kastelece
Aktivan član
- Poruka
- 1.076
На Јужном Кавказу Србија у игри против Русије?
[TD="class: sh10"] Ана ФИЛИМОНОВА | 10.02.2013 | 20:58[/TD]
![]() Председник Србије Томислав Николић боравио је 8. фебруара у својој првој посети Азербејџану. Као резултат посете, потписан је низ споразума. Главни је - Декларација о стратешком партнерству, коју две стране сматрају основом за интензивирање заједничких акција Србије и Азејрбејџана у кључним областима, где се у економској сфери издвајају енергетика и инвестиције. Николић је приметио да је “Србија у Азербејџану пронашла правог партнера у исламском свету и додао да је време да се пријатељство које постоји, преточи у конкретну сарадњу и пројекте.[1] Да напоменемо да је потписивање Споразума о стратешком партнерству са Русијом требало да се догоди још током лета 2011. године, међутим, то се до дан данас није десило. Без обзира на то што је током посета Председника РФ Д. Медведева и Премијера В. Путина током 2009 и 2011. године, као и током посете Д. Рогозина 2012. године, јасно изражен курс Русије ка свеобухватној и свестраној сарадњи са Србијом. Осим тога, Русија представља непремостиви бедем у међународним организацијама, преко кога Запад не може да “прогура” чланство “Републике Косово” у те организације. Такође су потписана још два споразума Србије са Азербејџаном у области информативних технологија и ветерине. До тог тренутка сарадња Србије и Азербејџана се ограничавала са 19 потписаних билатералних споразума и веома скромном трговинском разменом (отприлике не више од 10 милиона еура годишње). Ситуација се током 2012. године променила: Азербејџан је доделио Србији кредит у вредности од 300 милиона еура за изградњу магистрале Љиг – Прељине (на траси такозваног “Коридора 11”). Српска страна је више пута истакла “пријатељство” двеју земаља, предложивши свом јужно-кавкаском партнеру три конкретна пројекта за инвестиције – туристички центар Врњачка Бања, важну геополитичку зону такозвану “слободну зону” између Краљева и Чачка на југу Србије, укључујући и војно-стратешки објект – аеродром Лађевци, као и сировински и енергетски објект – рудник и термоелектрану “Штаваљ”.[2] Српски медији су у огромној већини, као по команди поздравили спољнополитичку акцију Николића на јужнокавкаском правцу. Да би поткрепили значај партнерства Србије са Азербејџаном, они су у јавно мњење убацили и такве тезе да је “Азербејџан једна од најнапреднијих земаља на пост-совјетском пространству”; “да је још 1991. године Азербејџан добио статус независно признате државе, да је стекао статус једног од енергетских лидера средњеазијског региона, да његов БНД прелази границу од 100 милијарди долара, што је више од 10,5 хиљада долара по становнику”. Међутим, да би се схватила суштина уласка Србије као играча на Кавкаској арени у својству стратешког партнерства са Азербејџаном, не треба обраћати пажњу на апстрактне цифре доходка по глави становника, већ на геополитичке аспекте. Кавказ представља својеврстан мост између Европе, Азије и Африке, кроз који пролазе токови енергетских ресурса, важне магистрале. У овом тренутку оштро је појачан интерес за регион Јужног Кавказа (Азербејџан, Јерменија, Грузија) од стране САД и њених савезника. Силно се учвршћује сарадња Азербејџана са САД и посебно са Израелом, по линији политике, обавештајних служби, безбедности. Конкретно, војно-технички споразум без преседана између Тел-Авива и Бакуа у износу од 1,6 милијарди долара, сам по себи скреће пажњу.[3] У овом тренутку НАТО води преговоре са Азербејџаном о коришћењу територије земље приликом изласка војника из Авганистана. Стручњаци имају основа да тврде да се Азербејџан неће противити. Очигледно се ради о припреми терена за удар на Иран и могуће, не само ради тога. Дислоцирајући војску у Азербејџан, НАТО добија директан приступ Каспијском региону, што значи и руском Северном Кавказу.[4]Стручњак Центра за изучавање Централне Азије и Кавказа, Иститута за проучавање Истока при Руској Академији Наука, Андреј Арешев, сматра да то “веома специфично извлачење војске личи на пузеће ширење утицаја НАТО – са успутним стварањем инфраструктуре у кавкаско-средњеазијском региону. Свака врста војне припреме и предислокације само провоцира трку у наоружању, што је на пољу нерегулисаних сукоба, само по себи опасно. Политика западних земаља – да ствари назовемо правим именом – доводи до милитаризације региона и јачања напетости”.[5] Директор Института политичких и социјалних истраживања Црноморско-Каспијског региона Владимир Захаров, приметио је да је још од времена Гајдара Алијева, Азербејџан нашао себи новог покровитеља у виду САД. Његов син Иљман доследно јача спољно-политички курс земље ка САД, омогућивши јој право на коришћење геостратешких и комуникацијских предности. У Азербејџану се одавно налазе војни службеници НАТО пакта, обучени у униформе армије Азербејџана. После августовских догађаја 2008. године, бројност одговарајућих контигената и у Грузији и у Азербејџану је порасла, а са почетком планирања рата САД са Исламском Републиком Иран, њих је тамо много више. Штавише, у случају рата САД или западних снага против те државе, Азербејџан је истакао захтев за присвајањем дела територије која сада припада Ирану, приликом касније регионалне прерасподеле. У марту 2012. године, посланици Мили Меџлиса Азербејџана предложили су да преименују своју републику у Северни Азербејџан, која се налази у Ирану, објашњавајући то неопходношћу да се читавом свету стави до знања да постоји и Јужни Азербејџан који се сада налази у Ирану и да уједињење та два Азербејџана више није иза много гора. Значи да Баку суштински има територијалне претензије према Ирану. Али у случају рата против Ирана, Азербејџан мора да пружи Западу колосалну подршку и услуге.[6] Поставља се логично питање: зар неће овакво учешће у колективном “шлепању” (са необичном екипом коју чине Уједињени Арапски Емирати, Турска и сада Азербејџан) гурнути у пропаст српску привреду? У складу са истинским задатком реализовања стратегије Вашингтона на исламизацији Балкана. Као друго, на јужно-кавкаском правцу се активирала Турска, код које се појавила могућност да оствари експанзију истовремено у неколико праваца. Турска тежи достизању како политичких циљева повезаних са јачањем сопственог утицаја у државама у региону, тако и приступању енергетским ресурсима и налазиштима сировина. Карактеристично је да економске структуре Турске иду тамо где се може достићи лагана добит, без посебног ризика. После они успешно задржавају заузету сферу утицаја, не дозвољавајући повратак националним произвођачима. За Турску – Азербејџан представља приступ комуникацијским коридорима на Кавказу.[7] |
[TD="class: sh10"] Ана ФИЛИМОНОВА | 10.02.2013 | 20:58[/TD]