Gradjansko ili veronauka.........

Znate Vi na sta sam ja mislila. Na prepisku izmedju vas dvoje.
A sto se tice teme, mislim da Tomica sa njom nema veze, pa apelujem da ne skrecemo jos dalje.
Mislim da je tema zanimljiva i naravno da o tome svi mogu da kazu sta zele (ko sam ja da ovo pisem, ali ajde). A vasa dopisivanja i nadmudrivanmja mogu na pp.
 
kad smo mi morali, na upisu u skolu, da zaokruzimo da li cemo da pohadjamo gradjansko, ili veronauku, niko nam nije pominjao par probnih casova, da vidimo ge nam se vise svidja, a kamoli koje smo veroispovesti. sta, podrazumevalo se da smo pravoslavci?
izabrala sam gradjansko. razgovaramo o razlikama, porodici... knjige nemamo .
na veronauci nista ne rade, imaju knjigu, ali predavanja? neee...

ma, mei je glupo uopste sto mora nesto da se izabere. i sto ne mogu oba.
i sad, to je izborni predmet?
 
Gane: Tomica i ja nikako nismo istih politickih opredeljenja, a ja nisam politicki aktivna (za razliku od njega). Jedino ako ste lekar mogli biste nesto vise od onog sto se prica znati o njegovoj strucnosti (a i tad bi se mogli oko toga na strucnoj osnovi Vi i ja sporiti da li je tako ili ne i zasto), ali cini mi se da njegova strucnost u datoj oblasti (dakle gastro oblasti) uopste nije bitna za ovu pricu: bitno je to da li je on dobar kao Ministar CELOG zdravstva, svih oblasti u zdravstvu, zdravstvene politike i buduceg i sadasnjeg statusa zdravstva. Pripadanje istoj 'kasti' (medicinskoj) i ponos ili stid zbog toga, ne odnosi se ni na ciju strucnost, jer to po meni nije i presudan aspekt (veoma vazan, da, ali ne i presudan) DOBROG lekara. Njegova vrednost kao ljudskog bica, njegova moralnost ili nemoralnost, eticnost, i odnos kako prema kolegama tako i prema pacijentima i praksi u celini - moraju stajati u kombinaciji sa strucnoscu ili sve pada u vodu; los covek nemoze biti dobar lekar, pa ma koliko da je strucan. A kolicina njegovog nemorala, zaprljanosti i dubokog etickog posrnuca nije odraz moje arogancije vec misljenje ogromnog broja pripadnika nase profesije. Njegovo politicko delovanje posebna je prica koja tek ostavlja bez komentara.

Izvinjavam se ostalima na maloj digresiji od teme, ovonije nikakvo prepucavanje izmedju ganeta i mene vec naprosto razgovor u virtuelnom prostoru koji nije ni vulgaran, ni uvredljiv, niti ugrozavajuci po bilo koga pa molim one koji nisu zainteresovani da citaju dalje i da me preskoce sa pokusajima za ucutkivanje.
 
p.s. sto se tice moje samopromocije - ako ona i postoji (a ne bezim od toga ako je to VAsa observacija i zakljucak, imate na to pravo) - ona ne ugrozava oko 5 -6 miliona drugih ljudi, na cije zivote ne utice ni na jedan nacin. Tomicina samopromocija je vrlo ugrozavajuca, jer on ima funkciju od koje zavise zivoti (ne samo u zdravstvenom smislu vec i u egzistencijalnom) cele nacije!
 
A sto se teme tice, kolko ljudi-tolko cudi: prica o priblizavanju evropi sa ova dva izborna predmeta i Bolonjskoj konvenciji je cista budalastina, jer da je po tome, nas program za prve razrede osnovne skole (pa sve do cetvrtih!) bio bi kompletno reformisan i uveden u istu ravan sa drugim evropskim i zapadnim edukativnim sistemima a ne bi prvaci imali po 5 casova dnevno sa obimom gradiva koje tesko savladjuju i njihovi roditelji. Tako da je zaista banalno pricati o prilagodjavanju Evropi ovim izbornim predmetima. Kada je Evropa trazila uklapanje u njihove obrazovne tokove sigurno nije mislila na ovo! I to nema veze sa komunizmom nego sa zdravom pamecu. Zna se u kojim razredima skole se uvodi u zapadnim drzavama istorija religije ili vec neka ovakva vrsta obrazovanja, ikoliko se ne radi o crkvenoj skoli. I to svakako nije prvi razred osnovne skole!
 
Koliko obrzovanje ima veze sa zdravljem je posebna tema.
Priča o mentalnoj higijeni nacije je uvek aktuelna.
Mogu da pričam o aktuelnim problemima u nastavnoj metodologiji,imam kod kuće nekog ko se time bavi, ali u visokom školstvu. Takođe, znam koliko se kod mene na poslu aktualizuje problematika udžbeničke literature. Do sada to nije bio slučaj. Ljudi koji se bave ovim poslom, neprestno su na kongresima širom EUrope, letos je bio jedan ozbiljan kongres u Americi.
Što se tiče veronauke, imao sam priliku da vidim samo jedan udžbenik za đake prvake, zove se, rekoh, "Tajanstveno putovanje" ("Plato), temeljno, zabavno, poučno i metodološki odlično urađena knjiga.
Niko ne
očekuje od dece da steknu temeljna znanja iz Istorije religije. Ne znam kako im izgleda nastava u kasnijim razredima, do petog... Zarostratizam,
hinduizam, budizam, judaizam, hriscanstvo, islam su svet u kome živimo. Ali, biti građanski obrazovan, podrazumeva osnovna znanja I IZ ove oblasti.

Niko nije toliko tašt zbog svoje religije kao onaj koji je ne poznaje.

Okupljanje zdravstvenih radnika u bisokopima, sasvim je druga
tema, ako je tema...
 
WdW: ... ukoliko smatrate da je kolicina nemorala, zaprljanosti i dubokog etickog posrnuca doticnog gospodina nepodnosljiva onda svakako niste imali priliku da upoznate dr Bojica ex ministra. A ja sam bio pacijent, igrom slucaja, kod oba coveka, tako da ako imate pretenzije ka ministartstvu primite me kao pacijenta - zagarantovana je dobitna kombinacija :lol:
 
Gane:

na zalost jesam imala prilike da upoznam oba...gospodina. Nema pretenzija ka ministrastvima ni bavljenju politikom, a za pacijenta cu Vas rado primiti uvek. :)

P.s. zdravstveni radnici mogu da se okupljaju i u stali ako nije dostupno drugo mesto; ne odredjuje mesto kvalitet ljudi niti ozbiljnost njihovog skupa.
 
I da se vratim na temu skolstva - pominjem zdravstvo zato sto su skolstvo i zdravstvo svih ovih godina isli u nekom paketu: kao u nekom paralelnom prostoru. Cak su se i ministri smenjivali otprilike u slicnim intervalima, takodje bivajuci slicni i u svojim sumanutim idejama. Takodje smatram da ove dve teme imaju itekako zajednicku tacku jer mislim da su u svakoj pa i ovoj drzavi pokazatelji kvaliteta drzave kako funkcionisu skolstvo, sudstvo i zdravstvo. Pre neki dan slusam na TVu kako se bitka vodi u Americi da se uvede pored Darvina u udzbenike biologije jos jedna teorija o postanku sveta kao jednaka (ta se naravno svodi - bez jasne definicije na to da je svet stvorio Bog, ali ne onako kreacijom od 6 dana, pa preko Adama i rebra nego na mnogo sofisticiraniji nacin, pa skoro na 'naucni' nacin dokazano.....nije ni bitno, da ne tupim o teoriji, zaboravih kako se zove). Svakako, digla se tamo prilicna buka, mislim da se u pet velikih drzava preglasavaju da li ce je uvrstiti ili nece u redovan skolski kurikulum, roditelji se silno bune i tako to...Ali jos im nije palo na pamet da ukinu Darvina, doduse.....Neki kazu da deci treba ponuditi vise mogucih naucnih teorija i time ih stimulisati da misle, rezonuju, zakljucuju i odlucuju. Verovatno da treba.....no teorija evolucije uci se tamo od sedmog i osmog razreda. Ne znam. Ja sam eto isla u americku skolu (srednju doduse) i nisam imala tako tezak izbor kao deca od 7 godina - nisam morala da biram izmedju veronauke i gradjanskog vaspitanja....A od mojih prijatelja cerka ide u Ebgleskoj u skolu (ljudi su drzavljani), ali pre dve godine kad je dobila u I godini srednje skole (obavezan predmet!) istorija religije vec je 3 godine pre toga imala obavezan predmet 'seksualno obrazovanje'. Nikakav izbor nisu imali ni roditelji ni ona, tako je odlucila drzava. Pa ni ta Engleska (monarhija) nema u prvom razredu osnovne skole veronauku (ako se ne radi o katolickoj skoli naravno). Ali su zato smatrali da je neophodno da decu nauce ponesto o odnosu medju polovima na primer.....
 
WithdrawnWater:
Pre neki dan slusam na TVu kako se bitka vodi u Americi da se uvede pored Darvina u udzbenike biologije jos jedna teorija o postanku sveta kao jednaka (ta se naravno svodi - bez jasne definicije na to da je svet stvorio Bog, ali ne onako kreacijom od 6 dana, pa preko Adama i rebra nego na mnogo sofisticiraniji nacin, pa skoro na 'naucni' nacin dokazano.....nije ni bitno, da ne tupim o teoriji, zaboravih kako se zove). Svakako, digla se tamo prilicna buka, mislim da se u pet velikih drzava preglasavaju da li ce je uvrstiti ili nece u redovan skolski kurikulum, roditelji se silno bune i tako to...Ali jos im nije palo na pamet da ukinu Darvina, doduse.....Neki kazu da deci treba ponuditi vise mogucih naucnih teorija i time ih stimulisati da misle, rezonuju, zakljucuju i odlucuju. Verovatno da treba

Druga "teorija" je ID - inteligent design, zapravo cist kreacionizam samo malo prepakovan. Pratim tu raspravu u USA, mislim da nece proci. Nije problem u ponuditi vise NAUCNIH teorija, ali kreacionizam svakako nije nauka niti tu ima ista naucno. A uvek se zaprepastim kad cujem/procitam (kao od npr. bivse srpske ministarke prosvete) kako evolucionizam "nicim nije potvrdjen"???!!! Pa eto taj genom, koji smo gore na Zdravlju pominjali, da je covek genetski 99% orangutan i 60% vinska musica je slika i prilika evolucionizma koju svako od nas poseduje u svom telu...

Izvinjavam se za malo skretanje sa teme, licno se protivim uvodjenju veronauke u skole i stvarno ne vidim nista pozitivno sto je ona donela. Da je uvedena istorija religije, koju bi predavala sekularna lica i koju bi pohadjala sva deca zajedno, to bih podrzala. Roditelji koji zele da im deca steknu versko obrazovanje vec godinama imaju mogucnost da ih upisu na nedeljne (subotnje i ostale) casove veronauke koje svaka konfesija organizuje u svojim verskim objektima.
 
ja sam protiv i gradjanskog vaspitanja i veronauke.

sto se tice veronauke, nije mi do kraja jasno sta bi to trebalo da bude...ucenje o religiji? kojoj? kojima, 'oce reci?
ucenje o veri...?!
ko ce deci reci da je religija "samo" operacionalizovana, institucionalizovana vera, ko ce ih nauciti da je vera unutar svakog od nas, da je bog svuda unaokolo, i kada smo na klupi u parku, da dobar, cestit, castan covek koji ima veru, a NE DEMONSTRIRA JE, nije manje vredan (ili BLIZI BOGU) od jednog profanisanog svestenog lica, sa "ovolikim" krstom na grudima, i u "sluzbenom" "buljavom" merecedesu....?
ko ce deci reci da gnostici ne zive, na zalost, u crkvi u centru? ko ce im reci da prosvetljeni postoje u svakoj religiji, da ih ima svaka vera, ma kako se nazivali..? da je Put taj isti...?

sve se bojim.... :)

a tek sto se tice gradjanskog, tu mi tek sto-sta nije jasno (moja cerka drugu godinu to "slusa", sta li....). kako ce IKO dete tog uzrasta (od 14-15 pa nadalje) nauciti gradjanskom vaspitanju, bez gradjanskog porekla? :D zvuci paradoksalno, nije? :) da li se dete TOG uzrasta uci lepom, mudrom, dobronamernom, toplom, prijateljskom, kulturnom....?

elem, po meni, cisto gubljenje vremena.... :).
 
HeBePoBaTaH_:
Tako je. Svako treba da zadrži svoj prirodni ambijent okupljanja.

Ko sto rekoh mesto okupljanja (samo Vi znate sta to uopste znaci 'ambijent okupljanja', ali hajde!) ne odredjuej kvalitet ljudi. A javne nastupe, pa i na forumu, u virtuelno nevidljivom prostoru, ipak odredjuje - ni veronauka ni gradjansko vaspitanje, vec nivo licne kulture i kucnog vaspitanja.
 
Što se tiče veronauke, imao sam priliku da vidim samo jedan udžbenik za đake prvake, zove se, rekoh, "Tajanstveno putovanje" ("Plato), temeljno, zabavno, poučno i metodološki odlično urađena knjiga.
Niko ne
očekuje od dece da steknu temeljna znanja iz Istorije religije. Ne znam kako im izgleda nastava u kasnijim razredima, do petog... Zarostratizam,
hinduizam, budizam, judaizam, hriscanstvo, islam su svet u kome živimo. Ali, biti građanski obrazovan, podrazumeva osnovna znanja I IZ ove oblasti.

Niko nije toliko tašt zbog svoje religije kao onaj koji je ne poznaje.

Bez obzira što verujem,smatram da bi zaista trebalo razdvojiti školu i versku nastavu.Mislim da je mnogo bolji i podesniji ambijent za veronauku hram ili neki prostor koji postoji pri većini crkvi.
 
PovuciVodokotlić, hajde da razjasnimo terminološke nedoumice, u nadi da ćete postati BešumnoKazanče..

Mesto okupljanja je prostor, ambijent je OKRUŽENJE.
On može biti prirodan i neprirodan.
U pomenutom slučaju, mesto je bioskop (pritom nemam nameru da omalovažavam Kinoteku, treću na svetu po broju filmova), ali po Vašim rečima, mesto okupljanja zdravstvenih radnika može biti i štala, kao i svako drugo mesto.
Svaka ugleda profesija koja drži do sebe, ima svoju KUĆU. Zna se ko kuću nema, kao i ko iz iste ne izazi. Samo oni koje niko nigde ne zove ili su bolesni. Eto, tako i sa esnafom. Ugledne kuće pozivaju, a taj poziv je značajan ako se tiče obrazovanja, nauke i kulture, jer se tako tiče i svih nas.
Opaska na račun virtuelnog nevidljivog prostora je tačna, kao što je tačna i konstatacija da je ovo naprikladniji poligon za samopromociju onih koji ugled nemaju na drugom mestu.
I Stajkovac ima motor, ali ne ume da ga vozi.
Jadna deca...





 
zt:
Bez obzira što verujem,smatram da bi zaista trebalo razdvojiti školu i versku nastavu.Mislim da je mnogo bolji i podesniji ambijent za veronauku hram ili neki prostor koji postoji pri većini crkvi.

Ja se zalažem za kvalitetnu nastavu u školama. Odustvo dobrih predavača i udžbenika čini svaki predmet besmislenim. Ovde mislim na kvalitetnu OBRAZOVNU nastavu. Osnovne škole imaju pedagošku, vaspitnu ulogu, nisu potrebni predmeti koji VASPITAVAJU. Očigledno je da postoji interesovanje za veronauku. Neko od prisutnih na temi je rekao "Veronauka nije ništa donela".
Kako može da donese kada su prve generacije đaka desetogodišnjaci? :lol:
 
ja zaista ne znam kako to ide u pravoslavnoj crkvi i posebno u gradovima ali na selu gde je živela moja baba ( u stvari svugde gde postoji ) slovačka evangelička crkva za svoju decu drži časove veronauke.
koliko se ja sećam čak je i za vreme tita toga bilo i deca su najnormalnije odlazila na tu veronauku ...
to se organizuje povodom prve pričesti, dakle za decu od 12 godina.

ovo pišem čisto kao moguće rešenje... tako veronauka postoji ali ne direktno u školi ...
pa ako je nekome stalo da dete stekne više znanja o veri neka odlazi u crkvu na veronauku... namerno sam rekla više znanja jer ono osnovno bi bilo lepo da dete stekne u prodici, ako već porodica drži do svoje vere ...
 
oni koji veruju u Boga, oni koji slave slavu, oni koji krste svoju decu, slave Božić i Uskrs...ti ljudi moraju znati...ali znati, ne nagađati šta i kako...( da ne bude kao što je moja poznanica pitala šta mu to dođe Novi zavet, prošireno izdanje Starog???) ... oni moraju dobro da poznaju hrišćanstvo i pravoslavlje... i ono se uči od detinjstva...
ja ne kažem sva deca, svi ljudi ali oni kojima to znači, koji se izjašnjavaju kao vernici ... majku mu red je da znaju!
inače ne znam šta me više nervira, oni koji se izdaju za vernike a nemaju pojma o svojoj veri ili oni koji se izjašnjavaju kao ateisti a krste decu u crkvi, slave slavu ...
 
"ni koji veruju u Boga, oni koji slave slavu, oni koji krste svoju decu, slave Božić i Uskrs"

chek chek....shta si htela retji....da samo oni koji se krste ti veruju u boga?....nisam ovo skapirao....ovo je nabrajanje koje suzhava na pravoslavlje....red je da znaju ako su vernici....shto ne znachi da se uvede u shkole pa da uche i oni koji to nisu....
 
da objasnim dakle ja sam za to da veronauka bude ali van škole , da je organizuje crkva...
ovaj moj drugi post je više bio kritika onima koji se izjašnjavaju kao vernici, pravoslavci recimo a ne znaju ili nemaju intersovanja da nauče nešto o svojoj veri...
nisam isključiva, pravoslavlje je samo primer...

i mislim da mnoge verske zajednice ili izeš ga kako se već zove... od hrišćanskih sekti, budisti, islam... šta već ovde postoji ali je malobrojnije...oni su se već nekako snašli i milslim da oni svoje vernike, posebno decu, drže na okupu i uče osnovama svoje vere...
tako da njima ono u školama ne znači previše ... nagađam, možda grešim.
 

Back
Top