Evo nedavno sam saznao na elitemadzone da i ovde postoji tema o RTV pretplati pa rekoh da se uključim. Ako vas zanima možete paralelno pratiti temu i na
Link.
Pre svega da počnem od najsvežijih informacija, a to je Rešenje o obustavi postupka za ocenu ustavnosti/zakonitosti Ustavnog suda U-176/2002
Hteo sam ovde da citiram kompletnu presudu, ali nažalost krstarica ima ograničenje karaktera u postu tako da odluku možete pogledati na sledećem
linku
...osporava se navodom da uvodi obavezu plaćanja radio-televizijske pretplate po osnovu posedovanja brojila za električnu energiju, čime se obaveza plaćanja nameće građanima bez obzira da li imaju radio i tv prijemnike ida li gledaju ili slušaju program RTS-a, a što je, po mišljenju predlagača, suprotno odredbama Ustava kojima se garantuje „slobodna razmena roba usluga i kretanje kapitala i radnika“. Navodi se dalje, da se pretplata može plaćati jedino na tv prijemnik, a ne preko računa za struju tj. preko brojila i da plaćanje pretplate na ovaj način umesto naknade za izvršenu uslugu dobija karakter poreza;...
Ustavni sud je utvrdio:.... da je obaveza plaćanja radio-televizijske pretplate utvrđena vlasnicima radio i tv prijemnika i da se pretplata plaća javnom radiodifuznom servisu (član 81. stav 1.); da se pretplata plaća na prijemnik po domaćinstvu i na prijemnike koji su povezani sa kolektivnim antenama ili priključeni na kablovski sistem.....da je Zakonom utvrđena obaveza vlasnika da ustanovi javnog radiodifuznog servisa prijavi nabavku tv i radio prijemnika, kao i obaveza ustanova javnog radiodifuznog servisa da vode evidenciju pretplatnika, a da obaveza plaćanja pretplate nastaje od prvog dana narednog meseca od dana nabavke prijemnika (član 81. st. 6, 7. i 10.);
i opet
Naime, radio-televizijska pretplata uređena osporenim odredbama Zakona, po shvatanju Suda, predstavlja (zakonom) utvrđenu obavezu imalaca radio i tv prijemnika ....Iz navedenog, po oceni Suda, sledi i da vlasnik radio i tv prijemnika kome nije obezbeđena (tehnička) mogućnost (odgovarajućeg) prijema programa koji su od opšteg interesa, nije dužan da plaća radio-televizijsku pretplatu, kao Zakonom utvrđenu naknadu za mogućnost korišćenja programa javnog radiodifuznog servisa koji su od opšteg interesa, te da u sudskom postupku, saglasno opštim pravilima obligacionog prava, može da ostvari zaštitu za slučaj neosnovanog ustanovljenja potraživanja po ovom osnovu...
Mislim da je ovo je ključ svega, i da ću početi da sastavljam nove odgovore na opomenu pred utuženje i odgovor koji može da se koristi u parnici protiv RTS-a, pozivajući se na ovu odluku Ustavnog suda.
Pre svega imajte na umu da potraživanje koje RTS ističe prema vama, a koje je zastarelo u smislu ZOO (starije od 12 meseci od dospelosti pojedinačne rate), nije naplativo sudskim putem, bez obzira da li RTS ističe to potraživanje tj. dug u svojoj opomeni, pa čak i tužbi. Sve što treba da uradite kad dođe to tužbe, a procenite da ne želite da ulazite u spor, je da izjavite prigovor zastarelosti potraživnja. Tako da suma koju RTS u svakom trenutku može da naplati ne može da bude više od 6000 dinara (12 meseci * 500 dinara). Obratite pažnju na činjenicu da ako platite dug, bez obzira što je zastareo, ne možete tražiti povraćaj novca, jer se radi o prirodnoj obligaciji. Takođe, ako ne izjavite prigovor zastarelosti, moraćete da platite dug u potpunosti, jer sud ne prati zastarelost potraživanja po službenoj dužnosti, nego
ona mora da se istakne, tj izjavi.
Nebitno je da li se električno brojilo nalazi na vama, ako ste vi pravni naslednik nepokretnosti. Kada kažem pravni naslednik, pri tom mislim na naslednika u mislu ZON-a, a sama ostavinska rasprava ne mora biti sprovedena, niti električno brojilo prebačeno na naslednika. Poverilac ima pravo da u sporu inicira sprovođenje ostavinske rasprave, posle čijeg se rešavanja, nastavlja spor, odnosno može da se naplati sporno potraživanje od 1 ili više naslednika do visine nasleđene imovine, odnosno srazmerno njihovom nasleđenom delu. Dug se naplaćuje iz imovine, i dok god ima neko ko je nasleđuje, nebitno je ko je de facto naslednik, dug se može naplatiti dok god postoji imovina.
Davanje informacija o vlasnicima električnih brojila od strane EDS RTS-u je problematično sa aspekta ustavnosti, jer postoji izmena i dopuna zakona o radiodifuziji kojoj je to regulisano, te je sa aspekta zakonitosti u formalnom smislu ispoštovana procedura, te to ne može biti predmet žalbe, odnosno takva žalba će biti odbijena. Ali pritom je to manji problem od sledeće činjenice (koja se često i ne primećuje). Sama činjenica da neko poseduje električno brojilo, odnosno ima mogućnost korišćenja struje (što je u 21 veku jedna civilizacijska tekovina), ne povlači automatski sa sobom činjenicu da neko poseduje televizijski ili radio prijemnik. Sama činjenica da neko može da uključi tv u struju ne znači da i poseduje isti, niti bilo kojim ustavom ili zakonom može biti propisana obaveza da neko mora da poseduje Tv ili radio prijemnik. Prateći tu istu iskvarenu logiku, mogli bi da nam naplaćuju taksu za mobilni jer možemo da ga napunimo na struju, ili da nam naplaćuju poštansku taksu jer imamo sanduče za prijem pošte, ili da nam naplate putarinu ili taksu za autoput, zato što eto imamo mogućnost da koristimo cestu, bez obzira da li imamo automobil ili da li je registrovan, jer eto do naše kuće ili zgrade ide asfaltirani put. Ta logika nema smisla, kao i naplaćivanje pretplate na
osnovu posedovanja električnog brojila. A da bi se konstituisala zakonska obaveza plaćanja rtv pretplate u smislu Zakona o radiodifuziji neko mora biti vlasnik tv ili radio prijemnika. Znači RTS mora da dokaže da vi posedujete prijemnik, da bi se upošte mogla zasnovati zakonska obaveza, odnosno obligacija plaćanja pretplate. Pri tom RTS ne može da vam ulazi u vaš dom i proverava da li vi imate ili nemate prijemnik, jer bi to predstavljalo krivično delo u smislu KZ-a.
U najtežoj se situaciji nalaze ljudi koji su priključeni na kablovsku televiziju. E sad malo da objasnim više ovaj problem. Naime kablovski operater da bi emitovao neki kanal mora da ima odobrenje stanice koja emituje dotični kanal u vidu ugovora sa njom ili nekim drugim masovnijim distributerom na veliko. Ista priča bi naravno trebala da funkcioniše i sa RTS-om. Ali šta se tu dešava. Oni su se verovatno nagodili da ne plaćaju RTS, da se emituje kao slobodni kanal, te da taj teret, slično kao sa PDV-om prebace na krajnjeg korisnika, na taj način, sa tom prevarnom radnjom praveći direktno štetu krajnjim korisnicima. Takođe kablovski operater može da skrembluje taj kanal ili ugradi prigušnicu da izblokira frekvenciju tog kanala na svom sistemu, onome ko neće da ga gleda (pri tom je prigušnica tehnički lakše rešenje). Ali oni to ne žele da urade, jer ne smeju. Kablovski operater koji bi to uradio, zbog sprege privrede i politike i uticaja medija na javno mnjenje bi ubrzo ostao bez dozvole, za čega bi se verovatno svesrdno pobrinula Republicka Radiodifuzna Agencija koja je u potpunosti politički obojena i kontrolisana agencija. Takođe u smislu ugovora koji ste potpisali sa kablovskim operaterom oni određuju koje ćete programe gledati, a vi samo imate izbor da gledate ili da ne budete njihov korisnik. To je jedan suptilan oblik kontrole, kao što se svojevremeno pokazalo sa TV Most, koja je posle emisije, u kojoj je između ostalog bilo prikazano šta su Hrvati radili Srbima, klanje mučenje itd, odmah trajno
skinuta sa liste programa, jer to nije bilo politički popularno, pa čak i na insistiranje i protest korisnika nije vraćena. Drugi problem korisnika kablovske televizije leži u činjenici da ako dođe do spora, a RTS predloži da se utvrdi da li ste vi korisnik kablovske televizije, sud ako prihvati taj predlog, tražiće informacije od kablovskog operatera, a oni će morati da ih dostave sudu. U tom slučaju imate 2 posledice. 1.Dokazano je da imate prijemnik, jer zašto biste bili korisnik kablovske, ako nemate prijemnik. 2. Ako ste već odjavili, a moguče i u situaciji da niste, platili bi ste kaznu što niste prijavili da imate prijemnik u smislu kaznenih odredbi Zakona o radiodifuziji.
Doduše u poslednjih par meseci je poboljšana situacija u ovom pogledu. Shodno Zakonu o zaštiti potrošača, isporučilac usluga ne može da vas uslovi da morate da kupite i uslugu koju ne želite, odnosno da veže usluge. Sbb je u tom pogledu uveo praksu da možete da koristite samo internet, a da ne morate da koristite uz internet i kablovsku televiziju, što pre nije bilo moguće. Ne znam koji su tehnički aspekti ove kontrukcije, ali mislim da se tehnički to izvodi putem prigušnice koja ometa frekvenciju na rasponu na kojem kablovski operater emituje program. Shodno tome, ko se odluči za ovu vrstu promene, može da iskoristi ovaj argument protiv plaćanja RTV pretplate. U smislu Zakona o radiodifuziji svako ko je prikačen na kablovsko-distributivni sistem mora da plaća pretplatu, i pre je to imalo smisla. Ali zbog promenjenih okolnosti, odnosno tehničnkog napretka, ta odredba više nije validna i može da se napadne sa aspeka zakonitosti, kao i da omogući samim sudovima primenu jednog ekstenzivnijeg tumaćenja te odredbe zbog promenjenih okolnosti. Doduše da bi došlo do uniformne primene ovog vida tumačenja, građansko odelenje Vrhovnog suda bi moralo da iznese takvo tumačenje kroz svoj stav ili mišljenje.