Predlog za drustvenu mrezu

Mnogo se raspravlja na temu uticaja drustvenih mreza na mlade (misli se na decu do punoletnosti). Svakojake pojave se tu desavaju, tako da sam razmisljajuci o tom problemu ukacio sledece i tim povodom formiram predlog.

Vecina javnih drustvenih mreza dozvoljava deci od recimo 13 godine pa navise da koriste drustvene mreze (bilo da su web-forum tipa (recimo Facebook) bilo da su neka varijanta chata (viber, tiktok itd).

Moja poenta na ovom nivou je da su sve trenutno postojece drustvene mreze ZA ODRASLE. A da za decu nisu cak ni zamisljene a kamo li napravljene. (mozda bi eventualno ovde trebalo pomenuti google classroom mada je to donekle suzena platforma za odredjenu namenu)

Osim sto te drustvene mreze za odrasle koriste roditelji (znam mnogo ljudi koji su na viber grupama za roditelje cija su njivoa deca u nekom razredu) pa to koriste i nastavnici, ili cak nastavnici prave grupe za obavestavanje - to dakle i dalje zasniva drustvenim mrezama ZA ODRASLE.

Kao neko ko se bavi informacionom tehnologijom, jasno mi je da neki sistem ZA DECU treba da se osmisli po potrebama pre svega dece pa onda potrebama nastavnika i naravno po potrebama roditelja, ali sustinski jasno je da je MOGUCE NAPRAVITI drustvenu mrezu za decu, sa namenama i sadrzajima napravljenim za decu pre svega.

Ja to zamisljam kao otvoreni sistem (ne kao produkt neke kompanije, ili nedajboze onaj propali policijski sistem zamene OS-a na tabletima). Dakle skolski sistem, koji bi se doradjivao, prekrajao i sirio prema potrebama i sposobnoscu (omogucio bih deci, pa i nastavnicima i roditeljima da 'dorade' sistem) sto bi sa druge strane omogucilo deci da shvate mehanizme kako nesto radi i da nauce da sami prave nove stvari.

Ovo zahteva odgovarajuci tim ljudi, strucnjaka iz vise oblasti - iz samog obrazovanja, pedagogije, psihologije, ali i IT strucnjaka, skolskih uprava i administracije, do predstavnika iz drzavnog aparata koji bi trebalo da propisu generalne smernice.

Ovo je zaista ukratko. Voleo bih da cujem vasa misljenja pogotovo onih direktno iz prosvete.
Ovo bi možda moglo sa učenicima mlađih razreda ali u jako kontorolisanim uslovima. Što se tiče starijih uzrasta, mislim da ne bi zaživelo, jer na žalost današnja deca su preplavljena informacijama, njih ne bi zadovoljila društvena mreža samo zarad komunikacije već ih privlače kratki video spotovi, klipovi, znači, brze i kratke informacije pretežno zabavnog karaktera. Imala sam prilike da saznam da i kada formiraju viber grupe, jako brzo komunikacija preraste u verbalno nasilje pojedinaca iz grupe. Uticaj društvenih događanja je ogroman mada to neki ne shvataju, tako da deca nasilje prenose i u virtuelni svet. Ne bih da budem negativna, ali zavisi koliko bi sadržaji te mreže bili zanimljivi deci, tu bi trebalo baš mnogo truda i rada da se uloži da bi funkcionisalo.
 
Ovo bi možda moglo sa učenicima mlađih razreda ali u jako kontorolisanim uslovima. Što se tiče starijih uzrasta, mislim da ne bi zaživelo, jer na žalost današnja deca su preplavljena informacijama, njih ne bi zadovoljila društvena mreža samo zarad komunikacije već ih privlače kratki video spotovi, klipovi, znači, brze i kratke informacije pretežno zabavnog karaktera. Imala sam prilike da saznam da i kada formiraju viber grupe, jako brzo komunikacija preraste u verbalno nasilje pojedinaca iz grupe. Uticaj društvenih događanja je ogroman mada to neki ne shvataju, tako da deca nasilje prenose i u virtuelni svet. Ne bih da budem negativna, ali zavisi koliko bi sadržaji te mreže bili zanimljivi deci, tu bi trebalo baš mnogo truda i rada da se uloži da bi funkcionisalo.
Hvala za razmisljanje.

malo mog pogleda na to:

Cinjenicno stanje je da danas deca ne citaju nego gledaju video, slike/fotke. Dakle, tiktok i instagram. Drustvena mreza ne znaci samo tekstualna poruka, nego i video poruka, ili fotografija ili ono sto u poslednje vreme pojavilo - stories. Ne vidim da iko ima problema da proizvede takav sadrzaj mogu nastavnici mogu i oni sami, a mogu i medjusobno. Tiktok nudi video stream kanale. Koliko ja iz mog iskustva (3ceg lica) znam, viber, X i slicni su anonimizirani - kao i krstarica tako da grupe ne moraju nuzno da budu kontrolisane. Tako da mogu da ocekujem da se nasilje pojavi u takvoj okolini. Ja sam razmisljao u domenu razreda, u domenu izmedju razreda (iste starosne grupe) gde se svi znaju poimence (pred-napravljeni nalozi) i tu evidetno moze da se otkriju problemi i da se resavaju. Ni jedna platforma do sada najverovatnije ne zadovoljava kriterijume bezbednosti, zato i mislim da bi to trebalo da bude poseban sistem sa adekvatnim mogucnostima.

To sto niko ne moze da ih spreci da koriste javne drustvene mreze to je posebna problematika, to zavisi od zakonske regulative. Mnoge bezbednosne politike u javnim sistemima su gotovo deklarativne i ne-enforsirane time neadekvatne.

takodje ne treba podcenjivati sposobnosti mladjih uzrasta (ili starijih) gde neki mogu da budu napredniji od drugih i da pokusaju da se razmenjuju sa onima koji su stariji, iz porodice znam da mladje dete gleda onog veceg i sve ga slusa da bi dobio to neko iskustvo sto ranije.

mnogo toga zavisi od vizije, sta i kako bi to moglo da izgleda i sta i kako da radi. Meni svasta pada napamet od ideja sta bi tu sve moglo. AI ce jos pritom pregaziti dosta toga, i mnoge stvari ce se transformisati u nacinu komunikacije. I to nece zakaciti samo njih nego sve nas.
 

Back
Top