Odlican americki clanak o aktuelnoj politici Crne Gore pri pristupanju Evropskoj Uniji uprkos Vucicevom uticaju:
Mala balkanska država
Crna Gora je dugi niz godina zvanični kandidat za
Evropsku uniju. Uprkos široko rasprostranjenoj podršci integraciji, politička situacija u zemlji učinila je pristupanje sve malo verovatnijim izgledima. Ovaj izazov je otežan
sve većim uticajem srpskog autokratskog režima, koji predstavlja neposrednu pretnju aspiracijama Crne Gore za članstvo u EU.
New York Times je u nedavnom članku sugerisao da
Rusija predstavlja primarnu spoljnu pretnju aspiracijama Crne Gore da se pridruži Evropskoj uniji. Ovaj narativ, iako je
privlačan mnogim zapadnim zvaničnicima i stručnjacima, obmanjuje.
Rusija svakako igra disruptivnu ulogu u Crnoj Gori i na širem Balkanu,
ali Srbija, pod
sve autokratskim režimom Aleksandra Vučića, predstavlja daleko
neposredniji i značajniji izazov.
https://neweasterneurope.eu/2024/11/21/montenegros-fight-for-eu-membership-amid-serbian-revanchism/
Ranije ove godine,
putovao sam u Crnu Goru, sastao se sa širokim spektrom političkih ličnosti od
Mila Đukanovića, lidera sa najdužim stažom u Evropi,
do bivšeg premijera Dritana Abazovića. Razgovarao sam i sa više od deset odsto članova crnogorskog parlamenta, kao i sa novinarima, naučnicima i zapadnim diplomatama, uključujući i američkog ambasadora. Iako su stavovi izraženi u ovom članku moji, oni su
zasnovani na ovim diskusijama. Moj ključni zaključak sa ovog putovanja je da se
Crna Gora nalazi na raskrsnici, klateći se između EU integracija i mogućeg nazadovanja u orbitu Srbije.
Zašto bi Crnogorci – i Zapad – trebali brinuti o ovakvim dešavanjima?
Iz Evrope odmah! u Evropu Nikad?
Nema sumnje da su Crnogorci željni ulaska u EU, pri čemu je skoro
osam od deset građana za integraciju. U junu
2022. godine, kapitalizujući tu želju, novi politički pokret,
Evropa sada!, osnovali su bivši ministri finansija i privrede
Milojko „Miki“ Spajić i Jakov Milatović. Njihov cilj je bio direktan:
hitno katapultirati Crnu Goru u EU, kao što sugeriše i uzvičnik u nazivu njihove partije. Međutim, kako je vreme prolazilo, čini se da je Evropa sada!
može biti više prepreka na putu Crne Gore ka EU nego njegov šampion. Ranije ove godine,
EU je Crnoj Gori dala povoljan izvještaj o privremenoj referentnoj procjeni (IBAR), što je tipično znak značajnog napretka u upravljanju, vladavini prava, ljudskim pravima i ekonomskim reformama. Ipak, neki crnogorski analitičari smatraju da je ova
pozitivna ocjena više vođena željom EU da pokaže zamah u svom procesu proširenja nego stvarnim reformskim postignućima u Crnoj Gori.
Bez obzira na zasluge IBAR-a, veće pitanje je
da li crnogorska vlada sada može da sprovede reforme neophodne da bi se kvalifikovala za članstvo u EU.
EU neće jednostavno predati članstvo kao simboličan gest. Crna Gora treba da dokaže svoju vrijednost. Istovremeno, većina crnogorskih parlamentaraca sa kojima sam razgovarao sumnjaju da će se zemlja uskoro pridružiti EU, uprkos njihovoj želji da budu dio nadnacionalne strukture. Njihov skepticizam delimično
proizilazi iz postupaka aktuelne vlade.
Revanšistički režim Srbije
Na pitanje o najvećoj spoljnoj pretnji suverenitetu Crne Gore i putu integracije u EU,
Crnogorci često izjavljuju da je Rusija pretnja broj jedan – ne nužno zato što u to veruju, već zato što znaju da je to ono
što zapadnjaci očekuju da čuju. Ruske geopolitičke mahinacije su poznata teritorija za publiku od Vašingtona do Brisela, gde Putin služi kao podrazumevani bauk. Realnost na terenu u Crnoj Gori, međutim,
govori nijansiraniju priču.
Kada budu pritisnuti, Crnogorci će
na kraju priznati da Srbija predstavlja veću pretnju budućnosti njihove zemlje. Ovo nije proizašlo iz nekog ukorijenjenog antisrpskog raspoloženja – zaista,
istorijske veze između Crne Gore i Srbije su duboke. Umesto toga, pitanje je
u samom Vučićevom režimu i njegovoj nemilosrdnoj potrazi za revanšističkom agendom. Ipak, iu Vašingtonu i Briselu, kreatori politike imaju tendenciju
da usvoje sočivo usredsređeno na Beograd kada gledaju na Balkan, prikazujući
Vučića kao snagu regionalne stabilnosti, a ne kao destabilizujućeg aktera kakav on zaista jeste. Beogradocentričan pristup takođe delimično objašnjava zašto Crnogorci
nerado nazivaju stvari pravim imenom.
Dok
Kremlj nesumnjivo ima vlast u Crnoj Gori,
sa ruskom elitom koja poseduje oko trećinu registrovanih jahti u zemlji i skoro 40 odsto njenih nekretnina,
Srbija ima daleko veći uticaj. Srbija se rangira kao
najveći uvozni i izvozni partner Crne Gore, što Rusija ne zauzima. Štaviše, iako Moskva i Beograd često teže komplementarnim ciljevima na Balkanu,
zapadni analitičari često pogrešno karakterišu Vučićev režim.
Vučić se često predstavlja kao „Putinova marioneta“, ali se time zanemaruje njegova sopstvena agencija i
jedinstveni spoljnopolitički ciljevi na Balkanu. Vučićev režim ima neposredniji i
snažniji uticaj na Crnu Goru, zahvaljujući svojim
duboko ukorenjenim vezama sa crnogorskim političarima, medijima i Srpskom pravoslavnom crkvom. Doseg Srbije u crnogorsko društvo, i otvoren i prikriven, daleko prevazilazi ono što Moskva može da postigne iz daleka.
Prava pretnja koju Vučić predstavlja Crnoj Gori i regionu
leži u promociji Srpskog sveta od strane njegovog režima, ideologije srodne Putinovom „Ruskom svetu“. Srpski svet
predviđa da su svi etnički Srbi – bilo da žive u Srbiji, Bosni i Hercegovini, Kosovu ili Crnoj Gori – ujedinjeni pod jednim političkim krovom. Ona je direktan potomak
velikosrpske ideologije koja je podstakla nasilje 1990-ih, opasnog oblika nacionalizma koji podstiče podele, isključenost i mržnju.
Zagovornici Sprskog sveta
takođe promovišu „drugost“ među Crnogorcima – gde se podnacionalnim identitetima manipuliše kako bi se stvorile podele među grupama koje su nekada postojale. U Crnoj Gori, ova taktika je
pojačala etničke razlike,
opterećujući društveno tkivo zemlje.
Crna Gora je mozaik identiteta, uključujući Crnogorce, Srbe, Albance i Bošnjake. Ipak, mnogi Crnogorci vode svojim etničkim identitetom, a ne nacionalnim, govoreći „ja sam Srbin“ ili „ja sam Albanac“.
Ovo je u suprotnosti sa građanskim modelom koji se vidi u zemljama poput Sjedinjenih Država, gde je etničko nasleđe često sekundarno.
Otudjenje je pojačalo ovu polarizaciju,
posebno između crnogorskih Srba i etničkih Crnogoraca. Propagatori Srpskog sveta podstiču ovaj proces
sa dve pomalo kontradiktorne tvrdnje: jednom,
da nema prave razlike između Srba i Crnogoraca; i
drugo, da su crnogorski Srbi žrtve sistemske diskriminacije. Obe ideje na kraju imaju istu svrhu: da opravdaju
stvaranje Srpskog sveta.
Lideri crnogorske opozicije strahuju
da će Vučić učiniti sve što je u njegovoj moći da spreči ulazak Crne Gore u EU, posebno ako se to desi
pre nego što Srbija obezbedi sopstveno članstvo. Moguće je da Vučić zvanično pretenduje na članstvo u EU,
ali samo ako se to može postići bez političkih uslova koji bi obuzdali njegovu moć. Štaviše,
pristupanje Crne Gore bi potkopalo uticaj Srbije u regionu i srušilo Vučićeve ambicije Srpskog sveta.
Prednosti članstva u EU značajno bi smanjile uticaj Srbije na crnogorske institucije, posebno u oblasti politike i organizovanog kriminala.
Crna Gora unutar EU bi takođe
osporila prikaz zemlje u srpskim medijima kao „neuspele“ ili „kriminalne“ države.
Ukoliko bi Crna Gora postala članica EU, ovaj narativ bi postao teže održiv, a građani Srbije, koji su postali razočarani ulaskom u EU, mogli bi biti podstaknuti da ponovo pokrenu sopstvene zahteve za integracijom. Za Vučića bi to moglo da
predstavlja pretnju njegovom autokratskom držanju vlasti. Trenutno,
samo četiri od deset Srba za ulazak u EU, ali bi
uspeh Crne Gore mogao da povrati nadu i izvrši pritisak na Vučića da promeni kurs.