Ispitni predmet 2.3 (odgovori iz knjige Upravljanje kadrovima i sistemima izdanje 2010)
Pitanja mart 2021
Deo pitanja je izmenjen u odnosu na test u decembru:
1. Lider „participacije“ strana 172
- Veća angažovanost u zadatku/manja angažovanost u odnosu
- Veća angažovanost u zadatku/veća angažovanost u odnosu
- Veća angažovanost u odnosu/manja angažovanost u zadatku Tačan odgovor
- Manja angažovanost u odnosu/manja angažovanost u zadatku
2. Utvrđeni redosled u hijerarhiji organizacionih objektiva strana 26
Odgovor: Misija, ciljevi, objektive, strategija, taktika, operativni plan
3. Menadžer agencije za knjigovodstvo dodelio je posao izrade PDV za klijenta glavnom knjigovođi, a glavni knjigovođa računovođi. Ko je odgovoran za izadu PDV
Opcije za odgovor: Menadžer agencije, glavni knjigovođa, knjigovođa ili svi
4. Poslovna organizacija je: strana 4
zatvoren sistem, otvoren sistem ili .....
Odgovor: otvoren sistem
5. Koja se od navedenih grupa može definisati kao formalna organizacija: strana 371
Grupa građana...., grupa poljoprivrednika...., grupa književnika... ili grupa putnika....
Odgovor: grupa poljoprivrednika
6. Supervizor delegira poslove: strana 180
menadžerima, nižim menadžerima, podređenima ili....
Odgovor: Podređenima
7. IT preduzeće koje dizajnira i prodaje softvere za računovodstvo... Kojem tipu kulture pripada?
Strana 394
Odgovor: „Kultura zadatka“
8. Koja vrsta obuke bi bila najpodesnija za novog zaposlenog za obračun zarada u odeljenju računovodstva. Strana 290
Odgovor: Instrukcije na radnom mestu su možda najbrži način da se novi zaposleni uvede u sistem obračuna zarade.
9. Zakon definiše opšte obaveze koje poslodavci imaju prema zaposlenima i članovima zajednice po osnovu zdravlja i bezbednosti na radu. Strana 332
Poslodavci moraju da brinu o zdravlju i bezbednosti na radu i dobrobiti zaposlenih ali i zaposleni moraju brinuti o tome da izbegnu samopovređivanja ili povrede. Znači svako lice mora da vodi brigu o zdravlju i bezbednosti drugih lica.
Slično je nešto glasilo pitanje tako da mislim da je tačan odgovor: poslodavci i zaposleni
10. Provizija kao sistem nagrađivanja? Strana 218 sitnim slovima
Preduzeća sve više teže da naknade vežu za performanse, iako se metode koje koriste dosta razlikuju. Primeri mogu biti plaćanje prema rezultatima, programi bonusa i podsticaja. Plaćanje prema rezultatima, i programi bonusa su adekvatni za nagrađivanje timova, dok provizije češće koriste za nagrađivanje
Odgovor: Pojedinaca
11. Najbolja vrsta obuke za šegrtovanje? Strana 289
Šegrtovanje (učenje zanata) zahteva od polaznika da nauči i primeni veštine u radnoj situaciji nakon određenog vremenskog perioda, često i nekoliko godina. Učenje kroz rad se često može zameniti kursevima za sticanje relevantnog obrazovanja u profesionalnim organizacijama.
Odgovor: Kursevi
12. Agencija vrši regrutovanje kadrova, za to je obezbedila 100.000 rsd prijavilo se 100 kandidata u uži izbor ušlo je 20 kandidata i izabrano 5. Koliki su troškovi po kandidatu.
Opcije za odgovor: 1.000 ili 100.000 ili 20.000 ili .....
13. Lateralna komunikacija predstavlja....? strana 404
Odgovor: horizontalna komunikacija između zaposlenih na istom nivou, u istom sektoru ili odeljenju.
14. Šta znači smanjenje broja komunikacijskih „karika u lancu“? strana 265
Odgovor: smanjiti broj mogućih tačaka prekida u procesu komunikacije
15. Kojim kaznama se najčešće pribegava na radnom mestu: strana 408
- neformalna usmena upozorenja
- neformalna pisana upozorenja
- smanjenje zarade 3 meseca
- otkaz
Odgovor: neformalna usmena upozorenja
16. Samostalni preduzetnici, ortačka društva, društva sa ograničenom odgovornošću, društva sa neograničenom odgovornošću klasifikovana su prema: strana 3
Odgovor: Pravnoj formi
17. Koja od sledećih aktivnosti ima karakteristike samoinicijativnog učenja? Strana 405
-Zaposleni preuzima inicijativu da savlada nove veštine
-Zaposleni uči od drugih
-Zaposleni pohađa eksterni kurs obuke
-Poslodavac sponzoriše aktivnost zaposlenog
Odgovor: Zaposleni preuzima inicijativu da savlada nove veštine
18. Kakve izbore ima organizacija po pitanju lokacije za obuku i razvoj? Strana 405
-Obuka i razvoj sprovode se u organizaciji, uz upotrebu resursa organizacije
-Obuka i razvoj sprovode se van organizacije
-Obuka i razvoj sprovode se u organizaciji, ali kurseve vode eksterno angažovana pravna lica ili fizička lica
-Obuka se sprovodi delom u organizaciji delom eksterno
Ako je pitanje glasilo na testu kao u aktivnosti svi odgovori su tačni (ponuđeni odgovori jesu bili isti na testu)
19. Šta je organizacija? Strana 20
Odgovor: Organizacija omogućava postizanje ciljeva, koje pojedinac samostalno ne bi mogao da ispuni.
20. Koliko često organizacija vrši procenjivanje kadrova? Strana 307 i 303
Odgovor: Jednom godišnje
21. U dosijeu zaposlenog evidentirani su podaci o? Strana 308
Odgovor: Podaci o dolascima na posao, poštovanju radnog vremena, njegovoj ličnosti, temperamentu i porodici
22. Šta je „krivulja učenja“ ili je malo drugačije formulisano pitanje. Strana 317 i 328
Odgovor: Sposobnost zaposlenih da uče je važnija za organizacije koje su zaokupljene kontrolom performansi. U takvim organizacijama na procese poput uvođenja novih kadrova, obuke za posao, sistema nagrađivanja i procenjivanja performansi, uticale su teorije o učenju.
Promene u ponašanju na radnom mestu i poređenje pojedinaca može se kvantitativno iskazati kroz „krivulje učenja“. Oblik krivulje zavisi od vrste rada, zadataka i samog pojedinca. U početku učenje može biti sporo sa naglim poboljšanjem nakon određenog vremena.
23. Test kompetencija ili proces procenjivamnja kompetencija, ne znam kako je tačno definisano pitanje. Strana 298
Kompetencija je primetna sposobnost da se određeni zadatak uspešno izvrši. Kompetencije su kritične veštine, znanja i stavovi koje izvršilac posla mora da obavi na efektivan način. Znači, kompetentan pojedinac može da obavlja radnu funkciju u različitim situacijama kroz duži vremenski period.
Pojedinci su podvrgnuti procenjivanju, pretežno se obavlja kroz posmatranje-izvršilac posla demonstrira koliko dobro obavlja aktivnost.
Najbolji primer je proces sticanja profesionalnog zvanja u računovodstvu, gde kandidati da bi stekli sertifikat moraju da polože određene ispite i poseduju određeno praktično zvanje) strana 299
24. Ko se nalazi na vrhu lanca delegiranja ili slično pitanje. Strana 44
Na vrhu lanca delegiranja u organizaciji nalaze se akcionari, na dnu lanca su operativci koji su odgovorni za izvršenje različitih zadataka (kao opcije na testu su bili akcionari, menadžeri, supervizori .....).
25. Skalarni princip (princip hijerarhijske lestvice)? Strana 164
Predstavlja direktno uspostavljanje autoriteta ili odgovornosti duž vertikalne linije od najvećeg do najnižeg nivoa u organizaciji. Osnovni akcenat se stavlja na pretpostavljeni-podređeni. Ovaj princip je kompletiran sa konceptom jedinstva komandovanja, po kome svaki podređeni ima samo jednog pretpostavljenog.
26. Ko donosi konačnu odluku o prijemu kadrova?
Da li rukovodilac odeljenja ili neposredni supervizor ili kadrovska služba ili menadžer.
27. Obogaćivanje posla
28. Tehnički autoritet
29. Cilj regrutovanja i selekcije
30. Interviju.... direktan kontakt
31. Fluktuacija radnike snage?
Nedostatak obuke
32. Evoluacija radnog mesta?
33. Liderstvo
34. Opasnosti koje se mogu dogoditi u odeljenju računovodstva (decembarski rok) strana 412
Odgovor: Telefonski kablovi se nalazena površini poda poprečno u hodniku, pa se zaposleni mogu spotaći i pasti
35. Koja vrsta obuke bi bila najpodesnija za sina generalnog direktora koji preuzima porodični posao. (decembarski rok) Strana 290
Odgovor: Mentorstvo ili individualno podučavanje može biti najpodesnije
36. Da li postoji kazna ukoliko se kasni sa podnošenjem PDV prijave Poreskoj upravi? Strana 13
(decembarski rok)
Odgovor: Predviđene su visoke kazne