Divno je sto si voljna da se nosis sa ovim problemom - odmah da ti kazem da ti nece biti lako. Ali ti mozes da budes za ovu decu ili zastitni faktor ili remeteci faktor, zavisno od tvoje volje da se bavis problemom. U zavisnosti o kakvom se obliku ADHDa radi, mozes ocekivati sve, od samo odsutnosti na casu (dete zagledano kroz prozor i cini se totalno otsutnim, moze delovati ko palo s marsa ako ga trgnes, ili pak moze da se desi da tacno zna gde si stala cak i ako je delovalo nezainteresovano), do stalnog vrpoljenja, okretanja, nepaznje, upadanja u rec, teskoce da saceka svoj red, glasnog pricanja, stalnog ispadanja stvari, do potrebe da ustane i cesto reze olovku (ide do kante u uglu ucionice), ili trazi da ide do WCa, ili prosto ustane i seta se u sred casa po ucionici (nije retko posebno kod male dece u I i II razredu) sve do trcanja na casu izmedju klupe, pevanja, zvizdanja, odbijanja da radi odredjenu partiju ili odredjeni zadatak koji si zadala ili koji rade druga deca.....
Za ovakvu decu izuzetno je benefitno da ih stavis u prvu klupu ispred katedre, dakle ispred tebe: tu im ometacuji faktori (druga deca) ostaju iza ledja, paznja je fokusirana na tablu i na tebe a dete ti je pred ocima. Ukoliko se ova deca uzvrpolje, ometaju cas, vrte se, okrecu, suskaju itd, izuzetno je korisno sesti u klupu pored njih, ili prosto stati pored njihove klupe i staviti detetu ruku na rame, pomaziti ga po glavi, signalizirati mu da ses tisa, sve to dok se drzi predavanje drugoj deci moze da se izvede; ako dete ne pise i odsutno je, ista strategija: sesti pored njega i pogledati sta radi, pomoci mu malo, ili ga dodirnuti fizicki, opomenuti ga da pise. Svi nalozi moraju se davati dok se dete gleda u lice, dakle direkcije strogo "oci u oci" (ova deca cesto te nece gledati dok im nesto govoris jer im je paznja rasuta i podeljena, ali zato treba zahtevati da te dete pogleda, jasno reci "Mihajlo (primera radi) - pogledaj me....pogledaj me!" i pokazati na svoje lice i oci pa tek kad dete obrati paznju postaviti zahtev). Ovoj deci se domacxi zadatci moraju naglasiti na kraju casa, jer cim krene zamor druge dece oni te nece cuti - nece znati da ima domaci jer je njihova percepcija govora i zamora ista: slabo diferenciraju govor od buke i zamora pa te jednostavno nece cuti: insistiraj da zaokruze u knjizi, da zapisu u svesci, proveri da li su te culi pitanjem specificno njima namenjenom "Mihajlo, jesi cuo sta je za domaci, d ali si zaokruzio, hajde zaokruzi u knjizi da ja vidim!". Dete koje je motorno aktivno (pocelo je da se vrti, ustalo je, cupka nogama i trazi d aide da reze olovku, ide u WC ili ne trazi vec samoinicijativno krece da seta izmedju klupa i razgovara sa drugima) znacajno ce umiriti ako mu das neki zadatak koji u sebi sadrzi motorno kretanje: daj mu da ide da opere sundjer, da ode u zbornicu po krede u boji, da odnese neki papir (moze biti i beznacajan) pedagogu, direktoru, psihologu.....i obavezno mu naglasi da mora da se vrati (neka mu daju krede, neka mu potpise papir taj kod koga ga saljes da znas da je tamo bio). Tako ce isprazniti svoj impuls za kretanjem koji prisilnim sprecavanjem postaje nepodnosljiv i dovodi do konflikta. Daj im da ti brisu tablu, ako vidis da ne moze ili odbija apsolutno da radi ono sto si planirala, daj im da nesto nacrtaju, oboje, obeleze, izvedi ih da na tabli nesto umesto tebe urade - trazi od njih neku 'pomoc' - ova deca ce biti prva koja ce ti uraditi sve sto im zatrazis i sto podrazumeva aktivno kretanje. Ako se zamisle, pitaj ih o cemu misle: ova deca veoma cesto imaju posebna interesovanja, i mogu misliti satima i danima o necemu sto su videla na TVu ili procitala u knjigama: kolko bi konca trebalo da se na njega veze magnet da bi se spustio u saht i dohvatio metalni novcic - nije svaka njihova zamisljenost puka odsutnost: njihove misli su cesto kreativnije nego sto mozemo i da zamislimo. U veliko mbroju slucajeva ovo su nadprosecno inteligentna deca - nemoj podcenjivati njihov intelekt zato sto ne ostvaruju postignuce koje bi mogli jer ih sprecava ADHD. Cesto ih pitaj za misljenje. Nagradi svaki njihov trud a ne samo uspeh: ADHD je tako ometajuci faktor da je i ulozen trud kod ove dece zapravo ogroman napor koji je vredan pohvale i paznje. POhvali uspeh ali i ono sto mozda nije uspeh recima: Ovo je zaista plod velikog truda i znam da ce sledeci put biti jos i bolje!
Ovu decu izuzetno ce razdrazivati svaka vrsta fizicke prisile ili grubosti - ne tolerisu dobro fizicke kazne, vucenje usiju, cuskanje, pokusaj fizickog obuzdavanja, vucenje za ruke, rukave, jakne. Ukoliko dete moras da fizicki obuzdas jer je van kontrole ucini to tako sto ces ga uhvatiti odpozadi, dakle s' ledja u zagrljaj, i na taj nacin telom i rukama blokirati njegove ruke i noge da se ne bi povredilo ili nekoga ne bi povredilo. Pamti da ova deca imaju dobre i lose dane: u dobrim danima sve ces moci sa njima, u losim danima - malo toga ili nista: oni su specifican barometar i po njima mozes reci kada se menja vreme, kada su bure na suncu i druge materoloske promene. Postuj njihovu osobenost i jednostavno receno - VOLI ih. Ako ih budes volela, oni ce ti to stostruko vratiti u svakom pogledu. Ostavri dobar kontakt sa roditeljima, saradjuj na dnevnoj bazi, informisi roditelje sta se desava, snizi zahteve: ova deca HOCE ali NE MOGU, cak i ako im je inteligencija najcesce visoka. Najzad, uvek ti na raspolaganju stoji pedagoskopsiholoska sluzba skole, a ako smatras da problem ne mozes da savladas - obrati se za pomoc lokalnom savetovalistu za decu pri DZ ili nekoj drugoj instituciji na koju je skola upucena za saradnju. ako prepoznas da je dete ADHD nemoj se ustrucavati da skrenes roditeljima paznju da ne bi bilo lose da dete odvedu strucnom licu.
Pre nego sto doneses neku odluku ili 'presudu' o nekom konfliktu koji se desio izmedju dece, dobro ispitaj situaciju: ova deca se cesto nadju na mestu dogadjaja jer imaju potrebu sve da vide, a da uopste nisu ucestvovala u svadji/tuci/konfliktu a nasla su se na licu mesta i izgledaju krivi. Druga deca ce biti s anjima u onakvom odnosu kakav bude zastupao i imao ucitelj ili nastavnik: ne treba deliti pravdu medju decom dok nije apsolutno neophodno: nauci decu da se ne tuzakaju za svaku glupost. No ipak - od pocetka zauzmi jasan stav da je agresija i destrukcija nesto sto je apsolutno neprihvatljivo z atebe i da odredjene stvari nose i odredjene kazne: budi jasna o kakvim se kaznama radi. Ova deca mnogo bolje reaguju na pozitivnu motivaciju nego na kaznenu politiku.