- Poruka
- 30.686
Početkom, pa ni sredinom prošlog veka istraživanja nisu bila ni blizu etički planirana ni izvođena kao danas. Tako nije bilo neobično da se različiti eksperimenti vrše na marginalizovanim grupama ljudi, kao što su deca u sirotištu.
Da toga nije bilo, vrlo je verovatno da civilizacija danas ne bi izgledala ovako kako izgleda. Bili bismo uskraćeni za mnoga otkrića, posebno na polju medicine. Ovo, međutim, ne menja činjenicu da su takva istraživanja nanela ogromnu štetu hiljadama dece. Nekima i nepopravljivu.
Jedan od najpoznatijih eksperimenata koji spada upravo u te etički problematične je takozvana ‘Čudovišna studija’ (‘The Monster Study‘). Ideja iza istraživanja je bila toliko zastrašujuća da je sama studija, pa tako i njeni rezultati godinama ostala tajna.
Da toga nije bilo, vrlo je verovatno da civilizacija danas ne bi izgledala ovako kako izgleda. Bili bismo uskraćeni za mnoga otkrića, posebno na polju medicine. Ovo, međutim, ne menja činjenicu da su takva istraživanja nanela ogromnu štetu hiljadama dece. Nekima i nepopravljivu.

Jedan od najpoznatijih eksperimenata koji spada upravo u te etički problematične je takozvana ‘Čudovišna studija’ (‘The Monster Study‘). Ideja iza istraživanja je bila toliko zastrašujuća da je sama studija, pa tako i njeni rezultati godinama ostala tajna.
A šta je tačno ‘Čudovišna studija’?
Dr Vendel Džonson, autor pomenutog istraživanja, bio je logoped. Posebno ga je interesovala tema mucanja kod dece i želeo je da otkrije zbog čega se kod neke dece ono javlja. Kako bi došao do saznanja da li je reč o čisto genetskoj pojavi ili stečenom obrascu, 1936. godine rešio je da sprovede “Čudovišnu studiju” na Univerzitetu Ajova. Da mu je kojim slučajem ova ideja pala napamet u poslednjih deceniju ili dve, vrlo je verovatno da bi ostao bez licence za rad.Kako je izgledalo istraživanje?
Da bi sproveo analizu, Džonson je za potrebe istraživanja izdvojio 22 siročadi. Od tih 22, jedan deo su bila deca urednog jezičkog razvoja, a drugi deo deca koja su imala problem s mucanjem. Podeljeni su u dve grupe, a u svakoj od njih bio je jednak broj dece koje mucaju i one koja govore “normalno”. Ipak, jednu grupu označili su kao “mucače”, a drugu kao decu koja govore normalno, bez obzira na to što je u obe grupe bilo i jednih i drugih.