske i rukovodio nekim poluvojnim formacijama, imao je potpunu vlast. On je bio blizak Izetbegoviću i krajem 1994. godine je bio glavni čovek za odnose između Ujedinjenih nacija i bosanske vlade. Pošto je bio i šef kabineta predsednika, kontrolisao je štampu, radio i televiziju. (str. 104.)
Već 8. juna 1994. bilo je jasno, da razgovori u Ženevi neće doneti značajnije rezultate. Bez obzira na to što su Srbi hteli da prihvate četvoromesečno primirje, što je bio maksimum s njihove strane, i to samo pod uslovom da se nastave politički pregovori. Muslimani su prihvatili samo povratak na status quo u Goraždu, kao osnovni uslov za nastavak razgovora. Na kraju, da bi spasao obraz, Akaši je naredio četvoronedeljno primirje. Međutim, dan pošto je Ganić potpisao sporazum, muslimanska vojska je počela napad na Srbe na planini Ozren, severozapadno od Tuzle. (str. 176.)
Jedan muslimanski tenk „T-55” je 10. avgusta 1994. napustio tunel ispod naše Rezidencije. Odatle je bosanska vojska često svojim topovima i minobacačima kalibra 120 milimetara tukla po srpskim položajima na Jevrejskom groblju, naročito sa terena koji je bio u krugu Koševske bolnice, ali je to bilo prvi put da se pojavio jedan njihov tenk. Odmah sam tražio da avion američkog vazduhoplovstva „AC-130” prokrstari iznad Sarajeva, da uoči taj tenk i da ga gađa. Iako je avion imao izvanredan nišanski sistem, sposoban da pogodi zeca sa kilometar i po visine i da na njega upravi granatu kalibra 105 milimetara, oni su tvrdili, da nisu u stanju da nađu taj muslimanski tenk koji se krio u senkama zgrada i tesnim ulicama Sarajeva. (str. 206.)
Sredinom avgusta 1994. muslimanska je vojska artiljerijom gađala srpski grad Ilijaš na prilazima Sarajevu. Ilijaš je bio unutar zone od 20 kilometara zabranjene zone oko Sarajeva, što je značilo, da su muslimani još jednom prekršili ultimatum NATO. U tom napadu je pogođena škola i ubijeni su neke žene i deca. (str. 208.)
Pomoćnik državnog sekretara SAD, Ričard Holbruk 4. septembra 1994. posetio je Bosnu kako bi se lično uverio u napredak koji su načinile Ujedinjene nacije. Holbruk je bio čovek oluja. Rekao je komandantu Ujedinjenih nacija Endrju Ridžveju da ne voli sastanke i da će odmah pristupiti postavljanju pitanja u vezi sa situacijom u centralnoj Bosni, kao i o eventualnim posledicama ukidanja zabrane na uvoz oružja za potrebe novoformirane Muslimansko-hrvatske federacije. Endrju mu je objasnio da je muslimanska vojska odgovorna za najveći broj prekršaja primirja u jugozapadnoj Bosni i da bi ukidanje zabrane na uvoz oružja ponovno rasplamsalo rat i pocepalo Federaciju. Međutim, jedan zvaničnik ambasade SAD u Sarajevu rekao je Viktoru Jakoviču, američkom ambasadoru: „To je strašno. To nije ono što smo hteli da Holbruk čuje!” To je ohrabrilo Edrjua da nastavi u istom tonu, pošto je zaključio da izveštaji američke ambasade Vašingtonu verovatno daju sasvim pogrešnu sliku događaja od one koju je on sada predstavljao Holbruku. (str. 213-214.)
Amrički Admiral Lejton Smit je 11. septembra 1994. napisao pismo De Laprelu, u kojem ga upozorava da prekid vatre narušavaju srpske snage, što u velikoj meri šteti ugledu NATO i Ujedinjenih nacija, pa sugeriše mogućnost da NATO preduzme značajne vazdušne napade tokom sledećih 48 časova. Na kraju pisma koje je uputio De Laprelu on je podvukao kako su „instrukcije koje je primio jasne”. Admiralovo pismo je izazvalo iznenađenje i šok u Zagrebu i Briselu, budući da je u Bosni tokom leta bilo veoma malo vojnih sukoba, i da je, po svemu sudeći, međunarodna zajednica bila spremna da miru omogući još jednu šansu. Od tada se činilo da admiral Lejton Smit uopšte ne shvata ono što predstavlja pažljivo izvedenu ravnotežu između povremene potrebe za upotrebom sile i dostavu humanitarne pomoći. Na kraju krajeva, više od milion ljudi je preživelo samo zahvaljujući humanitarnoj pomoći koju su dobijali posredstvom Ujedinjenih nacija, a UNHCR je upozoren da zima koja dolazi može znatno da uveća broj ljudi koji će zavisiti od te pomoći. Bacanje bombi na Srbe ni u kom slučaju ne bi popravilo humanitarnu situaciju.
De Laprelu i meni je izgledalo da je pismo napisano na mnogo višem komandnom nivou. Možda ga je sročio čak i sam Džordž Džulvan, čija je glavna preokupacija bila da očuva „ugled” NATO-a, a da ga je Smit samo prosledio, bez ličnog mišljenja. U svakom slučaju, De Laprel je odgovorio da se sila može primeniti samo u slučaju kada postoji dokaz o narušavanju primirja i da sila mora da bude srazmerna prekršaju. To se podudaralo sa njegovim „shvatanjem poziva oficira”, budući da su trupe pod njegovom komandom poslane u Bosnu kao mirovne snage, a ne kao borbene jedinice. Zahtevao je bezrezevnu podršku politici koju sprovodi komandant mirovnih snaga u Bosni, general Rouz. U toku te kratke posete Briselu Džulvan nas je napadno obasipao pažnjom i ljubaznošću. Kasnije sam čuo da su taj preterano prijateljski gest prema predstavnicima Ujedinjenih nacija u Vašingtonu loše ocenili, pa je u sledećim susretima morao da se prilagođava situaciji.