Uciti decu zivotu

Tesko da ces naci odgovore na forumu. Svako ima razlicit sistem vrednosti. Dosta toga zavisi od temperamenta dece pa i roditelja. Ti tvoje dete najbolje poznajes, stoga i u kom pravcu ga usmeriti.

Upravo je zbog toga i ova "kriza u vaspitanju"nedostatak i poremecaj sistema vrednosti u drustvu.Mnogi roditelji se suvise zastitnicki odnose na svoju decu dok drugi idu u sasvim drugu krajnost.I ja kao roditelj se cesto zapitam kako ih vaspitavati:Da li da se laktovima bore i prelaze preko mrtvih da bi uspele u zivotu ili da budu dobre i fine i da ih stalno neko odbacuje,gura isl.
Smatram da je nasa generacija od 1965 do1975 ubila sve stoje vredelo a to je ljubav.
 
Forumu krstarice!


Ne znaci to da su generacije roditelja ucile decu takvim stvarima.To zapravo znaci da se toga trebamo pridrzavati. Osim toga svaka zapovest se pojedinacno tumaci.Svakom prema zaslugama.Najvise bih se osvrnuo na to da za nase drustvo treba da vazi prva bozija zapovest obzirom da smo ziveli preko pedeset godina u idolo-pklonickom duhu,a jos uvek nismo iz tog perioda izasli u glavama vecine.
 
Ja imam dva sina i ,iskrena da budem , nemam pojma sta ce od njih biti kad porastu!!!!Sad su mali i mi se trudimo (muz i ja ) da in damo sve one ljudske vrednosti i vrline koje i mi sami poznajemo!!! E sad ,ja kao majka zelim da oni budu srecni i dobri ljudi!!!Samo to!!!!Ali ko mi garantuje da ce ove vrednosti koje mi imamo danas, vaziti i kroz 15 godina pa i dalje?Koliko se toga samo promenilo od naseg detinjstva na ovamo? Kako da budem sigurna da , ako ih vaspitavam sa akcentom na primeru dobrih ljudi, ih sutra nece pojesti sredina i ljudi drugacijeg vaspitanja???

Ima jos milion pitanja, ali mislim da je dobro dok se ona vrte po glavamaa nas roditelja, jer jedino tako idemo ka onoj pustoj zelji DOBAR RODITELJ!!! Mislim da dotle nikad ne mozemo stici, ali je dobro ici ka tome!!!Meni bi se alarm u glavi oglasio kad bi ova pitanja nestala,jer znam da ako mislim da ne gresim, upravo to i cinim........

Cinjenica je da ce nam oni(deca) kad odrastu sigurno naci neku zamerku!!!!!!
 
To je jedno od mogućih objašnjenja.
E sad, sijaset je primera, naslednih osobina koje ne zavise od uticaja sredine- npr. boja očiju. Koji mi dokaz imamo da na psihičke osobine deluje sredina?
Suštinski, nikakve.
I nećemo ni imati, sve dok se ne rodi neki genije koji će izumeti mikroskop kojim ćemo moći da ispitujemo mozak mnoooogo bolje, nego što to radimo danas.
Veruj mi, i ja odbijam da poverujem da sredina nema nikakav uticaj, i napisah to u nekom od prethodnih postova, ali što više posmatram, nekako mi se genetika nameće kao vodeća.
I da, šta je to što odlučuje da li će biti uticaj sredine dominantan ili uticaj gena? Mislim da je tu ključ, ako smo se uopšte za pravu bravu uhvatili.

ni dobroti, ni kulturi, niti mu razviti širinu sagledavanja, ako ne poseduje potencijal...moje mišljenje.

Vracam pricu malo unazad ali ne mogu da ne odreagujem. Potencijal za dobrotu upisan u genima? Malo nategnuto. Neko moze da ima potencijal da se njegova licnost usled odredjenih zivotnih okolnosti tako formira pa da dobijemo nasilnika ili ubicu, ali je cinjenica da ne mora svaki potencijal da se razvije i da su zivotne okolnosti jako bitan faktor. Ljudi nose u genima npr.sizofreniju ali nije svaki potomak oboleo... I volja je jako bitna- neko nema toliko potencijala ali ce upornoscu dostici cilj... mora da ima minimum potencijala naravno.

ako mozes sistematski da izludis zdravog coveka, od istog usled razlicitih iskustava napravis kreaturu, onda funkcionise i obrnuto (mislim da od prosecnog coveka mozes "napraviti" dobru osobu), zar ne? negirati uticaj sredine na formiranje licnosti, postavka da se radjaju formirane licnosti... zar to onda ne negira psiho terapiju npr, mogucnost da se korigujete, da se uvidjanjem menjate? ako smo do te mere genetski predodredjni da se formiramo na tacno odredjen nacin, dovodi se u pitanje mnogo stvari... i po meni izuzetno materijalisticka vizija sveta...

a tema
: hani, u pravu si decu treba osposobiti za zivot. ali po meni ona najvise uce iz primera roditelja. sto zanci ako si ti sposobna za zivot, i jos se trudis da njoj pored osnovnih vrdnosti, objasnis i kako svet uglavnom ne funkcionise po njima, gde je krivljenje pravila ok, gde je ne dopustivo, kako se sa tim nositi, a sve to na sitnim zivotnim primerima, ona ce sve to lepo upiti i nema problema... na licnom primeru vidim koliko su moje sitne i krupne "nesposobnosti" za zivot iste one koje su moji roditelji imali...
 
ne znam odakle da pocnem:?
cini mi se da su generacije 40-ih i 50-ih nesto propustile u vaspitavanju dece,nekako kao da se tu umesao komunizam i cela ta euforija,istripovali se na same sebe a zaboravili na sopstvenu decu
te su osnovni principi njihove skole bili
-ne lazi
--ne kradi
-skola je najvaznija
tako nesto...
nemam ni primer iz blize okoline,a ni svoj sopstveni da je roditelj dosao i objasnio malo uzroke i posledice,da je objasnio kako se donosi odluka u zivotu,sta je poenta uopste(bar sta on vidi kao poenta),kako naci sebe etc...
mislim,koja je bila njihova svrha sem da hrane i oblace?
i sad...dolazim u situaciju da ja vaspitam
naucice moje dete koliko je 1+1,za to ne brinem.ali kao vecu duznost od toga osecam da treba da joj objasnim kakav stav da zauzme kad ode na razgovor za posao,kako da iscenjka dobar kredit za auto,kako da uziva,kako svaki dan da zivi kao da je poslednji a u isto vreme kao da je ceka jos 100god zivota...
ocekujem vasa razmisljanja,iskustva
jer samo PRETPOSTAVLJAM da znam kako se to radi

Uzor, Uzor i samo Uzor.

Moras je nauciti da rasclani dobro od loseg, sve ostalo ce doci samo.

Jedini nacin za to je opet Uzor - licni primer.

Nije dete za dzabe otac coveku.
 
A o uticaju sredine valjda svedoci i Montesori metod, u okviru koga se uspelo, na pocetku primene, da se od siromasne i zapustene dece razviju ne samo deca naprednija od skolske, nego i zadovoljna i vaspitana deca. Zanimljivo bi bilo znati sta se sa tom decom iz 1907. desilo posle, kakvi su im bili zivoti. Sigurno bi doprinelo rasvetljavanju raznih dilema.
 
Pa to je cilj i svrha vaspitanja. Pojednostavljeno rečeno, trećinu čine geni, trećinu društvo, a trećinu roditeljsko vaspitanje. Roditelji koji žele dobro svom detetu pripremaće ga da bude zdrava i stabilna ličnost, sa izgrađenim moralnim normama i ponašanjem dostojnim čoveka, sposobno da se brine o sebi i svom budućem potomstvu. A neće praviti svoj "klon", ili "maminu doktoricu" ili "tatinog advokata", već će dobro razmisliti o sklonostima i sposobnostima svakog konkretnog deteta ( jer se deca međusobno razlikuju kao i odrasle osobe) i prema tome usmeriti svoj, veoma veliki uticaj na dete.
 
Svi mi zelimo da nam deca budu dobra,uspesna i srecna,i vaspitavamo kako mislimo da je najbolje,Ja cu reci kako sam ja vaspitavala svoje dete.Njemu je sada 22 go posten,dobar.vredan,komunikativan osecajan i opasan kad treba.Tukla ga nisam a nisam ni kaznjavala,kada napravi nesto lose objasnjavala sam sta je uradio i zasto to nije dobro i sta je moglo da se desi njemu ili nekome.Kada uradi nesto lepo pohvalila sam ga i ohrabrila da moze i bolje.Uvek sam ga ucila da ono sto nebi voleo da da njemu neko uradi ne cini ni on drugima.Da ima svoj stav i dostojanstvo,da pomogne drugima,ali i da prihvati pomoc ako bude trebalo.Da se pred nikim ne oseca manje vrednim .Ovakav kakav je mozda je i moja zasluga a mozda je takav sam od sebe u svakom slucaju ja sam srecna i ponosna sto je moj nek je ziv i zdrav.
 
Odlicna tema! Opsedam se tim pitanjem iako moje dete ima tek 4 meseca. Slazem se da je ljubav i toplina koja je na dete "srucena" najveci deo njegovog buduceg zdravog ega. Ali ne mozemo eliminisati poguban uticaj sredine - pokusavam da se ne izrazavam u apsolutnim kategorijama, ali su trentno opste prihvacene vrednosti ZASTRASUJUCE.

Mi u kuci mozemo brisati odredjene TV kanale jer smatramo da poruka koju oni emituju nije prihvatljiva. Mozemo se do besvesti truditi da nase dete zavoli dobru muziku, dobru knjizevnost, da razlikuje dobro od loseg...ali to dete kad tad izadje na ulicu, krene u skolu, stekne drugarice i drugove koji mozda nisu vaspitavani na isti nacin. Ne smemo zanemariti uticaj sredine i onoga sto ce njima u tom momentu biti servirano kao "cool". Sto ce reci da dete vec u uzrastu od 7-10 godina mora imati takvu snagu spostvenog karaktera da se odupre uticajima sumnjivih vrednosti okoline, bombardovanju medija i da nastavi onim putem koji ste mu vi osvetlili.

Moj zakljucak je da ga treba pratiti svaki dan, posmatrati iz daljine njegov razvoj, pokusati da ga ne ugnjetavate (u svoje vreme ja sam..."), intervenisati ako ima potrebe, dati mu do znanja da vam se uvek moze obratiti i da ga nece snaci grozna kazna ako nesto pogresno uradi.

Nadalje, ne treba raditi njegove domace zadatke, vec ako je potrebno sesti sa njim i pomoci mu da ih samo savlada, podrzavati ga u verovanju da je njegova pamet njegovo najjace oruzje, a njegov trud jedino sto se isplati. Objasniti svom detetu da je zivot komplikovan i da na to mora da racuna.

I na kraju, nadati se da ste uspeli da od njega napravite kvalitetnog coveka koji ima toleranciju prema zivotu i snagu da prepozna i uradi prave stvari.
 
hm. nekako mi je nejasno kako je prica krenula u pravcu da li je predispozicija sve, i da li se deca mogu nauciti necemu sto nemaju u sebi?

pravo pitanje je kako ih nauciti da sagledaju ono sto imaju, i da iskoriste potencijale koje imaju?
kako da budu zadovoljni sobom takvi kakvi su? kako da nauce da se bore za sebe, da se trude, da budu disciplinovani prema sebi na prvom mestu?
jer tu je kljuc svih zivotnih uspeha i neuspeha. covek koji je pronasao sebe, pronaci ce i sve ostalo. i uspeh, i ljubav, i prijatelje.
a covek koji se citav zivot trudi da stekne ili postane nesto za sta niije predodredjen, osecace se osujecen celog zivota.

ps. naprosto me vredja ideja kako se deca radjaju genetski predodredjena da budu dobra ili loosa. mozemo pricati o genetskim predispozicija u nacinu ispoljavanja, u inetligenciji, u brzini, u borbenosti. ali ideja da postoje deca koja se radjaju losa, meni je potpuno fasisticka.
 
ne znam odakle da pocnem:?
cini mi se da su generacije 40-ih i 50-ih nesto propustile u vaspitavanju dece,nekako kao da se tu umesao komunizam i cela ta euforija,istripovali se na same sebe a zaboravili na sopstvenu decu
te su osnovni principi njihove skole bili
-ne lazi
--ne kradi
-skola je najvaznija
tako nesto...
nemam ni primer iz blize okoline,a ni svoj sopstveni da je roditelj dosao i objasnio malo uzroke i posledice,da je objasnio kako se donosi odluka u zivotu,sta je poenta uopste(bar sta on vidi kao poenta),kako naci sebe etc...
mislim,koja je bila njihova svrha sem da hrane i oblace?
i sad...dolazim u situaciju da ja vaspitam
naucice moje dete koliko je 1+1,za to ne brinem.ali kao vecu duznost od toga osecam da treba da joj objasnim kakav stav da zauzme kad ode na razgovor za posao,kako da iscenjka dobar kredit za auto,kako da uziva,kako svaki dan da zivi kao da je poslednji a u isto vreme kao da je ceka jos 100god zivota...
ocekujem vasa razmisljanja,iskustva
jer samo PRETPOSTAVLJAM da znam kako se to radi

Vidis bas sam juce hteo da otvorim jednu temu vezanu za ovo ali sam posle rekao:"ma boli me....."

Al kad si vec ti startovala.


Ja sam nesto razmisljao o predmetima u skoli i kako je uvedeno ono gradjansko pravo i veronauka.Znaci deca imaju da biraju izmedju dva naucnofantasticna predmeta.Koje crno gradjansko pravo.Price za malu decu. Ili da uce kako je neki baja vaskrsao.
O gradjanskom pravu saznace i sami kako budu odrastali a ko je vernik i ako ga to bas zanima neka ode kod popa u crkvu pa neka se informise a ima i knjiga na tu temu na hiljade pa neka procita.Isto kao sto onaj sto veruje u horoskop ako zeli bolje da se uputi procita neku knjigu o tome.

Zar nije potrebniji neki predmet koji bi se zvao recimo MORAL.
Gde ce deca da uce sta je to moral,postenje,iskrenost,postovanje....... posto je cinjenica da toga prilicno fali u drzavi Srbiji pa onda nije ni cudo sto klinkice daju nevinost za casu soka na nekom fensi splavu a klinci valjaju drogu svojim vrsnjacim ai kradu.
 
naucice moje dete koliko je 1+1,za to ne brinem.ali kao vecu duznost od toga osecam da treba da joj objasnim kakav stav da zauzme kad ode na razgovor za posao,kako da iscenjka dobar kredit za auto,kako da uziva,kako svaki dan da zivi kao da je poslednji a u isto vreme kao da je ceka jos 100god zivota...
ocekujem vasa razmisljanja,iskustva
jer samo PRETPOSTAVLJAM da znam kako se to radi
Ако ти ово умеш, умеће и дете.

Све чему желимо да их научимо, прво морамо научити ми. Другачије не вреди. :(


Ух.. хајде да скинемо одговорност са себе и поверујемо да је све записано у генима...
Милина. :D

Није лако /ма претешко је/ бити бог у очима детета...
али они нас тако посматрају.. хтели ми то или не...
Деца уче. Упијају као сунђери. Свеки наш покрет. Сваку нашу реч.
Језиво? :(
 
Nemoral je posledica nemastine. Najcesce tako krene od neke sitne zelje i onda preraste u sve vece i vece. Ja zivim u takvom kraju, ima dosta sitnih dilera, lopova, kradljivaca kola. Ali sve su to uglavnom deca jako siromasnih roditelja, radnika koji su ostali bez posla, ljudi na ivici egzistencije. I svi imaju pricu "samo jos ovaj put", "da skupim pare za skolovanje", "zelim da budem posten , ali moram da skupim pare da mogu da zavrsim skolu", znaci nemas tu po defoltu lose ljude, losu decu imas ocajnike.

Zato ja kazem da deci treba pruziti maksimalo, treba ciniti da ona budu srecna naravno ne preterivati i adekvatno ih vaspitavati. Jer ako im vi ne pruzite, ako ih ne razumete ima ko ce im pruziti i ko ce ih razumeti, a kriminalci najcesce tipuju takvu omladinu. Kada neko nema to je tragicno, ali kada neko ima treba da sve da da mu deca budu srecna i zadovoljna. Tamo negde je uvek neki matori kriminalac koji tipuje i gleda da vrbuje novu omladinu.
 
Vidis bas sam juce hteo da otvorim jednu temu vezanu za ovo ali sam posle rekao:"ma boli me....."

Al kad si vec ti startovala.


Ja sam nesto razmisljao o predmetima u skoli i kako je uvedeno ono gradjansko pravo i veronauka.Znaci deca imaju da biraju izmedju dva naucnofantasticna predmeta.Koje crno gradjansko pravo.Price za malu decu. Ili da uce kako je neki baja vaskrsao.
O gradjanskom pravu saznace i sami kako budu odrastali a ko je vernik i ako ga to bas zanima neka ode kod popa u crkvu pa neka se informise a ima i knjiga na tu temu na hiljade pa neka procita.Isto kao sto onaj sto veruje u horoskop ako zeli bolje da se uputi procita neku knjigu o tome.

Zar nije potrebniji neki predmet koji bi se zvao recimo MORAL.
Gde ce deca da uce sta je to moral,postenje,iskrenost,postovanje....... posto je cinjenica da toga prilicno fali u drzavi Srbiji pa onda nije ni cudo sto klinkice daju nevinost za casu soka na nekom fensi splavu a klinci valjaju drogu svojim vrsnjacim ai kradu.

И ја се питам какво црно ''грађанско право'' теби паде на ум???:roll:
Предмет се зове ''Грађанско васпитање'' и управо обухвата и оно о чему пишеш у подвученој реченици.
 
Ако ти ово умеш, умеће и дете.

Све чему желимо да их научимо, прво морамо научити ми. Другачије не вреди. :(


Ух.. хајде да скинемо одговорност са себе и поверујемо да је све записано у генима...
Милина. :D

Није лако /ма претешко је/ бити бог у очима детета...
али они нас тако посматрају.. хтели ми то или не...
Деца уче. Упијају као сунђери. Свеки наш покрет. Сваку нашу реч.
Језиво? :(
al ja bih htela da ona bude bolja od mene,nije u pitanju ambicija da bude doktor nauka,nego da ne zakaze tamo gde sam ja.
npr ja sam jako stidljiva u sustini,i kad govorim pred velikom publikom(a to se desava u poslu koji radim) moram da zazmurim i probijem zid,da bi to bilo kako treba.a za nju bih volela da joj to bude prirodno.ovo je samo nebitan primer da objasnim sta sam htela
 

Back
Top