Чл. 6, 7. и 8. Уредбе
У члану 6. Уредбе, таксативно су наведена права која се могу признати по Уредби, односно Закону, а у члану 7. Уредбе дате су упућујуће одредбе на прописе уз чију примену се утврђују, начин, поступак и обим њиховог признања.
Права из члана 7. ст. 2. Уредбе треба признавати посебним решењем, а након што решење о признању основног права (права на личну или породичну инвалиднину) постане коначно у управном поступку.
У члану 8. Уредбе прецизирано је која права поједини корисници могу остварити, уколико испуњавају друге посебне услове прописане законима на које Уредба упућује. При томе, ради доследног изједначења у обиму заштите ових корисника и корисника по основу учешћа у НОР-у у својству припадника Партизанских одреда, односно Југословенске армије, односно неопходности оваквог приступа изради текста Уредбе из законодавно-правних разлога, наведена су сва права из прописа на које Уредба упућује иако нека од тих права, по природи ствари, ови корисници не могу остварити (нпр. борачки додатак, накнада за време незапослености, додатак на децу, професионална рехабилитација и новчане накнаде за време професионалне рехабилитације).
* * *
Чланом 8. ст. 6. Уредбе прописано је да један корисник не може остваривати више истоветних права, као што су: додатак за негу и додатак за негу и помоћ, или месечно новчано примање, породични додатак и изузетно месечно новчано примање. У овим случајевима кориснику припада само једно право и то право које је за њега повољније.
* * *
У складу са чланом 68. Закона о основним правима бораца, војних инвалида и породица палих бораца, војни инвалиди и корисници породичне инвалиднине сапребивалиштем у иностранству могу, по основу ових права, користити само месечна новчана примања. При томе, посебно указујемо на следеће:
Налаз и мишљење надлежних лекарских комисија (неопходан за признање појединих права: утврђивање групе инвалидитета, степена додатка за негу и помоћ, односно додатка за негу, степена ортопедског додатка, неспособности за привређивање, права на путничко моторно возило), прибавља се у редовном поступку. За кориснике који живе у иностранству, уколико је у питању прво признање права, неопходан је непосредни преглед од стране лекарских комисија (првостепене и другостепене). Код каснијих одлучивања о признатом праву (по истеку привремености или по насталим променама) лекарска комисија се може изјаснити и по размотрењу медицинске документације у предмету. При томе може се користити и медицинска документација званичне здравствене установе земље у којој корисник има место пребивалишта – уколико лекарска комисија исту буде уважила.
Права која се утврђују у зависности од породичних и имовинских прилика домаћинства корисника, а исплаћују се у месечним износима, не могу се признавати корисницима који имају место пребивалишта ван територије Републике Србије. Ово због немогућности вођења одговарајућег управног поступка и немогућности утврђивања породичних и имовинских прилика домаћинства тих лица. Ова права су: месечно новчано примање, породични додатак и изузетно месечно новчано примање.
Здравствена заштита и друга права у вези са остваривањем здравствене заштите може се признати само корисницима који ово право остварују на територији Републике Србије. Ово сходно горе наведеном члану 68. као и одредбама чл. 45. и 46. Закона о основним правима, војних инвалида и породица палих бораца - који у погледу остваривања права на здравствену заштиту упућује на прописе у области здравства за кориснике са местом пребивалишта у Републици.
Право на бањско и климатско лечење ће се остваривати по обезбеђењу потребних предуслова, тј. у складу са обезбеђењем одговарајућих буџетских средстава.
Право на ортопедска и друга помагала могу користити само корисници са местом пребивалишта на територији Републике Србије, на начин и по поступку прописаном за кориснике тог права по Закону о основним правима бораца, војних инвалида и породица палих бораца.
Право на накнаду трошкова смештаја у установу социјалне заштите може се признавати само за смештај корисника у установу социјалне заштите на територији Републике Србије.
Право на путничко моторно возило могу користити само корисници са местом пребивалишта на територији Републике Србије. Војним инвалидима се не може признавати право на новчану накнаду за моторно возило које сами купе, јер та могућност није прописана Законом о основним правима бораца, војних инвалида и породица палих бораца.
Имајући у виду принцип просторне примене Закона, с обзиром да није другачије прописано, лица која имају право на бесплатну и повлашћену вожњу, накнаду за исхрану и смештај за време путовања и боравка у другом месту и накнаду трошкова путовања, та права могу користити само за путовања на територији Републике Србије. Накнада трошкова превоза умрлог односи се само на трошкове превоза на територији Републике Србије.
III
ОРГАНИ НАДЛЕЖНИ ЗА ОДЛУЧИВАЊЕ
Сходно одредби члана 7. Уредбе (која, у вези поступка и надлежности, упућује на Закон о основним правима бораца, војних инвалида и породица палих бораца и Закон о правима бораца, војних инвалида и чланова њихових породица) о правима из Закона и Уредбе, у првом степену решава Општински орган управе, односно градска управа, надлежна за послове борачко-инвалидске заштите, а у другом степену Министарство надлежно за послове борачко-инвалидске заштите, осим за општине са територије АП Војводина (за које је другостепени орган надлежан покрајински орган управе) и за општине са територије Града Београда (за које је другостепени орган надлежан градски орган управе).
За лица са местом пребивалишта ван територије Републике Србије, надлежни првостепени органи ће бити општина Стари Град у Београду, општина Нови Сад и општина Вршац, чије надлежности су прописане Упутством о одређивању органа месно надлежних за решавање о правима странаца који имају пребивалиште у иностранству («Службени лист СРЈ», бр. 37/98).
О праву на изузетно месечно новчано примање и додељивању «Равногорске споменице 1941» одлучује Комисија Владе за одлучивање о праву на изузетно месечно новчано примање (члан 16. став 1. Закона и чл. 14. и 15. Уредбе). Одлука ове комисије је коначна и против ње се може, непосредно, водити управни спор.
Посебно указујемо да је Комисија Извршног већа Скупштине Социјалистичке Републике Србије (прописана чланом 43. ст. 3. и 4. Закона о правима бораца, војних инвалида и чланова њихових породица), из објективних разлога, престала са радом. Послове ове комисије преузеће горе наведена Комисија Владе за одлучивање о праву на изузетно месечно новчано примање. Истичемо да Комисија Владе има ширу надлежност, тј. надлежна је и за одлучивање о правима прописаних Законом и Уредбом, као и о изузетном месечном новчаном примању прописаном Законом о правима бораца, војних инвалида и чланова њихових породица. Ова комисија (као и одговарајуће општинске комисије) биће надлежна и за давање мишљења о признавању својства борца НОР-а и начину и околностима под којима је подносилац захтева за признавање војног инвалида задобио рану, повреду, озледу или болест, односно под којим околностима је лице по основу кога чланови породице траже признање својства корисника породичне инвалиднине, умрло или нестало у својству борца НОР-а.
Наведена комисија Владе одлучује на основу мишљења општинске комисије, коју образује скупштина општине (члан 43. став 5. Закона о правима бораца, војних инвалида и чланова њихових породица).
Ради несметане примене наведених прописа, препоручује се да и републичка и општинске комисије, дају мишљења о признању својства борца НОР-а, својства војног инвалида и својства корисника, породичне инвалиднине након што орган надлежан за одлучивање о правима у области борачко-инвалидске заштите, по пријему захтева за признање права, у име комисије, спроведе управни поступак.
Указујемо и на околност да постојеће општинске комисије, углавном, не функционишу или су престале да постоје. Стога је неопходно да општинска служба за борачко-инвалидску заштиту иницира да надлежни органи општине затраже да општинске скупштине, по хитном поступку разреше садашње комисије које и даље (формално) постоје, донесу одлуку о образовању и надлежности нове комисије и исту именују – како би се омогућила примена Закона о правима бораца, војних инвалида и породица палих бораца, као и наводонетог Закона и Уредбе. У том циљу, у прилогу, достављамо вам предлог Одлуке о образовању комисије за давање мишљења о остваривању права из области борачко-инвалидске заштите и Предлог решења о именовању чланова Комисије за одлучивање о остваривању права из области борачко-инвалидске заштите.
Наведене комисије (и републичка и општинска) доносе своје пословнике о раду.