
Novi zakon o turizmu je kazu u proceduri. Odjednom se puno pricha o njemu.... valjda zato, shto je u poslednje vreme previshe afera!
"Dogorelo do nokata", shto bi rekao nash narod, pa se nema kud vishe cutati o bahatosti i prevarama, raznih nazovi turistichkih, a ustvari agencija za namagarchivanje.... iliti, prevare putnika i gradjana!!!!
Da se razumemo.... nije ova vlada kriva, shto je sadashnji zakon ovako nakaradan! Davno ga je trebalo menjati. Ma, ovakvog kakav je.... nije ga trebalo ni donositi. Samo je stvorio "divne" uslove, raznim propalicama, da varaju narod! No, dockan je sad gubiti vreme, na prichu o tome.
Nije mi samo jasno... zato pominjem vladu.... kada je taj novi zakon, uopshte ushao u javnu raspravu?!

Aktuelni ministar pre par dana, izjavi u 'oko kamere', da je zavrshena javna rasprava o tom zakonu.... te da ce septembra (chini mi se, da je taj mesec pomenuo) doci na red u skupshtini, na raspravu i glasanje. Pa me zanima.... gde je to uopshte bio na javnoj raspravi, kad se o njemu nije pisalo u pisanim medijima, niti je i jedna emisija (na javnom servisu) bila posvecena toj temi?!

Ko je to i gde javno "raspravljao", pitam se?!!!!
Ja bih kao gradjanin i chesti korisnik turistichkih aranzmana, ovim putem (ako se iko uopshte bavi prituzbama/predlozima gradjana, u nadleznom resoru) hteo da iznesem neke predloge, resornom ministarstvu i vladi....
.... da ako vec nisu razmatrali slichne, da dole navedene predloge, uzmu u razmatranje.... kako bi vecinu mogucih mahinacija, nesavesnih "agencija" unapred obesmislili i predupredili!
1.) Da se zakonom obavezu turistichke agencije, na izdavanje voucher-a ODMAH po 100% uplati/izmirenju obaveza putnika na ime ugovorenog turistichkog aranzmana.... a ne da ih izdaju kao do sada, samo nekoliko dana pred putovanje.
2.) Da SVAKI VOUCHER ima hlorogramsku markicu (ili slichno), nekog osiguravajuceg drushtva ili drzavnu, da je osiguran. To jest, neku vrstu polise.
- Poshto drzava donosi zakone i propise.... i ima mehanizme da ih sprovodi i kontrolishe.... moze i da snosi deo krivice, u sluchaju ne izvrshenja zakona, tj. prevare putnika, kao kod novchanog uloga u banci! Tako da putnik moze u razumnom vremenskom roku (npr. 10 dana) naplati nerealizovan aranzman ili neki negov neispunjeni deo.... poput kasko osiguranja, kod auto-odgovornosti. Osiguravajuce drushtvo plati shetu, a posle ono ganja 'shtetochinu'! Kako Narodna Banka, kontrolishe bankare.... ili kako drzave kontrolishu, medjunarodni prevoz robe "TIR karnetima"?! Moze valjda drzava, na neki nachin da kontrolishe i prevoz putnika... tj. da daje posebne dozvole, za tu vrstu prevoza?! Uostalom, na taj nachin ce imati i bolju kontrolu oporezivanja, istog!
3.) Da se zakonom obavezu turistichke agencije, odnosno organizatori putovanja (i subagenti, za sluchaj kupovine aranzmana kod subagenta), da se OBAVEZNO MORAJU NAVESTI u voucheru: broj sobe/apatrmana, ime hotela/vile, kao i sprat na kojem se nalazi predmetna soba/apartman, kao i dodatni zahtevi/napomene putnika (korisnika aranzmana) na koje je pruzalac usluge pristao i koje su time postali, obavezujuci i sastavni deo ugovora.
- Kako bi se iskljuchila ili barem smanjila na minimum, mogucnost manipulacije. Tj. zamena hotela u poslednjem momentu ili soba. Kao i 'pravljenja' od manje-krevetnih, vishe-krevetne sobe i slichno! To danas, skoro nijedna agencija nece da napishe u voucheru, samo ce eventualno usmeno da obeca.... od chega obichno nema nishta!
4.) Da je na voucheru agencija OBAVEZNA da upishe i broj sedishta u autobusu (u sluchajevima autobuskog prevoza, kod avio-prevoza to nije lako izvodivo).
- Jer cete danas u skoro svim agencijama dobiti odgovor, da mesto u autobusu zavisi od rednog broja prijavljivanja. Pa kad zavisi, neka ga odmah napishu... kao prilikom kupovine karte na autobuskim stanicama.
Do dushe, to moze biti (manji) problem agencijama, poshto oni ne mogu unapred znati, da li ce ici dabl-deker ili 'obichan' autobus?! Jer to zavisi od broja prodatih aranzmana. Ali, broj je broj. Nece pocheti da prodaju, od broja '88', nego od '1'... a te brojeve imaju svi autobusi.... pa u sluchaju da broj prijavljenih prekorachi broj sedishta u manjem busu, svakako ce ici dabl-deker?!
I ne samo to. Deshava se, da obecaju neko sedishte u autobusu, a da posle to i ne isposhtuju! Na primer: ima ljudi koji imaju fobiju od visine i ne zele da se voze na gornjem spratu autobusa.... ili koji imaju fobiju od 'voznje unazad', pa prilikom kupovine aranzmana, zahtevaju da njihovo sedishte 'gleda' u pravcu kretanja autobusa.
Sve je to prosto reshivo. Na poledjini vouchera, mogu biti nacrtane sheme oba autobusa.... i dabl-dekera i obichnog (visokopodnog), te da se putniku ODMAH prilikom kupovine/ugovaranja odredjene usluge, chekiranjem obeleze obe alternative, za sluchaj prevoza bilo jednim ili drugim autobusom?! Tako da putnik odmah zna, shta je kupio i na shta moze i mora, a na shte ne moze da rachuna?!
5.) Da za svaku promenu usluge u ugovorenom aranzmanu, mora imati pisanu saglasnost, to jest aneks ugovora sa korisnikom aranzmana.
Na shta korisnik (putnik) nije duzan pristati. Te da je u sluchaju otkaza od strane davaoca usluge (agencije), ista duzna da u roku od 5.... 10 dana (koliko vec zakonopisac smatra primerenim), putniku izvrshi povracaj uplate u celosti, uvecan za iznos.... pod istim uslovima i u istom procentu, koji vaze i za otkaz aranzmana, uchinjen od strane putnika!
Jer ako se agencije shtite, od otkaza aranzmana uchinjenog od strane putnika i pritom zadrzavaju odredjeni iznos novca.... trebalo bi, da isti arshin vazi i za otkaz aranzmana, od strane agencije?!
- Pa ako agencija otkaze putovanje 5 dana pred polazak, mora biti u istoj obavezi kao i putnik! Te da je duzna isplati, dvostruki iznos putniku. Jer su u tom sluchaju i oni putniku (putnicima) izazvali odredjene troshkove i stvorili probleme, te otkazom aranzmana doveli u pitanje dugo planirano putovanje ili uplatu istog u poslednjem chasu, pod nepovoljnijim uslovima, kod druge turistichke agencije?!
Ljudi planiraju godishnji odmor (u mnogim firmama ga nije lako pomeriti, pogotovu ne par dana pred pochetak), zatim brachni drug takodje mora isto... deca... prijatelji... itd. Svi isplaniraju odredjeno putovanje, uplate na vreme.... i onda neka agencija, koja je napravila loshu poslovnu procenu.... pritom se sluzila nashim parama.... nema dovoljan broj putnika i otkazuje aranzman, i sve to o troshku putnika. Ne, ona bi to morala chiniti o sopstvenom troshku i pod istim uslovima, kao i putnik!
Zashto bi agencije (kao do sada) bile zashticene od ma kakvog poslovnog rizika, a putnik morao da plati i agencijsku loshu (poslovnu) procenu?! Ako hoce da zarade.... neshto moraju i da rizikuju?! Ne postoji posao, gde je svaki (novchani) rizik iskljuchen, a zarada sigurna!
Itd.... Uostalom, neka zakonopisac iznadje modus, kako da natera turistichke akencije, da stvarno isposhtuju i pruze sve usluge, koje su prodale putniku?! Jer korisnik/putnik nema nachina da se shtiti, ako ga drzava ne zashtiti dobrim zakonom!