Fast fud u Beogradu 1930-tih

  • Začetnik teme Začetnik teme Nina
  • Datum pokretanja Datum pokretanja

Nina

Zlatna tastatura
Supermoderator
Poruka
388.565
Beograd se posle Prvog svetskog rata i ujedinjenja Kraljevine SHS “borio” između tradicionalnog i modernog.Postao je centar u koji su pristizali ljudi
iz svih krajeva zemlje, a mnogi su bili siromašni radnici i zanatlije, kao i studenti iz raznih slojeva.

Najveći problem bilo je stanovanje.Oni koji bi dolazili morali su da se odreknu velikog dela zarade kako bi platili sobičak, prepun dosadnih i neistrebljivih stenica, sa često neprijatnim gazdaricama. Zime su bile posebno teške, kad bi se čak i voda za umivanje ledila.

Nešto manji problem od stana bila je oskudna ishrana. Ono što danas zovemo “brza hrana” na ulici, bilo je i nekada popularno.To je, zapravo, mnogima bio jedini način da se za manje novca prehrane. U zavisnosti od toga koliko bi imali siće u džepu tako bi se i hranili studenti i radnici, gosti i nadničari.

Hranilo se po čokadžinicama, prčvarnicama, narodnim kuhinjama (aščinicama), koje bi često od seljaka preuzimale neprodatu robu sa pijaca…

11695925_10207658778895944_7127632554748231691_n.jpg


Ćevabžinice su bile i te kako popularne, a miris mesa sa roštilja širio se gradskim ulicama. Nisu to bile samo pljeskavice i ćevapi, već i neka zaboravljena jela, poput ćulbastije (goveđa “ruža” tučena da “omekša”).

Tu su bila i neka jela koja se danas mogu naći samo u specijalnim kafanama i restoranima, hrana za siromašne koja je u 21. veku postala “specijalitet”: crevca, škembići, pajšle ili tripe.

Kada se sa novcem baš ne bi oskudevalo, drugovi bi otišli na hrenviršle sa renom ili pak čvarke, a čvarci su bili kaloričan i pristupačan obrok. Slasnu večeru bi potom zalili kriglom piva.

131931440_4104744932915108_2584198265997533292_n-1536x1036.jpg


Što se ticer pića nije bilo govora o flaširanoj vodi i gaziranim sokovima. Pili su se boza i salep, a umesto trafika ove napitke prodavale su bozadžije i salepdžije, noseći boce na dvokolicama ili čak ramenima. Zastajali bi na uglovima ulica i užurbanim prolaznicima vikali: “Boza hladna, ledena” ili “Salep, medeni, medeni“.

Salep se prodavao vruć i to je još jedno, nažalost, zaboravljeno piće. Kako je pisao Dimitrije Knežev, Vojvođanin koji je u Beograd došao između dva rata da studira pravo, u svojoj knjizi “Beograd naše mladosti”, salep se proizvodio posle rata još “ponegde u Maćedoniji”.

11990584_10208036033047062_1857788536840218851_n.jpg


To piće je, piše, bilo čudotvorno za nazeb.
Od slatkiša bila je popularna, recimo, alva sa sudžukom uz gemišt.

Na ulicama su mogle da se vide i boce s mlekom, ono se prodavalo tako što su ga u grad donosili seljaci iz okolnih mesta: Kumodraža, Jajinaca, Vrčina.Bilo je i gradskih melakara, pa ste tako u Vojvode Stepe mogli da vidite čak i krave.

Mogli su se videti i seljaci koji na leđima nose prase, jagnje, živinu, i, ako imaju sreće, prodaju teret i pre odlaska na pijacu.

Beograd je bio toliko šarenolik da ste na jednom uglu mogli da vidite moderna zdanja i ulickanu gospodu, a na drugom prizor orijentalne varoši. I jedno i drugo činilo je grad koji je rastao, širio se i prihvatao sve namernike. Takav je ostao i danas.
 
Salepa je bilo u ponekoj poslastičarnici čiji je vlasnik bio neki stari Goranac do sredine 1970-ih.

Inače pravi se od rizoma kaćuna (evropski srodnik orhideja), a to nije resurs koga ima neograničeno, tako da je možda i bolje što se višene koristi. Boza se ipak pravi od kukuruznog griza za kačamak, koji je industrijski proizvod i ima ga milionima puta više na planeti.
 

Back
Top