ADHD ili hiperaktivnost kod dece

Momoa zadnja klupa je greška.Traži da ga stave u prvu jer će tako imati manje ometajućih faktora.Nadam se da si i ti pročitala post na 22 strani.

Procitala sam i u ponedeljak cu traziti da ga ili stave u prvu ili makar vrate u trecu u kojoj je sedeo, mada osecam da nece imati mnogo razumevanja za moj zahtev. Ovako su mu svakako bliza vrata da moze da hiljadu puta ide u wc i obidje sve hodnike na spratu. :)
 
Vandaaa šta ti je? Jesi li ljuta?:rotf:

:zag:
Нисам, драга!
Него се увек растужим кад чујем како моје колеге немају ,,слуха'' за децу.
Ја нисам ни знала за АДХД пре 11 година кад је мој старији син био ђак првак.
Учитељица, и то колегиница у мојој школи, тако се ружно понашала према њему, да сам га пребацила у друго одељење.
Дете ми има IQ преко 140, а њој је било ужасно што он нема леп рукопис и што не може мирно да седи 45 минута!
А сваки учитељ мора да зна да је максимална пажња детета у првом разреду 20 минута. Максимална! Што значи, ако дете мирно седи и ради 10 минута везано, то је већ успех. Нажалост, то многе моје колеге не занима.

Разлика између дечака и девојчица је огромна. А учитељице су жене, оне често не разумеју мушку децу...:sad2:
 
Vanda nisi me razumela a možda nisi ni videla.zaglavio ti se avatar pa si neko vreme bila sa ooogromnim čeljustima na temi.:zcepanje:

Ајооој, мени је још заглављен! :sad2:
Мислим да је то до компјутера, а не до Крстарице, али никако да провалим.
Кад ме видите са огромним чељустима, ви се правите да не видите, једино тако. :zag:
 
Pozdrav,
Ja sam ponosna mama dva izuzetna dečaka. Sve vreme sam samo prepoznavala, ali na žalost nisam razumela probleme svog mladjeg deteta. Lutajući, našla sam se na ovde i shvatila da problemi koje ima moje dete nisu tako retki.
Stariji dečak ima jedanaest godina, dobar je djak i i može da se snadje u većini situacija. Nedostaje mu samo malo samopouzdanja. Za razliku od njega, mladji dečak ima probleme za koje ni ja nisam umela na pravi način da objasnim nekom van kuće, učiteljici, doktoru... Nikada nisam bila sigurna da li sam ih izmislila i preterujem u zahtevima prema deci. Moja deca su rodjena u januaru pa su pošli u školu sa šest ipo godina. Stariji dečak se uz malo pomoći snašao, i postao jedan od najboljih djaka u razredu. Naredne godine sam, pošto je godinu dana mladji, upisala u školu i drugo dete. Od tada počinje naša agonija nedokučiva svima koji nisu imali iste probleme. Ja na kraju ne znam da li je moje dete hiperaktivno, ali sam mnoge osobine hiperaktivne dece prepoznala kod njega. Dok nisam došla na ovaj forum mislila sam da je kod njega problem to što je u školu pošao sa šest godina.Nadala sam se da će postepeno uspeti da to prevazidje i postane samostalan. Sada je pošao u peti razred a bitne promene nema. Sve teškoće koje je imao do sad su ostale, samo što su se obaveze višestruko povećale. Do sada je uz njegov veliki trud i uz trud svih nas oko njega bio vrlodobar, čak odličan djak. Ali ni blizu dobar obzirom na uloženi trud. Učiteljica mu je bila stroga i jako zahtevna u svakom pogledu. Iako dobar učitellj, nikad nije uspela da shvati kakav problem ima moje dete. Koliko god da je radio, a radio je da nije moglo više, ona bi govorila da to nije dovoljno i da on može još bolje. Srce mi se cepalo kada bi se danima spremao za neki kontrolni i na kraju dobio dva plus. Često je, kada bi loše uradio kontrolni bio toliko neraspoložen pa bi ceo veliki odmor proveo sam i kažnjavao sebe tako što ne pojede užinu. Bio bi toliko neraspoložen da bi odbijao da priča sa bilo kim, pa i učiteljicom što bi ona doživela kao bojkot. Koliko god da je nešto učio i znao, posle nekog vremena bi zaboravio sve.Kada bi ga učiteljica prozvala da odgovori on bi samo ćutao pa je i to računala kao bojkot. Nije verovala da ne zna. Od kada se rodio bio je izrazito nemirno dete. Uvek u akciji, večito znojav, često prehladjen. Nije postojalo ništa što je moglo da privuče njegovu pažnju duže od pet minuta. Knjige koje sam pokušavala da čitam samo su fizički privlačile pažnju, služile za gledanje i na kraju bile pocepane. Sa crtaćima je bila druga priča. Mogao je da ih gleda do iznemoglosti. Isto važi i za igrice. Medjutim, ako bih ga odvela u bioskop da gleda crtać nikako nije imao strpljenja da sačeka kraj. Već na polovini bi morali izaća jer on nije mogao da sedi.U školi nije pravio probleme. Bio je miran dok traje čas ali na odmorima večito mokar od znoja. Po prirodi je dobrica i ima potrebu da pomogne i zaštiti svakog. Voli da se druži ail je izrazito nezreo u odnosu na drugu decu pa se ne uklapa baš najbolje. Jedan od velikih problema je što redovno ne razume šta mu ljudi pričaju. I sada redovno zovemo decu iz razreda da pitamo za domaći jer on nije razumeo ili zapamtio. Često ne razume ni šta mu pričaju preko telefona. I ništa ne može da uradi i nauči sam. Možda i može ali bi jednu najprostiju stvar radio ceo dan. Na primer crtež iz likovnog. Trudio bi se oko njega do iznemoglosti. Za to je uvek dobijao pohvale od učiteljice. A kada sedemo da učimo najveći problem je održeti njegovu pažnju. Sve drugo mu je važnije pa učenje ide jako sporo. I to što nauči je najčešće prosto reprodukovanje bez mnogo razumevanja. Po nekad, kada uspem da ga nateram da razmišlja, bude jako srećan jer onda shvati da i on može da "bude pametan''. Jako je brzoplet i ne prestaje da priča. I kada treba i kada ne treba. Često priča dok ja razgovaram telefonom i nikako ne shvata da ne mogu da slušam i njega pa misli ako priča glasnije da ću ga razumeti. Provesti dan pomažući mu da uči je neopisivo iscrpljujuće. Školska godina polako odmoče. Moje strepnje su sve veće a san sve kraći. Razbijam glavu razmišljajući kako da mu pomognem a da ga što manje istraumiram. Zato sam ovde. Svako iskustvo je dragoceno a savet dobrodošao.
 
Pozdrav,
Ja sam ponosna mama dva izuzetna dečaka. Sve vreme sam samo prepoznavala, ali na žalost nisam razumela probleme svog mladjeg deteta. Lutajući, našla sam se na ovde i shvatila da problemi koje ima moje dete nisu tako retki.
Stariji dečak ima jedanaest godina, dobar je djak i i može da se snadje u većini situacija. Nedostaje mu samo malo samopouzdanja. Za razliku od njega, mladji dečak ima probleme za koje ni ja nisam umela na pravi način da objasnim nekom van kuće, učiteljici, doktoru... Nikada nisam bila sigurna da li sam ih izmislila i preterujem u zahtevima prema deci. Moja deca su rodjena u januaru pa su pošli u školu sa šest ipo godina. Stariji dečak se uz malo pomoći snašao, i postao jedan od najboljih djaka u razredu. Naredne godine sam, pošto je godinu dana mladji, upisala u školu i drugo dete. Od tada počinje naša agonija nedokučiva svima koji nisu imali iste probleme. Ja na kraju ne znam da li je moje dete hiperaktivno, ali sam mnoge osobine hiperaktivne dece prepoznala kod njega. Dok nisam došla na ovaj forum mislila sam da je kod njega problem to što je u školu pošao sa šest godina.Nadala sam se da će postepeno uspeti da to prevazidje i postane samostalan. Sada je pošao u peti razred a bitne promene nema. Sve teškoće koje je imao do sad su ostale, samo što su se obaveze višestruko povećale. Do sada je uz njegov veliki trud i uz trud svih nas oko njega bio vrlodobar, čak odličan djak. Ali ni blizu dobar obzirom na uloženi trud. Učiteljica mu je bila stroga i jako zahtevna u svakom pogledu. Iako dobar učitellj, nikad nije uspela da shvati kakav problem ima moje dete. Koliko god da je radio, a radio je da nije moglo više, ona bi govorila da to nije dovoljno i da on može još bolje. Srce mi se cepalo kada bi se danima spremao za neki kontrolni i na kraju dobio dva plus. Često je, kada bi loše uradio kontrolni bio toliko neraspoložen pa bi ceo veliki odmor proveo sam i kažnjavao sebe tako što ne pojede užinu. Bio bi toliko neraspoložen da bi odbijao da priča sa bilo kim, pa i učiteljicom što bi ona doživela kao bojkot. Koliko god da je nešto učio i znao, posle nekog vremena bi zaboravio sve.Kada bi ga učiteljica prozvala da odgovori on bi samo ćutao pa je i to računala kao bojkot. Nije verovala da ne zna. Od kada se rodio bio je izrazito nemirno dete. Uvek u akciji, večito znojav, često prehladjen. Nije postojalo ništa što je moglo da privuče njegovu pažnju duže od pet minuta. Knjige koje sam pokušavala da čitam samo su fizički privlačile pažnju, služile za gledanje i na kraju bile pocepane. Sa crtaćima je bila druga priča. Mogao je da ih gleda do iznemoglosti. Isto važi i za igrice. Medjutim, ako bih ga odvela u bioskop da gleda crtać nikako nije imao strpljenja da sačeka kraj. Već na polovini bi morali izaća jer on nije mogao da sedi.U školi nije pravio probleme. Bio je miran dok traje čas ali na odmorima večito mokar od znoja. Po prirodi je dobrica i ima potrebu da pomogne i zaštiti svakog. Voli da se druži ail je izrazito nezreo u odnosu na drugu decu pa se ne uklapa baš najbolje. Jedan od velikih problema je što redovno ne razume šta mu ljudi pričaju. I sada redovno zovemo decu iz razreda da pitamo za domaći jer on nije razumeo ili zapamtio. Često ne razume ni šta mu pričaju preko telefona. I ništa ne može da uradi i nauči sam. Možda i može ali bi jednu najprostiju stvar radio ceo dan. Na primer crtež iz likovnog. Trudio bi se oko njega do iznemoglosti. Za to je uvek dobijao pohvale od učiteljice. A kada sedemo da učimo najveći problem je održeti njegovu pažnju. Sve drugo mu je važnije pa učenje ide jako sporo. I to što nauči je najčešće prosto reprodukovanje bez mnogo razumevanja. Po nekad, kada uspem da ga nateram da razmišlja, bude jako srećan jer onda shvati da i on može da "bude pametan''. Jako je brzoplet i ne prestaje da priča. I kada treba i kada ne treba. Često priča dok ja razgovaram telefonom i nikako ne shvata da ne mogu da slušam i njega pa misli ako priča glasnije da ću ga razumeti. Provesti dan pomažući mu da uči je neopisivo iscrpljujuće. Školska godina polako odmoče. Moje strepnje su sve veće a san sve kraći. Razbijam glavu razmišljajući kako da mu pomognem a da ga što manje istraumiram. Zato sam ovde. Svako iskustvo je dragoceno a savet dobrodošao.

Pozdrav,
Ja sam takodje mama jednog malog hiperaktivca, doduse jos uvek nepotvrdjenog, ali u njegovom ponasanju prepoznajem dosta simptoma hiperaktivnosti. Mi smo krenuli u prvi razred ove godine i veruj mi bila sam izgubljena u vremenu i prostoru prve dve nedelje. Potonula sam skroz. A onda sam otkrila Forum i ove divne ljude koju su tu da te savetom i lepom reci vrate na pravi kolosek. Ni ja nemam puno iskustva u celoj prici, jedino sto mogu da ti kazem je da su ljubav, strpljenje i razumevanje sopstvenog deteta na prvom mestu. Ja sam na pocetku skolske godine pogresila i krenula ostro sa svojim detetom, ne bih li ga sto pre izmodelirala po skolskom kalupu. Ispostavilo se da je to veeelika greska. Samo polako i bez panike, sa puno ljubavi i razumevanja. Procitaj sve postove sa ovog Foruma i pokusaj da nadjes pravi model uspostavljanja dobre komunikacije sa svojim detetom. Uspeh u skoli me vise ne zanima toliko. Zelim samo da mu pomognem da sto srecnije odraste. I dacu ti savet koji je meni dala Ana@ polako i strpljivo, problemi ne nestaju preko noci, a ti si svom sinu jedina sigurna luka...
 
Ako vam je za utehu budite strpljivi i sa puno ljubavi preko noci ce mnoge stvari nestati.Dok je bio kod uciteljice svaki dan sam odlazila u skolu AAAAAAAAAAAA ludilo.Kad je krenuo u peti razred razredna na roditeljskom pohvali i izdvoji samo moje dete to su bile ovacije svih roditelja...Od djavola do andjela mali je korak.osnovnu je zavrsio sa5.0 sadaje zavrsava gimnaziju sa vrlodobrim lencov.Ono po cemu se razlikuje od svojih vrsnjaka a to je nezrelost,a to je tek mali deo svih onih problema koje smo imali.Budite strpljivi i nedozvolite da se poigrava sa vama takva deca traze isplanirano vreme. da svaki trenutak znaju sta treba da rade.Budit samo strpljivi postace oni dobri ljudi .:super::super::super::super:

Hvala, sad uvidjam da je moje strpljenje najveci prijatelj moga deteta. Naravno treba mi puno energije, ali vredi. Primecujem da kod njega moje NEMOJ ili NE RADI TO I TO nema bas velikog odjeka, ali da su reci HAJDE PROBAJ TO OVAKO... u svari carobne reci. Od kad mu ne postavljam previsoke kriterijume u izradi zadataka, na primer ne brisem linijicu pet puta kako bi je doveo do savrsenstva, primecujem da sam pocinje da vodi racuna o tome, odnosno da pravi razliku sta je dobro uradio a sta ne, vise se ne buni kad mu kazem da mora da radi zadatke, lepo se dogovorimo, da mora da uradi zadatak, pa ce onda moci da se igra. U pravu ste vreme sa ovakvom decom mora da se isplanira u minut.
 
Poslednja izmena:
:zag:
Нисам, драга!
Него се увек растужим кад чујем како моје колеге немају ,,слуха'' за децу.
Ја нисам ни знала за АДХД пре 11 година кад је мој старији син био ђак првак.
Учитељица, и то колегиница у мојој школи, тако се ружно понашала према њему, да сам га пребацила у друго одељење.
Дете ми има IQ преко 140, а њој је било ужасно што он нема леп рукопис и што не може мирно да седи 45 минута!
А сваки учитељ мора да зна да је максимална пажња детета у првом разреду 20 минута. Максимална! Што значи, ако дете мирно седи и ради 10 минута везано, то је већ успех. Нажалост, то многе моје колеге не занима.

Разлика између дечака и девојчица је огромна. А учитељице су жене, оне често не разумеју мушку децу...:sad2:

Vanda ,

Koliko sam shvatila, a nadam se da jesam Vi ste uciteljica.... Obzirom da sami kazete da prosvetni kadar u Srbiji nije dovoljno edukovan i ne zna kako da se postavi prema ADD/ADHD deci, nama roditeljima ovih malisana ostaje da se individualno "borimo" sa uciteljicama svoje dece i pokusamo da ostvarimo saradnju sa njima, naravno sve u interesu dece. I Vas, kao i nas rastuzuje cinjenica da mnogo ucitelja nema sluha za ovu decu i obicno ih etiketiraju kao nevaspitane i nemoguce. Svi znamo sta to znaci, dete bude odbaceno, neshvaceno, neprihvaceno, nezadovoljno i naravno da jednog dana, ako mi kao roditelji ispustimo samo jednu nit iz konca zvanog ODRASTANJE, dete krene pogresnim putem.
Pitam se da li je moguce organizovanije delovati, pa ceo problem, koji ocito nije samo nas, vec je sistemski, postaviti na visi nivo? Da li je moguce da ovu drzavu i ovaj sistem ne zanimaju deca, buduce generacije, njihov uspeh i njihov zivot? Jednog dana oni ce postati ljudi i pocece da rade i privredjuju, zar nije u interesu cele nacije da joj deca odrastaju zdravo iz punu podrsku svih institucija sistema, kako bi jednog dana ta ista deca zamenila nas i nastavila tamo gde smo mi stali.
Kazete da nastavnici nemaju sluha, verujem da je tako, ali sve dok mi budemo cutali i isli linijom manjeg otpora, sto svesno ili nesvesno radimo, svojoj deci cinimo medvedju uslugu. Ja mislim da nije nemoguce podici svest celokupne nacije o ovom "problemu", jer, slozicete se sa mnom, ma koliko ih mi u kuci voleli, bili strpljivi sa njima, razumeli sve njihove potrebe, resavali sve njihove probleme, jednog dana ova deca ce se otrgnuti iz naseg krila i zaplovice u surovu realnost potpuno nespremni. Deca su nase ogledalo, ali pri tom ne mislim na samo i iskljucivo roditeljsko ogledalo, oni su odraz celog sistema. Sta mislite da li je moguce da se bolje organizujemo i pokrenemo neku inicijativu na ovu temu u javnosti?
Ili je to ipak borba sa vetrenjacama...
 
BigBlueSkyKao da si opisala mog sina,samo što mene škola čeka sledeće godine i moj je januarac.Moj savet za početak je da se lepo naspavaš i odmoriš jer ti za hiperaktivca treba mnogo,mnogo energije i smirenosti.Pisala si poruku u 3 sata noću.Kada spavaš? Pa ja uglavnom zaspim oko 10 kad i moj klinac.:zzzz:
 
Poslednja izmena:
Ja se generalno ne bavim retoričkim pitanjima o svesti države, Ministarstva... Mislim da je potrebno mnogo vremena, a i da generalno to nigde nije rešeno onako kako bismo mi želele, a našoj deci značilo. Ja često i u rođenoj kući vodim iscrpljujuće dijaloge, da ne pominjem rodbinu, prijatelje i sve one koji su nam mnogo bliži a opet mnogo toga ne razumeju. Onda tek ništa ne očekujem od nekoga kome smo samo u opisu posla. Treba uraditi sve što je u našoj moći, treba izabrati školu (mala, idealno da radi u jednoj smeni), i učitelja (toplog, ne preterano ambicioznog), ali se ne treba iscrpljivati razmišljanjem kako bi bilo divno kada bi...

BigBlueSky, dobro došla. Mislim da je prvi korak da dete odvedete da definišete problem. Meni to to pišete i liči i ne liči na ADHD. Kad imenujete sa čim se borite, sve će vam biti lakše - znaćete šta je problem, i koja su teorijska rešenja.

Zvončice, pažljivo se iskonsultujte oko polaska u školu sa 6,5.
 
Ja se generalno ne bavim retoričkim pitanjima o svesti države, Ministarstva... Mislim da je potrebno mnogo vremena, a i da generalno to nigde nije rešeno onako kako bismo mi želele, a našoj deci značilo. Ja često i u rođenoj kući vodim iscrpljujuće dijaloge, da ne pominjem rodbinu, prijatelje i sve one koji su nam mnogo bliži a opet mnogo toga ne razumeju. Onda tek ništa ne očekujem od nekoga kome smo samo u opisu posla. Treba uraditi sve što je u našoj moći, treba izabrati školu (mala, idealno da radi u jednoj smeni), i učitelja (toplog, ne preterano ambicioznog), ali se ne treba iscrpljivati razmišljanjem kako bi bilo divno kada bi...

BigBlueSky, dobro došla. Mislim da je prvi korak da dete odvedete da definišete problem. Meni to to pišete i liči i ne liči na ADHD. Kad imenujete sa čim se borite, sve će vam biti lakše - znaćete šta je problem, i koja su teorijska rešenja.

Zvončice, pažljivo se iskonsultujte oko polaska u školu sa 6,5.

U pravu si i sto se tice rodjene kuce i ostalih. Znam da je i to kao i sve drugo, u stvari borba sa vetrenjacama, pomislila sam samo kako bi nam zaista bilo lakse da zivimo u nekom huamnijem drustvu, ali tu smo gde smo. I jos jednom si u pravu, treba da uradimo sve sto je u nasoj moci...
 
Није свако немирно дете АДХД.
Потребно је поставити дијагнозу, а то раде стручни људи.
Невоља са неким родитељима је што правдају поступке детета тиме што тврде да им је дете хиперактивно.
Термин ,,хиперактиван'' је у медијима постао популаран као нешто веома позитивно, па са чак чула да се многе ,,мега звезде'' хвале да су хиперактивни. :eek: Људи мисле да то значи ,,веома активан''. :confused:

Мајо, ти кажеш ,,да живимо у неком цивилизованијем свету..''
Могу ти рећи да у Америци у школама деци дају лекове (психостимулансе) да би им се одржала пажња у школи.
Родитељ потпише да жели да му дете у школи прима лек које ублажава АДХД. Уколико родитељ то не жели ( а не мора, пошто је САД демократска земља ;)) , онда му препоруче да дете упише у неку другу школу. Значи, немојте мислити да је у неким другим земљама боље...
 
Slažem se. U malo zemalja je to rešeno na 'ljudski' način (jedini svetli primer koji znam je u Češkoj). Imali smo i ovde, na temi, mamu iz Južnoafreičke republike - gde je ADHD dijagnoza potpuno uobičajena, postavi je psihijatar posle razgovora od 1/2h i gde su lekovi kao bombone - u odeljenju njenog deteta je na terapiji 6-7 dece.
Ovde nije rešeno na 'najvišem' nivou, ali nisu ni neke druge stvari koje bi bile u interesu sve dece (institucija produženog boravka je, takođe, prepuštena organizaciji same škole - kod nas to znači da moj prvak 9,5h provodi u svojoj učionici, sa šetnjom do trpezarije i malo izlazaka u dvorište - nema igranja, nema strunjača na koje bi moglo da se legne, nema TV-a - i to mi najteže pada, to smatram stvarno nehumanim za sve sedmogodišnjake (i starije)). Ali, ima prosvetnih radnika i posvećenih, i sa znanjem o tome, i onima koji se nisu sretali ali su voljni da se edukuju, i... Samo ih treba naći. To zahteva veći angažman roditelja, ali - nema nam druge. Ja čak volim što većinu stvari moram sama, jer sam bar sigurna da sam toliko toga o svemu tome saznala da bi malo ko ko sa tim ne živi, i o tome daleko manje zna, to uradio bolje od mene.
 
Slazem se sa vama dvema, nisam mislila na civilizovaniju zemlju, nego na humanije drustvo koje ce se svojom decom baviti na kvalitetniji nacin. Naravno da ne podrzavam terapiju lekovima, ukoliko ona zaista nije neophodna. Ono sto citam iz vasih postova i postova drugih mama, koje se ovim problemom bave duze od mene i svakako su upucenije, jeste da skoro sve moramo same, cesto i bez podrske najblize okoline, sto me zaista rastuzuje i eto u tom kontekstu napisah lepse bi bilo da zivimo u nekom humanijem drustvu.
 
Ma ja nisam htela da ide u predškolsko ali kažu da mora zakonski,a školu da mu odložim na testu kod psihologa.I šta sam uradila NIŠTA. Moje dete više nije sa svojim drugarima,sa novom grupom se teško uklapa i ja krivim sebe jer mu krademo godinu od detinjstva.Sad se bori za svoje mesto,uče slova kroz igru,brojeve.Izvinite u gužvi sam na poslu.
 
BigBlueSkyKao da si opisala mog sina,samo što mene škola čeka sledeće godine i moj je januarac.Moj savet za početak je da se lepo naspavaš i odmoriš jer ti za hiperaktivca treba mnogo,mnogo energije i smirenosti.Pisala si poruku u 3 sata noću.Kada spavaš? Pa ja uglavnom zaspim oko 10 kad i moj klinac.:zzzz:

Dok su deca budna sve vreme kada ne radim angažovana sam oko njih i njihovih obaveza. Ako želim da uradim nešto za sebe to čeka kasne sate. Pa i iščitavanje foruma. Jedino tada mogu da se skoncentrišem jer me niko ne prekida. Što se spavanja tiče to zavisi od problema koje smo imali u toku dana. Po nekad je teško vratiti se u normalu.
Kada je polazak u školu sa 6,5 godina u pitanju treba dobro razmisliti. Posebno kod dečaka pa još kada su hiperaktivni. Ništa specijalno neće izgubiti ako podje godinu dana kasnije. U suprotnom će se od nečeg što bi trebalo da bude radostan trenutak u životu napraviti košmar za celu porodicu. Znam to iz iskustva i mislim da samo baš zrela i napredna deca treba da podju u školu ranije. Ove druge treba zaštititi koliko god je to moguće. Ja sam na žalost ovo shvatila tek kada sam se suočila sa problemima svog deteta. Htela sam posle dva meseca da ga ispišem iz škole. Pošto je to bila ozbiljna stvar nisam htela ništa sama i na brzinu da odlučim. Na žalost, nisam pronašla nikog ko bi me podržao, pa sam posle razgovora sa učiteljicom, odlučila da ništa ne menjam da ne bih pravila veću štetu. Ni danas nisam sigurna da li sam tada donela pravu odluku znajući kroz šta je sve prošao za ove četiri godine.
 
Imam jedno pitanje. M... se vec dva puta zali da u boravku druga deca ne zele da se igraju sa njim. Evo sta se desilo. Posle nastave dolazi im druga uciteljica, koja je jos na pocetku skolske godine rekla da ce decu izvoditi u skolsko dvoriste sve dok je vreme suncano i toplo. Deca u dvoristu igraju fudbal. Prosle nedelje M.... mi se prvi put pozalio da druga deca nisu htela da ga prime da igra fudbal, vec su mu rekli da moze da bude sudija. Rekao mi je da mu je bilo jako dosadno. Danas ga je iz boravka uzela moja mama i kad ga je pitala sto i on ne igra fudbal sa drugarima odgovrio je da ga ni danas nisu primili. U razgovor se ukljucio neki drugar Steva koji je, po recima moje mame, sa podsmehom rekao da M.... ne zna da igra fudbal i da zbog toga nece ni igrati sa njima. Mama kaze da je u razgovoru nekoliko puta socno opsovao. Pricala sam sa jednom mamom iz odeljenja cije dete je zaista divno i njen mali kaze da se taj mali vec izdvaja kao vodja i trazi od ostale dece da moraju da ga slusaju. Kako da objasnim svom detetu da ne treba da se druzi sa njim ili sa decom koja su slicna njemu, kad on ima potrebu da uvek bude okruzen decom. Bojim se da ce i zbog toga navuci komplekse.
 
Poslednja izmena:
Fudbal je za dečake izgleda ključna socijalna veština. Iz tog razloga ga moj sin trenira već neko vreme. Ja bih u vašoj situaciji akcenat stavila na vežbanju fudbala van škole, ako je tako važno (a važno je), a njemu bih preporučila da ponese nešto čime i inače voli da se igra. Možda mu se priključi neki dečak, ili devojčica. I osmišljavala bih strategiju kad prođe sezona fudbala - kako da se druži, šta da nosi i tome slično. A do proleća će već biti bolji fudbaler.
 
Probajte i da ostvarite intenzivnije kontakte sa nekom decom iz škole koja se i vama dopadaju. Da se igraju popodne, da ih pozovete na krofne/palačinke, da se na taj način vaš M združi sa nekim. Teško je ako nisi po volji 'vođi', to je u tim godinama jako važno.
 

Back
Top