Raspad SFRJ

Бањалучанин сам игром случаја. Коријени су мало западније, ближе теби. У сваком случају, сљедећи пут "бјежимо" према Загребу!:whistling:

Realna je bjezanija prema Beogradu i Zagrebu jer kad se presjece koridor kod Distrikta Brcko pucate na dva dijela jedan dio bjezi prema Bg a drugi prema Zg samo kako ce vas docekati u Zg ,vjerovatno prijateljski:mrgreen:
 
"Desimir Tošić

VIŠE PRAKTIČKE NEGO TEORIJSKE PRETPOSTAVKE

IV. Sasvim je prirodno da se uzroci za slom i raspad, u ratnim okršajima, traže u onom vremenu koje je bilo najdugotrajnije, a to je vreme od 1945. do 1991. godine, dakle u sistemu vladavine Komunističke partije Jugoslavije, odnosno Saveza komunista Jugoslavije. Tu leže glavne krivice, iako ne treba verovati da su bilo poratni komunisti bilo komunisti pred 1991. godinu svesni krivci z
a ovaj raspad, ili da su svesno delali da jugoslovensku zajednicu razbiju i to da je razbiju u ratnim okršajima. Ali i sistem i vlast imali su iluzije o jugoslovenskoj zajednici.

Prva iluzija je bila partizanska. Činjenica da su se u Narodnooslobodilačkom pokretu našli pripadnici svih naroda Jugoslavije, naročito posle 1943. ili 1944. (u Makedoniji), stvorila je iluziju da su se svi narodi Jugoslavije u svojim većinama konačno izja-snili za opstanak i održanje jugoslovenske zajednice “ravnoprav-nih naroda”. U Sloveniji, na primer, i pored snažnih partizanskih jedinica, tako reći od 1941. godine, dejstvuju i belogardejci koji imaju do kraja rata, po izvesnim nalazima, daleko više pristalica u masama. Odlazak bosanskih Muslimana u partizane, u nekom značajnijem broju, pojavljuje se tek pred kraj rata – baš kao i u Makedoniji. Hrvati koji učestvuju u partizanskom pokretu najpre su članovi Komunističke partije, praktično ne brojni, a potom prvenstveno dolaze iz stanovništva hrvatske Dalmacije, tek od 1943, posle sloma Italije.

Druga iluzija je komunistička. Dajući prvi federalistički ustav 1946. godine, Komunistička partija Jugoslavije živi u iluziji da je taj staljinistički model rešio međunacionalna pitanja. Velika greška poratnog režima je u tome što je, uz propagandu sa sloganom “bratstvo i jedinstvo”, izbegavao svaku raspravu, javnu i neideološku, o međunacionalnim odnosima uzimanim i u istorijskoj celini, koja bi obuhvatala kako probleme Prve Jugoslavije tako i nastanak svih onih pokreta koji su se pojavljivali i delali za vreme okupacije. Ni o žrtvama rata nije se raspravljalo javno i neideolo-ški. Srbi su nepotrebno uvećavali broj svojih žrtava u Pavelićevoj Endehaziji, dok su Hrvati ne samo umanjivali broj žrtava nego su hteli, po inače ideološkoj liniji režima, da te žrtve vide samo kao “fašističke” žrtve.

Ustavne promene 1953. i – sasvim u suprotnom smislu – 1963, kazivale su jasno da nacionalno pitanje jugoslovenske zajednice nije rešeno. Još manje je pojava takozvanog hrvatskog proleća 1968–1971. godine uzimana u raspravu do kraja i neideološki. Međutim, Ustav od 1974. godine jasno je pokazivao ne samo da nacionalno pitanje nije rešeno nego da se kreće u sasvim novom pravcu, da se od jugoslovenskog svedržavlja prelazi na državnopravnost republika. Sa tim poslednjim jugoslovenskim ustavom, odluke se konačno prebacuju, bar teorijski, od naroda kao politički suverenih na republike koje se kreću ka državnoj suverenosti.

V. Ako se sa Ustavom od 1974. može reći da nastaje glavna pretpostavka za teorijsko raspadanje Jugoslavije, u praksi, u svakodnevnom životu, nezavisno od teorijskih pretpostavki, razvija se jedno sasvim novo društvo, društvo industrijalizacije i društvo takozvanog samoupravljanja. Industrijalizacija, uz naslon na zapadnu finansijsku politiku pomoći i kredita, a posebno sa slobodnim radom jugoslovenskih građana po zapadnim evropskim državama, stvara – u poređenju sa standardom komunističke Istočne Evrope – “bogato komunističko društvo”. Ovakvo “bogato komunističko društvo” postaje nesvesno da uzroci toga stanja dolaze dobrim delom izvana, od strane Zapada koji koristi Brozovu Jugoslaviju za, najpre, pritisak na komunističke istočnoevropske države (da se odvoje od SSSR), a potom stvaraju sa Brozovom Jugoslavijom odbrambeni bedem od eventualnog napada Sovjetskog Saveza. Jugoslavija, sa zapadnim doprinosom njenom naoružanju, bar u prvo vreme, živi u iluziji ne samo da je nezavisna i jaka nego i da igra izuzetnu i trajnu ulogu u međunarodnom svetu. Zato i naše savremeno ogorčenje “na Zapad” koji očigledno ni na koga ne gleda s takvim podozrenjem kao na smanjenu Jugoslaviju, a posebno Srbiju i Srbe uopšte.

Tome treba dodati još dve činjenice. Najpre zbog odbrane od sovjetske blokade i “bratskih partija”, od Bugarske preko Čehoslovačke do Poljske, a potom zbog odbrane od eventualnog sovjetskog napada na Zapadnu Evropu, Jugoslavija Josipa Broza je naoružavana od strane Zapada, a potom se i ona sama naoružavala “do zuba” svojom sopstvenom vojnom industrijom. I građani iz “bogatog komunističkog društva” naoružavali su se i sami. Tako-zvano hrvatsko proleće uznemirilo je Srbe u Hrvatskoj, po tradiciji partizane i partizanske sinove. Sledilo je naoružavanje Hrvata, bosanskih Muslimana i Albanaca. Režim je sve to gledao s pola oka: on je u načelu gonio samo političku disidenciju; sve druge prestupe sankcionisao je na najliberalniji način, verovatno najli-beralniji u Istočnoj Evropi. To je, pak, ostavljalo iluziju u zapad-nom evropskom, pa i u američkom javnom mnenju da je u Jugoslaviji reč o socijalizmu samoupravljanja, o demokratskom socijalizmu, a ne o policijskoj jednopartijskoj diktaturi. Ali, ni naoružavanje nije dovoljno da bi se objasnio rat između naroda i republika 1991–1992.

Zakonom o narodnoj odbrani i društvenoj samozaštiti 1969 – posle krize u Čehoslovačkoj – narodna odbrana počela se deliti na Jugoslovensku narodnu armiju i na teritorijalne republičke vojske. Iako su ove druge bile, očigledno, ne samo pod kontrolom JNA nego i sa manje značajnim naoružanjem, ipak ostaje činjenica da je ta lokalna republička vojska bila daleko više motivisana nego sama JNA.

Ali, više od motivacije i značajnije od samog naoružanja republika i JNA, bila je činjenica da se u međuvremenu razvijalo novo društvo, društvo nasilja: prigradsko stanovništvo, iždžikljalo u milionima, sa neverovatnom brzim usponom standarda, sa revolucionarnom ideologijom partizanske idolatrije, “rata po svaku cenu” i “rata do pobede”, sa psihologijom da nam “niko ništa ne može”, čak ni Sovjetski Savez – ne samo nacizam i fašizam. To društvo stvorilo je sebi iluziju da mu je sve moguće, i to “moguće” prelazilo je nevidljivo sa svejugoslovenskog polja na republičko i nacionalno.

VI. Vrlo značajan činilac u raspadanju jugoslovenske zajednice bilo je samoupravljanje. Dok se ono razvijalo u okviru slogana “fabrike radnicima”, dok se svodilo na saučešće radnika u proizvodnji i podeli dobiti, imalo se utisak da Jugoslavija dobija najsavršeniji model socijalizma. Ali od trenutka, ranih šezdesetih godina, kada samoupravljanje postaje “praksa” celokupnog druš-tva, odnosno svih državnih ustanova, od toga trenutka nastaje jedna od najznačajnijih pretpostavki raspadanja jugoslovenske zajednice, kao države, ali i raspadanja društva kao takvog. Svaki građa-nin i svaka građanka dobijaju iluziju da o nečemu odlučuju, a u stvarnosti ni o čemu ne odlučuju, ali imaju mogućnosti da raspravljaju satima, da zasedavaju u dvoranama, da manifestuju i proslavljaju ma koga i ma šta. Razvio se izuzetan narcizam u masama, koje su inače sklone narcizmu, a sa narcizma individua prešlo se, vremenom, na narcizam gradova, pokrajina, republika i nacija. Društvo se izuzetno atomiziralo i tako se eventualna elita polako gubila u društvu “velikog građanina” koji je izgledao sebi kao džin, a bio, u stvari, i nacionalno i politički – patuljak. U tom procesu atomiziranja, disidenti Srbi su potpuno odvojeni od širokih narodnih masa; oni sami nisu primećivali da njihov ugled i uticaj počinje i završava u Francuskoj 7.
"
 
"Takvog novog građananina i takvo novo društvo mogao je kontrolisati i upravljati samo jugoslovenski sistem, sastavljen od Partije, Službe bezbednosti, Armije i vođe. Međutim, taj i takav sistem posle Brozove smrti nije više postojao, odnosno vrlo se brzo rastakao. Sve one teorijske pretpostavke koje su stvarale jugoslovensku zajednicu 1918. ili je obnavljale 1945. vrlo su brzo nestajale (“jedan narod”, “borba protiv fašizma”, “borba za socijalizam”). Svet samoupravljanja, koji je mnogo pričao a vrlo malo posmatrao i razmišljao, nije primetio da pri kraju devedesetih godina nestaje veliki Sovjetski Savez, da o ravnoteži sila nema više ni govora, da mesta za Jugoslaviju kao međunarodnog činioca više nema, da se usred Evrope diže ujedinjena Nemačka koja nikada kao celina nije bila sklona jugoslovenskoj zajednici i u kojoj su uvek dejstvovale snage koje su rušile tu zajednicu. Ali ne treba se zavaravati: takva politika ne bi imala nikakvih stvarnih posledica da “zlo” nije raslo u samim jugoslovenskim narodima.

Ono što je jednom rekao Milovan Îilas, valjalo bi ovde ponoviti: Jugoslavija je stvarana ne toliko sa motivacijom jedin-stva naroda toga prostora koliko zbog potrebe udruživanja da se mali narodi srednjeg i zapadnog Balkana oslobode dveju snažnih sila koje im nameću i poredak i uslove življenja. To su Turska i Austrija. Te dve velike sile nestaju 1912. i 1918. i nikada se ne vraćaju svojoj staroj moći. Narodi, kao slovenački, nemaju više potrebe za Jugoslavijom, da ih ona “brani” od Austrije. Slovenci veruju da se u okviru razvoja Evropske zajednice mogu sami bra-niti od velikih sila. Takav je slučaj i s Hrvatima i s Makedoncima. Samoupravljanje pomaže razvoj “osamostaljivanja” nacionalnih misli naroda i republika. Čak i Muslimani u Bosni dolaze do naj-čudnovišnije ideje da mogu biti, nezavisno od Srba i Hrvata, ili zajedno s njima, nezavisna država. Umesto da upravlja fabrikama kroz odluke radničke klase, samoupravljanje se prebacilo na celo društvo koje je polako kao sistem gubljenja svesti o stvarnostima rastakalo društvo. Ostali su samo društveni i individualni instikti, a u tome pogledu nacionalni instinkt može biti najdivljiji, naročito ako uz nacionalizam nema drugih snaga i ideja koje povezuju građane u okviru nacije.

VII. Mnogi u građanskoj opoziciji veruju da je naše srpsko, i jugoslovensko, pitanje u stvari pitanje demokratije. Mislim da nije. To su dve posebne kategorije, nacionalizam i politika, ali je činjenica da ako društvo ostane tako ispražnjeno od drugih uvere-nja i snaga, kao što su ideološke, klasne, religijske, onda u njemu ostaje samo divlji oblik nacionalizma, “politika preživljavanja” nacionalnog ili državopravnog. A to se dogodilo s jugoslovenskim društvom. Za razliku od drugih komunističkih društava, koja su razvijala i opozicione pokrete i ideje dalje od socijalizma i “države”, jugoslovensko društvo je na političku demokratiju gle-dalo bez prestanka sa relativizirajućim cinizmom, koji je ostao još od Lenjina, a davilo se u iluziji da je tek u jugoslovenskom društvu Josipa Broza nastala prava demokratija, neposredna, gde je svaki građanin “Lenjihova kuvarica” koja o svemu odlučuje. “Sve-zna-dar” Vladimira Dvornikovića postao je ne pojava nego ličnost izgrađena tako reći u svakom jugoslovenskom građaninu. Ukoliko se društvo praznilo sa idejama, idealima, utopijama, ili religijom i kulturnim nacionalizmom, utoliko je građanin imao sve jaču ilu-ziju da je bogat, slobodan, naoružan i svemoćan!

Kad je reč o demokratiji, moramo se na žalost vratiti u pro-šlost. Do godine 1918. samo je Srbija imala opšte (muško) pravo glasa, iako delimično ograničeno. Za Sloveniju, Hrvatsku i Voj-vodinu opšte pravo glasa stiže tek 1920. godine, a oblasti kao Ma-kedonija, Crna Gora i Bosna-Hercegovina ne poznaju praktično višepartijsko organizovanje. Dalje, posle uvođenja Kraljeve diktature 1929. u Jugoslaviji, počela je prvi put ideologizirana propaganda protiv političkih stranaka, protiv parlamentarnog režima, pa sa-mim tim i protiv demokratije. Posle Aleksandrove pogibije 1934. ta je propaganda nestajala, ali parlamentarni režim nije nikada više u Prvoj Jugoslaviji uspostavljan.U takvom razvoju pristigla je naci-fašistička okupacija, pojava Nezavisne Države Hrvatske koja je imala sva obeležja jednog balkanskog totalitarizma, a svemu tome nije se suprotstavio pokret otpora s demokratskim idejama, nego pokret otpora koji je ideološki bio protiv “zapadne demokratije” (pratizani) i pokret otpora koji nije deklarativno bio u celini antidemokratski, ali dobar deo rukovodećeg kadra nije ni pomiš-ljao na poratnu uspostavu demokratije, posebno u Bosni i Crnoj Gori (“četnici”). Na to stanje u pogledu razvijanja demokratskih ideja nadovezao se građanski rat između Mihailovića i Tita, a posle 1945. godine uspostava najpre revolucionarnog a potom pravog jednopartijsko-policijskog režima Josipa Broza koji je bio zdušno pomagan, posle 1948. godine, od demokratskog zapada.

Jugoslovenski režim Josipa Broza odigrao je veliku i značajnu ulogu u potiskivanju demokratskih ideja i demokratske tehnologije. S jedne strane, on je vršio stalnu propagandu protiv “zapadne” demokratije, protiv “neravnopravnosti belaca i Crnaca u Americi”, protiv vlade kapitala na Zapadu itd. S druge strane, jugoslovenski komunisti su jednom izuzetno moćnom i inteligentnom propagandnom mašinom nudili jedinu pravu demokratiju, takozvanu neposrednu demokratiju, demokratiju samoupravljanja u kojoj svaki građanin odlučuje o svakom problemu...

VIII. U takvoj atmosferi potvrdila se još jednom snažna društvena tehnologija rađena po revolucionarnim načelima “po svaku cenu” i “cilj opravdava sredstva”, načelima koja tako postaju pokretačka sila modernog totalitarizma, bilo lenjinističkog bilo hitlerovskog. I ta se tehnologija sada prenosi na nacionalizam i na državopravlje. Za razliku od srpskog društva, koje luta između svedržavnog jugoslovenstva i srpskog šovinizma, slovenački i hrvatski nacionalizam bilo grade bilo produžuju svoju istorijsku državopravnu misao. Na nesreću, srpsko društvo se uvek potcenjivački odnosilo prema hrvatskom državnom pravu, ili ga nije uopšte priznavalo. U međuvremenu, izrasla su i druga državopravlja jugoslovenskih naroda, kao što su slovenačko, muslimansko i makedonsko.

Prilikom promena u prostoru Jugoslavije posle 1989. godine razvila su se dva gotovo protivurečna procesa. Dok se u Sloveniji, Hrvatskoj, i kod Hrvata i Muslimana u Bosni razvio antikomunistički pokret, koji je bio uvek dosta značajan, i zavladao tim trima republikama, snažna aparatura stare vladajuće komunističke Partije sačuvala je kako svoju upravljačku snagu tako i političku fasadu u republikama kao što su Srbija, Crna Gora, Makedonija, kao i kod Srba u Bosni i u hrvatskoj Krajini. To je jedan od razloga što je Zapadna Evropa, gotovo otvoreno, sebe stavila odjednom na antikomunističku stranu, protiv “boljševičke” strane Slobodana Miloše-vića. Režim u Srbiji nije boljševički po ustanovama, ali mu je tehnologija vlasti ostala komunistička. Međutim, ta tehnologija vlada i kod jugoslovenskih antikomunista u Sloveniji i Hrvatskoj. Po načinu laganja i odugovlačenja pregovora, po optuživanju druge strane i nepriznavanju sopstvenih grešaka, nema razlika između komunista i nekomunista, na primer, u Bosni. To se vidi i po vrše-nju izvesnih zločinačkih radnji u toj oblasti. Ima se jasan utisak da su obe strane u celom jugoslovenskom prostoru prihvatile komunističku revolucionarnu tehnologiju, a to je politika: “po svaku cenu” i “cilj opravdava sredstva”.

Rat je neposredni razultat te revolucionarne tehnologije, jer su i ideja o slovenačkoj, i hrvatskoj i bosanskoj državnoj nezavisnosti došle sa jasnom strategijom “po svaku cenu nezavisna država”: nezavisna država Hrvatska i nezavisna država Bosna. Razlika između ovih antikomunističkih politika u Bosni i one proboljše-vičke u Srbiji je u tome što srpski nacionalni program u obe Jugoslavije, posle 1918. i posle 1945, nije bio jasan i odlučan. Jasno je da se i režim Miloševića u Srbiji lomio u toku poslednje četiri godine. Najpre je bila osnovna strategija: Jugoslavija po svaku cenu. Potom se prešlo na drugu strategiju: ujedinjenje srpskih zemalja po svaku cenu!

Strategija “po svaku cenu” je imala jasan rezultat: “svaka cena” je rat! Po cenu rata pravile su se jugoslovenske nezavisne države, pa i sama Jugoslavija. Ma koliko da su teorijske pretpostavke stvaranja Jugoslavije bile pogrešne i 1918. i 1945. godine, u praksi bi se to moglo ispravljati i doterati da je naše društvo, u celom jugoslovenskom prostoru, imalo političku kulturu demokratije i višu opštu društvenu civilizaciju. I još jedan uslov: mi bismo mogli da prevaziđemo pogrešne, teorijske ili utopističke pretpostavke za raspad Jugoslavije 1991, da nismo imali ideologiju, sistem i tehnologiju vlasti koji su izgrađeni na osnovama lenjinizma-staljinizma-titoizma. Sa ovim nedostacima, koji su se polako razvijali u jugoslovenskom prostoru u toku pola stoleća, prosto je bilo nemoguće spasiti jugoslovensku zajednicu niti pak rastavu jugoslovenskih naroda izvršiti na civilizovan način.
"
http://www.komunikacija.org.rs/komunikacija/casopisi/fid/VI/d08/show_html?stdlang=ser_lat
 

Back
Top