Pošto me mnogi pitaju šta se dešava oko tog kataloga, odlučih da detaljno opišem, pa da ljude uputim ovde da pročitaju.
Ovde se radi o velikoj prevari od strane države, odnosno njene službe koja se zove Carina Republike Srbije. Ovde je na sceni krivično kažnjivo delo obmana javnosti, a evo u čemu se ta obmana sastoji. Carina Srbije je medijima prosledila informaciju da će uvozne dažbine za motorna vozila biti manje zbog ukidanja carina za sve kategorije vozila, a istovremeno stavlja van snage dosadašnju praksu da se vrednosti uvezenih vozila procenjuju po katalozima zemalja iz kojih ta vozila dolaze, i uvode katalog AMSS. Shodno tome, svi mediji su prepuni pogrešnih informacija građanima da će im uvoz od Nove godine biti jeftiniji. To je isto kao kada neko podigne cenu za 50%, pa okači cedulju da daje popust od 30%. To je kažnjivo. Taj katalog AMSS ima apsolutno tržišno nerealne cene. Najbolji dokaz je poređenje sa cenama novih vozila u autosalonima sa katalogom AMSS. Ima slučajeva da je katalog skuplji od salonske cene i do 10.000 €. Pri tome treba uzeti u obzir da je u salonsku cenu, pored carine i poreza koje sadrži i katalog AMSS, uračunata i cena transporta, očitavanja brojeva kod carinjenja, skladištenja u carinskim skladištima, špediterske usluge, marža prodavaca, pa čak i tekući troškovi poslovanja kao što je marketing, struja, grejanje, zakup prostora, plate zaposlenih i drugo, a što sve mora biti uračunato u cene vozila u tim salonima, kako prodavci ne bi poslovali sa gubitkom. E pa, pitam ja gospodu iz Carine Srbije i ove diletante iz AMSS, kako je moguće da taj automobil, pored svih tih troškova izraženih kroz cenu u maloprodaji, može da košta 10.000 € manje od procenjene cene iz kataloga AMSS.
Postavlja se pitanje kako srpska tržišna cena može biti relevantnija od tržišne cene zemlje iz koje je to vozilo uveženo. Cilj utvrđivanja cene katalozima jeste da se utvrdi stvarno plaćena cena, odnosno vrednost robe koja je uvežena. Pošto ta roba, u ovom slučaju automobili, nije uvežena iz Srbije u Srbiju, nego iz neke evropske zemlje, onda je najnormalnije da se dažbine plaćaju na tržišnu vrednost te zemlje. Carina pri tome kataloge tih zemalja naziva nerelevantnim katalozima nezvaničnih izdavača, pa ih ja pitam, a kakav je to izdavač AMSS? Po čemu je to udruženje, ništa različitije od udruženja lovaca iz Kikinde ili udruženja ljubitelja oldtajmera, zvaničan izdavač. Po tome mogu špediteri da ispred svog udruženja izdaju katalog, pa da zahtevaju da on bude sredstvo utvrđivanja carinske vrednosti. To je apsurd. A, još smešnije je odbacivati Eurotaxglass-ove kataloge kao nerelevantne, jer su to neki "nezvanični" izdavači. Za neupućene, a srpska carina to sigurno nije, Eurotaxglass je najveća evropska organizacija koja u svakoj zemlji EU izdaje kataloge u štampanom i elektronskom obliku, i čiji katalozi se od svih službi tih zemalja uzimaju kao jedino relevantni pri utvrđivanju vrednosti vozila. Za jedan Eurotaxgless momci iz AMSS su najobičniji diletanti, ŽNJ liga. To bi bilo isto kao kada bi neku okružnu fudbalsku ligu u Albaniji stavili ispred Lige šampiona.
Dalje, carina spisom koji su objavili uoči Nove godine, a sa početkom primene od 01.01.2014., i koji nije zakonski, pa čak ni podzakonski akt, nego instrukcija radnicima, direktno krši Carinski zakon donešen u Narodnoj Skupštini R. Srbije. Oni u tom spisu navode članove tog zakona i navode da su oni hijerarhijski, a onda daju instrukciju svojim radnicima da krše isti taj zakon i da preskaču hijerarhijske članove zakona. Dakle, navode zaposlene u carini koji rade na carinjenju automobila da čine krivično delo. Informacije radi, hijerarhijski članovi zakona pravno i praktično znači da ako se ne može postupiti po prvom članu tog dela zakona, postupa se po sledećem, pa tek ako ne može po prethodna dva, onda po sledećem, i tako dalje redom član po član. Dakle, ne može da se preskače nijedan član, jer svaki taj član počinje 1. stavom koji kaže "kada ne može da se postupi po prethodnom...", dakle sve je jasno, i zakon je tako sročen upravo u cilju sprečavanja samovolje i zloupotrebe službenog položaja na štetu države, odnosno uvoznika.
Nije mi jasno koji će carinski radnik postupiti po tom spisu iz Uprave carine, koji btw nema čak ni delovodni broj, i koji će šef ispostave smeti da naredi svom potčinjenom da postupi po toj instrukciji i time prekrši zakon. Kasnije, kada se bude odgovaralo pred sudovima, neće nijedan carinik koji je postupao po tom naređenju moći da se vadi samim naređenjem. To bi bilo isto kao da se ratni zločinac pravda naređenjem svog pretpostavljenog da pobije civile. Svaki carinski radnik, ne da ne sme da postupi protiv zakona po naređenju svoga pretpostavljenog, nego je i dužan da prijavi to krivično delo. A, moraju biti svesni toga da na svaki predmet koji obrade oni stavljaju svoj lični faksimil, i lično odgovaraju ako je u tom postupku prekršen zakon i počinjeno krivično delo.
Ovo je pravno nasilje, i mislim da bi Ustavni sud imao šta da kaže o ovome. Elem, mi špediteri smo odlučili da obustavimo carinjenje dok Carina ne odustane od ovog pokušaja pljačke, i dok se ova odluka ne povuče, baš kako se povukla i ona od pre dva meseca kada su naredili da se naplaćuju depoziti za svako vozilo kome se evropsko poreklo dokazuje izjavom na fakturi prodavca. E, onda su dobili šamarčinu iz EU zbog pokušaja izigravanja SSP-a koji je država sklopila sa tom istom EU, pa su brže bolje, pre datuma kojim je trebalo da se primenjuje taj harač, povukli tu odluku. Naravno, za tu i takvu neozbiljnost i pokušaj prevare i gaženja međunarodnog sporazuma niko u Upravi carine nije odgovarao.