Kako često čujem komentare da je naš posao lagan, radimo samo 4h, pa odemo kući, ja sam htela da prenesem bar deo onoga šta nam je obaveza što se tiče pisanija , koji je jedna koleginica postavila pa da pogledamo
– Da li se voditi onom ‘papir trpi sve’, ili je moguće biti revnosan i svoj posao obavljati savesno i kvalitetno? – zapitala se Gordana Sredović, nastavnica engleskog jezika, koja je u grupi prosvetnih radnika na Fejzbuku odlučila da podeli spisak obaveza koje jedan nastavnik ima, pored držanja nastave i neposrednog rada sa učenicima. Njen spisak prenosimo u nastavku.
Obaveze jednog prosečnog prosvetnog radnika
Dokumenta koja treba da pripremite na početku svake školske godine su:
– Godišnji plan nastave i učenja sa ishodima i standardima
– Plan rada dopunske nastave
– Plan rada dodatne nastave
– Plan rada odeljenskog starešine
– Plan rada vannastavnih aktivnosti
– Ako ste u nekom timu, a obično smo svi u bar po dva, onda plan rada određenog tima
– Plan individualizacije za učenike kojima je to potrebno, a u jednom odeljenju je bar jedan takav učenik.
– Godišnji plan IOP 1, 2 ili 3. Svaki nastavnik ima bar po jednog učenika.
– Kriterijumi ocenjivanja za tekuću školsku godinu
– Lični izveštaj stručnog usavršavanja
– Lični plan stručnog usavršavanja za novu školsku godinu
– Generalije i popunjavanje rubrika u esdnevniku (literatura, planirani broj časova po nedeljama prema kalendaru, dodeljivanje predmeta, ogroman broj podataka koje upisuju odeljenjske starešine… Ja konkretno u ovoj školskoj godini imam 15 odeljenjskih dnevnika)
– Inicijalno testiranje
– Izveštaj rezultata inicijalnog testiranja po odeljenjima
– Plan rada kontrolnih zadataka
– Rukovodioci stručnih veća, pored ovoga imaju plan rada stručnog veća, koji odavno već ne sadrži samo planirane aktivnosti po mesecima, već i druge detalje, SU članova, zbirno, planirani broj časova, redovnih, dopunske, dodatne… Pa nekad ovaj dokument ima preko 10 strana.
Isto ovo samo bez godišnjih planova nastavnici rade i na kraju školske godine. I testiranje nije inicijalno, već završno.
Na polugodištu predajete lični polugodišnji izveštaj, ček-liste razvoja MPKa, polugodišnji izveštaj o uspehu, pripremate za svakog učenika mišljenje i prepruke za dalji rad, rukovodioci SB polugodišnje izveštaje.
Tromesečno, tj. svaka dva meseca radi se:
– Izveštaj evaluacije IOPa
– Analiza napredovanja učenika, i preporuke posle prvog klasifikacionog perioda.
Na mesečnom nivou radi se:
– Operativni plan svakog meseca, sa konkretnim ishodima, detaljnim metodama i tehnikama, tačnom korelacijom sa planom nastave i učenja za druge predmete.
– Na kraju svakog meseca evaluacija isplaniranog i korekcija, pa tek onda plan za naredni mesec.
– Planiranje kontrolnih zadataka, po nivoima, a prema standardima
– Na dnevnom nivou esdnevnik
– Pedagoška sveska posle svakog časa.
Odeljenjske starešine imaju još obaveza u dnevniku svog odeljenja.
Formativno ocenjivanje (petnaestominutne provere, usmena odgovaranja, grupni radovi, domaci zadaci, aktivnosti na času, radovi, projekti, MPK…)
Razmena informacija u vajber grupama, čitanje primljenih i slanje mejlova.
Ovome svemu treba dodati po bar dva nastavnička veća u jednom klasifikacionom periodu, bar jedan pedagoški kolegijum, bar jedan sastanak tima i bar dva odeljenjska veća.
Gde su tu pripreme za časove, pripreme štampanih materijala i kopiranje, vođenje zapisnika, konsultacije sa PP službom, priprema i izvođenje uglednih časova, dežurstvo u školi, priredbe, obeležavanja dana jezika, tolerancije i slično, humanitarne akcije, projekti, individualno posvećivanje vremena učenicima, učenici koji školu pohađaju onlajn, takmičenja, dežurstvo na probnom završnom, dežurstvo na završnom, ekskurzije i izleti, seminari, predavanja, tribine…
“I opet, nemoguće je da nešto nisam zaboravila.” – piše ova nastavnica iz Čačka.
I zaista, kolege su je ubrzo dopunile:
“Ima i nastavnika koji imaju i ulogu školskog koordinatora za esdnevnik, što je takođe velika obaveza, a i nastavnika koji se bave i sa JISP-om. Ubacuju stalno nove poslove i obaveze! Naš osnovni posao, onaj koji je divan, je potpuno gurnut u stranu zbog svih stvari koje ste nabrojali. Svaka čast!”
“Zaboravili ste pojačan vaspitni rad i disciplinske postupke.”
Gordana, u svemu ovome, nije pomenula onaj deo posla koji nastavnicima ponekad zadaje dosta muke, a to je saradnja sa roditeljima. Najviše kontakta i komunikacije potrebno je upravo sa onim roditeljima koji izbegavaju ili ne žele stvari da vide objektivno. Iako nisu većina, takvih roditelja i te kako ima.
U svakom poslu imamo i profesionalce i one koji to nisu. Ali, pre nego što upadnete u zamku generalizacije i pomislite da je posao nastavnika samo da ispredaje onih nekoliko časova u toku dana, pročitajte ponovo ovaj spisak. I shvatićete da je mit o radnom danu koji traje četiri sata upravo to – mit.