Krit - ko je bio?

Upravo čitam jedan Grčki magazin (Frape) i umirem od smeha kako sami sebe ismevaju. Uostalom SVE je istina...Prevešću jedan pasus o grčkim vozačima....

Uputstvo za turiste kako da sačuvaju glavu na grčkim putevima


Kao prvo, većina Grka se na putu ponaša kao da je isti u njihovom vlasništvu.
Oko polovina ženskih vozača na Kritu NEMA vozačku dozvolu. Većina automobila nije osigurano. Imajte to stalno na umu !

Da biste makar malo shvatili način na koji razmišljaju grčki vozači, imajte na umu sledeće :

Grčka logika se ne podudara sa vašom logikom i sa tom činjenicom morate da se izborite...
Na primer, znak za obavezno zaustavljanje služi da vas upozori da stanete ako vam neko nailazi sa leve ili desne strane. Zašto da se zaustavite ako niko ne nailazi ?
Isto važi i za crveno svetlo na semaforu...Žuto svetlo na semaforu služi da bi vozači iza vas imali razlog da viču na vas i da vam trube.

Svaki put koji ima po jednu traku u svakom smeru, ima i nevidljivu treću u sredini, koja vam služi da uzbrdo ili na nepreglednoj krivini obilazite autobus.

Kada tokom vožnje naidjete na poznanika, obavezno zaustavite kola na sredini puta da se siti ispričate...Ako vam vozač iza trubi da se pomerite, ili ga ignorišite, ili mu kažete da će to potrajati SAMO nekoliko minuta.
Isto važi i ako nepropisno parkirate i zagradite nekoga. Zašto su svi tako nervozni i ne mogu da sačekaju nekoliko minuta dok vi ne završite posao u banci ? Svašta od njih !

Ako tokom vožnje ugledate da vozilo iz suprotnog pravca prelazi u vašu traku....
Ne bojte se, nije u pitanju vozač samoubica. To on samo hoće da parkira sa suprotne strane ulice da bi kupio cigare. Malo prikočite da ga propustite...

Eto ! Nije ni tako strašno kao što se čini na prvi pogled !
 
Upravo doručkujem, bila je burna noć...
Nagovorih kuvara da mi napravi Kritski Bureki, i to sve po mom receptu.
Ovi ovde to retko prave, a i kad prave bolje da ne prave.

Elem, tradicionalno kritsko jelo nema NIKAKVE veze sa burekom na koji po nazivu asocira.

Sastoji se od cukinija, krompira i što više vrsta mekog sira. Zapeče se u rerni samo malo, da ne bude živo i žilavo. Prethodno se krompiri skuvaju do pola. Od začina origano i biber.
Ja volim malo da eksperimentišem i sa karijem, ali nije uobičajeno....
 
Na današnji dan, 1669-te godine, posle 21-ne godine opsade Venecija je predala Turcima ostrvo Krit, ne uspevši da odbrani grad Iraklion, koji je bio pod turskom opsadom od 1648-me godine.
 
Evo malo da se ne ugasi tema, šteta bi bilo....

Vizantijsko carstvo i pravoslavlje bile su dve sile koje su ostavile svoj neizbrisiv trag u istorijskom toku Krita. Samo u Hanji je sačuvano više od 300 vizantijskih crkava. Ranohrišćanska bazilika Suje i bazilika Almiride sa izuzetnim mozaičnim podovima i Rotonda ili crkva Arhangela Mihaila (6. vek) u Episkopi- Kisamos sa svojim jedinstvenim i impresivnim arhitekturama i više od pet slojeva ikonogradnje, crkva Agiosa Nikolasa (11. vek) u Kiriakoseli- Apokoronu, Monastira ili Panagia Zerviotisa (12. vek) u Stilo i crkva Agiosa Georgiosa (1243) u Alikianosu, čija je ikonografija pripisana Pavlosu Provatasu (1430) koja je jedna od najznačajnijih crkvenih spomenika regije.


Crkva Agiosa Georgisa (1314) u Komitadesu- Sfakija, Bogorodica u Kakodikiji-Selino, Arhangela Mihaila (14. vek) u Aradeni- Sfakija i u Sirakini- Selino kao i još desetine crkava i kapela koje će ne samo privući pažnju posetilaca nego ga i dirnuti: manastiri postoje na Kritu još od prvog vizantijskog perioda pre 824 godine.
Najvažniji su osnovani na Akrotiriu, manastir Svetog Trojstva ili Tzagarolon (17. vek) koji je bio pod velikim uticajem zapadnih arhitektonskih elemenata i malo dalje manastir Guvernetu, posvećena Dami Anđela (16. vek), izgleda poput tvrđave, a kroz klanac se može videti Agois Joanis postavljena u 17. veku koja je od posebnog arhitektonskog značaja zbog svoje prilagođenosti divljini i neprohodnosti predela.


Istog zančaja su manastiri Panagija Odigitrija ili Gonija u Kolimbariu (17. vek), manastir Agiosa Joanisa Teologa- Stilos, Apokoronas, manastir tvrđava Device Marije Hrisoskalica na zapadnoj obali ostrva koji je sagrađen na steni, ženski manastrir Hrisopigi u Murnjesu, Agis Kiriaki u Varipetru i manastir Agios Georgios u Karidi (12. vek), su samo neki od pomenutih.
Mnogobrojni osvajači su ostavili svoj neizbrisivi trag širom regije sa spomenicima koji podsećaju na mučenje Krićana kao i na njihovu hrabrost. Tvrđava Selino u Paleohori (13. vek), Frankokastelo u Sfakiji (14 vek), ruševine kule De Molin (13 vek) u Alikjanosu, venecijanske zidine Kokolaki u Dereu i Rotonda iz Kalateni-Kisamos su neke od ruševina iz venecijanskog perioda.
U daljem razdoblju, suočeni sa opasnošću od Turaka, najsposobnije arhitekte Venecije su stvorili neke od najboljih primera odbrambene arhitekture, kao što je tvrđava Hanje, delo Sanmikelija (1537g.), utvrđenje ostrva Suda i Gramvusa, dela Orsinija (1570g.).

Niz drugih tvrđava i kula, kao što je Idžedin (1872g.) u Kalami, kule u Apteri (1876g.), kule u visoravni Askifu i kula Alidakisu – Ebrosneru-Apokoronas, su podsetnik na tursku vladavinu. Poslednji koji su osvojili ostrvo nisu podizali velike građevine, ali su ipak ostavili podsetnik na užas i uzaludnost ljudske pohlepe i rata: nemačko groblje iz II svetskog rata u Malemeu gde je 4400 nemačkih vojnika sahranjeno.



579-1.jpg



Veoma zanimljiv prizor: Crkva Svetog Nikole ( Agios Nikolaos ) U Hanji, uslikana tako da se preklapa sa minaretom preostalim iz Otomanskog perioda, a u pozadini se vidi Bela planina ( Lefka Ori )
 
stari-komp.jpg




Pre nešto više od 100 godina na dnu mora kod ostrva Krit pronađen je čudan mehanizam nazvan Antikiterskim. Odavno se pretpostavljalo je u pitanju neka vrsta analognog kompjutera iz vremena pne (brod na kojem je korišćen je potonuo oko 80. godine pne), ali je nedavno, novim metodama istraživanja i otkriveno za šta je služio. Naime, kompleksan sistem zupčanika i brojčanika upotrebljavan je za praćenje sunca, meseca i planeta.




Meccanismo_di_Antikytera.jpg
 
a1-1.jpg



Čovek se prvi put nije vinuo u oblake iz čežnje za nebesima, nego zbog seksualne afere. Bar tako su verovali stari Grci kad su u pitanju mitski letači Dedal i Ikar.

Dedal, graditelj, vajar i pronalazač, u nastupu ljubomore ubio je sestrića i učenika, a onda iz Atine zbrisao na Krit našavši pokrovitelja u kralju Minoju.

Po njegovom nalogu izgradio je lavirint za čudovište Minotaura koje je bilo u ljubavnim odnosima s Minojevom ženom. Dedal je tajno potpomagao ovu nečuvenu strast. Otkrivši seksualni skandal, Minoj je zatvorio Dedala i Ikara u lavirint.

Dedal je iz nevolje napravio krila za let preko mora, ali je prva žrtva letenja bio njegov neoprezni sin Ikar, koji se suviše približio suncu i to platio glavom.

Sve je to bila samo grčka legenda dok pre 107 godina nije otkriven lavirint, Minojeva palata sa slikama prelepih žena za kojima su i arheolozi izgubili glave. Jednu su čak nazvali "Mala Parižanka".

Krivac za ovo senzacionalno otkriće bio je "sitan i neverovatno kratkovid čovek koji je hodao s ogromnim štapom", kako ga opisuju savremenici. Po profesiji novinar, ser Artur Evans, kao reporter "Mančester gardijana" uživao je u istraživanjima i imao intuiciju (i sreću) koja vodi senzacionalnom otkriću.

Kada je 1900. godine Evans počeo iskopavanja na Kritu, naučnici su znali o Minoju manje-više ono što je znao i grčki istoričar Tukidid koji mu je posvetio nekoliko redova. Otkrio je da je Minoj bio prvi koji je imao flotu i neprikosnoveno vladao grčkim morem. Evans je iskopao upravo Minojevu palatu. Lavirint nije pronađen, ali palata ima 1.500 prostorija, što je prilično zgodno da se izgubite.

Minojski gradovi su se razvijali oko velikih kompleksa palata. Arheološki podaci pokazuju da su skoro odjednom, oko 1700. godine p. n. e. te palate uništene. Jedan vek kasnije ponovo su podignute, ali su i one porušene nešto posle 1500. godine p. n. e., posle čega se minojska civilizacija više nije oporavila. Sve što je danas sačuvano potiče iz ovog poslednjeg perioda.

Za razliku od egipatskih palata, kritske palate nisu bile monumentalne, već niske građevine s mnoštvom manjih otvorenih jedinica, međusobno povezanih stepeništima i dvorištima. Sve ove prostorije bile su natkrivene niskim ravnim tavanicama, koje su nosili drveni stubovi.

Najveća među njima je Minojeva palata, mnogo poznatija kao Knosos (Knossos). Nalazi se pet kilometara južno od glavnog grada Krita Irakliona i otvorena je za posete svakog dana od osam ujutro do osam uveče, a vikendom od osam do pet posle podne.

Minojev dvor s velelepnim stepeništem sa stubovima, mnoštvom soba i prestonom dvoranom, palata je najstarijeg kraljevstva u Evropi. Elegantan presto s visokim naslonom, isklesan u kamenu, još stoji na istom mestu na kome je oduvek bio, okružen freskama i gifonima (mitsko biće polulav-poluorao).

Prostrana rezidencija, udaljena od grada i luke, raskošna i sjajna, pravi je predak Versaja. Minoj je izgradio kraljevsku vilu, malu palatu, ali i kapelu za sahranjivanje članova kraljevske porodice. Veliki deo palate bio je određen za kraljeve radionice, skladišta za robu, umetničke ateljee. Postojala je čak i vodovodna mreža, uključujući i vodu za piće u sobama, a kraljica se dičila kupatilom s tekućom hladnom i toplom vodom.

Krićani su bili prvenstveno trgovci i moreplovci, a njihovi vladari nisu bili neprikosnoveni predstavnici bogova, već glave trgovačke aristokratije. Kritski brodovi su plovili morima prevozeći za Egipat metale iz Španije, a od peščanih dina do šuma severa rukotvorine bogatih južnih civilizacija.

Minoju strani trgovci plaćaju dažbine kada uplove u ostrvske luke i njemu pritiče danak. Njegova palata se nadahnjuje palatom drugih velikana: u Mariju, bogatom gradu Mesopotamije u kojem vlada kralj Zimrilih, sreće se arhitektura koja je najbliža onoj u Knososu.

Kao sve mediteranske kulture i Knosos ima "trg" otvoren prema Suncu i nebu, koji je srce kompleksa. Na zapadnoj strani dvorišta su reprezentativne prostorije, s prestonom dvoranom, svetilištima, skladištima za robu, ogromnim glinenim posudama za životne namirnice i dvoranama riznice.

Veoma dugačak hodnik, prvobitno duži od 100 metara, jasno je odvajao arhitekturu skladišta, dugačke uske i mračne prolaze koji su izlazili na hodnik, od izuzetno složene arhitekture svečanih prostorija. Na istočnom krilu, hodnik odvaja pravu rezidenciju vladara (na južnoj strani) od radionica (u severnom polukrilu). Pomoćne prostorije, konaci za poslugu i stražu, kao i dodatne prostorije zauzimaju severni i južni deo palate.

Na Veliku palatu nadovezuje se Mala palata, tri stotine metara zapadnije, kao i kraljevski letnjikovac. To su privatne rezidencije koje su kasnije postale pomoćne kraljevske palate. Minoj je verovatno krojio pravdu u dvorani sa stubovima kraljevskog letnjikovca.

Kompleks dopunjuje pozorište pod vedrim nebom pravougaonog oblika sa dva reda stepenica, koje je moglo da primi skoro pet stotina gledalaca. Tu su kritski mladići skakali na bikovima, što potvrđuju freske u palati. Na njima su devojke prikazane nežnom bledožutom bojom, a muškarci svetlocrvenom. I muškarci i žene su opasani pregačom.

Najčešće objavljivano Evansovo otkriće jeste odeća žena iz Knososa s njihovim lepršavim suknjama, providnim košuljicama i razvezanim ogrtačima da bi se pokazala naga prsa. Njihovo prisustvo na svim svečanostima pored muškaraca govori da nije reč o haremskim ženama.

Knosos je polovinom drugog milenijuma pre n. e. bio blistav svet, zrele i bogate civilizacije, pod zaštitom Minoja i boga mora Posejdona, u čiju je slavu svake godine odvođen u more najlepši bik.

A sve je propalo za samo jednu noć. Skulptor je ostavio zauvek nezavršeni kip i rasut alat, a veliki krčazi su opljačkani. Stubovi koje je proždirala vatra rušili su se na zemlju, ruševine gornjih soba zatrpavale su blistave podove od gipsa i mekog kamena, stepeništa su padala na stanovnike koji su bežali, sveta voda se obojila krvlju.

Oko toga šta se desilo Minojevoj palati arheolozi se ne slažu. Ne zna se sa sigurnošću šta je dovelo do tako naglog nestanka minojske civilizacije. Neki smatraju da su je razorili Mikenci, dok drugi veruju da je to bila posledica vulkanske erupcije na obližnjem ostrvu Santorini oko 1500. godine p. n. e. Vulkanski pepeo je prekrio mnoga naselja, a erupcija je izazvala seriju zemljotresa i ogromne talase. Ova katastrofa je verovatno podstakla nastajanje mita o Atlantidi.
 
Nažalost, u Haniji sam proveo samo jedno prepodne. Bio sam smešten u Retimnu, tako da smo jedno prepodne proveli u Haniji, koja se čini kao pravi biser. Sledeće godine, plan je smeštaj u Plataniasu, pa onda natenane... Inače, do 1972. godine, Hanija je bila glavni grad Krita i administrativni centar.

Stara Venecijanska luka
dscn0631zh3.jpg


dscn0649kj9.jpg


Ulica Theotokopoulou

dscn0657xg4.jpg


dscn0660jk9.jpg
 
Red je pokazati i južnu obalu. Najčešće slikana mesta na jugu su plaže Matala i Preveli. Za promenu Agia Galini, veoma šarmantno mestašce na putu ka Timbakiju, Matali...

dscn0710zr8.jpg


Brodići za Preveli polaze iz Plakiasa

dscn0753mb7.jpg


Taverna u Plakiasu, mesto gde pogled na svet ima drugu dimenziju

dscn0765xz8.jpg


Za Krit treba vremena...
 
U tom slučaju....ako je u pitanju jug, da krenemo od Paleohore.....



intro.jpg




Paleohora, na krajnjem jugo-zapadu, simpatično mestašce sa cca 1500 stanovnika. Udaljeno od Hanje svega 70 km. Idealno za surfere. A posebno za ljubitelje delfina, kojih ovde ima više nego kupača, i kitova. Koliko znam, kitovi zalaze samo na ovaj rt.....
 
Matala_4.jpg


Matala je postala poznata 60-tih godina, kada su je otkrili Hipici iz celog sveta i počeli da žive po pećinama u okolini...Grčka vlada je bila potpuno zbunjena, nespremna, i usled svojih unutarnjih problema i nezainteresovana....tako da Matala u tom periodu postaje središte hodočašća Hipi pokreta....
 
Inače, tokom Minojskog perioda, Matala je bila luka antičkog grada Festosa koji se nalazi u blizini. U Rimsko doba, pećine su korišćene kao mesto obožavanja Rimskih bogova. Legenda kaže da je jednu od pećina posećivao rimski general Brut, pa je dobila ima "Brutospeliana" (nisam siguran da li je u pitanju Brut koji je bio jedan od zaverenika protiv Cezara). Kasnije su pećine korišćene u pogrebene svrhe.
 
Ne, to nije bio TAJ Brut....
Markus Junios Brutus, je bio SENATOR, a ne general. Njegova majka je bila ljubavnica Cezara, pa se pretpostavlja da mu je Cezar bio otac. Posle ubistva Cezara je, progonjen i opkoljen od Marka Antonija izvršio samoubistvo u predelu Grčke Makedonije, na krajnjem severu, kod mesta Philippes.


240px-Philippi_location.jpg


Ovaj Brutus o kome govoriš, je bio general i ne radi se o istoj ličnosti.
 
Ne, to nije bio TAJ Brut....
Markus Junios Brutus, je bio SENATOR, a ne general. Njegova majka je bila ljubavnica Cezara, pa se pretpostavlja da mu je Cezar bio otac. Posle ubistva Cezara je, progonjen i opkoljen od Marka Antonija izvršio samoubistvo u predelu Grčke Makedonije, na krajnjem severu, kod mesta Philippes.


240px-Philippi_location.jpg


Ovaj Brutus o kome govoriš, je bio general i ne radi se o istoj ličnosti.

Tačno, čovek je pre nego što je postao general bio senator, kao i njegov prijatelj Kasije, koji je zajedno sa Ciceronom bio jedan od zaverenika koji su ubili Gaja Julija Cezara. Tačno je da je njegova majka Servilija bila ljubavnica Cezarova, i verovatno je Cezar Brutov otac. Odatle i legenda o Cezarovim zadnjim rečima "Zar i ti sine Brute". Posle Cezarovog ubistva, Brut i Kasije su se sklonili iz Rima sklupljajući vojsku kojom će se suprotstaviti Gaju Oktavijanu Cezaru, kojeg je inače Cezar svojim testamentom proglasio za svog naslednika. Brut naravno nije bio pravi general, ali jeste vodio vojsku kod Filipija zajedno sa Kasijem. Pošto su skupili više vojske od Oktavijana, verovatno bi ga pobedili, da se i pomenuti Marko Antonije (inače, jedina prava vojničina među potonjima, godinama desna Cezarova ruka) nije umešao na strani Oktavijana.
Nisam bio siguran u mom prethodnom postu pa sam i zato postavio pitanje. Sticajem okolnosti, ovih dana sam počeo da gledam serijal Rome, u produkciji HBO, koji se upravo bavi pomenutim akterima i baš sinoć sam gledao epizodu "Filipi", pa se sve ovo što si naveo uklapa u priču. U pitanju je isti čovek...senator/general
U svakom slučaju, Krit je imao svoje mesto i u ovoj istorisjkoj priči...

Pozdrav
 
Izvinjavam se, u pravu si !

Pitala sam jednog profesora, a ako Grci išta znaju, onda je to sve što se dotiče njihove istorije....
A ovde se dotiče, pošto se bitka desila na njihovoj teritoriji.

Kod njih u školi nastavnici prvo gledaju u dnevniku da li imaš dobru ocenu iz nacionalne istorije, pa ako imaš, naravno da ćeš dobiti dobru i iz matematike....
 
Evo, pošto je definitivno prošlo leto, mada po predanjima ono u Srbiji traje do moje slave - Miholjdana (12 oktobar )....da se malo posvetimo istoriji Krita. Počeću sa znamenitm ličnostima koji su rodjeni na Kritu, ili u nekom dužem periodu živeli tamo....

Početak ove priče SVAKAKO, i bez bilo kakvog pogovora, zaslužije Elefterios Venizelos (Ελευθέριος Βενιζέλος) (1864-1936), najvažnija ličnost Grčke u periodu od Prvog svetskog rata pa na dalje....

Rodjen je u mestu Murnies, blizu Hanje, a njegov otac Kirjakos je bio jedna od najvažnijih ličnosti u prvom ustanku Krićana protiv Turaka. Toliko važan, da Turci nisu smeli čak ni da ga ubiju, jer su se bojali reakcije stanovništva i ustanka, pa su ga proterali sa ostrva na Siros.

Elefterios je kasnije podigao drugi ustanak 1897-me u mestu Therissos, selu u istoimenom planinskom klancu,toliko malom, da i danas zvanično ima svega 110 stanovnika.

crete-wooden-staircase.jpeg
Klanac Teriso



Medjutim, požar ustanka se proširio i Krićani su , uz pomoć Engleza i Rusa, uspeli da izbore autonomiju od mrskih osvajača.

Elefterios je kasnije postao lider Liberalne partije i osvojio na izborima 228 od 250 mesta u parlamentu Grčke. Postao je i ministar pravde, ali je dao ostavku u sukobu sa kraljem Konstantinom oko toga da li će podržati Srbiju, posle objave rata od strane Bugara. Kralj je želeo da ostane neutralan u ratu, ali mu narod nije to dozvolio....

Elefterios je odneo presudnu ulogu u dozvoli za povlačenje srpske vojske na Krf.

Danas u Beogradu postoji spomenik Elefteriusu Venizelosu, kao i ulice nazvane po njemu u Beogradu i Novom Sadu


250px-Elefteros_Vanzelis.jpg
Spomenik Venizelosu u Beogradu
 

Back
Top