OVO JE DRUGI DEO ZAKONA
ОБРАЗЛОЖЕЊЕ
I. УСТАВНИ ОСНОВ ЗА ДОНОШЕЊЕ ЗАКОНА
Уставни основ за доношење овог закона садржан је у члану 97. тачка 8. Устава Републике Србије, којим је предвиђено да Република Србија уређује и обезбеђује, поред осталог, систем у области социјалног осигурања и других облика социјалне сигурности.
II. РАЗЛОЗИ ЗА ДОНОШЕЊЕ ЗАКОНА
Уредбом о изменама и допунама Уредбе о платама и другим новчаним примањима професионалних војника и цивилних лица у Војсци Југославије („Службени лист СЦГ", бр. 35/04) предвиђено је да се у члану 9. после тачке 3. уместо тачке стављају тачка и зарез и додају се нове тач. 4. и 5, које гласе:
„4) професионалном војнику - због тежине, карактера и трајања рада, односно посла - као посебна накнада, у проценту од основне плате, и то:
е) у јединици за противтерористичка дејства, односно диверзантска дејства и јединици војне полиције посебне намене, закључно са батаљоном
25%;
ж) у јединици за препадна дејства, извиђачкој јединици и јединици војне полиције, закључно са батаљоном, и лекару на дужности у трупи 18%;
з) у граничним јединицама, закључно с командом граничног батаљона, односно морнаричким граничним јединицама, закључно са одредом; осматрачким станицама ратне морнарице које се налазе на тешко приступачним местима; визуелним осматрачким станицама; водовима за ваздушно осматрање и јављање и четама за ваздушно осматрање, јављање и навођење ратног ваздухопловства и противваздушне одбране; центрима везе објеката командовања, радио-релејним објектима стационарних веза; радио-гониометријским станицама; станицама за радио-техничко извиђање; радио-прислушним станицама и истуреним прислушним центрима из састава јединица за електронско извиђање и противелектронска дејства и контролорима летења
15%;
и) у осталим јединицама закључно са пуком - бригадом 10%;
к) осталим професионалним војницима 8%;
7) професионалном војнику накнада из тачке 4. овог члана увећава се за 8% од основне плате, ако је на дужности:
а) командира, односно команданта;
8) начелника, заменика или помоћника у јединици , односно установи Војске и у Генералштабу Војске (органа, рода, службе, штаба, одсека, одељка, одељења, управе, сектора, катедре, школе, клинике, здравствене установе и директора);
е) начелника Генералштаба Војске и његовог заменика;
ж) руководиоца организацијске јединице у Министарству одбране и другом државном органу у који је распоређен на дужност (сектора, секретаријата, управе, одељења, одсека, групе и реферата);
з) директора и заменика, односно помоћника директора или руководиоца организацијске јединице (сектора, службе и одељења) у предузећу или у другој организацији у којој је распоређен на дужност;
ђ) судије војног суда, војног тужиоца и заменика војног тужиоца;
е) руководиоца сложеног пројекта (ако је одлуком министра одбране оцењен као сложен пројекат) и руководиоца пројекта у Војнотехничком институту Војске".
На основу тога што приликом исплата потраживања војних лица није урачунато предвиђено повећање из споменуте Уредбе, дошло је до разлике између висине исплаћених потраживања и висине стварних потраживања.
Имајући у виду да је Уредба донета 2004. године и да се примењивала закључно са ступањем на снагу Закона о Војсци Србије („Службени гласник РС", бр. 116/07 и 88/09) из 2007. године, за поменути период настао је дуг према војним осигураницима на основу тога што нису урачуната увећања предвиђена овом Уредбом. Дуг до дана доношења овог закона није измирен и увећан је за припадајуће законске камате за период дуга од августа 2004. године до новембра 2007. године, као и за период од новембра 2007. године до дана ступања на снагу овог закона. Закон предвиђа утврђивање динамике отплате дуга у три годишње рате, за које време ће тећи камата која је једнака референтној каматној стопи Народне банке Републике Србије.
Средства неопходна за намирење доспелих а неизмирених новчаних потраживања корисника војних пензија по основу делимичног усклађивања пензија и новчаних накнада, утврђених у члану 193. став 2. Закона Војсци Србије („Службени гласник РС", бр. 116/07 и 88/09), обезбедиће се овим законом и обезбеђиваће се у буџету Републике Србије за све године примене истог.
III. ОБЈАШЊЕЊЕ ОСНОВНИХ ПРАВНИХ ИНСТИТУТА И ПОЈЕДИНАЧНИХ РЕШЕЊА
Одредбом члана 1. Предлога закона предвиђа се начин, поступак и динамика измиривања доспелих а неизмирених обавеза насталих према корисницима војних пензија по основу делимичног усклађивања пензија и новчаних накнада утврђених Законом о Војсци Југославије.
Одредбом члана 2. Предлога закона предвиђа се износ обавезе и начин обрачуна каматне стопе.
Одредбом члана 3. Предлога закона предвиђено је да ће се средства за измирење обавеза из овог закона обезбеђивати у буџету Републике Србије.
Одредбом члана 4. Предлога закона предвиђа се начин и динамика измиривања обавеза.
Одредбом чл 5, 6. и 7. Предлога закона предвиђа се начин обављања административних послова у вези са измиривањем обавезе.
Одредбом члана 8. Предлога закона предвиђа се обустављање парничних и извршних поступака.
Одредбом члана 9. Предлога закона предвиђа се на кога се Закон примењује.
Одредбом члана 10. Предлога закона предвиђа се ступање на снагу овог
закона.
IV. ПРОЦЕНА ИЗНОСА ФИНАНСИЈСКИХ СРЕДСТАВА ПОТРЕБНИХ ЗА СПРОВОЂЕЊЕ ЗАКОНА
За спровођење овог закона обезбеђиваће се средства у буџету Републике Србије.
V. РАЗЛОЗИ ЗА ДОНОШЕЊЕ ЗАКОНА ПО ХИТНОМ ПОСТУПКУ
Разлози за доношење овог закона по хитном поступку, сагласно члану 167. Пословника Народне скупштине („Службени гласник РС", бр. 52/10 и 13/11), произлазе из чињенице да је неопходно што пре утврдити висину каматне стопе по основу дуга и динамику исплаћивања јер се због неисплаћивања дуга износ који се потражује по основу намирења доспелих а неизмирених новчаних потраживања корисника војних пензија по основу делимичног усклађивања пензија и новчаних накнада, скоро изједначио са износом дуга по основу камате на исти.
VI. РАЗЛОЗИ ЗА СТУПАЊЕ НА СНАГУ ЗАКОНА ПРЕ ОСМОГ ДАНА ОД ДАНА ОБЈАВЉИВАЊА
Разлози за ступање на снагу овог закона пре осмог дана од дана објављивања, сагласно члану 196. став 4. Устава Републике Србије, произлазе из чињенице да је неопходно хитно преузети и почети са измиривањем обавеза према војним осигураницима, како би се спречио даљи раст дуга.