Quantcast

NOTAFILIJA - diskusije i prikazivanje kolekcija

Hanibal87

Početnik
Poruka
38
Proizilazim sa odgovorom, da ovaj napis " neispravna" nije falsifikat.
Ova novčanica verovatno je zatečena u prometu na teritoriji SHS posle završetka pečatiranja/ o tome sam malo više pisao malo gore/, pa je kao nepečatirana izuzeta iz prometa.
Slazem se sa kolegom Dilcetom.
Ovaj tip novcanice je bio manje zastupljen u prometu krajem WWI rata na teritoriji Austro- Ugarske, zbog toga sto je noviji tip novcanice istog apoena preovladavao u novcanom opticaju pa je relativno mali broj validnih ( pecatiranih) novcanica iz Kraljevine SHS preostao do danasnjih dana.

Po naredbi ministra finansija dr Momcila Nincica zigosanje i potpisivanje neprijateljskih novcanica od strane drzavnih, policijskih, finansijskih, vojnih i drugih ustanova vrseno je od kraja decembra do 31.januara 1919. godine i zabranjeno je dalje unosenje istih u zemlju. Prema zvanicnim podacima zigosano je oko 5,32 milijarde kruna. Sve ostale koje su unosene ili naknadno pecatirane bile su neispravne i nisu pustane u opticaj kao sto je slucaj sa vasom novcanico.
 

Barkman

Obećava
Poruka
83
Jedno pitanje, zašto pojedine novanice iz perioda okupacije kao npr 500 dinara imaju vodeni žig sa likom kralja Aleksandra I a neke sa likom žene. Logično bi bilo da je lik Petra II, formalnog suverena zemlje kao što je na 50 dinara iz iste godine. Ne sakupljam papirni novac i potpuni sam laik. Danas mi je na buvljaku među starim fotkama uplao nekoliko novčanica iz perioda okupacije i NDH.
 

shield

Početnik
Poruka
3
Pre otprilike 5-6 godina na ebay-u se pojavila na prodaju novčanica od 50 dinara Srpske narodne banke (Njegoš) uz propratni tekst:

Counterfeit Yugoslavian Money made by US Government

Yes you did read the title correctly. This is a 50 value note that was part of the local currency bankroll that was given to American pilots that flew over Yugoslavia during World War II. If their plane went down they would have some of the local currency to help them out. These notes were printed by the US Government. It is 3 1/16 by 5 1/2" and in mint condition. Scan shows the front and back.

Makes a great gift for any US paper money collector as they probably do not have one.
Tu skoro naišao sam i na tekst amerikanca Herberta Friedmana koji piše:

Sometimes there is doubt about whether or not a banknote is a government-sponsored forgery. For instance, there is the case of the alleged United States government forgery of the Serbia 50 dinara Serbian National Banknote of 1 May 1942. I first ran across a brick of about 100 of these banknotes about 1990. The seller was the wife of a deceased WWII airman who claimed that the banknotes were government forgeries issued to her husband when he flew over Yugoslavia. He was to use them to bribe the locals and pay for supplies if he was shot down. There was no proof of such an operation so I never quite believed the story. Recently another such note was offered for sale, once again from the estate of a deceased airman, but from a different part of the country. The background story was exactly the same. So, although we cannot say for sure that these banknotes were prepared by the OSS or some other clandestine agency to be used by downed pilots, we can say that there is some interesting circumstantial evidence. The alleged forgeries are of excellent quality. In the initial offering the banknotes had the red serial numbers M.0234 / 101 to M.0234 / 200. The more recent banknote had the serial number M.0234 / 499, which indicates that it is from the same general printing. One of the very minor differences I noted between the genuine and forged banknotes are in the issue date on the front, “MAJ 1942,” in which the crossbar in the “A” is slanted in the genuine and perfectly horizontal in the forgery and the number “9” which is broken slightly in the genuine and perfectly smooth in the forgery. There is a small box at the bottom of the back of the note and in it the first Cyrillic letter has a break at the bottom left of the letter “ehf,” whereas the letter is perfect in the genuine.
Zna li neko nešto više o ovome? Da li neko možda ima ovakvu novčanicu? Možda su oboreni američki piloti u Srbiji nekome nešto plaćali ovim novčanicama?
 

mama vera

Zainteresovan član
Poruka
265
Pre otprilike 5-6 godina na ebay-u se pojavila na prodaju novčanica od 50 dinara Srpske narodne banke (Njegoš) uz propratni tekst:



Tu skoro naišao sam i na tekst amerikanca Herberta Friedmana koji piše:
... One of the very minor differences I noted between the genuine and forged banknotes are in the issue date on the front, “MAJ 1942,” in which the crossbar in the “A” is slanted in the genuine and perfectly horizontal in the forgery and the number “9” which is broken slightly in the genuine and perfectly smooth in the forgery.



Zna li neko nešto više o ovome? Da li neko možda ima ovakvu novčanicu? Možda su oboreni američki piloti u Srbiji nekome nešto plaćali ovim novčanicama?
Ukoliko je tekst na engleskom tačan onda posedujem takvu novčanicu, serije M., u UNC kvalitetu. Bilo bi dobro da pošalješ fotku od te tzv. krivotvorene. Poz.!
 

almingbg

Početnik
Poruka
31
Zavisi od toga koliko je slika pomjerena. Ako dio slike izlazi van novčanice sa gornje strane (ne vidi se), a istovremeno se na donjoj strani vidio dio iduće novčanice, onda je to novčanica sa greškom i ima posebnu numizmatičku vrijednost. Ako je čitava slika vidljiva, onda je riječ o loše (ružno) odštampanoj novčanici bez dodatne vrijednosti.
 

dilce

Zainteresovan član
Poruka
194
dosla mi je u ruke novcanica RSD 1.000,00 , koja je pogresno odstampana . Naime , greska je takva da je celokupna slika novcanice pomerena ka gornjoj ivici . Pa me interesuje da li to ima ikakvu numizmaticku vrednost .
Vaša novčanica je takva jer je došlo do pomeranja cele pole odštampanih novčanica pa je pola razsečena na pogrešnim mestima. Uopšte nije važno koliko je slika novčanice pomerena prema gore ili dole, nije niti bitno to, da se na tako odsečenoj novčanici vidi deo susednje novčanice, svi takvi primerci novčanica su nastali zbog jednog istog razloga- pomeranja pole prilikom sečnje na pojedine novčanice. Takve novčanice NISU novčanice sa greškom i spadaju u grupu makulatura/ "novčanica" gde fali jedna ili više boja, slabo ili pomereno rezanje, slabo, razmazano štampanje, zaštite na pogrešnim mestima/. Makulature nastaju u procesu slabe i traljave izrade u štampariji i nemaju nikakvu numimatičku vrednost. Takvi proizvodi nisu zapuštali štampariju- bili su uništavani i nisu puštani u promet. Vaša novčanica možda nije tako izrazito pomerena pa je prošla kontrolu.
U zadnje vreme pojavljuje se mnogo takvih "novčanica" zaslugom trgovaca, koji u želji za zaradom i štamparijski škart uvlače u sveru numizmatike.. Isto tako postoje ljudi koji to skupljaju i imaju pravo ako im se to svidja. To meni ne smeta. Ali to ne spada u numizmatiku ako na nju gladamo kao na usporednu istorijsku nauku.
Novčanice sa greškom su one novčanice, koje su nastale zbog greške kod izrade štamparske ploče, recimo nije pravilno izradjen neki napis/ recimo JUGOSAAVIJA kod 100 dinara iz 1946 god., fali neko slovo- recimo "R" kod GUVERNE kod 1000 dinara iz 1978 god./ Takve novčanice spadaju u varijante i zbog toga su i prisutne u ozbiljnim numizmatičkim katalozima.
 

moduvolim

Početnik
Poruka
2
Novčanica objavljena u Jani bila je samo jedno neusvojeno likovno rešenje i nije stvarna novčanica.

U vezi greške na novčanici 5000 dinara 1985 trebam još malo dopuniti ono što je već izneo Goga1952.

Novčanica je bila u prvom navratu štampana od oko 20. novembra (možda dan ili dva ranije) do kraja decembra 1985. U to vreme bilo je odštampano od prilike 25 miljuna novčanica u serijama ZA do broja negde između 2500000 i 3000000, AA, AB, AC, AD, AE sve ispod broja 5000000 i nekoliko početnih brojeva serije AF.
U opticaj je puštena 9. decembra 1985, znači još "vruča". Već prvog dana je otkrivena greška i o tome su obaveštene novine i naravno Narodna banka.

Do tog momenta (10. decembra), po rečima Vojislava Bogosavljevića bilo je odštampano oko 14 miljuna novčanica. To odgovara serijama ZA do dva i po ili 3 miljuna, AA i AB do 5 i AC do 1 ili 1,5 miljuna. Pošto su novčanice bile štampane u polama po 18 komada i jedna u poli je imala grešku, to znači 5,5% (1/18) novčanica sa greškom, ili u komadima oko 770.000.

Prva runda štampanja se nastavila do kraja decembra uz to, da su od ovog momenta sve novčanice sa greškom povučene. Ako netko ima novčanicu serija AC, AD, AE ispod broja 5000000 ili AF sa početnim brojem 0 i čiji serijski broj odgovara donjoj formuli (gledaj niže), bilo sa greškom, bilo bez nje, neka javi. Ja još nisam naišao na novčanicu sa odgovarajučim brojem, što znači, da su najverovatnije izbacivane.

Kad je prva runda štampanja krajem decembra završena, ukupno je bilo odštampanih oko 25 miljuna novčanica, a u tom momentu onih 770000 novčanica sa greškom iznosilo je več samo nekoliko više od 3% ukupne mase.

Druga runda štampanje počela je 22. februara 1986 i završila se krajem aprila. Od prve runde se razlikuje po nekim sitnicama. U to vreme bilo je odštampanih sledećih 60 miljuna novčanica i to je % novčanica sa greškom u opticaju opet smanjilo. Ova druga runda štampanja obuhvata serije ZA od 2500000 ili 3000000 do kraja, početne brojeve serije ZB, serije AF, AG, AH, AK, AL do 5000000, AM do 4000000, kao i brojeve serija AA, AB, AC, AD, AE, AF od 5000000 do kraja. U rasponu ovih serija opet se pojavljuju novčanice sa serijskim brojem (donja formula), koji odgovara položaju novčanica sa greškom, ali ovog puta bez greške, što znači, da je kliše več ispravljen.

Pošto se novčanica sa greškom pojavljuje na jednom mestu u poli od 18 novčanica, ona je numerisana po ključu, koji odgovara serijskom broju na tom mestu. Kod svih novčanica sa greškom serijski broj počinje sa: 001 019 037 055 073 091 109 127 145 163 181 199 217 235 253 271 289 307 325 343 361 379 397 415 433 451 469 ili 487.
To znači, da se prva tri mesta serijskog broja povečavaju za 18, počev od 001 (drugo mesto u poli, prvo počinje sa 000). A to odgovara formuli (n*18+1).

Štampanje treće runde počelo je u junu 1986, ali ovog puta več sa novim pločama na papiru većih dimenzija po 28 novčanica na poli. Sva sledeča štampanja smanjila su % novčanica sa greškom ispod promila.
Ja imam sledece novcanice

AA 4519706
AA 4514196
AD 1389058

Po ovom navedenom algoritmu ispada da ova AD ne pripada toj grupi, mada je po meni ista kao ove dve AA. Da li neko zna kolika je vrednost ovih novcanica, da li to uopste ista vredi?
 

shield

Početnik
Poruka
3
Zna li neko šta predstavljaju ručno unesene oznake crvenom bojom na ovoj novčanici Austrije s pečatom i markom Ministarstva finansija SHS? Jasno se vidi krug mastiljavom olovkom levo od pečata i dijagonalna "putača" crvenim mastilom preko marke. Ovakve oznake viđao sam na više novčanica. Da li je to možda oznaka za onovremeni falsifikat?

 

prion

Zainteresovan član
Poruka
377
IMG.jpg
još 2011 sam postavio pitanje u vezi ove novčanice...ali nema odgovora...ajde malo da osvežim pitanje možda sada neko ima saznanja ..
Novcanica od 100 dinara 1941 godine ali overena žigom na kome pise
Komanda Jugoslovenske vojske u otadzbini gorski shtab br.1
Moze li neko da napishe neshto o toj novchanici,pretpostavljam da je to bila plata za četničke vojnike.....ili ne?
inače misterija mi je i zašto nestaju slike koje korisnici postavljaju na ovom forumu....
 
Poslednja izmena:

Kikakioki

Početnik
Poruka
1
Iako sam tek sada nasao i procitao vas citat zanima me ja imam novcanicu sa tako reci greskom ako moze tako da se nazove serija AA0015622 sada me zanima da li postoji novcanisa sa greskom i tim serijskim brojem i datum mi se slaze sa datumima sa slika koje sam gledao i stvarno izgleda kao da pise 1930. Sada me zanima da li ta novcanica ima neku vrednost . Hvala !
 
Top