Savez računovođa i revizora Srbije

  • Začetnik teme Začetnik teme bobos
  • Datum pokretanja Datum pokretanja
Koleginica " jejaecc " je opširno objasnila na nekoj od prethodnih strana foruma ...evo još jednom

1) UVODNI PASUS
a) Identifikacija revidiranih finansijskih izveštaja
Izvršili smo reviziju priloženog bilansa stanja ____________ (naziv pravnog lica) na dan 31. Decembra ______ godine i odgovarajućeg bilansa uspeha, izveštaja o promenama na kapitalu, izveštaja o tokovima gotovine za godinu koja se završava na taj dan (koji su prikazani na stranama od ____ do ____) i pregleda značajnih računovodstvenih politika i drugih obelodanjenih napomena.
c) Izjava o odgovornosti uprave
Rukovodstvo je odgovorno za pripremu i fer prikazivanje ovih finansijskih izveštaja u skladu sa Zakonom o računovodstvu i reviziji („Službeni glasnik RS“, br. 46/06 i 11/09) i Međunarodnim standardima finansijskog izveštavanja. Ova odgovornost obuhvata: osmišljavanje, primenu i održavanje internih kontrola koje su relevantne za pripremu i fer prikazivanje finansijskih izveštaja koji ne sadrže materijalno značajne pogrešne iskaze, nastale usled kriminalne radnje ili greške; odabir i primenu odgovarajućih računovodstvenih politika; i računovodstvene procene koje su razumne u datim okolnostima.
d) Izjava o odgovornosti revizora
Naša je odgovornost da izrazimo mišljenje o finansijskim izveštajima na osnovu revizije. Reviziju smo izvršili u skladu sa Zakonom o računovodstvu i reviziji („Službeni glasnik RS“, br. 46/06 i 11/09) i Međunarodnim standardima revizije. Ovi standardi nalažu da radimo u skladu sa etičkim zahtevima i da reviziju planiramo i izvršimo na način koji omogućava da se, u razumnoj meri, uverimo da finansijski izveštaji ne sadrže materijalno značajne pogrešne iskaze. Revizija uključuje sprovođenje postupaka u cilju pribavljanja revizijskih dokaza o iznosima i obelodanjivanjima datim u finansijskim izveštajima. Revizija uključuje ispitivanje dokaza, na osnovu provere uzoraka, koji potkrepljuju iznosu i obelodanjivanja u finansijskim izveštajima. Izbor postupaka je zasnovan na revizorskom prosuđivanju, uključujući procenu rizika materijalno značajnih pogrešnih iskaza u finansijskim izveštajima, nastalim usled kriminalne radnje ili greške. Prilikom procene rizika, revizor razmatra interne kontrole koje su relevantne za pripremu i fer prezentaciju finansijskih izveštaja, u cilju osmišljavanja revizijskih postupaka koje su odgovarajuće u datim okolnostima, ali ne u cilju izražavanja mišljenja o efektivnostn internih kontrola pravnog lica." Revizija takođe, uključuje ocenu primenjenih računovodstvenih politika i značajnih procena izvršenih, od strane rukovodstva, kao i ocenu opšte prezentacije finansijskih izveštaja. Smatramo da su pribavljeni revizijski dokazi dovoljni i odgovarajyći i obezbeđuje osnovu za naše revizijsko mišljenje.
2) a) Odgovarajućim postupcima revizije došlo se do zaključka da nije izvršena adekvatna evidencija prodaje materijalnih ulaganja. Naime, nije uzeto u obzir smanjenje na faktičkim računima materijalnih ulaganja u klasi 02 i njihovim korektivnim računima, već je evividentirana prodaja na dotičnim računima (potraživanja od kupaca u zemlji 2020 i prihodi od prodaje 60..). To rezultira obračunom troškova amortizacije u budućem periodu sredstava koje društvo nije u posedu (nije evidentirano smanjenje na računima materijalnih ulaganja i njihhovim ispravkama vrednosti). Ovo takođe se odnosi na neadekvatno prikazivanje u strukturi prihoda ( koristi se račun 602 – prihodi od prodaje.. umesto 670 – dobici od prodaje nematerijalnih ulaganja, osnovnih sredstava..) što u konačnom dovodi i do neadekvatnog prikazivanja parcijalnog finansijskog rezultata.
b) Revizijom finansijskih izveštaja, odnosno, bilansa stanja, došlo se do zapažanja da je za potrebnu evidenciju korišćen račun 2020- kupci u zemlji i 2030 – kupci u inostranstvu umesto 2010 – potraživanja od povezanih pravnih lica, čime se umanjuje vrednost računa 2010 – potraživanja od povezanih pravnih lica a bespotrebno se uvećava vrednost računa 2020 – kupci u zemlji i 2030 – kupci u inostranstvu; što dovodi do zaključka da je društvo obračunavalo dodatne obaveze po osnovu poreza na dodatnu vrednost a nije bilo u pravnoj obavezi da to čini, čime se dovodi u pitanje bilansna ravnoteža (neevidentiranje na računu 470 –obaveze za PDV).
c) Uvidom u finansijske izveštaje došlo se do zaključka da nije adekvatno prikazan iznos tekućih obaveza po kratkoročnim kreditima u zemlji – 422. Obzirom da je u evidenciji odobren kredit od poslovne banke sa deviznom klauzulom, nisu uzete u obzir kursne razlike usled smanjenja deviznog kursa od 4 RSD, (sa 1:109 u momentu odobrenja sredstava na 1:105 u momentu bilansiranja) u ukupnom iznosu od 3.669,72 RSD (100.000/109*(109-105)).
d) Primenom odgovarajućih postupaka revizije dolazi se do saznanja o mogućoj nesolventnosti privrednog društva, obzirom na uknjiženje svojih materijallnih ulaganja u vidu hipotekarnog kredita kod poslovnih banaka. Uzimajući u obzir tekuće a i naredne obaveze koje proističu iz poslovanja, postoji potencijalna nemogućnost odgovora na iste u dužem vremenskom periodu i o roku njihovog dospeća. Ovde se ukazuje na pozornost privrednog društva da obrati pažnju na značajnost samog hipotekarnog uloška i vremena proticaja istog.
3) Negativno mišljenje revizoraa
Po našem mišljenju, zbog efekata pitanja razmotrenih u prethodnim napomenama, ovi finansijski izveštaji u skladu sa Međunarodiim standardima finansijskog izveštavanja (i člana 2. Zakona o računovodstvu i reviziji) ne prikazuju istinito i objektivno, po svim materijalno značajnim aspektima finansijsko stanje _____________ (naziv pravnog lica) na dan 31. decembra _______ godine, rezultat njenog poslovanja i novčanih tokova za godinu koja se završava na taj dan."

To ti je ujedno i odgovor na jun 2012.

Radim 2.9, pa vidim da se u poslednjem pitanju (zadatku) javlja sledeće: a) Napišite tekst prvog pasusa revizorskog izveštaja (koji nosi 10 poena)
Da li neko zna šta se podrazumeva pod pojmom: prvi pasus revizorskog izveštaja?
Da li je to Uvod + Odgovornost menadžementa + Odgovornost revizora? Ili samo Uvod?
 
Privremeni i povremeni poslovi, penzioner, data bruto naknada od 78.000, pa kaže ovom licu se, pored ugovorene naknade, isplaćuje i naknada troškova prevoza za dolazak i povratak sa posla u visini neoporezivog iznosa od 2.236,00.
Da li se ovih 2.236,00 dinara dodaje na 78.000 da bi dobili osnovicu za obračun doprinosa?

Mislim da se ne dodaje posto je u pitanju isplata u visini neoporezivog iznosa, znaci na ovaj iznos se ne placa 12% poreza.
pa za ovaj iznos ne bi trebala da se povecava osnovica za obracun doprinosa.

Moze li jos neko od kolega da ovo objasni?
 
Kaže RP da za privremene i povremene poslove naknade definisane u članu 18. stav 1. tačke od 1-4 Zakona o porezu na dohodak gradjana nisu oslobodjene plaćanja doprinosa. Tako da po tom njihovom tumačenju ovu naknadu od 2.236,00 treba dodati na bruto, ali samo kod obračuna doprinosa! E, sad zakukuljili zamumuljili! :roll:
 
Mislim da se ne dodaje posto je u pitanju isplata u visini neoporezivog iznosa, znaci na ovaj iznos se ne placa 12% poreza.
pa za ovaj iznos ne bi trebala da se povecava osnovica za obracun doprinosa.

Moze li jos neko od kolega da ovo objasni?

Ne prevoz se obracunava posebno van zarade. U ovom slucaju isplacuje se neoporeziv iznos i ne placa se porez na zarade.
Obracunava se samo zarada, stim sto kod privremin i povremenih poslova nemate poresko oslobodjenje.
Znaci i porez i doprinosi se obracunavaju na iznos od 78.000,00.
 
...a kod obracuna zarada kada je dat iznos markice recimo 8000 (neoporezivi iznos 2895) i bruto zarada....utvrditi neto zaradu i doprinose...da li se na neto zaradu kad se dobije dodaje neki iznos vezan za markicu i da li je osnovica za obracun doprinosa samo bruto zarada ili se jos nesto dodaje....sad sam se skroz pogubila :-)

Već je dat odgovor POSEBNO SE OBRAČUNAVA PREVOZ I POPUNJVA SE DRUGI OBRAZAC ZA ISPLATU PREVOZA - PPOPJ 1 i specifikcija.
 
Ne prevoz se obracunava posebno van zarade. U ovom slucaju isplacuje se neoporeziv iznos i ne placa se porez na zarade.
Obracunava se samo zarada, stim sto kod privremin i povremenih poslova nemate poresko oslobodjenje.
Znaci i porez i doprinosi se obracunavaju na iznos od 78.000,00.

Tako je prevoz se obračunava posebno i u ovom slučaju isplaćuje se neoporezivi iznos i ne plaća se porez na zarade na prevoz, ali...

Citiracu racunovodstvenu praksu 16-17/2012 strana 59.
"Prema navedenoj odredbi , ako se licu na privremenim i povremenim poslovima isplaćuju troškovi utvrdjeni u članu 18. tač. od 1) do 4), a to su: troškovi prevoza na rad i sa rada, troškovi službenog putovanja u zemlji, troškovi službenog putovanja u inostranstvu (dnevnica, troškovi noćenja i troškovi prevoza na službenom putu po priloženom računu), iz tih troškova se izuzimaju neoporezivi iznosi kao za zaposlene, propisani u članu 18. tač. od 1) do 4). Zakona o porezu na dohodak gradjana. Ispata ovih troškova preko neoporezivog iznosa podleže obavezi plaćanja poreza na zarade po stopi od 12% (kao za zaposlene). U ovom slučaju Poreskoj upravi dostavlja se popunjena poreska prijava na Obrascu PP OPJ-1.
U vezi sa obavezom plaćanja doprinosa na ugovorene naknade troškova iz prethodnog stava koje se isplaćuju licu koje radi po ugovoru o privremenim i povremenim poslovima, ukazujemo da ova vrsta primanja, ako je ugovorena ugovorom o privremenim i povremenim poslovima i ako se isplaćuje tom licu, nije izuzeta iz plaćanja doprinosa, što znači da ima karakter ugovorene naknade i ceo iznos naknade troškova koji se isplaćuje podleže obavezi plaćanja doprinosa kao na ugovorenu naknadu."

Pa ima dat primer ali čini mi se sa silnim greškama pa ga neću koristiti jer su sve nešto pogrešno oduzimali.

Znači ne treba mešati povremene i privremene sa klasičnom zaradom. Kod klasične zarade sigurno ove naknade ne ulaze u obračun doprinosa, ali kod povremenih i privremenih "računovodstvena praksa" kaže drugačije.
Vole bih da čujem komentare, a ko ima praksu neka pogleda i primer pa da vidimo da li su to greške ili ja nešto pogrešno razumem.

Pozdrav
 
Poslednja izmena:
Tako je prevoz se obračunava posebno i u ovom slučaju isplaćuje se neoporezivi iznos i ne plaća se porez na zarade na prevoz, ali...

Citiracu racunovodstvenu praksu 16-17/2012 strana 59.
"Prema navedenoj odredbi , ako se licu na privremenim i povremenim poslovima isplaćuju troškovi utvrdjeni u članu 18. tač. od 1) do 4), a to su: troškovi prevoza na rad i sa rada, troškovi službenog putovanja u zemlji, troškovi službenog putovanja u inostranstvu (dnevnica, troškovi noćenja i troškovi prevoza na službenom putu po priloženom računu), iz tih troškova se izuzimaju neoporezivi iznosi kao za zaposlene, propisani u članu 18. tač. od 1) do 4). Zakona o porezu na dohodak gradjana. Ispata ovih troškova preko neoporezivog iznosa podleže obavezi plaćanja poreza na zarade po stopi od 12% (kao za zaposlene). U ovom slučaju Poreskoj upravi dostavlja se popunjena poreska prijava na Obrascu PP OPJ-1.
U vezi sa obavezom plaćanja doprinosa na ugovorene naknade troškova iz prethodnog stava koje se isplaćuju licu koje radi po ugovoru o privremenim i povremenim poslovima, ukazujemo da ova vrsta primanja, ako je ugovorena ugovorom o privremenim i povremenim poslovima i ako se isplaćuje tom licu, nije izuzeta iz plaćanja doprinosa, što znači da ima karakter ugovorene naknade i ceo iznos naknade troškova koji se isplaćuje podleže obavezi plaćanja doprinosa kao na ugovorenu naknadu."

Pa ima dat primer ali čini mi se sa silnim greškama pa ga neću koristiti jer su sve nešto pogrešno oduzimali.

Znači ne treba mešati povremene i privremene sa klasičnom zaradom. Kod klasične zarade sigurno ove naknade ne ulaze u obračun doprinosa, ali kod povremenih i privremenih "računovodstvena praksa" kaže drugačije.
Vole bih da čujem komentare, a ko ima praksu neka pogleda i primer pa da vidimo da li su to greške ili ja nešto pogrešno razumem.

Pozdrav

Ugovor o privremenim i povremenim poslovima se prijavljuje fondu PIO isto kao i Ugovor o radu, na M obrascu i ulazi u staz tog lica koji je zaposlen po tom osnovu.
Znaci taj oblik Ugovora ima karakter zarade i obracunava se isto kao i zarada.
Drugi oblici Ugovora, kao sto su Ugovor o delu, Ugovor o autorskom honoraru... ne prijavljuju se Pio fondu vec se samo predaje M-un obrazac prilikom isplate doprinosa za PIO.
 
Ugovor o privremenim i povremenim poslovima se prijavljuje fondu PIO isto kao i Ugovor o radu, na M obrascu i ulazi u staz tog lica koji je zaposlen po tom osnovu.
Znaci taj oblik Ugovora ima karakter zarade i obracunava se isto kao i zarada.
Drugi oblici Ugovora, kao sto su Ugovor o delu, Ugovor o autorskom honoraru... ne prijavljuju se Pio fondu vec se samo predaje M-un obrazac prilikom isplate doprinosa za PIO.

Slazem se u potpunosti sa tobom da poslodavac mora da prijavi i odjavi lice koje je angazovano po ugovoru o privremenim i povremenim poslovima fondu PIO na Obrascu M, i takav rad ulazi u staz tog lica, ali samo penzijski, a ne radni staz, zbog toga sto to nije rad iz radnog odnosa (clan 197 Zakona o radu) jer ti poslovi ne predstavljaju radni odnos. Zakonom o porezu na dohodak gradjana član 13. stav 2. definisano je da se zaradom u smislu ovog zakona smatraju i ugovorena naknada i druga pirmanja koja se ostvaruju obavljanjem privremenih i povremenih poslova.

Medjutim, mislim da sam ukapirao šta je pisac teksta u RP hteo da kaže. Oni tumače da sve sto se ugovorom o priv. i povr. poslovima ugovori ima karakter naknade i podleže obavezi plaćanja doprinosa za socijalno osigruanje pa tako i naknada za putne troškove, jer član 16. Zakona o doprinosima kaže: Osnovica doprinosa za lica koja obavljaju privremene i povremene poslove, kao i za poslodavce je ugovorena naknada po tom osnovu.
A kod zaposlenih član 13. Zakona o porezima na doprinose kaže:Osnovica doprinosa za zaposlene i za poslodavce je zarada, odnosno plata i naknada zarade, odnosno plate u skladu sa zakonom koji uređuje radne odnose, opštim aktom i ugovorom o radu, odnosno rešenjem nadležnog organa (u daljem tekstu: zarada), a član 105 stav 3 Zakona o radu kaže: Pod zaradom u smislu stava 1 ovog člana smatraju se sva primanja iz radnog odnosa, osim naknada troškova zaposlenog u vezi sa radom iz člana 118. tač. 1)-4) i drugih primanja iz člana 119. i člana 120. tačka 1) ovog zakona. Što bi značilo da ipak naknada za dolazak i odlazak sa rada kod priv. i povr. poslova nije oslobodjena plaćanja doprinosa.
Komplikovano ali je potvrdilo stav RP samo što oni to tamo nisu tako obrazložili da ti bude jasno.
Pozdrav,
 
Zdravo svima...ja spremam 2.1. i pokusavam da resim ove testove koji su bili ranije na ispitu. Primetila sam da ima nekih pitanja na koja ne mogu da nadjem odogovor u knjizi. Ima dosta raznih pitanja vezana za MRS, i MSFI kojih nema u knjizi. Mozete li mi vi pomoci? Vecina mi je rekla da je dovoljno da ucim iz testvova, ali nekako se plasim da cu morati da procitam celu knjigu, a ne znam da li za to sada imam vremena. Da li je moguce da na neka pitanja ima vise odgovora da se zaokruzi. Da li neko ima mozda resenje ovih testova.
Znacilo bi mi ukoliko bi ste mi obratili paznju na to na sta da se skoncentrisem...Malo sam se pogubila u svemu... Bila bi jako zahvalna :)))))
 
Slazem se u potpunosti sa tobom da poslodavac mora da prijavi i odjavi lice koje je angazovano po ugovoru o privremenim i povremenim poslovima fondu PIO na Obrascu M, i takav rad ulazi u staz tog lica, ali samo penzijski, a ne radni staz, zbog toga sto to nije rad iz radnog odnosa (clan 197 Zakona o radu) jer ti poslovi ne predstavljaju radni odnos. Zakonom o porezu na dohodak gradjana član 13. stav 2. definisano je da se zaradom u smislu ovog zakona smatraju i ugovorena naknada i druga pirmanja koja se ostvaruju obavljanjem privremenih i povremenih poslova.

Medjutim, mislim da sam ukapirao šta je pisac teksta u RP hteo da kaže. Oni tumače da sve sto se ugovorom o priv. i povr. poslovima ugovori ima karakter naknade i podleže obavezi plaćanja doprinosa za socijalno osigruanje pa tako i naknada za putne troškove, jer član 16. Zakona o doprinosima kaže: Osnovica doprinosa za lica koja obavljaju privremene i povremene poslove, kao i za poslodavce je ugovorena naknada po tom osnovu.
A kod zaposlenih član 13. Zakona o porezima na doprinose kaže:Osnovica doprinosa za zaposlene i za poslodavce je zarada, odnosno plata i naknada zarade, odnosno plate u skladu sa zakonom koji uređuje radne odnose, opštim aktom i ugovorom o radu, odnosno rešenjem nadležnog organa (u daljem tekstu: zarada), a član 105 stav 3 Zakona o radu kaže: Pod zaradom u smislu stava 1 ovog člana smatraju se sva primanja iz radnog odnosa, osim naknada troškova zaposlenog u vezi sa radom iz člana 118. tač. 1)-4) i drugih primanja iz člana 119. i člana 120. tačka 1) ovog zakona. Što bi značilo da ipak naknada za dolazak i odlazak sa rada kod priv. i povr. poslova nije oslobodjena plaćanja doprinosa.
Komplikovano ali je potvrdilo stav RP samo što oni to tamo nisu tako obrazložili da ti bude jasno.
Pozdrav,

znači osnovica za porez je 78.000, a za doprinose je 78.000+2.236... A poreske prijave? PP OPJ6 (MUN i specifikacija)? :confused:
 
znači osnovica za porez je 78.000, a za doprinose je 78.000+2.236... A poreske prijave? PP OPJ6 (MUN i specifikacija)? :confused:
Ako prihvatimo to tumacenje onda osnovica za doprinose jeste 78.000+2.236, a za poreze 78.000. Posto je u ovom konkretnom zadatku rec o penzioneru racuna se samo 11% PIO na teret poslodavca i na teret osiguranika. Poreska prijava je PP OPJ i specifikacija, i PP OD. To je bio zadatak 15 jun 2010.
Kod privremenih i povremenih imas 4 osnovne kategorije lica koje mogu da rade po ovim poslovima i za sve su razliciti obracuni. Zajednicka karakteristika je da se ne primenjuje poresko oslobodjenje na porez na zarade.
1. Nezaposleni i lice koje radi sa nepunim radnim vremenom sve se racuna kao klasicna zarada samo nema poreskog oslobodjenja (12% porez na zarade, 11% PIO, 6,15% ZDRO, 0,75% nezaposlenost i sve i na teret poslodavca i na teret osiguranika. PP OPJ i specifikacija PP OD
2. Preko omladinske zadruge koji ima navrsenih 26 godina zivota ili se ne nalazi na skolovanju sve se racuna kao klasicna zarada (kao pod 1) samo nema poreskog oslobodjenja. PP OPJ i spec. PP OD
3. Sa penzionisanim licem: Porez na zarade 12%, PIO 11% na teret poslodavca i 11% na teret osiguranika, PP OPJ i spec. i PP OD.
4. Preko omladinske zadruge lice koje je na skolovanju, a nema navrsenih 26 godina zivota: Bruto umanjena za normirane troskove 20%, porez 20% umanjen za 40%, PIO na teret poslodavca 4% i doprinos za zdravstveno na teret poslodavca 2%. PP OPJ-7 i specifikacija.
Ukoliko je ugovorena recimo naknada za dolazak i odlazak sa posla primenjuje se neoporezivi iznos, a na razliku se placa porez na zarade 12% poreska prijava PP OPJ-1 i ono sporno tumacenje ova naknada u celokupnom iznosu ulazi u osnovicu za obracun doprinosa (sami odlucite), nadam se da nece biti uopste takvog zadatka.:)
 
Poslednja izmena:
Ako prihvatimo to tumacenje onda osnovica za doprinose jeste 78.000+2.236, a za poreze 78.000. Posto je u ovom konkretnom zadatku rec o penzioneru racuna se samo 11% PIO na teret poslodavca i na teret osiguranika. Poreska prijava je PP OPJ i specifikacija, i PP OD.

da, da, da... PP OPJ6 se podnosi kod ugovora o privremenim i povremenim poslovima zaključenih sa licima do 26 godina... tj. iz člana 85. Što više radim, sve zbunjenija :)

hvala ti puno!
 

Back
Top