Flinov efekat

Moja sestra od tetke je nekoliko godina radila kao direktor srednje u jednom kanadskom gradu. Pre toga je bila profesor sociologije i psihologije u toj školi.

I njena deca, kada su bila mala, išla su u školu, pa u srednju školu, na fakultet.

Razgovarala sam sa sestrom o obrazovanju u Srbiji i o obrazovanju u Kanadi. Zaključile smo da naša deca ranije od kanadske dece uče množenje, deljenje i ostalo iz matematike..npr.

Takođe znam da imaju 11 ili 12 razreda i u Kanadi, Americi, Australiji, i na kraju u Rusiji. 11 ili 12 razreda postoje u osnovnim školama.

Posle osnovne škole idu u koledž ( ne znam jedino da li koledži postoje u Rusiji). Posle koledža se upisuje fakultet.

Imam rođake i u Kanadi, Rusiji, Nemačkoj, Australiji.. tako i znam za sistem obrazovanja u tim državama.



Bold: Na forumu imamo lekare, psihologa, neuropsihijatra..tako da nisu baš svi forumaši amateri.
Tvoja sestra od tetke je radila kao principal u srednoj skoli u Kanadi!? Mozda, samo ako je zavrsila studije u Kanadi, drugacije nije mogla jer studije sociologije ili psihologije sa Balkana ne priznaju u Kanadi, ne postoji sansa da se zaposlis u obrazovnom sistemu Kanade a da ti je diploma iz Srbije. Znam nekoliko nasih ljudi (poreklom sa Balkana) koji su radili u osnovnim i srednjim skolama gde su mi deca isla, niko od njih nije zavrsio skolu na Balkanu, svi su svoje obrazovanje stekli u Kanadi ili su isli na dodatne studije (master ili doktorske) da bi nostrifikovali diplomu iz Srbije.

Jeste da deca u Kanadi uce neke stvari u kasnijem dobu nego deca iz Srbije jer krecu godinu dana ranije u skolu (sto te izgleda sestra nije obavestila) no na kraju srednjoskolskog obrazovanja dodju na isto, nista vise se ne predaje i ne nauci u Srbiji nego u Kanadi. No, bitnije od toga je sta ucenici usvoje, PISA testiranje je odgovor na to, kanadska deca su negde u top 10 na tim godisnjim testiranjima, deca iz srpskih skola dosta nize - i to je odgovor o valjanosti prosvetnog sistema.

Deca u Kanadi imaju ne 11 nego 12 godina obrazovanja ( osnovne i srednje skole, samo to zovu grade 1-12) a imas i pogresnu predstavu sta je koledz (college), na koledzu mozes steci osnovno akademsko obrazovanje ( BSc) ali i master titulu. Koledz moze biti deo nekog univerziteta a moze biti i samostalan no vazno je da bude prepoznat od obrazovnog sistema i da njegova diploma (BSc ili MSc) priznata za daljnje skolovanje i registraciju u profesionalnim udruzenjima (licence u inzenjerskim strukama recimo). Znaci sa nekog samostalnog koledza na kom si stekla titulu BSc mozes nastaviti master studije na bilo kom drugom koledzu ili univerzitetu u Kanadi ili negde drugde u svetu, a mozes i raditi kao inzenjer, bankar...

Ako imamo 1 (jednog) psihologa na forumu da li to znaci da nismo kao forum amatersko mesto za psihologiju? Pisem o vecini ljudi koji dolaze na ovaj forum, 1 covek iz te struke nam ne daje na strucnosti.
 
Ukratko moje mišljenje nekoga ko je odškolovao troje dece u Americi..

Njihove osnovne pa i srednje škole su više opuštene, gde se više obraća pažnja na svest i potrebe deteta, nego da znaju koji je glavni grad Mozambika.
Deca u srednjoj školi sama biraju predmete koji ih više interesuju, naravno uz grupu obaveznih, čime ih podstiču da više istražuju oblasti za koje su zainteresovani. Pisani eseji su kroz celo obrazovanje mnogo zastupljeniji nego u Srb. Definitivno, na kraju srednje škole su manje izbombardovani opštim obrazovanjem, sto ne znam da li je dobro ili ne.

Fakulteti, gde pricam o boljim privatnim i naravno Ivy League, uslovi na kampusu, od laboratorija i dokumentacije, do profesora koji dolaze iz celog sveta…jednostavno je nemerljivo sa uslovima koje ima Srb.
 
Naravno da ne idu sva matematicki talentovana deca u Matematicku gimnaziju, nikada nisu ni isla. No, u toj skoli su koncentrisana talentovana deca u tim oblastima i uglavnom oni osvajaju medalje na medjunarodnim takmicenjima iz matisa i fizike, recimo na 4 medalje ucenika iz te skole dodje jedno dete iz neke druge gimnazije iz Srbije. Kasnije tokom studija na tehnickim fakultetima i PMF-u na BU u generaciji naletite na veliki broj maturanata te gimnazije. Ubedljivo najbolja skola u Srbiji te se roditelji talentovane dece trude da nekako omoguce svojoj talentovanoj deci da nekako upisu tu skolu.

Tesko da si ti bio takmicar kada pises takvu neistinu (da im daju bonuse na takmicenjima u Srbiji da bi eliminisali decu iz drugih skola), jer u izradi zadataka i bodovanju na tim gradskim/republickim takmicenjima rade ljudi i iz drugih gimnazija odnosno sa univerziteta u Srbiji.

Da ne bude da sam pristrasan - ja nisam isao u tu skolu, zavrsio sam drugu gimnaziju ali moram priznati da su u skolu isla talentovanija deca od nas ostalih, uglavnom najtelantovanija u Srbiji. Dokaz je da su mnogi ucenici te gimnazije ne samo zavrsili studije, zavrsili su i postdiplomske studije po uglednim svetskim univerzitetima i napravilo ozbiljne naucne i inzenjerske karijere.

Ukratko, ta skola bi trebalo da bude ponos Srbije.
Nije to nista strasno niti cudno za Srbiju , u komisiji su profani , najvise profana ima iz Matematicke, onda oni znaju da savijaju tumacenja, to je tako Srpski , i ne oseti se griza buba i crvica...niti se nesto mnogo cimaju takmicari iz drugih gimnazija.
Gledas na to kao na klasicnu obaveznu foru u Srbiji...Tvoje je da natpishash tih 4 boda sto ce da recnu , retko kad, ali desi se recnu i vise...

Lepo ja rekoh da su najzaebanije nepriznate stvari u Srbiji....kad se varkaju svi da nije, tako smo od ljubitelja lopovluka secikesa dosli do opste korupcije koja je potrebna, pozudna i vrlo prihvatljiva u svakom obliku...

Ja znam Matematicku gimnaziju na vise nacina, tako da mogu ja da politizujem sad stvari i da precutim sve sto bi rusilo ugled Matematicke, cak i kad ne rusi ugled, kao ovaj detalj da skidaju u ziri komisijama cesto poene onima koji nisu iz Matematicke, a progledaju onima koji su iz Matematicke..
Isto kao sto treba znati da veliki broj polaznika Matematicke gimnazije nije bas neki posebni potencijal...oni su samo solidan izbor za jedno kompetitivno srednjoskolsko okruzenje..

U komsiluku im je Tesla, primer za nekompetitivno okruzenje vecklasicna samo malo bolja srednja skola...Zna Valjevska gimnazija da bude bolja od Tesle...to zavisi od direktora skole...

Ali da ne sirimo temu jer to ovde nije tema, to je samo digresije zato sto ste rekli da mislite da su nasi srednjoskolci zbog Matematicke gimnazije inteligentniji od klinaca iz EU ili neke druge zemlje, pa sta bi onda rekli za juzno korejce...kad bi videli kojim entuzijazmom oni prilaze svemu , pa to bi bilo 10 mil genijalaca po vasem utisku...
A nije, to je samo 10 mil djaka zeljnih da nauce ono sto im je zadatak...

Inteligencija moze da se razvija kod dece, nije da ne moze...ne neograniceno ,ipak je tu jako bitan prirodni potencijal ako necemo da budemo agresivni...jer postoje metode za vestacko povecanje inteligencije, fizickim ostecivanjem nekih delova tela...ali ne bih o tome...kakvih budala ima, moze neko probati da to i odradi...
Nek ostane tajna. Telo , uvek kompenzuje nesto , ako se desi onemogucenje, tj povreda....tako je moguce povecati inteligenciju na neke specificne nacine, ali ovde ipak mislimo na povecanje inteligencije onih 10% do max 20% , mada ja ne verujem u 20% sto se dobija treningom komponenti inteligencijskog sistema...

Vazna je i ishrana , celokupno zdravlje celog organizma, do u detalje...nema tu ovo ili ono nezdravo , jedino mozda do 50 godine, ravni tabani ne uticu na inteligenciju...posle toga i to utice...
 
Nije to nista strasno niti cudno za Srbiju , u komisiji su profani , najvise profana ima iz Matematicke, onda oni znaju da savijaju tumacenja, to je tako Srpski , i ne oseti se griza buba i crvica...niti se nesto mnogo cimaju takmicari iz drugih gimnazija.
Gledas na to kao na klasicnu obaveznu foru u Srbiji...Tvoje je da natpishash tih 4 boda sto ce da recnu , retko kad, ali desi se recnu i vise...

Lepo ja rekoh da su najzaebanije nepriznate stvari u Srbiji....kad se varkaju svi da nije, tako smo od ljubitelja lopovluka secikesa dosli do opste korupcije koja je potrebna, pozudna i vrlo prihvatljiva u svakom obliku...

Ja znam Matematicku gimnaziju na vise nacina, tako da mogu ja da politizujem sad stvari i da precutim sve sto bi rusilo ugled Matematicke, cak i kad ne rusi ugled, kao ovaj detalj da skidaju u ziri komisijama cesto poene onima koji nisu iz Matematicke, a progledaju onima koji su iz Matematicke..
Isto kao sto treba znati da veliki broj polaznika Matematicke gimnazije nije bas neki posebni potencijal...oni su samo solidan izbor za jedno kompetitivno srednjoskolsko okruzenje..

U komsiluku im je Tesla, primer za nekompetitivno okruzenje vecklasicna samo malo bolja srednja skola...Zna Valjevska gimnazija da bude bolja od Tesle...to zavisi od direktora skole...

Ali da ne sirimo temu jer to ovde nije tema, to je samo digresije zato sto ste rekli da mislite da su nasi srednjoskolci zbog Matematicke gimnazije inteligentniji od klinaca iz EU ili neke druge zemlje, pa sta bi onda rekli za juzno korejce...kad bi videli kojim entuzijazmom oni prilaze svemu , pa to bi bilo 10 mil genijalaca po vasem utisku...
A nije, to je samo 10 mil djaka zeljnih da nauce ono sto im je zadatak...

Inteligencija moze da se razvija kod dece, nije da ne moze...ne neograniceno ,ipak je tu jako bitan prirodni potencijal ako necemo da budemo agresivni...jer postoje metode za vestacko povecanje inteligencije, fizickim ostecivanjem nekih delova tela...ali ne bih o tome...kakvih budala ima, moze neko probati da to i odradi...
Nek ostane tajna. Telo , uvek kompenzuje nesto , ako se desi onemogucenje, tj povreda....tako je moguce povecati inteligenciju na neke specificne nacine, ali ovde ipak mislimo na povecanje inteligencije onih 10% do max 20% , mada ja ne verujem u 20% sto se dobija treningom komponenti inteligencijskog sistema...

Vazna je i ishrana , celokupno zdravlje celog organizma, do u detalje...nema tu ovo ili ono nezdravo , jedino mozda do 50 godine, ravni tabani ne uticu na inteligenciju...posle toga i to utice...

Verujem da ti NIKADA nisi bio na republickom takmicenju pa ne znas kako izgleda takvo takmicenje. Prvo, ta takmicenja se ne odrzavaju uvek u Beogradu, odrzavaju se i u drugim gradovima Srbije. U organizaciji i komisijima su sem domacina cesto i matematicki odseci na PMF-ovima Srbije kao i clanovi Drustva matematicara Srbije (gde ima clanova sa svih univerziteta u Srbiji i raznih gimnazija sirom Srbije, a koliko vidim na njihovom sajtu<--- ima i ljudi iz Valjeva). Pa tako u komisiji od 5 clanova mozes imati maksimalno 2 clana iz Beograda (a ne moraju obavezno biti iz Matematicke gimnazije, mogu biti sa fakulteta ili zi neke druge gimnazije) ali i ne mora. Te ne postoji mogucnost da se djacima te skole daje neka prednost u odnosu na drugu decu sto se tice bodovanja.

Niko nije napisao da su djaci Matematicke gimnazije presek naseg obrazovanja, oni su samo talentovana deca, neka manje neka vise ali u sustini daleko bolja od prosecnog talenta za matematiku u Srbiji.
 
Hajde nasao se ti da mi pricas kako je na republickim takmicenjima u Srbiji....
Ali da skratimo pricu , ja mislim da je dobro sto ima tih sakacenja koje rade profani u komisiji , jer gde ce talentovano dete djak u Srbiji primetiti da ti talenat nije neka garancija protiv korupcije....nece u svojoj gimnaziji ili skoli , tamo retko moze da se desi da ga neko podriva iz istog razloga zbog kojeg ti ovde branis Matematicku gimnaziju i renome zirija iako nikad nisi bio u poziciji da osetis da li su bas cisti ili ne...

Tako da je korisno da djaci osete sta ih ceka u drustvu pre izlaska iz skole, ta skola je najjeftinija...na fakultetu u BG ce tek osetiti kako se bira ili ko ima prolaz ili sta znaci hvaljenje, tapsanje po ledjima ili pruzanje ruke a gledas u ocima neku klecku da se sprema...
Kazem da svi ti talentovani djaci znaju da se pobune , ali da znaju sta se radi ...prednost domaceg terena receno zanrovski , iako to obuhvata neki drugi grad, ali zbog komisije obuhvata i Matematicku...

Nebitno za temu , ja sam tacno objasnio sa je Matematicka, ti si to propustio da procitas...i to je to ....Sva odelenja u Srbiji na vodi treba zatvoriti , samo ostaviti 3 ili 4 od matematicke gimnazije , a ostalo pretoviti u bleju i kurseve i preci u sistem Srbija na vodi.....
 
Hajde nasao se ti da mi pricas kako je na republickim takmicenjima u Srbiji....
Ali da skratimo pricu , ja mislim da je dobro sto ima tih sakacenja koje rade profani u komisiji , jer gde ce talentovano dete djak u Srbiji primetiti da ti talenat nije neka garancija protiv korupcije....nece u svojoj gimnaziji ili skoli , tamo retko moze da se desi da ga neko podriva iz istog razloga zbog kojeg ti ovde branis Matematicku gimnaziju i renome zirija iako nikad nisi bio u poziciji da osetis da li su bas cisti ili ne...

Tako da je korisno da djaci osete sta ih ceka u drustvu pre izlaska iz skole, ta skola je najjeftinija...na fakultetu u BG ce tek osetiti kako se bira ili ko ima prolaz ili sta znaci hvaljenje, tapsanje po ledjima ili pruzanje ruke a gledas u ocima neku klecku da se sprema...
Kazem da svi ti talentovani djaci znaju da se pobune , ali da znaju sta se radi ...prednost domaceg terena receno zanrovski , iako to obuhvata neki drugi grad, ali zbog komisije obuhvata i Matematicku...

Nebitno za temu , ja sam tacno objasnio sa je Matematicka, ti si to propustio da procitas...i to je to ....Sva odelenja u Srbiji na vodi treba zatvoriti , samo ostaviti 3 ili 4 od matematicke gimnazije , a ostalo pretoviti u bleju i kurseve i preci u sistem Srbija na vodi.....
Ja sam mozda jednom bio na republickom takmicenju ali sam glat zavrsio fakultet, ti si mozda bio 10 puta na republickim takmicenjima (iako si srednju skolu zavrsio za 4 godine) ali si propao na prvoj godini studija. Toliko o matematici i fizici.

Uzgred, ti si kao sredjoskolac imao uvid u tome sta radi komisija na takmicenju? U ybt, dosao provincijalac na takmicenje i odmah skapirao da su profesori Matematicke gimnazije korumpirani olos.

Zasto bi clan komisije koji nikada nije pohadjao Matematicku gimnaziju i koji je zavrsio matematiku na recimo PMF-u u Ujvideku dao popust djaku Matematicke gimnazije u odnosu na djaka koji dolazi iz zrenjaninske gimnazije?
 
Poslednja izmena:
@prvepruge

Tvoja sestra od tetke je radila kao principal u srednoj skoli u Kanadi!? Mozda, samo ako je zavrsila studije u Kanadi, drugacije nije mogla jer studije sociologije ili psihologije sa Balkana ne priznaju u Kanadi, ne postoji sansa da se zaposlis u obrazovnom sistemu Kanade a da ti je diploma iz Srbije.

Moja sestra živi od svoje osme godine u Kanadi. Tu je studirala i psihologiju i sociologiju. Diplomirala sa visokim ocenama. Dodatno se školovala za mesto direktora škole.
nego deca iz Srbije jer krecu godinu dana ranije u skolu (sto te izgleda sestra nije obavestila)

Znam da kreću godinu dana ranije u školu. I ovde u Srbiji deca mogu sa šest godina da krenu u školu, na osnovu procene dečijeg psihologa.

****

Iz poštovanja prema autoru teme, više neću odgovarati na tvoje postove. Tema nije posvećena mojoj sestri.

Ne treba da temu spuštamo na lični nivo.
 
@prvepruge



Moja sestra živi od svoje osme godine u Kanadi. Tu je studirala i psihologiju i sociologiju. Diplomirala sa visokim ocenama. Dodatno se školovala za mesto direktora škole.


Znam da kreću godinu dana ranije u školu. I ovde u Srbiji deca mogu sa šest godina da krenu u školu, na osnovu procene dečijeg psihologa.

****

Iz poštovanja prema autoru teme, više neću odgovarati na tvoje postove. Tema nije posvećena mojoj sestri.

Ne treba da temu spuštamo na lični nivo.

Tvoja sestra je kanadski djak znaci, te nije prosla srpski prosvetni sistem. O razlikama ta dva sistema moze samo da prica neko ko je prosao oba ili ima tesnog a posrednog ucesca u oba, kvalifikovani za to su mnogi od nas koji su zavrsili skolu i/ili imali decu na delimicnom skolovanju u Srbiji a ovde se ili sami skolovali ili ucestvovali u skolovanju svoje dece.

Posto su moja deca 4 godine razlike a starije je doguralo do 6-razreda osnovne u Srbiji mogu da usporedim kako je islo obrazovanje u SRB a kako u CAN jer sam sa oboje dodatno radio i matematiku i fiziku i hemiju tokom njihovog celokupnog skolovanja. A na stranu moje skolovanje koje je ipak bilo poprilicno davno pa sam mozda i zaboravio sta i kad smo ucili, no odlicno se secam sta sam i kada radio iz matisa/fizike/hemije u 6.razredu osnovne u Zemunu a sta u Vankuveru. Deca u Kanadi imaju sporiji "start" te kasne za decom u Srbiji jer krecu godinu dana mladja u skolu i skola im se prilagodjava tom uzrastu. No, na kraju te srednje skole oni odrade uglavnom sve bitno sto i njihove godinu dana starije "kolege" iz Srbije te ulaze na fakultet sa relativno istim znanjem iz matisa, fizike i hemije (verovatno i drustvenih nauka). Govorim o prosecnim djacima, o prosecnim skolama. Jer u Kanadi i mnogim drugim drzavama postoje specijalni internacionalni programi zahtevnog obrazovanja tkz International Baccalaureate (IB), znam da ga ima i u Srbiji u internacionalnim privatnim skolama. To je sistem gde deca vise rade, dobijaju sire obrazovanje, naprednije kurseve iz matisa i ostalih prirodnih nauka, a tako je i u drustvenim naukama - to je program skrojen za djake koji zele da studiraju na univerzitetu i na nivou je jacih gimnazija iz Beograda u moje vreme (a to je bilo poprilicno davno). Tog programa nema u svim srednjim skolama, recimo ja sam moje starije dete slao u drugi deo grada u skolu jer smo mislili da treba da razvije talente i ima bolje obrazovanje.

Eh, da, u Kanadi (i drugim zapadnim drzavama) decu ne zasipaju bespotrebnim znanjima, gomilom beznacajnih podataka, istorijskih godina, bespotrebnih geografskih podataka - trude se da deci pruze sustinu a ko voli dalje neka sam izvoli. Sto u Srbiji nije slucaj, svi moraju da znaju celu dinastiju Nemanjica naizust, za primer.

OK, pisemo o obrazovanju, Flynnovom efektu i takvim stvarima, ne pisemo o tvojoj sestri i tvom posrednom saznanju kakav je obrazovni sistem u Kanadi.
 
Ja sam mozda jednom bio na republickom takmicenju ali sam glat zavrsio fakultet, ti si mozda bio 10 puta na republickim takmicenjima (iako si srednju skolu zavrsio za 4 godine) ali si propao na prvoj godini studija. Toliko o matematici i fizici.

Uzgred, ti si kao sredjoskolac imao uvid u tome sta radi komisija na takmicenju? U ybt, dosao provincijalac na takmicenje i odmah skapirao da su profesori Matematicke gimnazije korumpirani olos.

Zasto bi clan komisije koji nikada nije pohadjao Matematicku gimnaziju i koji je zavrsio matematiku na recimo PMF-u u Ujvideku dao popust djaku Matematicke gimnazije u odnosu na djaka koji dolazi iz zrenjaninske gimnazije?
Pregoreo sam covece, kako to ne vidis....sit sam takvih koji znaju sta je tacno na osnovu toga sta je njima logicno , prepuna ih je Srbija...
Zatim krenu u pljuvanje drugih koji im nisu logicni , ili okolnosti koje im nisu logicne...ali sve mora da bude njima logicno...a i na njihov nacin verovatno...
To je mentalna krakteristika svakog Srbina po poreklu koji je rastao malo u Srbij...izuzev onih koji su nekako drugacije sebe uspeli da vaspitaju...
Ne da ih roditelji vaspitaju , nego oni sami, putovanjima ili slicno , a ostali svi zavrse na toj putanji , jednom videli BG , pa znaju sve o BG, jednom videli skolu ,zavrsili fakultet , koji je mirna radna atmosfera i bubacenje i postali genijalci...

Takvi cak i kad ne progovore vise od 5 recenica vise od one prve signalne, postaju vazduh za mene, komuniciram ja i dalje, ali ne idem protiv njihve istine...jer tako funkcionise Srpski mentalitet, znaju oni sve sta je tacno na osnovu toga sto su malo videli...ali pokupili odmah iz prsta...
Dani i dani demagogije se spremaju posle toga, ako se drznes da cak i pasivno kazes sta se desilo tebi licno ili si licno video, pa sta mislis zasto je Sloba jos uvek patriota, a ne predsednik drzave koji se dogovarao sa agresorom koji ce civilni cilj biti dobar za saosecanje tragedije....kao put do velike pobede u scenariju mali narod velika pobeda, ali rezultet predaja, uz velikog predsednika..

Nema nista bolje za Srpsko kecanje u mozak nego kad se skupe doktori nauka koji su tako nauceni iz prsta sta je istina i onda im samo sejes u glavam , jos bolje ako ih uparis u tim , piju sve...ovo doktori nauka nije tu pezurativno zamisli biti doktor nauka moze biti pezurativni izraz, nego kao iskaz vrhunskog formalnog obrazovanja, velikog autoriteta koji se samim tim dobija i u samom mediokritetu i kod svih mediokriteta u drustvu...clan biblioteke nije samo sinonim za clana partije..
Nego i za sve elitisticke snobovske pojedince koji zele da necim dobiju status , moc i uticaj...
 
Evo mozemo bitti objektivni , uzmite test neki sa resenjima, i gledajte da bude preko vaseg opsega...npr ja sam prvi test koji sam radio radio do opsega 120IQ, i lepo pise sve preko toga nije tacno dobili 120 ili 135 sto je maksimum, nije tacno..

Pa onda sacekajte 10 godina i ponovo uradite...i vidite da li ce da raste iq, ja mislim da nece, jer do 17 18 raste kognitivna sposobnost, i memorija i kombinatorika, a posle toga moze da raste logika, opada memorija sigurno , kombinatorika blago ...tako da sto se tice IQ trebalo bi da je max u 18...

Naravno postoji ucenje, ako je ovaj sto je pisao teoriju to mislio, ali odmah da kazem visokointeligentne osobe manje uce testove i sve nego nisko inteligentne..

Npr od 20 ljudi koji je radilo svoj prvi test i posle radilo drugi , oni najinteligentniji koji su bili u zasicenju , znaci preko opsega, oni su uradili isto, oni srednje inteligentni malo poboljsali , a prosek i ispod proseka ima poboljsanja ucenja, tj krivu ucenja testova...

To vazi za logicke testove inteligencije, ovo sto vi zovete matematicke....interaktivna inteligencija se meri drugacije i tu nema pravila, i inace sekoristi cesto , sto mislim da je greska, za spore testove inteligencije prekok 180 iq...tamo nemate objasnjenje sta se trazi , nego eto ti tekst ili slika pa se ti sam doseti sta je resenje...

Interaktivna inteligencija je dobra kod onih koji su snalazljivi i imaju sklonosti ka metafizici...oni primecuju male promene i zakljucuju vrlo brzo i u letu , zato se i zove interaktivna, dok matematicka je ona kod koje osoba mora da sazvace logiku i sistem i onda kad primeni u verziji 2.0 onda brzo povezuje stvari...
Cesto imate takve osobe koje nisu nemocne, ali im treba vremena da sortiraju svoje nove stavove, da azuriraju svoj stav prema obradi podataka...
To moze da se ubrzava iskustvom, npr vidis tri mrlje , vidis trougao , vidis kvadrat, u sekundi prelazis na problem rotacije, promene ili neke druge progresije na skupu tri objekta....dok kod interaktivne nema toga, ona svemu prilazi adaptivno odmah...npr sednes pri put da igras igricu , tako se testira , i nemas pojma ni sta je cilj ni kako ide mehanika igrice, ni sta su opasnosti , ali moras da optimizijues...

Tu se osobe razlikuju , prema kompetitivnosti , tj vidi se kako utice karakter i vaspitanje na kapacitet inteligencije koja ce se ispoljiti...isto kao sto istrazivac ne moze biti neko ko je kao mali bio sateran u kocku sa ne mrdaj odavde, ovde se igraj, to je tvoj prostor , imas 5 igracaka i to je to...
Iovator mora da ima totalno drugi mindset, evo ti prostor , ovo su zabrane, 1,2,3 , ovo su opasnosti 1,2,3, ostalo otkrivaj sam...i onda imas inovatora, jer mu je psiholoski to dozvoljeno..

Da vratim na interaktivnu , tu ce npr ambiciozni testeri da krenu da jure broj bodova, tj taj rezultat...
Aneko drugi koje vise uplasen, ce da krene da maksimalizuje broj nivoa koji predje, egzistencijalni strahovi su se preneli na ambiciju da predje sto vise nivoa, da duze prezivi...
Dok oni neuplaseni mogu da teze da naprave bebednu putanju i otkriju sto vise mogucih poteza..

Ovo trece nije postojalo u jednoj psiholoskoj studiji , pa su uveli kad su videli sta ja radim...
To je moj mindset...
Znaci nije me interesovalo ni sto veci broj bodova, ocigledno to zavisi od karaktera i vaspitanja osobe, niti me je interesovalo da dostignem najveci broj nivoa, nego sam odmah gledajuci kretanje neprijateljskih figurica trazio putanju koja je ponovljiva i bezbedna , i onda imam i drugo , a nekad i prvo...obicno samo drugo..

A ja to radim spontano , znaci pogledam svet, okolinu i trazim prvo opasnosti , zatim predikciju postojecih procesa, a zatim granice oblasti i na kraju shemu kretanja...ili ponasanja...
I jto mi je bukvalno spasilo zivot...jer primecujem odstupanja....ili primecujem potencijalne pretnje, npr nepaznja koliko gori dinamit, ili gde stoji puska posle pucanja a jos ima metaka u okviru, pa se neki okrenu sa puskom prema vama....a pun mu okvir a ne zna ni gde je kocnica, a drzi totalno pogresno prst i sve je za crveni alarm..

Slicno vazi i kod saobracaja...mnoge nesrece nisu nesrece u smislu da su predvidive, cim ja mogu 20 sekundi pre toga da vidim da ce da se dese...
Isto i tuce, cim ja mogu da vidim 5 min pre nego sto se dese da ce da se dese..ili nece da se dese ako izbegnem ako je prema meni..izbegnem nije i sto sto pobegnem..

Interaktivna inteligencija donosi mnogo vecu svest o okruzenju , npr iskace osigurac, a ne znate zbogcega, otkrivanje zbog cega je stvar interaktivne inteligencije...
Obicno su dobri i u prostornoj vizualizaciji...

Dakle za objektivno testiranje ove teorije koja je tema, uzmite stare testove pa se testirajte, imate sigurno pristup na netu galaksiji iz 1987 godine koja je objavila ja mislim 2 testa opseg do 120 iq, pa uradite testove i jedan pa drugi, pa vidite rezultate, a onda uradite neki savremen tacan test pa cete videti koliko ce vam otici inteligencija na vise...
 
Netacno i neprimenjivo na svim nivoima znacajnim za izvodjenje zakljucka.

Prvo definicija inteligencije je menjana tri puta u zadnjih 50 godina
Drugo postoji vise vidova inteligencije
Trece Jedna od definicija inteligencije (vidi google) je sposobnost za ucenje iz iskustva, sto direktno znaci da onaj ko vise puta ponovi test prostom logikom moze da izvede jasne logicke zakljucke i tako uvezba test.
Bukvalno osoba ometena u razvoju moze uraditi IQ test dobro.
Dalje ostaje upitnost primenjivosti znanja odnosno sposobnosti za iq test kao i njegovog rezultata.
Vecina ljudi koje znam a koji su po testovima izuzetno pametni zapravo to nisu i u realnom zivotu ne postizu nikakve rezultate.
Takodje vazno je napomenuti da vecina ljudi ne zna da su pre 30 godina kriterijumi za te testove snizeni.
I kad sve ovo navedem a mogao bih bar jos 3 puta toliko, namece se pitanje onih koji kreiraju testove i kriterijume za ocenjivanje testova, pa ko je njih testirao i kojim testovima sa kakvim kriterijumima za ocenjivanje da bi oni bili relevantni i da li su uopste primenjivi na opstu populaciju.

Zakljucak : IQ testovi su obicna notorna glupost i zajebancija plasirana medju narod vecinski sacinjen od mediokriteta koji slepo prihvataju sve sto im se baci u kavez.
 
Ima jedna novina u tim testovima, koja je zanimljiva, a radi se kod procene programera , ne znam tacno kako se zove osobina, ali test testira koliko si zilav na stres usled neispunjenja zadatka..

E sad, ja sam imao analizu toka stresa u zavisnosti od trajanja orocenog zadatka...znaci imas zadatak i kako ti se primice rok za zavrsetak zadatka, kako ti raste fizioloski stres, proticanje vremena i valjanost reakcija...uzivo je radjen test na ETF na 60 i nesto osoba..
I rezultati su bas zeznuti , tacno vidis kako se prilaskom cajtnotu ljudi sve vise baguju i stres raste skoro eksponencijalno ali ima nekih razlika u zadnjih 5 dana...zavisno od osoba..ima zanimljivih tipova...

Ali ovaj test sto se sad radi u IT industriji je drugaciji , tu imas test gde moras da odgovoris pogresno ali najblize tacnom rezultatu, i to moras da procenis onog ko je sastavio test a navedeno je da ima 25 godina staza u IT, sta smatra najpribliznijim odgovorom ,
Vezba se kako da funkcionises na nezavrsen bagovit projekat , program, a da mozes da nastavis da radis bez blokade....
Bas je zanimljivo kad vidis ko su najbolji po tom test uslovu...znaci prodavci magle ali teze da odrade posao koliko dobro moze, ali uvek prodaju i sneg...sto je idealno za IT industriju danas...

Mozda za politicare uvedu test kako da lazes a da ne trepnes....isto koristan test...
 
Netacno i neprimenjivo na svim nivoima znacajnim za izvodjenje zakljucka.

Prvo definicija inteligencije je menjana tri puta u zadnjih 50 godina
Drugo postoji vise vidova inteligencije
Trece Jedna od definicija inteligencije (vidi google) je sposobnost za ucenje iz iskustva, sto direktno znaci da onaj ko vise puta ponovi test prostom logikom moze da izvede jasne logicke zakljucke i tako uvezba test.
Bukvalno osoba ometena u razvoju moze uraditi IQ test dobro.
Dalje ostaje upitnost primenjivosti znanja odnosno sposobnosti za iq test kao i njegovog rezultata.
Vecina ljudi koje znam a koji su po testovima izuzetno pametni zapravo to nisu i u realnom zivotu ne postizu nikakve rezultate.
Takodje vazno je napomenuti da vecina ljudi ne zna da su pre 30 godina kriterijumi za te testove snizeni.
I kad sve ovo navedem a mogao bih bar jos 3 puta toliko, namece se pitanje onih koji kreiraju testove i kriterijume za ocenjivanje testova, pa ko je njih testirao i kojim testovima sa kakvim kriterijumima za ocenjivanje da bi oni bili relevantni i da li su uopste primenjivi na opstu populaciju.

Zakljucak : IQ testovi su obicna notorna glupost i zajebancija plasirana medju narod vecinski sacinjen od mediokriteta koji slepo prihvataju sve sto im se baci u kavez.
Uzmimo sledeci slucaj...

Gazda koji prima zavrsenog diplomca jer je nabubacio ono sto je trebalo za diplomu , nema neka prakticna super znanja...ili gazda koji prima nekog ko je radio test IQ i pokazao neki nivo na tom testu...

Ko ce imati vise koristi od svog radnika....jer nijedan ni drugi nemaju potrebna znanja nego su vise opsteg nivoa znanja a ne za usko specijalizovan posao na kojem ce poceti da rade..
Ovaj sto prima diplomca se nada da nije kampanjac i da je nesto ostalo od osnovnih znanja pa da moze da se podseti kako bude radio..
Ovaj sto prima IQ test superiornog se nada da je inteligentan i perceptivan ili se nada da je doktor strange, tj da ima vizuelno pamcenje i da ima jako strmu krivu ucenja....Inace doktor Strange je tu pravi primer jer on nije inteligentan ni u jednom trenutku svog napredovanja, nego je samo brz u pamcenju i ucenju novih zapisanih vestina koje su drugi otkrili...

Da li se osloniti na klasicno misljenje naroda preko ushicenja, tj narod kad tumaci i procenjuje sta je inteligento on to cini po kriterijumu ushicenja sposobnostima tog koga meri...te zato imamo klasicnu jednacinu , ako ne mislis kao ja , glup si...
Medjutim moguce je razviti procenu inteligencije , svejedno sto ona nije saglasno prihvacena od svih , gde procena ne zavisi od inteligencije onog koji procenjuje..

Slicno kao sto postoje simulacije i emulacije, za dovoljno proste zadatke se brzina moze zameniti vremenom x manjom brzinom obavljanja zadatka tj uocavanja i zakljucivanja..
Medjutim, kod slozenih visenivojskih razmisljanja, ne moze se emulirati tj zameniti pretvaranjem u vremenski duzi ali sa istim rezultatima na kraju .
suvise se komplikuje kombinatorika i pracenje ispunjenja uslova kod takvih dubokih path putanja razmisljanja...
Velika potrosnja memorije i CPU..

Dakle,test se moze napraviti , samo treba znati sta treba praviti...
Jer ako ti zahtevas od nekog da kao kod prostornog sklapanja vizualizujes prostor i odradis trazeni zadatak, mnoge osobe to nece moci da odrade, djabe im ucenje, i onaj jedan test na regrutaciji je bas iz prostornog sklapanja figura, nesto kao nacrtna, ali nije bas nacrtna...

Slicno tome se mogu uvesti testovi koji u sebi imaju neke druge multipath zahteve, i mozes slobodno da vidis kako ce da popucaju vecina...
ima da se pogube i nista vise ne mogu da prate, i mogu da uce koliko god im das vremena, nece moci da nauce , a da ne pricam da ako im ne kazes nece moci da provale sta je i kako se sta radi i dobija..

Prilicno cudno za nesto sto ne postoji..
Radi uprostenosti, mozemo gledati sta radi prosecna osoba kad im das neki slozeni logicki zadatak...pocinje da emulira zadatak...pa ako vidi da ne moze, pocinje da simulira zadatak....kontra argument je skocko slagalica i pogodi kombinaciju...gde se algoritamski ljudi nauce da ne razmisljaju u toku emisije, jer to vecina ne bi mogla, nego se uvezbaju i onda imaju sablone ponasanja i izvedene zakljucke, bukvalno prave tablicu logaritama koju koriste u toku igranja..
Razlog zato sto ne postoji dublji path od 1, a da postoji , ne bi mogli da simuliraju kapiranje zagonetke...

Zadaci iz verovatnoce su dobar primer gde mnogo osoba ne mogu da se snadju i razdvoje p 1-p, q, pxq, p x (1-q)
 
Poslednja izmena:

Back
Top