Gradjansko ili veronauka.........

Čitam ovo i pitam se da li grešim što sam stekla utisak da većina onih koji su postovali ovde nema decu, ili bar ne decu odgovarajućeg, školskog, uzrasta? Ili bar u komšiluku, ako već ne u familiji... Da li je moguće da danas roditelji manje znaju od svoje dece šta im se nudi u školi!? Alal nam roditeljstvo onda, dobili smo društvo kakvo smo i zaslužili, a sutra će nam biti shodno tome. :lol:
 
Pitanje izbora izmedju ta dva predmeta je imalo logike pre godinu dve. Danas u svetlu posete Benedikta XVI Srbiji stvari dobijaju sasvim drugi tok.
Reci cu na primeru mog deteta kako je to izgledalo pre dve godine.. 90% dece je izabralo veronauku kao predmet. Zena koja je dosla da im predaje bila je kao majka od "Carrie". Posle prvog casa deca su sva uplakana izlazila sa casa. Tog dana "prosvetni radnik" im je pricala samo o grobljima i mrtvima. Kada su se deca smirila i otisla sledeci put na cas situacija je bila ista. Ovoga puta tema je bila Satana. Epilog se moze pretpostaviti. Roditelji su svi do jednog prebacili decu na gradjansko vaspitanje.
Ne znam da li je to bila politika SPC ili je neko iznutra sabotirao ceo program, ali znam da ovo nije bio usamljeni slucaj u Beogradu.
 
У сваком послу, па и просвети, на жалост, има свакавих људи... Некима не би требало допустити ни да се приближе учионици, а ипак нам ''васпитавају'' децу.
 
Vidi, mislim da je farsa sto su ova dva predmeta data kao 'izborna' u prvom razredu osnovne skole. Kako kazes, Hellen, i neke druge stvari deca ne mogu da biraju pa im ih biraju roditelji. Slazem se - da li ce obuci dzemper ili majicu (u zavisnosti od temperature), da li ce ici na izlet/ekskurziju ili nece (u zavisnosti od roditeljskih mogucnosti)....ali predmete u skoli - izvni, ne slazem se da treba da ih biraju roditelji! Ili treba da ih biraju ucenici - ako su dovoljno odrasli da shvate izbor, ili treba da ih bira skolski sistem (odnosno ministarstvo, tj. drzava). U suprotnom, zasto na primer ne mogu da biram da moje dete ima prakticnu nastavu u prirodi umesto oba pomenuta predmeta? Zasto ne mogu da biram da ima fizicko svaki dan ili srpski umesto matematike?! Sta bi bilo onda? Dakle, mislim da se radi o vemoma opasnoj demagogiji sprovedenoj u skoli kojom je drzava napravila kompromis Crkvi za odredjene ustupke Crkve ili zarad nekog balansa izmedju drzave i Crkve, a onda - da to ne bi bila petarda bacena medj' kokosi, uvelo se to gradjansko vaspitanje (nemam nista protiv, ali kao sto rece neko od kad se kucno vaspitanje, vera i tradicija moraju menjati veronaukom i gradjanskim vaspitanjem?).
Sve mi to lici na opasnu farsu koja se nasoj deci prelama preko glave i obija o glavu uglavnom. Neko ce reci - sta ima veze, do V razreda ionako 99% dece odustane od veronauke. Tacno, ali to je jos jedan vise predmet u ionako nenormalnom i preopterecenom skolskom programu i modelu koji nije nista drugo no silovanje decijih mozgova.
Osim toga, skola sluzi za to da se nauce stvari koje se ne znaju - citanje i pisanje (to sto vecina nase dece to zna pre polaska u skolu jeste nas problem, ali realno - deca to nisu duzna i to nigde ni jednim zakonom nije predvidjeno), matematiku, nauke, itd. Slazem se da je vise nego dobro sto u okviru gradjanskog uce o toleranciji, ali za Boga miloga - pa zar u skoli da uce o toleranciji?! To su stvari koje deca treba da uce u svojoj porodici od prve godine zivota! Kad dodju do skole, oni treba samo da prozivljavaju toleranciju a ne da je tek uce.
Malo mi smetaju te - rekoh vec - MP3 verzije kojima se 'oslobadjaju' roditelji 'mucne' duznosti da se bave svojom decom. I u vaspitnom i u duhovnom smilsu.
Danas sam bila na jednom seminaru psihoanaliticara koji je otvorio - da ko bi drugi - Ministar zdravstva Tomica Milosavljevic. Preuzeo je govornicu kao idealnu binu za sirenje najvulgarnije i najbljutavije demagogije koja se moze cuti samo iz usta nasih politicara. U pomenutom psihoanalitickom drustvu ima oko 50% psihologa i isto toliko lekara. Tuzno je bilo pogledati po sali Kinoteke u kojoj smo se jedva spakovali - toliko ljudi je bilo da nije moglo da se stane! - svi smo spustili glave i tuzno gledali predase zgadjeni njegovom samopromocijom. Bilo me je duboko sramota pred ljudima koji nisu iz medicine sto nazalost sa tim covekom imam ikakve profesionalne veze i sto pripadamo istoj 'kasti' (medicinara). A isto se osecam i kad slusam vaseg ministra, Vuksanovica - ne znam koji mi budi vise revolta, vise zalosti i gadjenja svojim ispraznim pricama bez sadrzaja, pukom formom i cistom demagogijom, onom najgorom vrstom kakva je i uvodjenje ova dva izborna predmeta u skolu - onom vrstom zamazivanja ociju koja cesto dovodi do toga da niko zapravo ne vidi da je Car go, iako svi gledaju sirom otvorenih ociju.....Mi smo zaista tuzna zemlja.
 
Ма, слажем се.
И јесам против убацивања толико предмета, прваци нам, бре, имају по 5 часова сваки дан! Само, кад видиш у каквом су стању породице из којих долазе деца, и колико се тамо ништа не ради са њима, колико се родитељи не баве њима, не разговарају са њима о обичним животним стварима (не мислим овде на ''ќућно васпитање'' у смислу правила понашања у друштву)... Не говорим сада о форумашкој деци, наравно, да ме опет не нападну... Говорим о деци која чине 90% дечије популације, а за које родитељи ''немају времена''...а срећем се са њима сваки дан..Имајући све то у виду, можда то грађанско и није лоша ствар, ако се добро спроведе. Не зато да се родитељима олакша, него да та деца ипак добију нешто што им је потребно.
 
Ja se slažem sa PovuciVodokotlić da deca sama treba da izaberu.
Kasnije ću da pročitam i ostatak.
Kao što sam i naslućivao, ostalo je iznošenje frustracija uz svakodnevnog života.
Srbija nije teistička država, uvođenjem veronauke ne pravi se nikakav kompromis sa SPC, već sa obrazovnim sistemima kakvi postoje na Zapadu. Otud Srbima i nepoznata strana reč:tolerancija. U visokoškolskom sistemu usvojili smo Bolonjsku Deklaraciju, za osnovce veronauku i građansko. Menjaće se kako se budu menjali ministri, to nije problem. Ko hoće da decu vaspitava u duhu pravoslavne vere, postoje i vrtići pri SPC, jedan je na Brdu.
Neverovatan je komunistički genetski kod u Srba. Zaziru i plaše se, iz neznanja, svega postojećeg. Zadojeni.
Kao kad je Dositej doneo krompir da nahrani gladan narod, a ljudi ga proglasili đavoljom biljkom. Isto je to sve. Kod je kod.
 
u skoli koju pohadjaju moja deca napravljen je malo drugaciji pristup.Nismo bili u obavezi da se odlucimo do pocetka drugog polugodista,a deca su naizmenicno pohadjala i gradjansko i veronauku,uz saglasnost roditelja naravno.S obzirom da smo suprug i ja razlicito verski orjentisani(ja sam ateista)ova varijanta nam se ucinila prikladnom.
Deca su se odlucila za gradjansko vaspitanje i pohadjaju ga prilicno redovno.Ona deca koja su se odlucila za veronauku imaju mnogo pre svega organizacionih problema.
Ne znam sta je bolje,ne znam ni da li je ovakav pristup dobar,moram priznati da me prilicno boli sto je skolstvo ovoliko problematicno,a o zdravstvu nemam snage ni da govorim...jer patuljci uglavnom pojma nemaju,ali "cika Tomica uvek ima odgovor na postavljeno pitanje"samo ne znam kad odgovori na sva pitanja sta ce onda da radi!!
 
Hellen:
Уколико имате нешто против веронауке, даћете своје дете на грађанско, зар не? Чему толико повике и нетрпељивости? Да ли сте информисани да не постоји само православна веронаука у школама? За припаднике иламске и католичке вере такође постоји веронаука и вероучитељи. Даље, варонауку најчешће предају вероучитељи и вероучитељице који су завршили неки педагошки смер на Теолошком факултету (не знам тачни назив), значи, људи који су квалификовани управо за наставу. Много је већи проблем са нестручним наставницима енглеског (јер је стручне тешко наћи), па не чујем да се неко буни.


Prvo, smatram da sam sticajem okolnosti dovoljno upucena u materiju i informisana da bih diskutovala o ovoj temi. Ako je ogranicena samo na one koje imaju decu i prosvetne radnike vi me obavestite i ja cu se drage volje povuci.

Koliko ja znam u vecini skola ne predaju ljudi koji su zavrsili pedagoski smer nego ljudi koji zavrse obuku, te obuke (iliti seminare, kako ih vec nazivaju) vodi zena koju poznajem zaposlena u Ministarstvu prosvete. Dakle, priuceni popovi.

Dalje, naravno da ljudi kapiraju da postoji veronauka i za pripadnike drugih veroispovesti, ali to nije bila poenta vecine postova koji govore o potrebi izucavanja drugih religija.
Poenta je bila u tome da se u okviru veronauke bilo da je izabere pravoslavac, katolik ili Jevrej izucava materija informativnog karaktera koja ne propagira samo jednu religiju nego daje uvid u sve velike religije sveta kao deo opste kulture.
 
Скво, ја се нисам обраћала теби, нити икоме појединачно...

Ал сад морам да прокоментаришем оно ''приучени попови''. То звучи мало...хмм...
Таквих ''приучених'' има јако много у просвети..Енглески предају учитељице, информатичари, чак и математичари...хемију и физику предају инжењери, који ни М од методике нису имали на факсу, музичко предају са средњом школом, ликовно историчари уметности... Има доста ''нестручно заступљеног кадра'', нарочито у мањим местима, није веронаука изузетак.
 
O istoriji religije i uticaju religije na istoriju ("profanu") neka se uchi na predmetu ISTORIJA.
O religijskim temama u likovnim umetnostima neka se uchi na LIKOVNOM.
O duhovnoj muzici neka se uchi na MUZICHKOM
O Bibliji neka se pricha na SRPSKOM JEZIKU I KNJIZEVNOSTI
O etici neka se pricha na GRADJANSKOM VASPITANJU (kao obaveznom predmetu)
O razapinjanju na krst neka se pricha na TEHNICHKOM

Veronauka je suvishna.
 
LePiaf:
O istoriji religije i uticaju religije na istoriju ("profanu") neka se uchi na predmetu ISTORIJA.
O religijskim temama u likovnim umetnostima neka se uchi na LIKOVNOM.
O duhovnoj muzici neka se uchi na MUZICHKOM
O Bibliji neka se pricha na SRPSKOM JEZIKU I KNJIZEVNOSTI
O etici neka se pricha na GRADJANSKOM VASPITANJU (kao obaveznom predmetu)
O razapinjanju na krst neka se pricha na TEHNICHKOM

Veronauka je suvishna.

curlers.gif
pravo zboriš Pjafe :P
 
U osnovi i gradjanskog "vaspitanja" i veronauke su zapravo etička pitanja (ali, pogledajte nominalno, gradjansko je VASPITANJE a veronauka je NAUKA).
Sad... ako osnovna škola hoće da se "izvuče" time što će svoju vaspitnu funkciju, odnosno vaspitanje, realizovati kroz obrazovnu, odnosno kroz obrazovanje, i to kod sedmogodišnje dece kroz par časova nedeljno, to baš i nije etično sa njene strane (u najmanju ruku).
Koji su sadržaji i kako se realizuje nastava veronauke u školama? Pričice, sličice, sve je to OK, dok ne dovede do toga da ministar, nebiolog, ukida Darvinovu teoriju evolucije i vraća decu na magijski način mišljenja koji su upravo prevazišla, uz rizik učvršćivanja stava da je Bog veliki kreator, a onda i potencijalnog razvijanja sukoba "nije tvoj bog stvorio nego moj bog..." i tako u beskrajno, da l' slon telefonira il' telefon slonira. Postizanje tolerancije nije izučavati u gradjanskoj školi sopstvenu veroispivest, ona se prima u porodici, već upoznati se kako sa svojom, tako i sa ostalim veroispovestima: onda se opredeljenje za veronauku ne bi tumačilo kao izbor u ime deteta, već kao priprema deteta da, pored najvažnijih vrednosti koje dobije u svojoj porodici, samo izabere kada za to bude sazrelo. Za roditelje koji smatraju da je poučavanje njihove dece sopstvenoj veroispovesti prioritetna važnost, trebalo bi omogućiti crkvama da organizuju nastavu, pa neka se za to ustupi i školski prostor, ali ne i da gradjanska škola to uvrsti u svoj redovni program kao izborni predmet.
Budući da su gradjansko vaspitanje i veronauka definisane kao alternative, ili-ili fazon, učinjeno je da se sadržaji posmatraju kao antagonizmi, da je gradjansko vaspitanje za ateiste, a veronauka za one koji drže do porodične i, šire, nacionalne verske tradicije, što blage veze sa životom ne bi trebalo da ima. Neko može da ima sasvim razvijen nacionalni identitet, osećanje verske pripadnosti i religijsko osećanje, a da bude sasvim gradjanski orijentisan - prosto kroz stav da svako ima pravo na izbor i da se tudji izbori poštuju isto koliko i očekivanje da drugi poštuju njegov (eto, šta Zilot reče). Otuda gradjanska orijentacija ne bi trebalo da isključuje veroisovest kao parametar različitosti, kao ni rasu, kao ni klasu, naprotiv, a ni veronauka ne bi trebalo da isključi toleranciju na različite "tehnike bavljenja" bogom.
Ako vas zanima moj lično opredeljenje (jer roditelji su očito prisiljeni da se opredele izmedju alternativa), definitivno se slažem sa Zilotom i WW, a svoje dete, kada bude krenulo u prvi razred i ako tada i dalje bude trajala ta ujdurma oko ova dva predmeta, usmerila bih na gradjansko vaspitanje, a veronauku bih ipak ostavila za kasnije - za adolescenciju (kada po prirodi razvoja bude i samo počelo da se bavi "filozofskim" i religijskim pitanjima).
 
Ne znam kako da vam saopštim, ali drugarice i drugovi, sletova više - nema. Hteli vi to ili ne, veronauka, taj vama nezgodan naziv školskog predmeta - će i dalje postojati. Zato što to i jeste deo pravog građanskog OBRAZOVANJA.
Tolerancija i građansko (usled odsustva kučnog) vaspitanja, se, inače, najviše "izučava" na predmetu fiskultura ili fizičko VASPITANJE. I na rekreativnoj nastavi, ekskurzijama, Muzičkoj omladini, mladim izviđačima, dramskoj sekciji, sportskom timu razreda ili škole...
 
He!...
Pa da, po analogiji: današnji roditelji, ponikli u komunističkom duhu, verovatno ne znaju zašto se pravoslavci krste sa tri prsta, katolici celom šakom, muslimani klanjaju, a... i tako dalje, šta je značenja obreda i obrednih predmeta, šta je post, a šta ramazan, šta je krsna slava a šta bajram, zašto pravoslavne crkve imaju samo pojanje a katoličke orgulje, zašto hrišćani imaju ikone, a muslimani samo napise, i tako dalje i tako bliže, pa će lepo pred decom pokriti neznanje, a i od sopstvene dece će nešto da nauče.
 
LePiaf:
O istoriji religije i uticaju religije na istoriju ("profanu") neka se uchi na predmetu ISTORIJA.
O religijskim temama u likovnim umetnostima neka se uchi na LIKOVNOM.
O duhovnoj muzici neka se uchi na MUZICHKOM
O Bibliji neka se pricha na SRPSKOM JEZIKU I KNJIZEVNOSTI
O etici neka se pricha na GRADJANSKOM VASPITANJU (kao obaveznom predmetu)
O razapinjanju na krst neka se pricha na TEHNICHKOM

Veronauka je suvishna.
Bez komentara.
Neverovatno je koliko se mi kao narod plasimo religije.
Uopste ne mogu da shvatim zasto je to tako.
Vredja me sa kojim nipodastavanjem i sa kakvim prizvukom govorite o veri.
Jedino sto ne znam koliko ko ima godina pa mogu da odbije na adolescenciju, ali ipak me plasi potpuni nedostatak kucnog vaspitanja i agresivnost.
Ne voli da se bavim zaverama, ali imam utisak da je neko postavljajuci da mora da se bira izmedju ova dva predmeta, zaista zeleo konflik.
 
WithdrawnWater:
...Danas sam bila na jednom seminaru psihoanaliticara koji je otvorio - da ko bi drugi - Ministar zdravstva Tomica Milosavljevic. Preuzeo je govornicu kao idealnu binu za sirenje najvulgarnije i najbljutavije demagogije koja se moze cuti samo iz usta nasih politicara. U pomenutom psihoanalitickom drustvu ima oko 50% psihologa i isto toliko lekara. Tuzno je bilo pogledati po sali Kinoteke u kojoj smo se jedva spakovali - toliko ljudi je bilo da nije moglo da se stane! - svi smo spustili glave i tuzno gledali predase zgadjeni njegovom samopromocijom. Bilo me je duboko sramota pred ljudima koji nisu iz medicine sto nazalost sa tim covekom imam ikakve profesionalne veze i sto pripadamo istoj 'kasti' (medicinara)...

Zasto da vas bude sramota? Pa on je jedan od vodecih strucnjaka u svojoj oblasti. Mozete biti postidjeni njegovim politickim delovanjem (ako delite iste stranacke boje) ali profesionalno - nemojte biti bas toliko nadmeni i puni sebe...
A sto se tice samopromocije to je ljudski... pa i vi koristite priliku ovde na forumu da sebe apostrofirate kad god se neko i ocese o pojam psihologije i/ili psihijatrije...


A po pitanju pomenutih izbornih predmeta slazem se sa vama da ce jeftini politicki kompromisi retardirati cele generacije bez obzira na prividnu privlacnost koju ostavlja mogucnost da se izabere manja od dve ponudjene gluposti.

Pozdrav.
 
gane011:
Zasto da vas bude sramota? Pa on je jedan od vodecih strucnjaka u svojoj oblasti. Mozete biti postidjeni njegovim politickim delovanjem (ako delite iste stranacke boje) ali profesionalno - nemojte biti bas toliko nadmeni i puni sebe...
A sto se tice samopromocije to je ljudski... pa i vi koristite priliku ovde na forumu da sebe apostrofirate kad god se neko i ocese o pojam psihologije i/ili psihijatrije...


A po pitanju pomenutih izbornih predmeta slazem se sa vama da ce jeftini politicki kompromisi retardirati cele generacije bez obzira na prividnu privlacnost koju ostavlja mogucnost da se izabere manja od dve ponudjene gluposti.

Pozdrav.
MOLIM WDW DA NE ODGOVARA.
HAJDE DA OVO JEDNOM STANE.
PISI TE SE NA PP.
HVALA.
 

Back
Top