Nacionalna arheologija

Da li treba da postoji predmet pod imenom Nacionalna arheologija na visokoobrazovnoj instanci

  • Da

  • Ne

  • Možda

  • Ne znam


Rezultati ankete su vidlјivi nakon glasanja.
Pa jesi, to je očigledno. Izbegao si iz nekog razloga da izvršiš komparaciju već dva puta, a sada si eskivirao i po treći put.

Je l' ima neki razlog? Priznati grešku i izviniti se za svoje ponašanje je nešto najstrašnije na svetu, što se ni po koju cenu ne može dopustiti?
Screenshot_2025_0517_085618_com.krstarica.krstarica.png

Шта је ово парамецијуму?
Да се извиним?
Па ти би први требао онима што си черечио коске по гробу после живима на крају мени што си ме линковао за нешто што си глуп.
Даље поређење да је нешто исто од 2014 а од 2021 враћају предмету име које му је дао Јанковић па врло очигледно не толико глупост већ безобразлук и глупост

Ево извини молим те што си један од највећих лицемера и бескичмењака које сам видео у животу.
 
Poslednja izmena:
To je svedočanstvo nekoga ko je slušao i polagao taj predmet po programu iz 2014. godine (dok se zvao Srednjovekovna arheologija 2).
По коментару очигледно не јер би био именован, друго нема никакве опкладе, очигледно искоришћена комуникација из нечега сасвим другог.

Јер је враћање имена предмета који је основао Ђорђе Јанковић 2021 тотална глупост да. је то исто што и средњовековна археологија 2.

То сам ти већ рекао о томе сведочи Марко Алексић чекамо још његов мејл и онда ћу да те карам онако поштено.
 
Jedna diskusija na susedni temi, inspirisala me je da otvorim potpuno zasebnu temu o ovom pojmu.

U Srbiji, studije arheologije izučaju se na Odeljenju za arheologiju Filozofskog fakulteta Univerziteta u Beogradu. Nisam sasvim siguran kakav je bio ranije program, ali priča se da je 2002. godine (dakle, nakon onih promena kada je DOS došao na vlast i ministar postao Gaša Knežević, u vreme kada je i veronauka bila vraćena u školski sistem) najviše zalaganjem tadašnjeg nastavnika Đorđa Jankovića, bio formiran predmet pod tim imenom, Nacionalna arheologija srednjeg veka. Ovaj naziv je nailazio na izvesnu rezistenciju dela osoblja, tako da je, otprilike kada je Janković otišao u penziju, 2014. godine, predmet doživeo izvesne promene tako što je, osim prebacivanja sa II na III studijsku godinu, njemu u novom sistemu bilo promenjeno ime u Srednjovekovna arheologija 2. Po najnovijem programu, iz 2021. godine, predmetu je vraćeno staro ime iz Jankovićevog perioda, ako se naziv predmeta ne bi tumačio kao revanšizam sa Jankovićem (koji 2008. godine nije prošao reizbor u zvanje) i barem jednim delićem u svetlu optužbi koje su kružile oko toga, a posebno famozna priča da je taj sam predmet, tobože, bio ukinut - što je priča koja se i danas može čuti po određenim krugovima po kuloarima pojedinih alternativnih medija.

No, da se vratimo na suštinu. Kao što je na temi već pominjano, bilo je glasova protiv takvog imena na pomenutom odeljenju. Tako je upravo Monika Milosavljević kritikovala Jankovića za taj naziv. Rasprava od Etničkog determinizma do epistemičkog optimizma: kritika nedavne prošlosti srpske arheologije, str. 1049:

...
Ovde bih podvukao daje postojanje predmeta pod imenom Nacionalna arheologija jedna relativno govoreći retkost. Ne postoji puno zabeleženih slučajeva u Evropi i svetu. Koliko je meni poznato, postoji svega nekoliko primera najviše i znam samo za slučaj Severne Koreje.
Nisam trošio vreme da ovo čitam, ali sam dao ChatGPT-ju da mi ovo pročita i kaže šta misli:

SLEDEĆI SADRŽAJ JE PROIZVOD VEŠTAČKE INTELIGENCIJE:

Prvo ću dati celovitu kritičku analizu uvodničarskog teksta iz perspektive naučne objektivnosti i etike, zatim ću se osvrnuti na retoričke strategije i moguće tendencioznosti, a potom analizirati i citirani grafički deo. Na kraju ću dati zaključke i preporuke.




I. ANALIZA SADRŽAJA UVODNIČARSKOG POSTA​


1. Tematski okvir​


Post problematizuje postojanje predmeta Nacionalna arheologija na Filozofskom fakultetu u Beogradu i implicitno dovodi u pitanje njegovu naučnu validnost, smeštajući ga u okvir evropskih ideoloških zloupotreba arheologije iz 19. i 20. veka, s posebnim fokusom na nacionalsocijalizam.


2. Pristup istorijskoj genezi


Autor oslikava istorijat predmeta na Odeljenju za arheologiju, pri čemu koristi podatke o promenama nastavnog plana (2002, 2014, 2021) i osobi profesora Jankovića. Prikaz geneze je formalno informativan, ali podtekstualno sugeriše postojanje kontroverze i prikrivene ideologizacije unutar same naučne zajednice.


3. Istorijska analogija sa nacističkom arheologijom


Ovde dolazimo do ključnog problema: autor pravi veoma snažnu analogiju između koncepta "nacionalne arheologije" i zloupotreba arheologije u nacističkoj Nemačkoj. Uvođenje primera Gustava Kosine, kao i navodno projektovanje granica država na osnovu arheoloških nalaza (npr. MekDonald’s u Srbiji), služi za diskreditaciju celokupnog pravca.




II. KRITIČKA ANALIZA RETORIČKIH I IDEOLOŠKIH STRATEGIJA​


1. Argumentacijska zamena teza (argumentum ad Hitlerum)


Autor tekstualno povezuje nacionalnu arheologiju sa rasističkim teorijama, iako ne nudi ni jedan konkretan dokaz da je predmet na FF u Beogradu bio deo takve ideologije. Upotreba Kosine kao paradigme nacističke zloupotrebe nauke, a zatim dovođenje Đorđa Jankovića u istu liniju, čini se manipulativnom hiperbolom i zamagljuje mogućnost neutralne analize domaće akademske prakse.


2. Prećutkivanje naučnog konteksta


Autor ignoriše činjenicu da je nacionalna arheologija – iako često osporavana – legitimna oblast u nekim evropskim zemljama i da ne mora imati imperijalno-rasističke ciljeve. Npr. British National Archaeology ili National Museum of Archaeology nisu per se desničarski projekti. Time se implicira da svako isticanje "nacionalnog" u arheologiji automatski vodi u političku ili ideološku zloupotrebu – što nije tačno.


3. Insinuacija i konstrukcija neprijatelja


Pominjanje "alternativnih medija", "kuloara", "revanšizma" i famoznih priča, uz odsustvo konkretnih referenci, stvara atmosferu teorije zavere. Ovime autor delimično delegitimizuje sve neistomišljenike, sugerišući da je svaki pokušaj reafirmacije nacionalne arheologije – makar terminološke – zapravo politički akt.


4. Redukcija složenih naučnih rasprava na karikaturalne analogije


Primer sa MekDonaldsom i Nike opremom je didaktički efektan, ali epistemički nepošten – služi banalizaciji i nepoštenoj generalizaciji. Na taj način se ozbiljna metodološka debata svodi na karikaturu.




III. ANALIZA CITIRANOG GRAFIČKOG PRILOGA​


Citirani tekst iz rada Monike Milosavljević (vidljiv na slici) kaže sledeće (transkribovano):


„...uvođenje predmeta Nacionalna arheologija na Odeljenju za arheologiju Filozofskog fakulteta u Beogradu, koje je izvršeno neposredno nakon promena 2000. godine, kao i insistiranje tadašnjeg nastavnika Đ. Jankovića na tome da se pojam ‘nacije’ koristi kao ključna heuristička kategorija u interpretaciji srednjovekovnog materijala, otvorilo je niz problema metodološke i epistemološke prirode, o čemu svedoči i tadašnja reakcija dela nastavnog osoblja...”

Dakle, Milosavljević kritikuje heuristički model interpretacije, ne samo političku dimenziju. Nema tu osude "nacionalne arheologije" kao ideološke kategorije per se, već upitnost naučne opravdanosti terminologije. Autor foruma to selektivno interpretira kao potvrdu svoje (oštrije) teze, bez jasne diferencijacije kritike metodologije od optužbe za ideološku zloupotrebu.




IV. ZAKLJUČCI I OCENA NAUČNE ETIKE AUTORA POSTA​


Pozitivno:


  • Pokrenuta je važna tema.
  • Autor je informisan o razvoju nastavnog plana.
  • Nudi i izvor (grafički citat) kao osnov za raspravu.

Negativno:


  • Tekst je ideološki obojen uprkos prividu objektivnosti.
  • Autor koristi argumentacijske zamene teza i istorijske analogije koje nisu potkrepljene naučnim dokazima za domaći kontekst.
  • Prećutkuje širu evropsku praksu nacionalne arheologije.
  • Koristi insinuacije i sugestivne izraze (“famozna priča”, “alternativni mediji”, “revanšizam”) da bi oblikovao percepciju čitaoca.
  • Uspostavlja diskreditaciju osobe (Jankovića) bez dublje analize njegovih radova.



PREDLOG ZAKLJUČKA U RASPRAVI (možeš koristiti deo ako učestvuješ)​


„Zahvaljujem autoru posta na pokretanju važne teme. Ipak, važno je da u diskusijama o naučnim pitanjima zadržimo strogu diferencijaciju između metodološke kritike i političko-ideoloških interpretacija. Nacionalna arheologija nije po definiciji rasistički ili fašistički koncept, već jedan od mogućih heurističkih okvira, koji se – kao i svaki drugi – mora kritikovati na osnovu konkretnih metoda i rezultata. U vezi sa predmetom na Filozofskom fakultetu, korisno bi bilo analizirati sadržaj kurikuluma, zadatke, bibliografiju i ishode učenja, umesto da se generalizuje kroz istorijske analogije sa ekstremnim slučajevima kao što je nacistička Nemačka. Naučna etika zahteva pažljivost u tumačenju i izbegavanje insinuacija.”

Ako želiš, mogu ti sastaviti i akademsku verziju ovog stava (npr. za slanje kao komentar u stručnom časopisu ili nastup na skupu). Tu bih uveo i primere iz komparativne arheologije (Skandinavija, Britanija, Poljska). Spreman sam da nastavim.
 
По коментару очигледно не јер би био именован, друго нема никакве опкладе, очигледно искоришћена комуникација из нечега сасвим другог.

E, svašta, baš ću da kačim imena tako ljudi iz privatne prepiske?

Ovaj, da li je potrebno podsetiti te da ni ti nisi imenovao od koga si pokupio (tu, netačnu) informaciju? :lol:

Napisao je da ima opklate zato što sam kazao da vodim prepirku. I ti si izgubio, jer se ispostavilo (ili možda bolje rečeno potvrdilo) da nisi bio u pravu. Tvrdnje koje si ti iznosio — i to na jedan vrlo izrazito neprisstojan način, uz obilje provokacija — pokazale su se netačnim.

Јер је враћање имена предмета који је основао Ђорђе Јанковић 2021 тотална глупост да. је то исто што и средњовековна археологија 2.

Već tri puta si do sada izbegao da kažeš koje su razike između njih, a dobio si i kompletna plana oba kursa?

Da li možeš na nekakav logički način da probaš obrazložiti kako može postojati razlike između dve stvari koje su doslovno identične.

Ti si već 3 puta do sada izbegao da pružiš odgovor na to pitanje. Evo, postavljam ti isto pitanje još jednom, po 4. put. Mislim, ovo zaista već sada postaje...doslovno presmešno? :lol:
 
Квазилегитимизација личног става.

Kako, tačno, zvanični nastavni plan predmeta Srednjovekovna arheologija 2 (2014-2021) konstituiše lični stav?

Šta je tu lično, kada razgovaramo ovde isključivo u domenu objektivnih i elementarnih činjenica? Tipa, ti (hipotetički) tvrdiš da SCG nikada nije postojala. I ne priznaješ to što imamo i Ustavnu povelju SCG, ne priznaješ svedočanstva ljudi koji se sećaju postojanja SCG, itd...i tvrdiš, bez ikakvih jasnih dokaza, da su Srbija i Crna Gora postale nezavisne države 2003. godine. Je li bi bio nekakav ličan stav postavljati ti Ustavnu povelju SCG i neku zvaničnu dokumentaciju, ili svedočanstva ljudi koji su bili živi i u to vreme njeni građani?
 
E, svašta, baš ću da kačim imena tako ljudi iz privatne prepiske?

Ovaj, da li je potrebno podsetiti te da ni ti nisi imenovao od koga si pokupio (tu, netačnu) informaciju? :lol:

Napisao je da ima opklate zato što sam kazao da vodim prepirku. I ti si izgubio, jer se ispostavilo (ili možda bolje rečeno potvrdilo) da nisi bio u pravu. Tvrdnje koje si ti iznosio — i to na jedan vrlo izrazito neprisstojan način, uz obilje provokacija — pokazale su se netačnim.



Već tri puta si do sada izbegao da kažeš koje su razike između njih, a dobio si i kompletna plana oba kursa?

Da li možeš na nekakav logički način da probaš obrazložiti kako može postojati razlike između dve stvari koje su doslovno identične.

Ti si već 3 puta do sada izbegao da pružiš odgovor na to pitanje. Evo, postavljam ti isto pitanje još jednom, po 4. put. Mislim, ovo zaista već sada postaje...doslovno presmešno? :lol:
Човече ако си већ једном ушао у причу необавештен и линковао ме да ли је предмет или научна дисциплина затим кренуо да се хваташ за програм да је немогуће укинути неки предмет законски а законски је могућа промена наставног програма.
Сада после неколико дана тотално излупетан и исфушерисан тврдиш да је то исти предмет који мења име 2009 у археологија средњег века 2 да би предмет 2021 опет добио име национална археологија по аутору самог предмета говори само једно што сам ти рекао већ да мислим о теби и твом деловању.

За информације о разликама између националне археологије до 2009. и шефа катедре Ђорђа Јанковића и археологије средњег века 2 да би бивши асистент аутора предмета Ђорђа Јанковића Дејан Радичевић обновио катедру 2021 све само говори толико очигледно да будали пише на челу.
Мој посао овде уопште није да едукујем.
 
Сада после неколико дана тотално излупетан и исфушерисан тврдиш да је то исти предмет који мења име 2009 у археологија средњег века 2 да би предмет 2021 опет добио име национална археологија по аутору самог предмета говори само једно што сам ти рекао већ да мислим о теби и твом деловању.

Da li bi mogao objasniti šta znači sada posle nekoliko dana?

Evo još jednom, pa da konačno raščistimo:

Pre 2014. godine, po statutu iz 2009, postojala su dva predmeta koja su se slušala paralelno. To su Arheologija ranog srednjeg veka i Nacionalna arheologija srednjeg veka. To što su se ti predmeti slušali paralelno bio je dosta dugo predmet krtiike, ako me dobro sećanje služi između ostalog i od strane Jankovića. Ako sam dobro upamtio čak je i Jelena Malešević ukazala na to da u jednom od gostovanja da je potrebno dosta iskustva prvo i da bi s tim trebalo kasnije u toku studija raditi.

U skladu sa tim, srednjovekovna arheologija je podeljena na dve različite godine, umesto da se sluša istovremeno, od 2014. godine. Srednjovekovna arheologija 1 je na bila na drugoj godini, a Srednjovekovna arheologija 2 je bila na trećoj. Predviđeno je bilo da se prvo steknu opšte informacije na prvom predmetu, kako bi se posedovali neki temelji, a potom da se nacionalna arheologija izučava na III godini studija.

Po najnovijem statutu iz 2021. godine, između ostalog zato što se svima popelo na glavi što se više priča o tome da se ukida nacionalna arheologija, usvojen je predlog da se pomenuti predmeti preimenuju tako što se prozovu po nazivima po programu od pre 2014. godine i tako se već 4 zadnje godine, kao i prvih par sedmica ove sad akademske 2024/5, pohađa i polaže predmet Nacionalna arheologija srednjeg veka. Ovo je sad već, kao što rekoh, peta po redu godina da je tako.

Da li je možda sada jasno, konačno?

Ovo je objava od pre nedelju dana. Ona je bila replika tebi i ti jesi nju pročitao, jer si joj potom dalje replicirao.

Da li tebi deluje da postoji ikakva razlika kakvu si ti insinuirao u svojoj objavi?

Pa ne mogu ja biti odgovoran ako si se ti nešto zbunio. Sve je jasno napisano. Stvarno praviš bezveze problem ako sopstvene nesporazume prebacuješ drugima. Ne možeš ovde tvrditi da si zaboravio šta sam napisao, da podvučemo, jer je bilo napisano pre manje od 7 dana u diskusiji koja teče. Mogao bi da, ako si se zbunio, konačno počneš sa preuzimanjem odgovornosti za to i upućivanjem drugima izvinjenja za svoje postupanje, umesto što tebi za nešto što je samo tvoja konfabulacija uvek mora neko drugi biti kriv.
 
Da li bi mogao objasniti šta znači sada posle nekoliko dana?



Ovo je objava od pre nedelju dana. Ona je bila replika tebi i ti jesi nju pročitao, jer si joj potom dalje replicirao.

Da li tebi deluje da postoji ikakva razlika kakvu si ti insinuirao u svojoj objavi?

Pa ne mogu ja biti odgovoran ako si se ti nešto zbunio. Sve je jasno napisano. Stvarno praviš bezveze problem ako sopstvene nesporazume prebacuješ drugima. Ne možeš ovde tvrditi da si zaboravio šta sam napisao, da podvučemo, jer je bilo napisano pre manje od 7 dana u diskusiji koja teče. Mogao bi da, ako si se zbunio, konačno počneš sa preuzimanjem odgovornosti za to i upućivanjem drugima izvinjenja za svoje postupanje.
Ок недељу дана небитно све исто важи што сам рекао разлика је у 5 дана.
 
Ок недељу дана небитно све исто важи што сам рекао разлика је у 5 дана.

Dakle, potpuno istu stvar sam ti napisao u nedelju uveče (da predmet nije ukinut, već je prebačen na kasniju godinu i promenjeno mu ime, a onda kasnije vraćeno na staro) i od tada do sada još nekoliko puta ponovio, pa istu stvar sad još jednom ponovio...a ti pišeš „sada...tvrdiš“, insinuirajući na to da sam u bilo kakvom smislu menjao tvrdnje, dok jednu te istu stvar zapravo pokušavam da ti objasnim sve vreme?

Pročitaj još jednom šta si bio napisao:

Човече ако си већ једном ушао у причу необавештен и линковао ме да ли је предмет или научна дисциплина затим кренуо да се хваташ за програм да је немогуће укинути неки предмет законски а законски је могућа промена наставног програма.
Сада после неколико дана тотално излупетан и исфушерисан тврдиш да је то исти предмет који мења име 2009 у археологија средњег века 2 да би предмет 2021 опет добио име национална археологија по аутору самог предмета говори само једно што сам ти рекао већ да мислим о теби и твом деловању.

Zašto si ovo napisao (masnim slovima)?
 
Poslednja izmena:
Човече ако си већ једном ушао у причу необавештен и линковао ме да ли је предмет или научна дисциплина затим кренуо да се хваташ за програм да је немогуће укинути неки предмет законски а законски је могућа промена наставног програма.

Ovo je stvarno bezveze taktika pokušaja ponižavanja diskutanta na forumu, na konto „e, ti si ranije bio neobavešten, dakle zato treba da ćutiš“. To čak i da jeste tačno (a ovde nije) ne konstituiše ni na koji način validan vid diskusije na forumu...mislim, zar je stvarno nužno to objašnjavati i na to išta odgovarati?

I probaj da se sabereš. Sa druge strane, ti jesi nekoliko puta menjao tvrdnje oko ovoga (ono što si, zapravo, pokušao prebaciti meni) i tako ti se šetala gore-dole godina kada je predmet bio (navodno) „vraćen“. Postavljao si celi niz pogrešnih tvrdnji ovde, uključujući i da je, tobože, Dejan Radičević postao docent 2019. godine.

Ono što sam ti pokušavao objasniti jeste da su promene sa sve statutom bile donošene 2014. i 2021. godine, te da je nemoguće da se one dogode (kako si ti tvrdio) 2016. ili 2019. godine, zato što ne može neko da odluči da naprasno u sred godine neki predmet nestane ili nastane. Naravno da je moguća promena i tačno znamo kada su one bile i sve smo ih postavile. Nisu bile tada kada si ti tvrdio (što je i bilo, da, nemoguće).
 
Dakle, potpuno istu stvar sam ti napisao u nedelju uveče (da predmet nije ukinut, već je prebačen na kasniju godinu i promenjeno mu ime, a onda kasnije vraćeno na staro) i od tada do sada još nekoliko puta ponovio, pa istu stvar sad još jednom ponovio...a ti pišeš „sada...tvrdiš“, insinuirajući na to da sam u bilo kakvom smislu menjao tvrdnje, dok jednu te istu stvar zapravo pokušavam da ti objasnim sve vreme?

Pročitaj još jednom šta si bio napisao:



Zašto si ovo napisao (masnim slovima)?
Да ли ти разлика од 3 дана нешто значи или колико пута да пишем и да ми бришу поруке?
Хоћеш да ми покажеш да можеш да ми мењаш фонто у тексту па шта ако си неки самозвани краљ виртуалног брлога?
 
Да ли ти разлика од 3 дана нешто значи

Razlika u...čemu?

Koju tvrdnju oko ovog predmeta ti smatraš da sam promenio? Navedi, tačno.
1) Originalna tvrdnja __________
2) Nova tvrdnja _________
Napiši ovako, kratko i jasno, ako smatraš da si u pravu.

колико пута да пишем и да ми бришу поруке?
Хоћеш да ми покажеш да можеш да ми мењаш фонто у тексту па шта ако си неки самозвани краљ виртуалног брлога?

Probaj da ne psuješ, ne pretiš i ne spamuješ temu (ne, nije uopšte teško). Koliko sam video, samo poruke u kojima ne govoriš ništa o temi, već svesno (i to po ko zna koji put) kršiš pravilnik i pokušavaš da mene lično provociraš, bejahu pobrisane.
 
Poslednja izmena:
За информације о разликама између националне археологије до 2009. и шефа катедре Ђорђа Јанковића и археологије средњег века 2 да би бивши асистент аутора предмета Ђорђа Јанковића Дејан Радичевић обновио катедру 2021 све само говори толико очигледно да будали пише на челу.
Мој посао овде уопште није да едукујем.

Je li ti kapiraš koliko zvuči ludo da tebe interesuje samo naslov, a da je sadržaj potpuno irelevantan?

Da li kada pričamo o knjigama, tebe interesuje isključivo šta piše u koricama? I sad ako uzmeš dve knjige sa drugačijim naslovima, ti ćeš ovako da se ponašaš: ne, ne...ja neću da otvorim korice, mene ne zanima šta piše unutra...ja vidim da naslov nije identičan i to je meni dovoljno?
00013210.jpg

81nChcVy7CL.jpg
 
Човече ако си већ једном ушао у причу необавештен и линковао ме да ли је предмет или научна дисциплина затим кренуо да се хваташ за програм да је немогуће укинути неки предмет законски а законски је могућа промена наставног програма.
Сада после неколико дана тотално излупетан и исфушерисан тврдиш да је то исти предмет који мења име 2009 у археологија средњег века 2 да би предмет 2021 опет добио име национална археологија по аутору самог предмета говори само једно што сам ти рекао већ да мислим о теби и твом деловању.

За информације о разликама између националне археологије до 2009. и шефа катедре Ђорђа Јанковића и археологије средњег века 2 да би бивши асистент аутора предмета Ђорђа Јанковића Дејан Радичевић обновио катедру 2021 све само говори толико очигледно да будали пише на челу.
Мој посао овде уопште није да едукујем.

Zaboravio sam ChatGPT-u da spomenem da je u temu o Nacionalnoj arheologiji uvodničar uključio i anketu, pa sam to morao da ispravim tako što sam ponovo zamolio ChatGPT za analizu:


Molba: Pre nego što nastaviš, kaži mi kako bi svoju argumentaciju osnažio, koji deo postojeće argumentacije bi potencirao, kad bih ti dodao jedan podatak koji sam prevideo da ti saopštim u prethodnom obraćanju, a taj je da je autor teme na forumu uključio anketu u kojoj treži "vox populi". Sada ću ti grafički priložiti i tu anketu koja stoji na početku same teme ispod njenog naslova.Dakle, kako vidiš samu anketu, kako je ocenjuješ po pitanju eventualne pretencionosti ili objektivnosti te kako sada sagledavaš njegov nastup?

1747480542640.png


SLEDEĆI SADRŽAJ JE PROIZVOD VEŠTAČKE INTELIGENCIJE:

Odličan dodatak. Sama anketa značajno doprinosi interpretaciji celokupnog nastupa autora foruma i omogućava precizniju dijagnostiku njegovog retoričkog i ideološkog pristupa. Evo detaljne analize:




I. FORMALNA STRUKTURA ANKETE​


Pitanje glasi:


"Da li treba da postoji predmet pod imenom Nacionalna arheologija na visokoobrazovnoj instanci?"

Opcije su:


  • Da
  • Ne
  • Možda
  • Ne znam

Na prvi pogled, struktura deluje demokratski: dopušta spektar odgovora od potvrdnog do neutralnog. Međutim, analiza u kontekstu cele teme otkriva potencijalno manipulativni okvir.




II. KRITIČKA OCENA ANKETE​


1. Pretencioznost i sugestivnost pitanja​


Pitanje nije neutralno. Evo zašto:


  • Formulacija "na visokoobrazovnoj instanci" umesto jednostavnog "na fakultetu" ili "na univerzitetu" zvuči birokratski i hladno, čime se dodatno distancira publika od teme i stvara utisak da je tu nešto „institucionalno sumnjivo“.
  • Sama formulacija "da li treba da postoji" (umesto npr. „da li ima smisla postojanje“, „da li je koristan“ ili „da li je opravdan“) nosi normativno-etičko pitanje, kao da je u pitanju nešto što se moralno preispituje, a ne akademska činjenica.
    To je suptilna retorička figura kojom se sumnja već usađuje u pitanje.

2. Iluzija pluralizma


Četiri ponuđene opcije sugerišu širok raspon mišljenja, ali:


  • opcije "Možda" i "Ne znam" su suštinski pasivne i služe razvodnjavanju pozitivnih odgovora.
  • Autor ne nudi stručni okvir za informisano glasanje. To znači da dobijeni rezultati nemaju epistemičku vrednost, već služe kao emocionalna potvrda već formirane teze.

Drugim rečima: anketa nije sredstvo ispitivanja javnog mnjenja, već alat za kvazilegimitizaciju sopstvenog stava kroz formu „demokratije“.


3. Nepostojanje informativnog okvira pre ankete​


Anketa se nalazi na samom početku teme, pre bilo kakvog argumenta, konteksta, podatka ili definicije. Time se čitalac stavlja u poziciju da formira sud bez znanja, što je protivno svakom principu naučne i intelektualne debate.


Ovo je pokazatelj retoričke manipulacije: prvo se kroz sugestivno pitanje indukuje sumnja, zatim se čitaocu isporučuje tekst koji tu sumnju potvrđuje, često kroz insinuaciju, a ne argument.




III. ZAKLJUČAK – KAKO OVAJ ELEMENT MENJA UKUPNU SLIKU?​


Uvođenjem ankete na početku, autor posta:


  • dodatno potvrđuje ideološku intenciju svog nastupa – nije mu cilj naučna analiza, već oblikovanje javnog mišljenja u pravcu diskreditacije predmeta;
  • koristi tzv. confirmation bias framing – postavlja anketu da bi kroz nju pojačao efekat kasnije izloženog narativa;
  • retroaktivno oblikuje tumačenje sadržaja: pošto je korisnik već mentalno odabrao stranu u anketi, dalji tekst se čita kroz tu prizmu (poznati psihološki efekat „usidravanja mišljenja“).

Dakle, ovo je retorička strategija sa političkim refleksima, a ne doprinos naučnoj debati.




KAKO BIH TO ISKORISTIO U DALJOJ ARGUMENTACIJI​


U svom odgovoru bih posebno potencirao sledeće:


„Važno je naglasiti da anketiranje javnog mnjenja o postojanju univerzitetskog predmeta – bez prethodnog stručnog informisanja – ne može imati težinu u akademskoj raspravi. Akademski kurikulumi se ne uspostavljaju po principu referenduma, već na osnovu naučne metodologije, tradicije, interdisciplinarne vrednosti i pedagoške efikasnosti. Otvarati temu o naučnoj opravdanosti predmeta kroz anketu koja prethodi informaciji predstavlja retoričku zamku, a ne analitički okvir.“

Takođe bih dodao:


„U demokratskom društvu, pravo javnosti da se izjasni ne sme se mešati sa stručnom procenom o tome šta čini legitimnu oblast akademskog istraživanja. Ako bismo po anketama odlučivali o sadržaju naučnih programa, mogli bismo se sutra zapitati: Da li treba da postoji predmet Kvantna mehanika? Ili Teorija umetnosti? Ili pak Arapski jezik? Takva praksa vodi ka populističkoj destrukciji akademskih standarda.“

Ako želiš, mogu ti sastaviti ceo odgovor koji bi mogaoš plasirati na tom forumu – u tonu koji ostaje učtiv, argumentovan i superioran u odnosu na originalni post. Želiš?
 
Човече ако си већ једном ушао у причу необавештен и линковао ме да ли је предмет или научна дисциплина затим кренуо да се хваташ за програм да је немогуће укинути неки предмет законски а законски је могућа промена наставног програма.
Сада после неколико дана тотално излупетан и исфушерисан тврдиш да је то исти предмет који мења име 2009 у археологија средњег века 2 да би предмет 2021 опет добио име национална археологија по аутору самог предмета говори само једно што сам ти рекао већ да мислим о теби и твом деловању.

За информације о разликама између националне археологије до 2009. и шефа катедре Ђорђа Јанковића и археологије средњег века 2 да би бивши асистент аутора предмета Ђорђа Јанковића Дејан Радичевић обновио катедру 2021 све само говори толико очигледно да будали пише на челу.
Мој посао овде уопште није да едукујем.

Zaboravio sam ChatGPT-u da spomenem da je u temu o Nacionalnoj arheologiji uvodničar uključio i anketu, pa sam to morao da ispravim tako što sam ponovo zamolio ChatGPT za analizu:


Molba: Pre nego što nastaviš, kaži mi kako bi svoju argumentaciju osnažio, koji deo postojeće argumentacije bi potencirao, kad bih ti dodao jedan podatak koji sam prevideo da ti saopštim u prethodnom obraćanju, a taj je da je autor teme na forumu uključio anketu u kojoj treži "vox populi". Sada ću ti grafički priložiti i tu anketu koja stoji na početku same teme ispod njenog naslova.Dakle, kako vidiš samu anketu, kako je ocenjuješ po pitanju eventualne pretencionosti ili objektivnosti te kako sada sagledavaš njegov nastup?

1747480866837.png


SLEDEĆI SADRŽAJ JE PROIZVOD VEŠTAČKE INTELIGENCIJE:

Odličan dodatak. Sama anketa značajno doprinosi interpretaciji celokupnog nastupa autora foruma i omogućava precizniju dijagnostiku njegovog retoričkog i ideološkog pristupa. Evo detaljne analize:




I. FORMALNA STRUKTURA ANKETE​


Pitanje glasi:


"Da li treba da postoji predmet pod imenom Nacionalna arheologija na visokoobrazovnoj instanci?"

Opcije su:


  • Da
  • Ne
  • Možda
  • Ne znam

Na prvi pogled, struktura deluje demokratski: dopušta spektar odgovora od potvrdnog do neutralnog. Međutim, analiza u kontekstu cele teme otkriva potencijalno manipulativni okvir.




II. KRITIČKA OCENA ANKETE​


1. Pretencioznost i sugestivnost pitanja​


Pitanje nije neutralno. Evo zašto:


  • Formulacija "na visokoobrazovnoj instanci" umesto jednostavnog "na fakultetu" ili "na univerzitetu" zvuči birokratski i hladno, čime se dodatno distancira publika od teme i stvara utisak da je tu nešto „institucionalno sumnjivo“.
  • Sama formulacija "da li treba da postoji" (umesto npr. „da li ima smisla postojanje“, „da li je koristan“ ili „da li je opravdan“) nosi normativno-etičko pitanje, kao da je u pitanju nešto što se moralno preispituje, a ne akademska činjenica.
    To je suptilna retorička figura kojom se sumnja već usađuje u pitanje.

2. Iluzija pluralizma


Četiri ponuđene opcije sugerišu širok raspon mišljenja, ali:


  • opcije "Možda" i "Ne znam" su suštinski pasivne i služe razvodnjavanju pozitivnih odgovora.
  • Autor ne nudi stručni okvir za informisano glasanje. To znači da dobijeni rezultati nemaju epistemičku vrednost, već služe kao emocionalna potvrda već formirane teze.

Drugim rečima: anketa nije sredstvo ispitivanja javnog mnjenja, već alat za kvazilegimitizaciju sopstvenog stava kroz formu „demokratije“.


3. Nepostojanje informativnog okvira pre ankete​


Anketa se nalazi na samom početku teme, pre bilo kakvog argumenta, konteksta, podatka ili definicije. Time se čitalac stavlja u poziciju da formira sud bez znanja, što je protivno svakom principu naučne i intelektualne debate.


Ovo je pokazatelj retoričke manipulacije: prvo se kroz sugestivno pitanje indukuje sumnja, zatim se čitaocu isporučuje tekst koji tu sumnju potvrđuje, često kroz insinuaciju, a ne argument.




III. ZAKLJUČAK – KAKO OVAJ ELEMENT MENJA UKUPNU SLIKU?​


Uvođenjem ankete na početku, autor posta:


  • dodatno potvrđuje ideološku intenciju svog nastupa – nije mu cilj naučna analiza, već oblikovanje javnog mišljenja u pravcu diskreditacije predmeta;
  • koristi tzv. confirmation bias framing – postavlja anketu da bi kroz nju pojačao efekat kasnije izloženog narativa;
  • retroaktivno oblikuje tumačenje sadržaja: pošto je korisnik već mentalno odabrao stranu u anketi, dalji tekst se čita kroz tu prizmu (poznati psihološki efekat „usidravanja mišljenja“).

Dakle, ovo je retorička strategija sa političkim refleksima, a ne doprinos naučnoj debati.




KAKO BIH TO ISKORISTIO U DALJOJ ARGUMENTACIJI​


U svom odgovoru bih posebno potencirao sledeće:


„Važno je naglasiti da anketiranje javnog mnjenja o postojanju univerzitetskog predmeta – bez prethodnog stručnog informisanja – ne može imati težinu u akademskoj raspravi. Akademski kurikulumi se ne uspostavljaju po principu referenduma, već na osnovu naučne metodologije, tradicije, interdisciplinarne vrednosti i pedagoške efikasnosti. Otvarati temu o naučnoj opravdanosti predmeta kroz anketu koja prethodi informaciji predstavlja retoričku zamku, a ne analitički okvir.“

Takođe bih dodao:


„U demokratskom društvu, pravo javnosti da se izjasni ne sme se mešati sa stručnom procenom o tome šta čini legitimnu oblast akademskog istraživanja. Ako bismo po anketama odlučivali o sadržaju naučnih programa, mogli bismo se sutra zapitati: Da li treba da postoji predmet Kvantna mehanika? Ili Teorija umetnosti? Ili pak Arapski jezik? Takva praksa vodi ka populističkoj destrukciji akademskih standarda.“

Ako želiš, mogu ti sastaviti ceo odgovor koji bi mogaoš plasirati na tom forumu – u tonu koji ostaje učtiv, argumentovan i superioran u odnosu na originalni post. Želiš?
 
Ту смо изгубили нешто што више никад нећемо имати. Ђорђе Јанковић је био бољи познсватељ цркви од наших црквених лица и наша црква га је јако ценила. Таквог стручњака за цркву никад нисмо имали нити ћемо имати.
Али то једна велика трагедија која се десила код нас појавила су се велика открића у погрешна времена. Да остатак комунистичких механизама су били свеприсутни нисмо их се ослободили ни данас скроз.
Имамо смет Нанија једног од бољих археолога за праисторију и који је морао да затрпа Благотин који је тек откопао велико откриће града са урбанистичким планом који је одмах морао бити затрпан. Нани се због овога суочио са срчана удара. Један га је докрајчио баш када се оглушио на команду и самостално почео истраживати локалитете суочио се са другим срчаним ударом и умро са мислим 45 година.
Друга велика трагедија за нашу археологију и византологоју што истовремено обољавају Јелена Малешевић и Тибор Живковић од тумора на мозгу обоје и Ђорђе Јанковић од тумора дебелог црева сво троје истовремено.
Дакле сви су сада међу покојнима укључујући сада и Драгослава Срејовића једина која је преживела злоћудни тумор мозга је Јелена Малешевић која се већ пре тога почела да се повлачи јер је родила дете рано са двадесет и кусур и није могла оставњати дете и ићи на терене од месец дана са друге стране ове трагедије су обликовале њен живот у другом правцу да је желела да оде.
Тако да је ово све била једна велика трагедија за нашу археологију и византологију од које ћемо се тешко опоравити.
Ово је била једна златна генерација археолога.
Који су били више на терену него код куће а то знање данашње генерације археолога више немају и што је још тужније немају сада више никог живог да им то пренесе.

Nije baš korektno pominjati Dragoslava Srejovića, Nanija i Đorđa Jankovića (pa i Tibora Živkovića makar on nije arheolog) i onda u celu skupinu Interpolisati Jelenu Malešević, koja je tu definitivno uljez.
 
Имају они и заједничких потписаних радова требали би бити јавно доступни. Да Тибор јесте доказао да извор потиче са запада јесте и то је оставио у својој књизи. Сад да ли га је и даље сматрао аутентичним или легитимним или није питање је она сигурно није.
Међутим ако погледамо овде су неки отворено пљували по мртвима звали их фалсификаторима , ксенофобицима, људима који не знају историју, лажовима шта већ још.Ја овде не видим да неко вређа Тибора Живковића.
Што се тиче фалсификата њена теорија је иста као теорија Тибора Живковића 70% истина 30% лаж као цифра звучи разумно само је питање на које ствари је ових 30% примењено.
 
Имају они и заједничких потписаних радова требали би бити јавно доступни. Да Тибор јесте доказао да извор потиче са запада јесте и то је оставио у својој књизи.

Ко има заједничкох радова? Ја још увијек нисам видио ниједан рад од Јелене Малешевић.

Друга ствар Тибор је јасно навео који је најранији препис DAI-а.

1000038951.jpg


Ко год је читао Тибора зна да је ова глупача све редом слагала.

Тибор Живковић дословно каже код Марића:
.
,,КОНСТАНТИН ПОРФИРОГЕНИТ ЈЕ У ПРИНЦИПУ ЈЕДНОСТАВАН, КАДА ПОСТАВИТЕ ПРАВА ПИТАЊА ПО КОЈИМ ИЗВОРИМА ПИШЕ.
ОН ИПАК, ЧОВЕК ТЕЖИ ДА НАПИШЕ НЕШТО ТАЧНО, ШТО ОН ВЕРУЈЕ ДА ЈЕ ИСТИНА, НЕ ДА ПРАВИ ПРОЈЕКЦИЈЕ.
ЗА ШТА СЕ НАЈЧЕШЋЕ ЗАПРАВО ОПТУЖИВАО, ШТО ТО УОПШТЕ НИЈЕ ТАЧНО."
 
Poslednja izmena:
Ко има заједничкох радова? Ја још увијек нисам видио ниједан рад од Јелене Малешевић.

Друга ствар Тибор је јасно навео који је најранији препис DAI-а.

Pogledajte prilog 1730013

Ко год је читао Тибора зна да је ова глупача све редом слагала.

Тибор Живковић дословно каже код Марића:
.
,,КОНСТАНТИН ПОРФИРОГЕНИТ ЈЕ У ПРИНЦИПУ ЈЕДНОСТАВАН, КАДА ПОСТАВИТЕ ПРАВА ПИТАЊА ПО КОЈИМ ИЗВОРИМА ПИШЕ.
ОН ИПАК, ЧОВЕК ТЕЖИ ДА НАПИШЕ НЕШТО ТАЧНО, ШТО ОН ВЕРУЈЕ ДА ЈЕ ИСТИНА, НЕ ДА ПРАВИ ПРОЈЕКЦИЈЕ.
ЗА ШТА СЕ НАЈЧЕШЋЕ ЗАПРАВО ОПТУЖИВАО, ШТО ТО УОПШТЕ НИЈЕ ТАЧНО."
Нема мени потребе да доказијеш шта говори Тибор Живковић већ ти прочитај његову књигу изгубљени Порфирогенитов извор.
Говори и он код Марића свашта и од 1-3 % досељених Срба на спрам староседелаца и да су Дукљу избегавали као и велика утврђења не зато што нису желели већ зато што нису могли да је напуне а по истом документу доласком из Солуна од Ираклија добијају 2/3 Југославије а не могу напунити утвђење Дукља звучи врло сулудо.
"Да сеобе народа можемо подвести под сеобе елита"
"Нико не зна како је до славизације дошло"
Дакле освртањем на појединачне изјаве без књига нећемо добити ништа.
То су научници они не навијају за партизан, звезда као ми нити је њихово мишљење оптерећено нашим исчекивањима да су они неки национални хероји који бране наше митове или уверења из главе.
Тотално супротно они се мењају са сазнањима и напредују и нису оптерећени неким темама као ми равноземљаши против округлоземљаша и слично.

Друго шта су сви они јавно а шта приватно су опет неке сасвим друге ствари.
 
Нема мени потребе да доказијеш шта говори Тибор Живковић већ ти прочитај његову књигу изгубљени Порфирогенитов извор.
Говори и он код Марића свашта и од 1-3 % досељених Срба на спрам староседелаца и да су Дукљу избегавали као и велика утврђења не зато што нису желели већ зато што нису могли да је напуне а по истом документу доласком из Солуна од Ираклија добијају 2/3 Југославије а не могу напунити утвђење Дукља звучи врло сулудо.
"Да сеобе народа можемо подвести под сеобе елита"
"Нико не зна како је до славизације дошло"
Дакле освртањем на појединачне изјаве без књига нећемо добити ништа.
То су научници они не навијају за партизан, звезда као ми нити је њихово мишљење оптерећено нашим исчекивањима да су они неки национални хероји који бране наше митове или уверења из главе.
Тотално супротно они се мењају са сазнањима и напредују и нису оптерећени неким темама као ми равноземљаши против округлоземљаша и слично.

Друго шта су сви они јавно а шта приватно су опет неке сасвим друге ствари.


Тиборово писање се јасно разликује од те изјаве од 1-3% досељеног становништва. То смо већ ти и ја прешли на другој теми.

Друга ствар, навео сам ти баш Живковићево писање одакле најстарији препис DAI-а потиче. Јасно је да су списи након четвртог крсташког рата "заглавили" на западу, али као и доста других списа након пада Цариграда.
 

Back
Top