Posto nema nikoga da kazemo nesto uopsteno kako verske organizacije deluju:
Општи друштвени односи
и систем вредности као добри предуслови
успеха секташког деловања
Верска необразованост - Криза породице - Тражење припадности - Тражење одговора - Тражење идентитета - Потреба да се буде „нешто посебно".
Јеховиним сведоцима мора се признати да су у маркетиншком приступу шампиони међу сектама, јер њих ћете наћи испред цркве, продавнице, болнице... Док све секте листом одбијају поштовање икона као, тобоже, богохулно и вид изопачења хришћанства (а што је, према одлукама седмог Васељенског сабора, оцењено управо као дозвољено), они себи дозвољавају да сликају Бога Оца, што је на том истом сабору оцењено као богохулно. Ко хоће послаћу ми скениране примере стрипове које су делили испред основне школе и један пример сликања Бога Оца од стране њих.
Механизми деловања унутар секти: односи међу
чланством, и између вођа и чланова
Примају га са пажњом и љубављу - новом члану неосетно се усађује нови квалитет, а то је осећај изабраности, елитизма и надмоћи у односу на остале. У погодном моменту од новог члана захтева се да јавно
исповеди грехове из свог дотадашњег живота, што води ка развијању групне свести и такозваног „МИ-осећања", заснованог на узајамном познавању интимних живота чланова секте. Одмах да додам да се те јавно изнесене исповести користе, нажалост, као средство уцене, ако, рецимо, члан хоће да напусти секту. Духовник који се додељује новопридошлом даје кратке инструкције/заповести или објашњења која су од пресудног значаја за даљу обраду члана.
1- Инструкција „не дај на себе" даје се у вези са једним од пресудних предуслова за успешну обраду личности, а то је одвајање од породице и најближих, који самим тим постају агресори на личност новопеченог кандидата. „Они (родитељи) не разумеју те. Они те спутавају. Ја ћу ти рећи шта би ти све могао постићи."
2- Инструкција, ја те једини разумем" функционише у спрези са претходном. Она резултира дерогирањем устаљених моралних и обичајних норми и стварањем прелазне несигурности, што води ка фасцинацији учитељем и прихватању наметнутих нових норми.
3- Инструкција „учини нешто за себе" широм отвара врата поверења према учитељу који кандидата, ако је неповерљив, наводи да почне да „ради на себи" (на пример, да почне да се бави спортом, јогом, аеробиком, шетњама). Ако је кандидат наивнији убрзо следе препоруке духовне природе, а из програма дотичне секте да се нешто прочита, да се новом члану помогне... Циљ је да се кандидат одврати од редовних активности које има у породици и да се код њега избрише осећај обавезе према околини, а да се развије одговорност према учитељу.
4- Инструкција „то је само твоје". Ово је поука која прва уводи забране у програм, и то по систему „Немој ником објашњавати шта радиш, они то ионако не разумеју, ни досад те нису разумели. Не дискутуј са нижим бићима о твом путу просветљења". Тада се новопридошли осећа снажно, пун је полета јер је добио ослонац за пут мећу виша бића, а осећање елитизма је на врхунцу.
5- Инструкција „конзумирај само оно што ти ја предложим".
На овај начин успоставља се самозаштита програма обраде кандидата. Инструкција се односи на литературу, обреде, размишљање. У овом стадијуму кандидат остаје скоро потпуно без свога „Ја", мада се понаша наизглед нормално, не упушта се јавно у дијалоге и дискусије јер још није довољно спреман (обрађен) да шири „знање (светлост)".
6- Протумачићу ти конзумирано оно што жртва није „добро" схватила учитељ вешто тумачи у циљу јачања програма. Тако се постојеће моралне и људске норме потпуно замењују новим.
7- Инструкција „види како ти је сад добро". Новопридошли члан секте стварно се осећа добро, јер је доспео у стање „no brain no pain" („нема мозга нема бола/бриге"), чиме су отклоњени и последњи трагови евентуалних сумњи у учитељеве добре намере. Кандидат постаје отпоран на свакодневне проблеме и искушења.
8- Инструкција „није све тако како ти на први поглед изгледа". Околина је почела да примећује промене и реагује различито неки пут мирно, неки пут бурно. Тако ова инструкција даје кандидату на знање да треба да се уздржава од било какве реакције, и да у себи задржи мир.
9- Инструкција „ти си изнад тога" надовезује се на претходно. Она је сигнал самом учитељу да он, пошто околина почиње да реагује, треба да убрза ритам, да појача разговоре, и све друге активности, да би елитистичног („ти си изнад тога") и довољно запосленог кандидата извео из још једне опасности по програм обраде његове личности.
10- Инструкција „зашто то не завршиш?" Кандидат никад није довољно добар и ревностан. Увек понешто недостаје и док је год у секти бориће се, али никад неће успевати да заврши све како треба. Како се он све више труди, тако се подижу и критеријуми. Међутим, обрада је овим дошла отприлике до тачке да кандидат, „иако није баш све сјајно", може да буде званично примљен у секту, а то ће се обавити „крштењем" или иницијацијом, што зависи од тога која је секта у питању.
После тога имамо, дакле, новог члана секте. Програм секте, односно духовног вође, постаје искључиви господар његове личности. Емоције и воља избрисани су из свих сегмената дотадашњег живота. Укратко: нови члан је у стању измењене свести, он самостално бесомучно проповеда, ишчитава јеванђеље... Духовни вођа још увек је ту, јер се нови члан обраћа учитељу за савет кад год није сигуран да ли је неки његов поступак у складу са програмом или није.
Ово сам навео да би се до вечерас одморили од библијских тема и да би људи схватили како функционише механизам секти.
Чувајте се лажних пророка, који вам долазе у оделу овчијем, а изнутра су вуци грабљиви (Мт 7,15).