psihološki profil savremene generacije učenika

tgdanijela

Poznat
Poruka
7.092
Od kolevke pa do groba
najlepse je djacko doba

Da li Zmaj Jovini stihovi još uvijek važe?
Kako se osjeća današnji učenik u školi pa i van škole.
Evo šta kaže jedan psiholog o odnosu današnjeg školstva i darovite djece

"Teško se nose s rigidnošću i jednodimenzionalnošću našeg (i većine) obrazovnih sustava. Školu često smatraju nužnim zlom i jedva čekaju da završe. Stoga nije rijetko da mnogi od njih naprasno prekidaju školovanje iako su veliki zaljubljenici u knjige i učenje kao takvo. Mnoga današnja darovita "djeca" ostaju s par ispita do diplome i nikad ne završe fakultete koje su započeli.

Međutim, čini se da zapravo obrazovni sustav nije dorastao njihovim sposobnostima i da se ovakva djeca jednostavno dosađuju zbog sporosti i preplitkog sadržaja informacija koje im se u većini škola nude. Ukoliko im date temu koja će ih zaista zainteresirati i biti im izazov vidjet ćete naglu promjenu njihove koncentracije i vjerojatno stvarnu demonstraciju njihovih izuzetnih intelektualnih sposobnosti i zadivljujuće kreativnosti."

Kako izgleda stvarnost današnjeg učenika,a kako iluzija koju gajimo o školi?
 
uvek bilo i uvek ce biti...ne moze se to mnogo promeniti. Pusti darovitu decu, ako su lenja i nemaju volje to je njihova mana.

Period školstva je upravo period kada će se kod dece razviti ili neće volja i spremnost za rad...Ako program nije prilagođen darovitoj deci, njima je dosadno, vrpolje se na časovima, nemaju motivaciju za rad, volju, ne žele da se angažuju...
 
To samo ima veze sa onim kakav je covek i sta ceni u zivotu. Budale nista ne cene i njima nista nije lepo.

Deca još uvek nisu ljudi, i ne umeju da cene dobro gradivo i da kažu ,,E, ja znam da ovo moram da naučim jer svestan sam toga da će mi nekad koristiti u životu'' Program mora biti tako organizovan da ih dovoljno zainteresuje a opet, dovoljno pripremi za život!
 
Nije to bas tako kao sto pricate......Ovo su ozbiljne teme pedagogije pa donekle i psihologije....A posto ovde niko nije ni pedagog a ni psiholog osim mozda Dace student apsolvent psihologije a mozda je u medjuvremenu i zavrsio,ja bih rekao da ne dajete tako olako osude kritike i ostalo.....Niti poznajete razvojnu psihologiju dece niti didaktiku niti metodike ali da svako od vas zna da natropa sta valja a sta ne i svi bi vi najbolje uradili da vam neko da da organizujete skolski plan i program......Postoje delimicne istine u tome sto pricate ali nije bas to tako..........
 
Ko bi rekla, niko nema dete u školi ovde.

Izvinjavam se na dojmu. Ako.


Imam ja.

Ako pričamo o osnovnoj školi, moram reći da sam se nagledala svega i svačega: učiteljica koje se frljaju padežima, učiteljica koje ne umeju da izračunaju procenat, nastavnika biologije koji od larvi komaraca u akvarijumu misli da su ribice i uče decu da su gljive - biljke, školskih psihologa koji smatraju da je poželjno da dete ima malo "uličnog vaspitanja", direktora koji u zbornici drži noge na stolu i pljucka semenke.
Pompezna obeležavanja školskih slava – kada se škole takmiče koja će dovesti viđenijeg sveštenika; školske proslave kao vrhunac neukusa (red recitacija o Sv. Savi, red Cece); ujdurme sa biznisom oko ekskurzija; maturske večeri za 100 evra po ekskluzivnim restoranima i hotelima, gde se maturanti samo jedanput mogu poslužiti sa švedskog stola (dok profesori imaju zaseban sto na kome je servirana druga vrsta hrane, u većim količinama); iznajmljivanja sale za fizičko plesnim školama u terminu kada deca po rasporedu imaju čas fizičkog; školske kuhinje kao rasadnici zaraza; donacije koje pojede mrak ... Ocenjivanja u rasponu od 4 do 5, kako bi škola imala reputaciju škole sa visokom prosečnom ocenom (važi naročito za niže razrede), privilegovani đaci, čiji roditelji školi poklanjaju nove klupe, finansiraju krečenje ili kupuju učiteljici mobilni; roditeljski sastanci, ili sastanci školskog odbora, koji se svode na kuknjavu o malim platama – a loša plata je, jel'te, alibi za loš rad. Potom – nepotizam: direktor zapošljava svoje rođake, ljubavnice; učiteljice predaju sopstvenoj deci koja su – gle! – najbolji đaci u odeljenju.

Ako, pak, pričamo o srednjoj školi/gimnaziji, stvari stoje ovako:
Profesorke srpskog koje su diplomirale engleski, profesori fizike koji su studirali rudarstvo, ili profesori fizike koji su zapravo nastavnici tehničkog ali su postavljeni na to mesto zbog nedostatka stručnijeg kadra; falš diplome ili diplome univerziteta koji su poznati po korupcionaškim aferama ... Profesorka istorije koja, na pitanje đaka o II sv. ratu, odgovara kako "taj period nije zanimljiv za srpsku istoriju", i koja na času plače kad se spomene Milošević; direktor koji nagrađuje uspešne školske sportiste ali u godišnjem almanahu zaboravlja učenike koji su osvojili značajnije nagrade na takmičenjima iz društvenih nauka, i takvo ponašanje obrazlaže rečima: "Sve je to lepo, ali budućnost leži na sportu i prirodnim naukama." Zatim nastavničko veće koje pokušava da, u aprilu, izbaci iz gimnazije vrlo dobrog učenika III razreda, zbog 30 neopravdanih časova iz prvog polugodišta ... a zapravo zbog toga što je dete socijalni slučaj koji remeti ugled elitne škole a i "bilo bi mu bolje, s obzirom na to u kakvim porodičnim prilikama živi, da pređe na neki zanat i što pre se osamostali".

Udžbenici – većinom katastrofa: luksuzna štampa, puno slika a malo korisnog i artikulisanog teksta. Lektira koja se jedva promenila za poslednjih nekoliko decenija, i koju retko ko čita, nego se analize skidaju sa neta. Tu već imamo dvostruki problem: s jedne strane deca nisu stekla naviku čitanja u svojim kućama, s druge – profesori ne umeju da animiraju, iliti – nisu zainteresovani.
Uzajamno poštovanje je na nuli. Profesori su za đake "matori debili", "ona krava iz matematike" ... Za profesore su đaci dobra i loša deca, ali i "stoka neopevana", "mala drolja". Kako se oseća šesnaestogodišnjak kad mu se profesor obrati sa: "Hajde da odgovaraš, ti, bubuljičavi" ... ?

Govorim o konkretnim školama u centru Beograda.

Moja deca su išla u jednu od takvih škola. Srećom te nisu imali probleme; ali još veća sreća je što smo se preselili pa je mlađi sin prešao u drugu školu (stariji je već bio u gimnaziji). Bili smo prijatno iznenađeni razlikom: bolji nastavni kadar, bolja disciplina, bolji odnos profesor-đak, a iskreno – bolja i deca. Nova škola je, međutim, bila samo odskočna daska: iz nje je, već naredne godine, po pozivu prešao u drugu. Ta se ispostavila kao pravo otkrovenje: profesori koji đake doživljavaju poput SVOJE dece, đaci koji o profesorima govore sa strahopoštovanjem i ljubavlju, topao odnos pun razumevanja, podrške, deca koja neguju zdrav, takmičarski duh i jedni drugima pomažu, deca koja vole da uče i jedva čekaju da se završi raspust; deca koja su došla iz svih krajeva Srbije i kojima nije važno ko nosi kakve patike; deca koja ne samo da se ističu iz predmeta po kome ova škola nosi ime, već su mnogi među njima talenti u drugim oblastima: dobijaju priznanja za poeziju, uspešno učestvuju na sportskim takmičenjima ... i svaku nagradu, svakom pojedinačno, lično čestitaju direktor i profesori. Svaki uspeh se beleži. Iz te škole ove godine je regrutovano čak 7 stipendista za jake univerzitete u inostranstvu.
Prema tome, nije sve tako crno kao što na prvi pogled izgleda.
A ponekad baš izgleda.

Ja nisam volela osnovnu školu. Zapravo, volela sam društvo iz škole, odmor , druženja pri odlasku i povratku. Bilo mi je dosadno, i nikako nisam mogla da se svrtim u klupi. Sa ove vremenske distance otpor prema školi tumačim kao rezultat traume: u I razredu o.š, trećeg dana, učiteljica mi je zavalila keca zato što sam napisala celu reč a nisam ispunila zadatu reč samo slovom a; naljutila se što sam umela da pišem! Bilo je to vreme striktnih pravila: misli onako kako ti učiteljica kaže da misliš, nosi školsku uniformu i crvenu pionirsku, skloni šiške sa čela, ustani kad nastavnik ulazi u učionici i kad iz nje izlazi, ne govori ono što se kosi sa pravilima o mišljenju jer i zidovi učionice imaju uši, ne ističi se previše, ne zaboravljaj Osmi mart (cveće učiteljici). Jedno od pravila bilo je i: deca u I razredu uče da pišu i čitaju, sabiraju i oduzimaju ... nikako PRE toga. Pre toga se uči "Pačija škola". Kad uđeš u pubertet, to ne sme da se oseti. Pričanje o seksu je tabu; pričanje o menstruaciji je tabu ... pa čak i pričanje o brushalteru je tabu, jer niko ne mora da zna da su ti grudi sazrele za brushalter, ma koliko se videle. Postojale su i tzv. ružne reči, koje danas deluju prilično naivno.
Strogi nastavnici su nastupali sa čuvenom sentencom: "Bog zna za 5, ja za 4 a najbolji među vama za 3." To je značilo da će dotični nastavnici tražiti od vas da uvek sve znate iz njihovih predmeta. To jest, da umete da rešite jednačinu sa dve nepoznate i kad vas probude u sred noći. Eventualno su vas oni nadžak-nastavnici udarali svežnjem ključeva po glavi, ili gađali dnevnikom ... ali se nije dešavalo da đak uzvrati. Deca su bila uniformno disciplinovana, sa tu i tamo nekim izrodom, koji je dobijao ukor tek kad bi prevršio svaku meru: pljunuo u učinioci, na primer. Ili zalepio žvaku na katedru.
Gimnazijaci bi dobijali ukor zbog bežanja sa časova i konzumiranja cigareta u školskom toaletu.
Ne znam da li je tada bilo bolje ili lošije, ali se sećam reči čuvene profesorke filozofije, koja nam je na prvom času rekla: "Vi ste, svako za sebe, unikum, potencijal nastao iz genetskog sklopa i vaspitanja. Ja vam nisam roditelj, i ne mogu da vas volim kao mama i tata, ali mogu da vas volim kao svoje đake, i poštujem kao individue. Zovem se Dara Pašić, i ovde sam zbog vas."
 
Danas sam sasvim slučajno pričala sa jednom nastavnicom koja je 30 godina radila u jednoj osnovnoj školi, kao nastavnica Srpskog jezika. Usljed operacije kuka najvjerovatnije će u invalidsku penziju i tako pitam ja nju kako je u školi danas u odnosu na prije, s obzirom na njen radni staž. Kaže ona meni da su učenici manje motivisani, da pričaju kako dva najbogatija čovjeka u gradu imaju završenu samo osnovnu školu ili čak ni nju. Vide da je školstvo trenutno podcjenjeno i nemaju motivaciju da 'rade' iako kaže da ima talentovane djece, kao i da se nađe tu i tamo neki izuzetak koji hoće da 'radi' tj. uči.

 
od kolevke pa do groba najlepsa je kolevka.

Nastavnici dolaze u skolu da "odrade" radno vreme .
uz minimalno talasanje i galamu.

Deca samo slede primer.

"cekaju da zivot prodje
da sam spadne teg od tuge"

citat:

"Ko ima sluha za unutrašnja dešavanja u našem školstvu - svestan je strašnih turbulencija, tenzija koje su u dubini onoga što spolja vidimo kao sistem koji nekako ipak funkcioniše. U dubini vidite da imamo posla sa sistemom koji je već počeo da se urušava. Sve se svodi na puki formalizam, koji je bez efekta, niko nije spreman da se suoči sa time, unutrašnje tenzije u nastavnom procesu su sve jače, položaj učenika, u psihološkom smislu, sve teži, itd, itd.

Ono što ja vidim kao mogući scenario je - da u jednom trenutku nešto prosto "kvrcne" u svesti kritične mase prosvetnih radnika... Jer sve vodi samo jačanju tih unutrašnjih turbulencija i tenzija, mislim da te pritiske neće moći još dugo da izdrže ni učenici, ni nastavnici. Žao mi je svih onih koji, na jednoj strani, nisu svesni tih unutrašnjih dešavanja, a, na drugoj strani, grčevito se bore protiv njih, grčevito se drže pedagoških vrednosti i nazora iz neke, maltene davne prošlosti."
 
Slušam ja hvale se mnogi kako naši učenici gdje god odu u inostranstvo postižu najbolje rezultate, tobož imaju najboje znanje i sl. Međutim te zemlje u koje odlaze su mnogo razvijenije od naše. Šta nama onda vredi sve to silno nagomilano gradivo, od kojeg nam 60% neće biti potrebno? Praktičnost je ono što nedostaje našem školstvu, školskom programu. Bilo bi bolje da imamo manje stručne učenike, a više stručnog profesionalnog kadra.
Mnogi su davno shvatili da je specijalizovanje i rad u jednoj oblasti mnogo korisnija od izgubljenog vremena beskorisno naučenog teoretskog gradiva...
I kako to kad se toliko silno trudimo da imamo najobrazovanije mlade ljude, tim istim ljudima ne dajemo šansu da svoje znanje i sposobnosti i upotrijebe..nego radna mjesta dobijaju baš oni sa manjim kvalifikacijama. S jedne strane ne želimo stručne ljude, a s druge strane se silno trudimo da ih stvorimo ... nije li to licemjerje...
Ili takav sistem nekome baš odgovara?
Možda kad bi nekoga zaista i zanimalo da stvori nešto od našeg društva, nešto korisno i praktično, a ne da samo gleda kako da natrpa u svoj džep džabalebareći, možda bi otkrili kako je jednostavno biti praktičan...
 
savremena generacija srednjoshkolaca je po mom mishljenju naupechatljivija.

umni zhivot haotichan do ekstrema, u slichnoj meri su prisutni razdrazhljivost i nervoza, sveprisutna averzija prema konceptima dobra i zla, i vrline i poroka, vodjeni na prvom mestu zheljom za prihvatanjem, a posle toga najvishe nasiljem i seksualnoshcju.

"rechi hvale" zasluzhuju samo vrlo malobrojni izuzeci.
 
savremena generacija srednjoshkolaca je po mom mishljenju naupechatljivija.

umni zhivot haotichan do ekstrema, u slichnoj meri su prisutni razdrazhljivost i nervoza, sveprisutna averzija prema konceptima dobra i zla, i vrline i poroka, vodjeni na prvom mestu zheljom za prihvatanjem, a posle toga najvishe nasiljem i seksualnoshcju.

"rechi hvale" zasluzhuju samo vrlo malobrojni izuzeci.

Ne bi trebalo preoštro suditi klincima, sve i da jeste (a mislim da jeste) situacija takva.
To su tinejdžeri u najosetljivijem životnom dobu, čija formiranost i životno usmerenje mnogo zavise od uzora u vidu odraslih jedinki koje sreću u svojoj okolini( tu najbitniju ulogu imaju pre svega roditelji, pa prosvetni radnici, a zatim i istaknuti članovi društva iz neposredne okoline)
Mogla sam jednostavno reći da je takva situacija među mladima posledica haosa u kojem se društvo nalazi (iako je to toliko izlizana i klišeisana izjava ili izgovor), tranzicije, ne mislim političke i ekonomske, već tranzicije starih patrijahalnih vrednosti u vrednosti koje su zastupljene u razvijenim zemljama. Mi visimo u vazduhu, na izlizanoj i tankoj niti starih vrednosti koje se urušavaju,a nove nisu čvrsto uspostavljene, tako da ispada da nikakvih važećih vrednosti koje bi mogli da naučimo decu i nemamo.
Elem,nisu deca kriva:)

Ja sam htela da opletem po prosvetnim radnicima,ali vidim da je to Borčica već uradila, slikovitije nego što bi ja uspela,
verovatno i zbog toga što sam vrlo emotivno doživljavala, i još uvek doživljavam sve ljude koji su mi bili učitelji u životu.
Možda su mi bila pogrešna očekivanja, ali smatram da profesor/ nastavnik/ učitelj pre svega svojim primerom uči decu vrednostima koje (bi trebalo) da pokuša da im prenese.
Smatram da je pedagoška funkcija na prvom mestu, a tek posle učiteljska.
Ja volim autoritativne profesore,i doživljavala sam najvećim autoritetima one prema kojima sam imala poštovanje zasnovano na ličnim kvalitetima i znanju koje su posedovali.
I bila sam nemilosrdni kritičar, veoma je mali broj onih koje sam poštovala, a poneke sam prezirala.:rumenko:
Ok, imam prosvetnog radnika u porodici, koji ruku na srce ne bi zadovoljio moje kriterijume
pa ću reći da nije lako ni njima, premalo su plaćeni, previše je frustracija, kako sa učenicima u školi, tako i privatno
ali smatram da oni svakodnevno dotiču stotine učenika i da se to ne sme isprečiti njihovom profesionalizmu.
 
To su tinejdžeri u najosetljivijem životnom dobu, čija formiranost i životno usmerenje mnogo zavise od uzora u vidu odraslih jedinki koje sreću u svojoj okolini( tu najbitniju ulogu imaju pre svega roditelji, pa prosvetni radnici, a zatim i istaknuti članovi društva iz neposredne okoline)
Mogla sam jednostavno reći da je takva situacija među mladima posledica haosa u kojem se društvo nalazi (iako je to toliko izlizana i klišeisana izjava ili izgovor), tranzicije, ne mislim političke i ekonomske, već tranzicije starih patrijahalnih vrednosti u vrednosti koje su zastupljene u razvijenim zemljama. Mi visimo u vazduhu, na izlizanoj i tankoj niti starih vrednosti koje se urušavaju,a nove nisu čvrsto uspostavljene, tako da ispada da nikakvih važećih vrednosti koje bi mogli da naučimo decu i nemamo.
Elem,nisu deca kriv
u potpunosti se neslazhem. niko nije odgovoran za osobu sem te osobe same (sem ako nije npr. mentalno zaostala). kako sam ja u srednjoj shkoli mogao da razmishljam o konceptima smisla i vrednosti, chitam stoike i budistichki pali kanon, da meditiram, i najbitnije- razmishljam za sebe, u smislu kontempliranja, dok danas oni neznaju i necje da nauche da smisleno i duboko razmishljaju. a to nije bio toliko davno, ja josh nisam zavrshio fax. nishta ja nisam bolji od bilo kog omladinca, ako sam ja mogao shto nemogu oni. nema razloga. samo (mentalna) lenjost, shto je samo njihov izbor i nichiji drugi.
u nekim zajednicama (kao shto su ortodoksni jevreji, akbari shia muslimani, u indiji zanimljivo i smarta brahmani i budistichki daliti), deca su sa 12, 13, 14 godina zrele osobe koje su pochele da se formiraju, i da uoblichavaju svoj pogled na svet. u zapadnoj civilizaciji danas, pogotovu u zemljama bivsheg drugog sveta, toga kod ljudi nekad uopshte nema, sho bi reko jung- taj proces individualizacije- se ni ne desi. mani me debate nature vs. nurture, i jedno se drugo mozhe prevazicji.
 
Meni je u srednjoj skoli bilo sasvim fino, nikakve traume
ne vucem iz tog doba. Ko zna da li bih i zavrsila srednju skolu da nisam upisala
tu skolu koju jesam, s obzirom na traume iz osnovne skole.....jos od prvog
razreda sa uciteljicom, koja nije razumela :sad2: sta znaci
rad sa detetom koje je islo u vrtic, u eksperimentalnu grupu, za to vreme.
O njenom obrazovanju bolje i da ne govorim. Primljena je preko veze, u drugom polugodju prvog razreda, a onu finu, razumnu zenu su otpustili, jer jao Boze moj ova je bila
socijalni slucaj. :roll:
 
Nije to bas tako kao sto pricate......Ovo su ozbiljne teme pedagogije pa donekle i psihologije....A posto ovde niko nije ni pedagog a ni psiholog osim mozda Dace student apsolvent psihologije a mozda je u medjuvremenu i zavrsio,ja bih rekao da ne dajete tako olako osude kritike i ostalo.....Niti poznajete razvojnu psihologiju dece niti didaktiku niti metodike ali da svako od vas zna da natropa sta valja a sta ne i svi bi vi najbolje uradili da vam neko da da organizujete skolski plan i program......Postoje delimicne istine u tome sto pricate ali nije bas to tako..........

Jel ti imas dece ?

Biti roditelj zdravoj i pametnoj deci se ne moze meriti sa boldovanim postapalicama.

Niko nije naucio plivanje na suvom.

Biti roditelj je pet doktorata iznad "didaktike metodike".
Ako ne vidis da skolstvo ne valja, proveri da li zmuris.
 
Poslednja izmena:
Jel ti imas dece ?

Biti roditelj zdravoj i pametnoj deci se ne moze meriti sa boldovanim postapalicama.

Niko nije naucio plivanje na suvom.

Jel to znači da građevinski inženjer mora da izgradi sebi sve ono o čemu uči na fakultetu da bi bio adekvatan da priča o građevinarstvu??? Stomatolog mora da dobije sve bolesti usne šupljine i sve moguće kvarove da bi mogao o njima da govori???
 

Back
Top