Quantcast

NOTAFILIJA - diskusije i prikazivanje kolekcija

speedster

Zainteresovan član
Poruka
434
Indijanci su u Čikagu, dela Ivana Meštrovića.
Ovaj jedan samo liči na ovu sa novčanice


A spomenik sa novčanice je jedan od simbola UNa koji svi znaju kao Jahačica (Spomenik mira), skulpturu je napravio Antun Augustinčić (1900-1979). Data na poklon UN i nalazi se ispred glavne zgrade UNa. Postolje spomenika je izrađeno od mermera sa ostrva Brač u Hrvatskoj.

 

mama vera

Zainteresovan član
Poruka
265
...Indijanci su u Čikagu, dela Ivana Meštrovića.
Ovaj jedan samo liči na ovu sa novčanice
A spomenik sa novčanice je jedan od simbola UNa koji svi znaju kao Jahačica (Spomenik mira), skulpturu je napravio Antun Augustinčić (1900-1979)...

Ok, nisam mnogo pogrešio. No, kad smo već kod reči jahačica, logično sledi reč jahač. Ali ako imamo reč konjanik baš me interesuje kako će ona glasiti u ženskom ili srednjem rodu ?! Poz.
 

dilce

Zainteresovan član
Poruka
194
50 din 1968.jpg50 din 1968 jugosl..jpg

Pre dve, tri nedelje, na jednom forumu korisnik almingbg, objavio je, da je u svojoj zbirci pronašao novčanicu od 50 dinara 1968 g. SFRJ, gde je na zadnjoj strani, kod imena republike BOSNA I HERCEGOVINA, tačnije kod reči HERCEGOVINA, kod slova E nastala greška, pa se je to slovo odštampalo bez
gornje vodoravne crtice pa sada izgleda HLRCEGOVINA.
Mnogi smo pomislili, dobro, desilo se, neka greška samo na njegovoj novčanici.. Ali mnogi numizmatičari su pogledali svoje zbirke i ustanovili, da i oni imaju novčanice sa takvom greškom. Ja sam pronašao dve a imam ih godinama.

Ova greška sasvim je usporediva sa greškom "1930" i "guverne" jer je i ovde do nje došlo zbog pogreške kod izrade klišeja, odnosno, na klišeju to slovo E nije uradjeno kako treba.

Ovo možda i nije neko "vruće obaveštenje", ali neki čitalac ovog foruma možda još nije saznao ništa o tome.

Zamolio bih sve notafiliste, koji su ovde prisutni, da pogledaju svoje novčanice
i da napišu serijski broj svojih novčanica na kojima su primetili ovu grešku.
 

almingbg

Početnik
Poruka
31
Pozdrav svima

Samo par detalja vezanih uz ovu gresku:

Informacija je prvi put (? koliko je meni poznato) objavljena na forumu hrvatska numizmatika sredinom aprila, i ja sam mislio da je greska "slucajna", dok me clan foruma Vito nije ispravio. Greska je sistematska i nalazi se na svim tipovima novcanice od 50 dinara iz 1968-e godine. Detaljnu analizu pojavljivanja greske mozete naci na 50 dinara 1968 P83c (7 cifara) - greska ili ne?.

Neki serijski brojevi novcanica sa greskom su vec objavljeni, ali i ja bih zelio da vidim i dodatne serijske brojeve.

bye
Almin
 

dilce

Zainteresovan član
Poruka
194
Pozdrav svima

Samo par detalja vezanih uz ovu gresku:

Informacija je prvi put (? koliko je meni poznato) objavljena na forumu hrvatska numizmatika sredinom aprila, i ja sam mislio da je greska "slucajna", dok me clan foruma Vito nije ispravio. Greska je sistematska i nalazi se na svim tipovima novcanice od 50 dinara iz 1968-e godine. Detaljnu analizu pojavljivanja greske mozete naci na 50 dinara 1968 P83c (7 cifara) - greska ili ne?.

Neki serijski brojevi novcanica sa greskom su vec objavljeni, ali i ja bih zelio da vidim i dodatne serijske brojeve.

bye
Almin
Čestitke za vašu prvu objavu na ovom forumu, a svakako i čestitke za pronalazak ove greške. Zaista je iznedjujuće, da niko u svih ovih četrdesetak godina nije primetio tu grešku. Ja se izvinjavam jer nisam precizno naveo, na kojem sam forumu to video.
Ove novčanice već se mogu kupovati po nekim aukcijama, nadajmo se, da se neće pojaviti falsifikati.
 

almingbg

Početnik
Poruka
31
Hvala na čestitkama, ne mislim se zadržati samo na jednoj poruci na forumu, a nadam se da ću jednog dana otkriti još neku grešku ili nešto novo; naša numizmatika je još uvijek veoma neistraženo područje tako da sam siguran da ćemo još dugo pronalaziti nove greške i varijante na papirnom i metalnom novcu.

Primijetio sam da su se novčanice sa "mojom" greškom počele pojavljivati na aukcijama, i drago mi je zbog toga. Ne brinem se za moguće falsifikate - greška se pojavljuje na relativno velikom broju novčanica, koje niti su rijetke, niti su skupe.

Teoretski, greška se treba pojaviti u sljedećim serijama (hvala Viti na analizi):

P83a (barokna 6-cifrena numeracija):
serije AA, AR, BK, CC, CT (parne desetice hiljada ili parne hiljade???)
P83b (glatka 6-cifrena numeracija):
serije DM, EE, EV, FO, GG, HA, HR, KK (parne desetice hiljada)
P83c (7-cifrena numeracija):
AA (parne desetice hiljada)

Podebljane oznake serija su potvrdjene. Ostale serije čekaju potvrdu, tako da pozivam sve kolekcionare koji imaju neku od nedostajućih serija da ih objave ovdje.

bye
Almin
 

speedster

Zainteresovan član
Poruka
434
Evo danas u nekoj kutiji sa novčanicama (dok sam sakupljao sve što mi dodje pod ruku) nadjem 20 Korona sa našim pečatom. Relativno je razmazan, ali me zanima da li se može prepoznati koji je pečat u pitanju?
Ne razumem se u sve to ali ovaj spoljni krug mi je dosta čudan i kao da nije deo pečata.
Pozdrav

 

dilce

Zainteresovan član
Poruka
194
Evo danas u nekoj kutiji sa novčanicama (dok sam sakupljao sve što mi dodje pod ruku) nadjem 20 Korona sa našim pečatom. Relativno je razmazan, ali me zanima da li se može prepoznati koji je pečat u pitanju?
Ne razumem se u sve to ali ovaj spoljni krug mi je dosta čudan i kao da nije deo pečata.
Pozdrav

Dobro,moj stav prema falsifiktima je takav, da je ovo falsifikat. Neka falsifikatori naprave bolji krug...Na brzinu...
 

speedster

Zainteresovan član
Poruka
434
Baš taj nepravilan krug upada u oči, zato sam i pomislio ili da je naknadno nešto
rađeno ili da je falsifikat pečata.

E sad, pošto delimično znam poreklo novčanice bliži sam verovanju da
nije noviji fals (za numizmatičke svrhe) nego onovremeni. Zanima me koja je
svrha falsifikovanja pečata, odnosno da li je samo pečatirani novac korišćen u Srbiji?

Pozdrav
 

dilce

Zainteresovan član
Poruka
194
Baš taj nepravilan krug upada u oči, zato sam i pomislio ili da je naknadno nešto
rađeno ili da je falsifikat pečata.

E sad, pošto delimično znam poreklo novčanice bliži sam verovanju da
nije noviji fals (za numizmatičke svrhe) nego onovremeni. Zanima me koja je
svrha falsifikovanja pečata, odnosno da li je samo pečatirani novac korišćen u Srbiji?

Pozdrav
Posle raspada Austrougarske na njenom užem teritoriju nastala je jaka inflacija.
Da se ta inflacija ne bi proširila i na Kraljevstvo SHS, doneta je odluka o pečatiranju krunskih novčanica, koje su se zatekle na teritoriju SHS, a strogo je zabranjen svaki novčani promet preko granice sa Austrijom i Madjarskom. Ko je kupio krunsku novčanicu u razdoblju inflacije u Austriji / za male pare/i istu doneo u SHS te je pečatirao, zaslužio je puno. Pečatiranje je vršeno u razdoblju od 8.1.1919 i završeno 20.1.1919. Posle tog datuma su u opticaju mogle biti samo pečatirane novčanice. Zbog toga se isplatilo falsifikovati pečate.
Falsifikovanje pečata i posedovaje nepečatiranih novčanica strogo se kažnjavalo- do 20.000 kruna i šest meseci zatvora.
Pečatiranje Austrougarskih krunskih novčanica nije dalo željenih rezultata, ocenjeno je, da je u prometu mnogo pečatiranih novčanica, koje nisu zavedene kod pečatiranja u januaru mesecu, pa je zato 25. novembra 1919 donesena "naredba" o kolkovanju / stavljanju markica" na već pečatirane novčanice/. Ovo važi za Sloveniju, odnosno za teritorije SHS, koji su bili u sastavu nekadašnje AU.
Mislim, da veći deo napisanoga važi i za Srbiju, i u Srbiji je smeo biti u opticaju samo pečatirani krunski novac, a i uzroci za falsifikovanje pečata su isti.
 
Poslednja izmena:

jevdokan

Domaćin
Poruka
3.512
Baš taj nepravilan krug upada u oči, zato sam i pomislio ili da je naknadno nešto
rađeno ili da je falsifikat pečata.

E sad, pošto delimično znam poreklo novčanice bliži sam verovanju da
nije noviji fals (za numizmatičke svrhe) nego onovremeni. Zanima me koja je
svrha falsifikovanja pečata, odnosno da li je samo pečatirani novac korišćen u Srbiji?

Pozdrav[/QUOTE
speedster, u pitanju je falsifikat, nema dileme, jedino je dilema iz kojeg je doba. Krug je radjet tzv. "mastiljavom" olovkom koju nisam video u prodaji najmanje 25-30 godina. A u vreme kada su takve novcanice pecatane je bila masovna u prodaji i upotrebi. Ako malo pazljivije pogledas intenzitet boje kruga videces da je na jednom mestu krug vrlo intenzivan, to je tamo gde je olovka navlazena, a na donjem levom kraju pred samo spajanje sa pocetkom kruga je boja dosta izbledela. ovlazenost se vremenom, pisanjem istrosila.
Izmeri unutrasnji precnik kruga i vidi da li se neki metalni novac iz onog vremena podudara sa tim precnikom, jer je mastiljavom olovkom opcrtavano oko nekog okruglog predmeta, moguce nekog novcica.
Na to ukazuje preklapanje linije na donjem polulevom kraju. Falsifikatoru je u jednom trenutku "pobegla" olovka sto se vidi na desnom gornjem kraju.
Moje misljenje je da je u pitanju onovremenski falsifikat nekog primitivnog i nevestog falsifikatora jer bi danas i falsifikator pocetnik to uradio mnogo bolje.
U svakom slucaju zanimljiva novcanica koja ima svoju "pricu" i dusu.
 

speedster

Zainteresovan član
Poruka
434
Veoma zanimljivo, a i vrlo moguće kolega. Te mastiljave olovke (koja radi na lizanje) se nisam ni setio.
Što se tiče kovanica u uži izbor bi mogle da dođu 5 Kruna (36 mm) i 5 Dinara (37 mm),
nažalost nemam ni jednu da je postavim na otisak, ali uz debljinu olovke koja bi proširila prečnik, po meni moglo bi da bude u pitanju 5 Dinara.
Prečnik otiska je malo jači od 39 mm, dok je ovaj moj šubler:) podešen na mogući prečnik kovanice od 37 mm.

slikano je telefonom.
 

rbboza

Početnik
Poruka
10
Da li je neko primetio da postoji razlika izmedju pojedinih serija novcanice od 50 dinara iz 1996? Naime,dve novcanice AC serije koje posedujem imaju latentni lik Milosa Obrenovica,vidljiv samo na neprovidnoj podlozi pod priblizno pravim uglom, dok ga novcanice AB serije nemaju. Lik je zute boje, ja sam prvo mislio da je neka mrlja.
 

dilce

Zainteresovan član
Poruka
194
Re: Tito 5000 dinara 1985
odlicna diskusija serijske brojeve nisam nasao ni u jednom katalogu!
Samo ZA i AA serija ali vidim da ima i AB,ac,ad,ae
Moje sa grekom su ZA 0016448 i AB 2175753
Hvala na vašim brojevima i oni potrdjuju ispravnost Vitove formule.
Greška "1930" postoji na serijama ZA,AA,AB i AC, postojanje te greške na ostalim serijama je samo teoretska, jer su štampane u prvom štampanju, koje je završeno krajem decembra. Praktički je greška moguća samo još možda na višim brojevima po formuli na AC seriji. Moja novčanica AC 019 štampana je najverovatnije na dan otkrića greške, možda dan ranije. Do sada mi je uspelo pronaći dve novčanice AC 019 i jednu AC 001. Još na početku ove teme, pozvao sam notafiliste da sudjeluju u objavljivanju svojih brojeva novčanica sa greškom, pa ovaj poziv sada osvežavam!
Kada budu u nekom katalogu objavljeni pravilni podaci o ser.brojevima sa greškom "1930", možda će tada trgovci prestati nuditi falsifikate, a neki neće prodavati ZA 073 kao običnu novčanicu.
 
Top