KAKO PROVERITI NAPAJANJE <TUTORIAL>

Ordinary Player

Iskusan
Poruka
6.040
Recimo da imate napajanje koje ne znate da li je ispravno,ili ste ga kupili kao neispitano za male pare,ne zelite da ga prikacite na komp jer u slucaju da je osteceno sa sobom moze da povuce komponente koje su ispravne i da ih upropasti. Kako testirati?
Postoji par nacina,odneti u servis da vam oni to odrade,al opet to verovatno kosta,da kupite neki od testera napona za PSU,naravno i to kosta,ja sam vidjao neke od minimum 2.000din. Podrzava konektor za maticnu ATX,sata,molex,floppy,ispise napon na display-u i upali zelenu lampicu ako je ok.


hot-sellingpower-supply-tester-PC-LCD-20-24-Pin-PSU-ATX-SATA-HD-Power-Supply-Tester.jpg



E sad,recimo da nemate tester,ne zelite da nosite u servis,koje su vam mogucnosti? Pa postoje dve,prva je da utvrdite da li napajanje radi ili bez bilo kakve provere napona,a druga je provera ispravnosti sa utvrdjivanjem napona. Za drugu soluciju treba samo imati multimer,digitalni,analogni,nebitno,samo da radi posao

220px-Digital_Multimeter_Aka.jpg



Pocecemo sa upoznavanjem konektora


ATX connector moze biti 20opinski ili 24opinski ,sa slike sve je jasno,crna zica je uzemljenje ili nula,crvena +5v,zuta +12v,narandzasta +3.3v,zelena je signalna tj. PS_ON i td.

connector_atx_pinout.GIF



Ove boje vaze i za sve ostale konektore ,sata,molex,floppy,cpu,pci....


ATX-connectors.JPG
pciexpress-pinout.GIF



E sad,kada smo utvrdili cemu sluzi koja zica prelazimo na sam postupak. Napajanje naravno ISKLJUCITI iz elektricne mreze,i raditi van kucista . Moja preporuka je prvo vizuelni pregleda napajanja,otvoriti i utvrditi da nista nije pregorelo,da je ploca netaknuta,kodenzatori nisu prsli,i pregled osiguraca. Sam osigurac je najverovatnije u obliku pilule,providan sa zicom unutra.
images
Ako je on zacrneo ili zice nema onda je napajanje imalo strujni udar ili kratak spoj i osigurac je pregoreo,to mu je i namena,da pregori i spreci da odu napajanje i komponente. Postoji mogucnost da je samo on crkao i da je napajanje ostalo netaknuto. U tom slucaju treba zameniti taj osigurac,u ovom delu bas nisam siguran ali predpostavljam da je osigurac slicane snage kao i oni sto imate u kuci/stanu i sto stite svaku uticnicu,jacine 16A. Ja sam umesto osiguraca prevezivao sa 2-3 bakarne licne koje se inace koriste u starim osiguracima ( elektricari neka me isprave ako treba manje ili vise licni). Kada je vec napajanje otvoreno nije lose izduvati ga od prasine i proveriti pomeranjem da li se ventilator obrce lako i da nije zaribao.


Utvrdili smo da je napajanje na oko ok,ili smo ispravili problem sa osiguracem. Sta dalje? Treba uzeti spajalicu,ili nesto drugo metalno a u obliku zice i tih dimenzija,na ATX konektoru,onom sto ide na maticnu treba pronaci zelenu zicu,i nju spojiti sa bilo kojom crnom zicom,posto pored te zelene sa obe strane imate po crnu logicno je da spojite sa njima,a i spajalica ce dohvatiti .

atx-power-bypass.jpg


Ovaj postupak ce zavarati napajanje i mislice da je kompjuter ukljucen. Kada se napajanje priljuci na struju i ukljuci na dugme pozadi (moze da ima a i ne mora) pocece da radi ventilator i sve grane ce biti pod naponom. Ako ventilator ne radi to je prvi pokazatelj da nesto nije u redu,mozda je samo do njega al veca verovatnoca je da je ploca ili neka komponenta otisla i ono je neispravno,ovde bi trebalo da prekinete test. U slucaju da ventilator radi idemo dalje.

Kao sto sam rekao postoje 2 nacina testiranja,u prvom slucaju mozete prikljucivati nesto (ventilator) na molex konektore i videti dali i oni rade,za sata,cpu,i atx ne ostaje vam bas neka mogucnost provere osim prikljucivanja na komponente i dalje provere ispravnosti.

Drugi slucaj je da pomocu unimera/multimetra/voltmetra ispitate napone na granama. Vec je pomenuto koliko treba da se ocekuje na kojoj,al ne treba da iznenadjuje i malo odstupanje u vidu par mili volti ili volti

+5V.......... +4.75V to +5.25V
-12V......... -11V to -13V
+12V1....... +11V to +13V
+12V......... +11V to +13V
+3.3V........ +3.14V to +3.47V
+5VSB....... +4.75V to +5.25V
PG............ 100ms to 500ms



Merenje se vrsi naravno za jednosmernu struju tj. DC ,a kako da merite mislim da ne treba da pricam, + na + , - na -

volt361.jpg


I za kraj u slucaju da je sve ok ostaje samo da se napajanje poveze i upali masina .
Takodje se moze i softverski testirati napajanje ,ja bih preporucio



< ! >PAZNJA< ! >

Za kraj ,ne treba da napominjem da ovo radite na sopstvenu odgovornost i da nestrucna lica ne treba da se igraju,mozda je na izlazima "mali" napon ali napajanje je na ulazu prikljuceno na 220v ,za sva ostecenja komponenti ste samo vi odgovorni


Srecna svima Nova godina :zjelka2:
 
Poslednja izmena:
Nema na cemu. Bas se skoro prodavalo takvo jedno modovano napajanje snage 700w ako ne i vise,postupak izrade mi nije poznat. Mada iz ovih informacija moze jos dosta stvari da se uradi,npr. informacija koliko koja grana ima volti mi je omogucila da napravim kontrolor obrtaja ventilatora,s tim da sam ja isao sistem off,on 8v,on12v . Osam volti sam dobio ubacivanjem otpornika na pozitivnu granu od 12v. Ovo moze da se odradi i preko potenciometra ,samo sto je meni prekidac bila jeftinija solucija

soomt2.jpg
29kowpd.jpg


11822ww.jpg
2vcesyp.jpg
 
Poslednja izmena:
Nema na cemu. Bas se skoro prodavalo takvo jedno modovano napajanje snage 700w ako ne i vise,postupak izrade mi nije poznat. Mada iz ovih informacija moze jos dosta stvari da se uradi,npr. informacija koliko koja grana ima volti mi je omogucila da napravim kontrolor obrtaja ventilatora,s tim da sam ja isao sistem off,on 8v,on12v . Osam volti sam dobio ubacivanjem otpornika na pozitivnu granu od 12v. Ovo moze da se odradi i preko potenciometra ,samo sto je meni prekidac bila jeftinija solucija

Nemoj preko otpornika da skidaš napon. To je jako loša praksa. Koristi integrisani stbilizator napona, mislim da je LM7808, u pitanju sa dva paralelno vezana keramička kondenzatora 100nF.
 
Što se tiče testera on nije pouzdan. Ja imam tester i nekoliko puta se desilo sve zelene lampice gore ali računar se ne pali....napojna se upali ali procesor ne....ili šta više upali se i procesor ali nigdje slike....promijenim napojnu i sve je ok....zato imam pri ruci uvijek napojnu rezerve i to mi je dosada najsigurnije i najtačnije bilo...
 
Što se tiče testera on nije pouzdan. Ja imam tester i nekoliko puta se desilo sve zelene lampice gore ali računar se ne pali....napojna se upali ali procesor ne....ili šta više upali se i procesor ali nigdje slike....promijenim napojnu i sve je ok....zato imam pri ruci uvijek napojnu rezerve i to mi je dosada najsigurnije i najtačnije bilo...
U pravu si ali ništa bolja situacija nije ni sa unimerom tj digimerom.
Ni sam neznam koliko puta sam dosada merio - sva voltaže OK i prisutne ali napajanje kada ga ubodem ne radi , tj. matična ostane mrtva , nama treba tester koji će opteretiti napajanje na određenoj grani i onda ako pokaže da radi onda je ok , ovako sve ostalo je pišanje uz vetar.
 
Tutorijal je za pohvalu, ali najmjerodavnije ispitivanje napojne je samo druga napojna. Problem je što ne može stati ni u džep ni u torbu...Koliko puta sam imao slučaj, odem na adresu busom i ubijeđen sam da je napojna problem ali napojna u autu...
Naravno , a i nije merodavno na licu mesta ugrađivati napojnu od 550 wati ako sistemu ne treba više od 420 a i klijent neće skupu napojnu i sl..
 
Nemoj preko otpornika da skidaš napon. To je jako loša praksa. Koristi integrisani stbilizator napona, mislim da je LM7808, u pitanju sa dva paralelno vezana keramička kondenzatora 100nF.

jel mozes da mi objasnis zasto je lose koristiti otpornik? I kako odredjujes kapacitivnost kodenzatora ,na osnovu cega,koja je formula?
Jel moze sema kako bi ti to povezao koristeci stabilizator i kodenzatore. Koji bi potenciometar upotrebio,zicani su oko 350din
 
jel mozes da mi objasnis zasto je lose koristiti otpornik? I kako odredjujes kapacitivnost kodenzatora ,na osnovu cega,koja je formula?
Jel moze sema kako bi ti to povezao koristeci stabilizator i kodenzatore. Koji bi potenciometar upotrebio,zicani su oko 350din

evo jednog solidnog rešenja. Preko potenciometra podešavaš brzinu obrtanja ventilatora. Upravljnje se vrši preko astabilnog multivibratora 555N koji generiše PWM signal - vrlo jednostavno i malo zahtevno rešenje. Prekidački mosfet BUZ11 trpi i daleko jače motore, ako ga nema u ponudi može da posluži bez problema i IRF840. Šemu nisam probao, ali trebalo bi da radi sasvim korektno. Sve ovo zajedno ne bi trebalo da košta preko 150-200din. Za cener diodu i stabilizacioni kondenzator uopšte nisam siguran da li us nepohodni. SAmi napajanje bi trebalo da funkcioniše sasvim regularno i bez njh, ali nisu smetnja.

71116499.jpg
 
jedan otpornik ili ova skalamerija :) , ja sam malo laik za ovu semu,pogotovo sto bi je trebalo odraditi na stampanoj plocici,iscrtati vodove,izbusiti,zaliti kiselinom il cime vec i povezati kako treba,al nadam se da ce nekom koristiti,sema je bas detaljna.
reci mi jel nije moguce povezati direktno izvor napajanja na potenciometar i njegovim okretanjem kontrolisati na izlazu napon?
 
jedan otpornik ili ova skalamerija :) , ja sam malo laik za ovu semu,pogotovo sto bi je trebalo odraditi na stampanoj plocici,iscrtati vodove,izbusiti,zaliti kiselinom il cime vec i povezati kako treba,al nadam se da ce nekom koristiti,sema je bas detaljna.
reci mi jel nije moguce povezati direktno izvor napajanja na potenciometar i njegovim okretanjem kontrolisati na izlazu napon?

Može i to. Ali samo za jako male potrošače. Poenta je da ti upravljački deo bude odvojen od izvršnog jer ti u suprotnom sva struja potrošača teče i kroz potenciometar i opterećuje kolo, a takođe se zagreva. Ne vidim zašto se ne bi oprobao i sa ovim. Ako ti je pločica problem, napraviću ti ja jednu i poslati. Imaš bukvalno 15 minuta lemljenja i 2 minute da zašrafiš kontakte.

Neka još naprednija verzija bi mogla da uključi mali senzor temperature na osnovu kog se motor vrti brže ili sporije. A to je već kompletan SAU u zatvorenoj sprezi.
 
Hvala ti na ponudi kao da si mi uradio,al pitanje je dal bih ja to znao da sklopim,tebi je verovatno to prosto ko pasulj.....
Nego informativno me zanima,kada kazes mali potrosac koliko bi to bilo,mislim da su ventilatori oko 2w,meni bi jos najlakse bilo direktno napon na svaki potenciometar i izlazi da idu na ventilator,ako se bas greju moze i neki cooler da ih hladi

ako me pamcenje dobro sluzi iz srednje,ovo sa oznakom R3 i klizacem bi trebalo da je potenciometar,e sad,jel cela sema za samo jedan,ili bi u okviru nje bilo moguce uglaviti 2-3,ja se jos pitam sto su kontrolori ventilatora skupi :)
 
Evo ti nešto još jednostavnije....nemoraš da praviš ni štampano kolo....samp spoji prema slici....
Za manje struje do 300mA....nije potreban hladnjak....a od 300....do...3A (max)...potreban je....
vregld.jpg

I ovo je fino rešenje, pogotovo ako je potrošač čisto termički.DC motor je induktivni potrošač ali pošto je jako male snage, kontam da bi i ovo sasvim lepo radilo. Konsultovaću se sa profesorom za par dana kad svratim do fakulteta. Ja sam ipak za varijantu preko PWM-a.
 
Znase koja je najbolja varijanta a to je Kupite obavezmno novo napajanje.
imao sam veoma velikih problema sa napajanjima ranije.
Prvo iskustvo prilikom rada računara nešto je puklo...
Odnesem računar u servis sve ispitaju i kažu da je napajanje odlično,vidim i ja računar radi bez problema.
kažu da su pogledali napajanje na nekim uređajima i da je dobro.
Na moje insistiranje oni restartuju računar jedno 5-6 puta bez problema.
Ja i dalje insistiram da je napajanje loše i kada je serviser zaklatio napajanje rukom došlo je do ekplozije.
Na sreću samo je napajanje izgorelo.
Drugi slučaj još teže prirode računar radi i odjednom počne da koči da malte ne radi kao da je procesor opterećen 99%,Odnesem u servis kažu sve je O.K. Treba reinstalacija jer 2 godine nije vršena.
Ja sa njime ponovo razgovaram da pogledaju neke druge komponente.
urade mi reinstalaciju,računar radi ali nije to to.Dok me u servisu ubeđuju da je sve ispravno.
Radim ostale testove i jedino na testu Hard Disk ne prolazi.
Onda odem u servis i kupim napajanje lc power 420w.
zamenim napajanje i računar leti.
Znači da 90% kvarova na računaru izaziva napajanje jer na to najmanje se obraća pažnja.
Zamislite nekog koji ima računar Brendiran da ne reklamiram firmu odlična ploča ,procesor u to vreme malte ne vrh,kao i grafička a napajanje verovali ili ne KINEZ od (bar tako piše)500w.
Pa možda je na kraju bolja i ta solucija negoli neko prepravljano otvarano napajanje.
Razmislite malo dali vam je to potrebno ???.
 
Hvala vam momci ,sta drugo da vam kazem,za koji dan idem po neke diodice pa cu da vidim da uzmem i elemente za ovako nesto. Al kad se vec igram 2 ventilatora cu kontrolisati jednim kontrolerom i ubacicu prekidac za off,nadam se samo da ce moj kinez moci da izdrzi sve ove elemente :) .

evo jos nekih resenja koja sam opazio

Trebalo bi da bude više nego dovoljan za 6 kulera od 120mm, trostepeni je sa koracima 50%, 75% i 100%

Materijal:
Naponski regulator 7806CT ... dva komada, koštaju 22din komad
Naponski regulator 7809CT ... takođe dva, ista cena
Tropoložajni klizač ... oko 40din
Aluminijumsko rebro od nekog matorog napajanja.
Malo kablova, muški molex, jedan češalj konektor s neke crknute ploče

Ako nije potrebno napajati šest kulera onda po jedan regulator.

Sličice su malo loše, trebalo bi da se vidi otprilike:

http://i40.tinypic.com/nbooer.jpg

http://i44.tinypic.com/2qrzzgj.jpg

http://i43.tinypic.com/2yxenok.jpg


Nacrtaću sutra šemu na poslu pa ću da postujem, testirano je i radi, ovi regulatori treba da mogu da izvuku do 1A struje a ventilatori vuku oko 0,1 do 0,2 A, zavisi od brzine i proizvođača, svejedno, ima lufta kolko oćeš a ovoliko rebro je totalni overkill, ne bi trebalo da bude problema.

http://i40.tinypic.com/2ilomk9.jpg
 

Back
Top