Nauka ili pseudonauka?

umetnost koja zahteva slobodu delovanja, svakako treba biti podrzana od strane drzave, tacnije naroda, ali tako sto ce biti skinuta sa drzavnih mesta i prosto ljude koji se bave arhivama nazvati arhivarima, a istoricare slobodnim umetnicima....i naravno sve istoricare osloboditi drzavnih poslova, da sami stvaraju SVOJU umetnost...a ne jos i da im narod placa da lazu za drugoga...
 
Ово је све тачно али важи и за већину других историчара не само оних који пишу уџбенике. Код нас је ово проблем пошто они који дреше кесу желе да наша историја буде политички обојена на нашу штету (на све могуће начине), а држава се не труди да то промени.

Ne postoji ništa u citatu što aludira da sam govorio isključivo o autorima, ili recenzentima, školskih udžbenika.
 
Како ћемо гледати на историју, као друштвену или више хуманистичку наука, оспоравати да ли је уопште наука, ствар је личног виђење и те расправе у правилу оду у разглабање без краја, расправе у којима су грлатији и упорнији у писању они који имају одбојност а некад и гађење према историји. Као што су са другим наукама или уопште сферама интересовања (умјетност, књижевност, спорт, астрономија, филм итд) гдје су острашћенији они који бану да само кажу да њих не занимају те глупости. Мислим у реду, ако те то не занима или имаш одбојност, гађење, што уопште остављаш коментар или збориш о томе, имаш теме које те више занимају и тамо се распиши до миле воље.

Но на страну то. Историја, како год је доживљавали, јесте важна, јако важна. Овако ћемо. Родитељи када васпитавају дјецу, ослањају се на своја искуства из прошлости или прошлости својих родитеља, и указују им на грешке које не требају чинити, да се клоне лошег друштва, лоших навика, порока, да не слушају лажљиве и лоше људе, и уопште све што ће помоћи да дјеца, по њиховом виђењу наравно, изаберу бољи пут или да не крену странпутицом. То је управо задатак историје, проширено јер се не бави искустома из прошлости појединца или породице ограничено на пар генерација уназад, већ и старијом прошлошћу читавог народа или човјечанства.
И ту је важно како едуковати дјецу од најранијих узраста, како ће бити написани уџбеници историје, како ће се догађаји, процеси, личности приказати, којим догађајима или процесима дати приоритет и више простора, и та слика која се у најранојој доби формира остаје за читав живот, касније се она дошколовавањем или прочитаном грађом допуњује, некад и коригује, али то темељно знање научено у школском узрасту остаје усађено.
Ако тада дјецу криво научите, усадите им погрешна знања, или интерпретацију прошлости гдје робујете идеолошком или пак политичком калупу, касније је то често тешко исправити.
Милош Ковић у приложеној емисији у претгнодном посту форумаша
је у једном дијелу (иако се у таквим емисијама гост често бави актуелним дешавањима и ту се потроши добар део емисије) управо о томе говорио, и да не треба бјежати од личности и догађаја, и оних болних као што је страдање нашег народа током ратова у XX вијеку, нити треба да робујемо "експертима" који ће свакој личности (био Вук, Доситеј и било ко) наћи мана и гријехова.
Сад хоће ли кроз излагање рећи неку о некој личности (а увијек било ко мора рећи нешто што нам не "легне"), конкретно Дражи, што нам није по вољи, шта да се ради. Уопште проблем са српском историјом је што смо "заробљени" у тим нашим деобама из другог свјетског рата, још увијек се преплићемо и саплићемо у бројним интерпретацијама те наше трагичне прошлости испуњене преболним сјећањима. И ту је задатак историчара који се баве новијом историјом, по мени, да пораде да тих плеплитања и саплитања, ако већ мора бити, буде мање. А хоће ли се то допасти некој Латинки, Бранки, Дубравки и осталим Бешлинима, кога брига.
 
A da se jos malo foliramo tipa " mi moramo drugovi" u znacenju ****** se i radite sta hocete od mene nista ne zavisi i dajte mi samo platu sto svracam na istitut ili fakultet ili arhivu....a...cim smo zasluzili platicu? Koju dobijamo po osnovu radnog mesta, odgovornosti, znanja i rada na poslovima....drzave.
Nije vas sramota sto nista osim unistavanja arhiva nije radjeno 50 godina? koji cete nam takvi nesposobni? Da nam objanite da su nemacki istoricari napisali "izvore" kji treba da se drzimo ...i kako rece utvrdimo svoju istoriju da bi je postovali....
Za ceo radni vek vecina istoricara nije napisala nista relevantno u korist ili za korist ove drzave. Razumes da drzava placa istoricare i arheologe da rade za interes drzave, po nalogu cvlasti koja vlada, a ne po nahodjenju nekih politickih istoricara i svakako ne da uce decu po svom nahodjenju. Kada budu nemci vladali srbijom vi postujte njihove istoricarske istine. Do tada se postuje ono sto se naredi od strane strucnog tela drzave zaduzenog za odredjenu oblast...ili idite tamo gde vas placaju za vasu istoriju.
 
A da se jos malo foliramo tipa " mi moramo drugovi" u znacenju ****** se i radite sta hocete od mene nista ne zavisi i dajte mi samo platu sto svracam na istitut ili fakultet ili arhivu....a...cim smo zasluzili platicu? Koju dobijamo po osnovu radnog mesta, odgovornosti, znanja i rada na poslovima....drzave.
Nije vas sramota sto nista osim unistavanja arhiva nije radjeno 50 godina? koji cete nam takvi nesposobni? Da nam objanite da su nemacki istoricari napisali "izvore" kji treba da se drzimo ...i kako rece utvrdimo svoju istoriju da bi je postovali....
Za ceo radni vek vecina istoricara nije napisala nista relevantno u korist ili za korist ove drzave. Razumes da drzava placa istoricare i arheologe da rade za interes drzave, po nalogu cvlasti koja vlada, a ne po nahodjenju nekih politickih istoricara i svakako ne da uce decu po svom nahodjenju. Kada budu nemci vladali srbijom vi postujte njihove istoricarske istine. Do tada se postuje ono sto se naredi od strane strucnog tela drzave zaduzenog za odredjenu oblast...ili idite tamo gde vas placaju za vasu istoriju.

A ti si prilično upućen u srpsku istoriografiju...znaš bibliografiju većine srpskih istoričara; pročitao si većinu literature koja je bila objavljena u protekloj deceniji-dve, pa svoje stanovište iznosiš kao zaključak te svoje velike informisanosti...ili...?
 
...znaš bibliografiju većine srpskih istoričara; pročitao si većinu literature koja je bila objavljena u protekloj deceniji-dve, pa svoje stanovište iznosiš kao zaključak te svoje velike informisanosti...ili...?
Од типа који у посту напише
...istorija kaze da su janicari bili srpska elita vise od 400 godina,
преамбициозно је очекивати да разумије шта га питаш.
 
Mislim da u našeim akademskim (što se istorije tiče) krugovima nešto ne štima. Dužnost svakog istoričara je da poštuje ideale moderne istoriografije, dakle kritika izvora, i uzimanje svega dostupnog u obzir (bez samoinstinktivnog odbacivanja). Ali kada stvari sagledamo u cijelini mi i te kako možemo doći do zaključka da je pseudonauka odavno, ali još bitnije i uveliko prodrla u nauku. Stvari tako stoje da što se tiče istorije Drugog svjetskog rata imamo strogu podjelu među istoričarima, naročito za taj period no i za sve ostale. Te podjele se ne tiču samo recimo nekakvih sitnica za koje postoji jedan, dva izvora, već čitavih događaja za koje postoji masa izvora koji su (opet se osvrćem na Drugi svjetski rat) pouzdani jer potvrđuju jedni druge što je slučaj recimo sa JVuO i njihovoj kolaboraciji koja je tako dobro dokumentovana, a imamo tu podjelu koju sam spomenuo, pa čak i za mnoge ostale periode slično važi. Meni je to zaista fascinurajuće da su razlike dosegle tolike razmjere. A šlag na tortu su neslaganja srpske, hrvatske i bosanske istoriografije (na primjer, mogao sam mnogo kombinacija da napravim), postoji x stvari oko kojih se ne slažemo i u vezi kojih izlažemo toliko različite teze da posmatrača sa strane jedino mogu obavjestiti o tome koliko je politika upletena u akademizam.

У нашем случају је тај проблем много старији и запчет одмах после увођења титоистичке власти. Историју , а и историчаре је прописала партијска држава, а не историјска наука.
 
A ti si prilično upućen u srpsku istoriografiju...znaš bibliografiju većine srpskih istoričara; pročitao si većinu literature koja je bila objavljena u protekloj deceniji-dve, pa svoje stanovište iznosiš kao zaključak te svoje velike informisanosti...ili...?
Sasvim je nevazno da li sam ja upucen, lose je sto ni istoricari nisu upuceni. Bar pola onoga koliko sam ja upucen u svoj posao. Umesto sto razmisljaju kako da doskoce onima koji prate i istrazuju. Kolega ti je lepo odgovorio, ko se bavi prosloscu, ako se svi bave sadasnjoscu tacnije politikom. Cak i da se samo manjina bavi politikom, ona druga polovina je duzna da to osudi i ukloni iz profesionalnog drustva takve "strucnjake" koji blate struku.
 
Sasvim je nevazno da li sam ja upucen, lose je sto ni istoricari nisu upuceni. Bar pola onoga koliko sam ja upucen u svoj posao. Umesto sto razmisljaju kako da doskoce onima koji prate i istrazuju. Kolega ti je lepo odgovorio, ko se bavi prosloscu, ako se svi bave sadasnjoscu tacnije politikom. Cak i da se samo manjina bavi politikom, ona druga polovina je duzna da to osudi i ukloni iz profesionalnog drustva takve "strucnjake" koji blate struku.

Kako je nebitno...ako nisi upućen, to znači da ti ne iznosiš svoje mišljenje, već tuđe i iz nekog razloga ti veruješ toj osobi, kao nekakvom autoritetu na koji bi mogao da se pozoveš.

Dakle ako ti zapravo govoriš u tuđe ime, daj da vidimo ko ti je rekao to što nam ovde prenosiš, ta proverimo kako je on došao do tog zaključka...jesi li možda ikada pomislio da je moguće da ti nije kazao istinu?
 
Kako je nebitno...ako nisi upućen, to znači da ti ne iznosiš svoje mišljenje, već tuđe i iz nekog razloga ti veruješ toj osobi, kao nekakvom autoritetu na koji bi mogao da se pozoveš.

Dakle ako ti zapravo govoriš u tuđe ime, daj da vidimo ko ti je rekao to što nam ovde prenosiš, ta proverimo kako je on došao do tog zaključka...jesi li možda ikada pomislio da je moguće da ti nije kazao istinu?
Postoji posredan nacin analize, znaci u istorijografiji srbije se nesto desavalo u neko doba, a onda se samo ponavljaju "autoriteti" koji imaju posebne zadatke. Znaci, oni koji su zaduzeni da to prate ne rade posao. Pa sta onda rade? Gostuju na Youtube stanicama i lupetaju gluposti i lazi. Da neces da kazes da je slucajno da se poklapaju izjave muslimana, siptara i proverenih ustaskih istoricara sa "istorijom" srpskih istoricara o vremenu koje smo mi doziveli? Pa sta onda pisu tek o vremenu koje mi nismo doziveli?
 
Postoji posredan nacin analize, znaci u istorijografiji srbije se nesto desavalo u neko doba, a onda se samo ponavljaju "autoriteti" koji imaju posebne zadatke. Znaci, oni koji su zaduzeni da to prate ne rade posao. Pa sta onda rade? Gostuju na Youtube stanicama i lupetaju gluposti i lazi. Da neces da kazes da je slucajno da se poklapaju izjave muslimana, siptara i proverenih ustaskih istoricara sa "istorijom" srpskih istoricara o vremenu koje smo mi doziveli? Pa sta onda pisu tek o vremenu koje mi nismo doziveli?

Izvini, nemoj ovo da shvatiš previše lično, ali ne pratim te uopšte.
 
Од типа који у посту напише преамбициозно је очекивати да разумије шта га питаш.
Pa naša istorija je to napisala. Nisi shvatio. Naši udžbenici, koje pišu profesionalni istoričari donose to kao informaciju.

https://www.novosti.rs/vesti/naslov...dalozan-sadrzaj-udzbenika-istorije-za-sedmake

"Ovako istoričari komentarišu sadržaj jedne lekcije u udžbeniku iz istorije za sedmi razred osnovne škole, u kojoj piše:
- Danak u krvi je omogućavao dečacima da napreduju na društvenoj lestvici, a oni su zauzvrat bili potpuno odani sultanu. Tako su mnogi od njih postali članovi važne i uticajne elite Osmanskog carstva.

Udžbenik je izdao BIGZ, a u njemu se đacima daje zadatak: "Navedite pozitivne i negativne strane danka u krvi.""

Zabrini se čim Slaven stavi palac gore na post.
 
Piše ovo:

Јасна Поповић: О „позитивним“ странама Данка у крви у уџбенику ...


Данак у крви је омогућавао дечацима да напредују на друштвеној лествици, а они су заузврат били потпуно одани султану. Тако су многи од њих постали чланови важне и утицајне елите (повлашћених слојева у друштву) Османског царства.

Složio bih se da treba te stvari lepše formulisati, ali velika većina prašine digla se oko toga što se priča naokolo, a ne samog spornog citata. Možda jedan od dobrih primera efekta gluvih telefona. U suštini, ništa što piše u spornom citatu nije faktografski nezasnovano. Jedino što je tu pitanje jeste objasniti to detetu na adekvatan način.
Slavene, navedi pozitivne strane danka u krvi.
 
Pa naša istorija je to napisala. Nisi shvatio. Naši udžbenici, koje pišu profesionalni istoričari donose to kao informaciju.
"Ovako istoričari komentarišu sadržaj jedne lekcije u udžbeniku iz istorije za sedmi razred osnovne škole, u kojoj piše:
- Danak u krvi je omogućavao dečacima da napreduju na društvenoj lestvici, a oni su zauzvrat bili potpuno odani sultanu. Tako su mnogi od njih postali članovi važne i uticajne elite Osmanskog carstva.

Udžbenik je izdao BIGZ, a u njemu se đacima daje zadatak: "Navedite pozitivne i negativne strane danka u krvi."
Не, форумаш је нешто друго написао
Наравно да сам разумио проблем са уџбеницима, и наравно да имамо исто виђење, већ сам наведене примјере коментарисао и на тој теми и на овој теми на претходној страни
Наравно да ће политика имати утицаја код писања уџбеника, и наравно да исте процесе, личности, догађаје неће исто приказати у уџбеницима историје у земљама са доминантном хришћанском популацијом и оним са доминантном муслиманском популацијом, и то је тако. Тежити ту некој универзалној правди, "коначној истини", је својствено људима који воле моралисати о материји коју нити разумију нити имају воље да покушају боље разумјети.
Елем, када је у питању практиковање девширме, у турским уџбеницима историје ће то приказати као нешто афирмативно, међутим у уџбеницима историје у земљама, међу којима је и Србија, које припадају другој, хрићанској културној сфери, и није разумно девширму приказати као нешто афирмативно, па ни кроз сам осврт да су ти дјечаци отети од родитеља имали прилику напредовати или питање да се наведу позитивне и негативне стране данка у крви. О чему смо такође већ на другој теми подоста писали.
сам написао да у уџбеницима историје у Србији није разумно девширму приказати као нешто афирмативно, па ни кроз сам осврт да су ти дјечаци отети од родитеља имали прилику напредовати или питање да се наведу позитивне и негативне стране данка у крви.
Zabrini se čim Slaven stavi palac gore na post.
Ваљда му се омакло.
 
Не, форумаш је нешто друго написао

Mislim da mi ne treba da ga hvatamo za lapsus već da pokušamo razumeti šta je želeo da kaže ili da tražimo pojašnjnje ako baš nije jasno. Na kraju krajeva, udžbenik istorije je, ustvari, hteo da poentira da je dobra strana danka u krvi to što su dečaci mogli na taj način da postanu srpska elita - srpski deo osmanske elite. Nije tu ništa pogrešno istumačeno. Srpska u smislu srpskog porekla, a ne srpska u smislu srpske nacionalne misli.
 
Poslednja izmena:
... već da pokušamo razumeti šta je želeo da kaže ili da tražimo pojašnjnje ako baš nije jasno.
Тај форумаш се са политике прешалтао на овај потфорум само како би се исповраћао и "дубокоумно" поручио да је овај потфорум сељачка кафана.
Барем ти Мркаљ који си добрим и садржајним постовима допринео квалитету овог потфорума не би требао имати благоаклон однос према таквом приступу.
.Na kraju krajeva, udžbenik istorije je, ustvari, hteo da poentira da je dobra strana danka u krvi to što su dečaci mogli na taj način da postanu srpska elita - srpski deo osmanske elite. Nije tu ništa pogrešno istumačeno.
Да, али онда се напише, "у уџбенику историје пише", а не "историја каже". Уосталом, могао је у каснијем посту написати да је мислио да тако пише у уџбенику историје (не пише тако, али није битно), разумјели бисмо, Није то написао.
 
Zbog mnogih tvrdnji koje su plod verovanja i nisu dokazivi naucnim metodama mnoge cinjenice se relativizuju i koriste kao politicko oruzje, ali i za postizanje ciljeva koji stete kulturi, nauci i narodima o kojima govore. Ako se "cinjenice " u nauci utvrdjuju konsenzusom radi se o pseudonauci, ako su zasnovani na faktickim dokazima onda je rec o nauci. Koja od ove dve metode se primenjuje u srpskim istoricarskim , naucnim uslovno, krugovima?
Iako se ovde pominje istorija, naslov teme me je naveo samo da kažem da osim istorije i druge nauke pate od imanja ili nemanja konsenzusa. Ljudska nauka je naprosto skup ideja koja imamo i koje se stalno menjaju. Postoje zakoni u priirodnim naukama koji se utemeljuju na osnovu eksperimentalnih činjenica, ali čak se nekada i tu desi da kada se promeni eksperiment i pogleda sa neke druge strane, da se činjenice drugačije interpretiraju. Da li je interpretacija nauka? Pa jeste, jer je nauka sve ono što mi zaključimo na osnovu čijenica. Ali činjenice same po sebi nisu nauka dok ih mi ne obradimo. Stoga, ima disciplina koje se više zasnivaju na umetničkom sagledavanju, kao možda istorija ili čak i psihologija, a ima i onih egzaktinijih, no u svakom slučaju uvek treba biti svestan da naučne činjenice ne predstavljaju apsolutnu istinu (ukoliko uzmemo da ona postoji i da je nedvosmislena), da ona ima svoj domen i to je to. U nauci je veoma važno biti pošten i kritičan, zato mi u prirodnim naukama obrazlažemo stvari sa nekom greškom. Ukoliko smo nepošteni, nekritični, to nije više nauka.
 
Cudno kako drugosrbijanci tvrde kako istorija u Srbiji sluzi nacionalistickih interesa, a autohtonisti tvrde kako sluzi Becu i Berlinu i kriva pravu ponosnu istoriju Srba.

Ne mogu oboje biti u pravu.

A najvaznije sto autohtonisticka skola nije pobedila za vreme sankcija, gde Srbija bila izolovana od sveta, pa niti Berlin, niti Bec nisu imali uticaj na Beograd.
 
M. Stepić: Bodomanija, citatologija i propast srpske nauke

nQiiAHoDZJ1YjIPYVXSKiCpq4OnoV97eZJvFd5kF82UZ1K1MxmQmQYQNAy2i2pbFK1e4EhKlCKOzGdj5aBhdizuysSthsMnYWnPya99AlfK1BJAyCHkGuWbq


Hoće li (i treba li) da o(p)stane ovakva nauka i na koji način će, takva, doprineti rešavanju ključnih nacionalnih pitanja?
Brojni su pokazatelji brzine i suštine savremenih promena – od lokalnih do planetarnih u prostornom i od svakog pojedinca do čitavog čovečanstva u društvenom smislu. Pogledajmo samo koliko se novih aktivnosti, delatnosti, profesija i hobija pojavilo za kratko vreme i kako među njima gotovo ne postoji jasna linija koja ih diferencira. Sada već sredovečni ljudi odavno su se navikli na densere, frilensere, analitičare, starlete, trendsetere, hakere, digitalizatore, ajtijevce, endžiovce, botove, gejmere… Potiskuju ih lajfkouči, motivatori, jutjuberi, tviteraši, spineri, recikleri, influenseri, hejteri… I oni postaju pase pred startaperima, advertajzerima, šererima, instagramerima, komjuniti menadžerima, android developerima, tiktokerima… Babe i dede su se jedva pomirili što su im stariji unuci blogeri, a već moraju da prihvate da su im oni mlađi postali tamo neki vlogeri. Nikoga više ne čudi što je tehnološki napredak odavno na pravu retkost sveo stare zanate: kovače, sarače, vunovlačare, bombondžije, bačvare, odžačare… Sećanja na neka od njih ostala su kroz prezimena Mutavdžić, Ekmečić, Ćurčić, Samardžić, Kolarević…, mada njihovi ponosni nosioci često i ne znaju od čega potiču i šta znače.

„Idite kod Ronalda”
Mnoga još uvek aktuelna zanimanja ubrzano menjaju način funkcionisanja, a neka od njih i smisao. Teško može da se pretpostavi kako će izgledati za 20, 50, 100 godina i da li će pojedina danas veoma potrebna, popularna i profitabilna uopšte postojati. Bila je dovoljna jedna pandemija, pa da se tokovi privrede, trgovine, saobraćaja, turizma, obrazovanja, kulture, sporta i drugog za manje od godinu dana iz temelja promene. Šta će, na primer, biti s naukom? Ona jeste dinamična, raznovrsna i praktično bezgranična, ali sve više zaostaje za tempom promena i sve teže odgovara na pitanja stvarnosti i budućnosti. Odnosi se to i na prirodne, ali znatno više na potcenjene, slabije plaćene i skrajnute društvene nauke, još uvek ulovljene u zamku tradicionalno shvaćenog scijentizma. A društveni izazovi često su mnogo veći i sudbonosniji. Nije li primer srpske nauke indikativan? Iako se u analizi stanja obično polazi od nedovoljnog i nesigurnog finansiranja istraživanja i primanja naučnika, nije to specifičan srpski problem. Paradigmatično je delovala izjava španske naučnice (biologa) u jeku korona-zaraze da treba pomoć tražiti od fudbalera jer se njima daje milion evra mesečno, a ne od biologa koji primaju 1.800 evra. „Idite kod Kristijana Ronalda i Mesija i oni će vam dati lek“, poručila je rezignirano. Suština problema je na drugoj strani – u sve većoj birokratizaciji, dogmatizaciji i simuliranju bavljenja naukom.

Bodomanija
Naučni rezultati za mnoge se sve više svode na čist formalizam: na kvantitativno vrednovanje izraženo kategorizacijom časopisa i bodovanjem naučnih radova. Odavno je zapaženo da je to kontraproduktivno i vodi (našu) nauku u propast, ali po inerciji i u nemanju inventivnosti da se pronađe i sprovede bolje rešenje – opstaje. Sve manje bilo koga zanimaju istinska otkrića, originalni doprinosi, inovativni pristupi i naučni pomaci, a sve više poštovanje propisanog načina citiranja, broja ključnih reči, strukture teksta, prednosti časopisa nad knjigama u korišćenoj literaturi… Forma je progutala suštinu. I većina starijih istraživača – naučnih savetnika i redovnih profesora – (ne)voljno se prilagodila, mnogi koji su u nauku zalutali „prekvalifikacijom“ iz drugih struka su se, štaviše, odlično snašli po principu „veži konja gde gazda kaže“, a oni mlađi nisu ni mogli niti su naučili drugačije. Tako se razvila prava trka za „M-ove“ – za rejting naučnih časopisa „na listi“ i za što veći broj i strukturu bodova.

Ta bodomanija imala je racionalnu osnovu: veći broj ostvarenih bodova donosio je istraživačima višu kategoriju i veću platu, časopisima bolje bibliometrijske pokazatelje i višu kategoriju, naučnim projektima porast koeficijenta i sigurnost trajanja, a naučnoistraživačkim organizacijama kakav-takav status. U uslovima za sticanje naučnih zvanja, tj. izbor i napredovanje istraživača, rastegljivo su naznačeni kvalitativni, ali su strogo definisani kvantitativni (bodovno-strukturni) zahtevi. Slično je i za izbor u univerzitetska nastavnička zvanja. Posebna priča su uslovljavanja da se objavljuje u stranim časopisima, podrazumeva se mahom na zapadnim „spiskovima“. Tek tu je bilo raznih, čak i tragikomičnih situacija – od ideološke isključivosti recenzenata i traženja da se ne citiraju konkurentski časopisi, do plaćanja da bi rad bio objavljen i namernih duhovitih tirada o junacima crtanih filmova čime je raskrinkan čitav mehanizam.

Naučno zadrugarstvo
Globalizacija (čitaj: vesternizacija) nauke dovela je do dalje marginalizacije i rajetinizacije nauka malih i siromašnih zemalja i naroda. Nametnuto je naučno „slobodno tržište“ u kojoj srpski istraživači nisu imali nikakve šanse. Čak i oni koji su u zemlji bili vrhunski talenti i svoju vrednost dokazali na međunarodnim takmičenjima, odlaskom u inostranstvo su se uprosečili raspoređivanjem u timove i do apsurda dovedena parcijalna istraživanja. Oni koji su ostali u zemlji krenuli su u „kombinacije“. Veštačka, prevarna koautorstva su cvetala na sve strane. Pet, sedam, deset i više autora – od akademika i redovnih profesora do asistenata-pripravnika, istraživača saradnika i laboranata – potpisivalo je „radiće“ sa neznatnim ili bez ikakvog naučnog dometa. Oni na vrhu spiska su svojim autoritetom obezbeđivali prohodnost u značajne časopise, a oni na dnu bili su, u stvari, istinski autori.

U društvenim naukama više je pak bio zastupljen princip rotacije, gde se dva-tri autora smenjuju kao prvopotpisani, a uvek po jedan na smenu u stvari piše rad. Nesumnjivo potrebna zajednička proučavanja i svrsishodna koautorstva izvrgnuti su ruglu i mutirali u utilitarno o-ruk udarničko objavljivanje radova. Tom naučnom kolektivizacijom (ili „kolhoznom naukom“, kako bi rekao F. R. Vukajlović) postizani su reference, citiranost, „žetva bodova“ i sadržina biobibliografije, na osnovu čega su dobijani projekti, usavršavanja u inostranstvu, građeni autoritet i pozicije. U uzastopnim godišnjim izveštajima o radu nemalo istraživača navodilo je 40, 50 i više stečenih bodova, što znači da su za 12 meseci objavili 10–15 „naučnih“ članaka, plus poneku knjigu! Mnogi uglednici na zalasku karijere – akademici, profesori emeritusi, redovni profesori i naučni savetnici – hvalisali su se s više stotina objavljenih članaka i desetinama knjiga i univerzitetskih udžbenika. Opet prosečno više od jedan mesečno! Ili se radi o naučnim supermenima, ili o svakovrsnoj manipulaciji, piscima bezvrednih uradaka i besomučnom međusobnom dopisivanju imena na radove. Sve masovnije i praktično nesankcionisano plagijatorstvo ukazivalo je na postojanje naučnog podzemlja.

Indukovana pasivnost
Hiperprodukcija (pseudo)naučnih radova proizvela je specifičnu naučnu patologiju. Originalnost je ustupila mesto citatologiji – beskrajnom navođenju ideja, mišljenja i argumenata drugih. Gotovo se podrazumeva da mlađi autori dokazuju „pravovernost“ citirajući starije fakultetske i institutske kolege, doktorandi i masteranti svoje mentore i članove komisije, domaći istraživači – prvenstveno u društvenim naukama – strane autore „glavnog toka“, a mediokriteti zagovornike „poželjnih“ i „podobnih istina“. Nije za opravdanje, ali možda jeste za razumevanje: institutski istraživači u grozničavoj „jurnjavi“ za famoznim bodovima liferuju skromne monografijice, uređuju za unapređenje potrebne zborničiće, štancuju što više radova i razvijaju pravu strategiju njihovog plasmana. Takav angažman im „pojede vreme“ potrebno za staloženo identifikovanje istraživačkog problema, naučno promišljanje, prikupljanje literature, temeljno istraživanje i odgovorno pisanje u skladu sa postulatima naučnog rada. Prinuđeni na zatvaranje u radne kabinete, sve manje mogu da se posvete javnom nastupanju i „nacionalnom radu“ (J. Cvijić), tj. podležu indukovanoj pasivnosti i odriču se društvenog uticaja. Slučajno?

Da li ga slučajno istovremeno gube i univerzitetski nastavnici? Oni su žrtve „bolonjizacije“ – često predaju i preko deset predmeta na osnovnim, master i doktorskim studijama, što je više nego što ima učiteljica u nižim razredima osnovne škole. To podrazumeva isto toliko pisanja programa, termina konsultacija i održavanje ispita u svakom od 5 do 6 ili više ispitnih rokova, te mentorstva diplomskih, master i doktorskih radova, pripremu udžbenika, spiskova literature i ispitnih pitanja. Stoga neki od njih, potpuno „isceđeni“, često svoje doktorate, od kojih već jesu ili se spremaju da naprave monografije, dalje „krčme“ tako što od pojedinih poglavlja, uz nikakve ili neznatne izmene, proizvode naučne radove i pokušavaju da ih poture još i časopisima. Gotovo isti tekst na tri mesta! Taj copy-paste „metod“, odnosno autoplagijat, sve teže prolazi, ali ipak opstaje, pa ako prođe – prođe. Bilo je tu i „stelt-knjiga“, kako ih lucidno naziva R. Mikić. One se uredno prijavljuju, imaju samo naslov, korice i sadržaj, ali je tekst „nevidljiv“ jer i ne postoji.

* * *

Hoće li (i treba li) da o(p)stane ovakva nauka – ne samo kao zanimanje već kao prvorazredna potreba društva? Na koji način će, takva, doprineti rešavanju ključnih nacionalnih pitanja? Neće li devijantne pojave od izuzetaka prerasti u pravilo, odvodeći je u ambis? Sreća je što još ima istinskih naučnika koji „oru duboku brazdu“, ne idu linijom manjeg otpora i ne povinuju se po svaku cenu trendovima i narudžbinama bilo odakle da dolaze. Oni su elita i stvaraju elitu. Ali dokle će izdržati?

https://www.standard.rs/2020/10/23/m-stepic-bodomanija-citatologija-i-propast-srpske-nauke/
 

Back
Top