Osnovi kulture

Definisi kulturu.
Ako ljudozder kulturno stavi salvetu, kulturno koristi viljusku i noz, i jede malim zalogajima pritom ne mljackajuci, moze li se nazvati kuturnim?

Izgubili smo jezik. Srusili vavilonsku kulu. Reci danas ne znace isto kao i pre pola veka. Ne razumemo se jer smo zaboravili znacenje starih reci, a nismo smislili nove reci.
Jezik je koren kulture. Dozvolili smo da koren propadne.
 
Kultura-ponasanja, zivljenja, ...?
Mislim da se sve osnove sticu u kuci, preko vaspitanja...ili na ulici...ko vec ima dominantnu ulogu u vaspitanju...doba-od 3., 4. god. do 7., 8. godine zivota. Poslije skola nadogradjuje, i vanskolske aktivnosti...i uopste kroz zivot nadogradnja...ali temelji su udareni u ranom djetinjstvu. Bar je moje misljenje takvo...
 
Nisam siguran, ali, mislim da se kultura jedenja/ishrane razvija potpuno do 2-3 godine, i verujem da dobar deo ostale kulture potice iz toga (nagovestaj: duhovna ishrana). :cool:

Kultura i vaspitanje su nerazdvojivi,pocinju danom rodjenja-bebu navikavas da u odredjeno vreme jede,spava,kupa se.....:)

Dijete se do navresene 3 godine zivota, ne sjeca nicega, kad odraste, vezano za taj period. Mozda se stvara "temelj", u kvalitetu odgoja fizicki (adekvatan rast, razvoj...), ali u smislu navika, ne jos.
I "mladji" bioritam i samim tim i navike su flesibilnije, pa se lakse i mijenjaju, prilagodjavaju...
Opet ne znam na koju kulturu je autorka teme konkretno mislila...ali kultura podrazumijeva i svijest, koja se veze za odredjene godine...
 
Kultura i vaspitanje su nerazdvojivi,pocinju danom rodjenja-bebu navikavas da u odredjeno vreme jede,spava,kupa se.....:)

A ona neće i dere se. Pa se onda ti dereš na bebu što neće. Pa se onda muž prodere na tebe i dete što se toliko derete. Pa se komšije probude i počnu da se deru na vas troje i ko vas naseli u njihov komšiluk tako nekulturne.
 
Dijete se do navresene 3 godine zivota, ne sjeca nicega, kad odraste, vezano za taj period. Mozda se stvara "temelj", u kvalitetu odgoja fizicki (adekvatan rast, razvoj...), ali u smislu navika, ne jos.

Aha, dobro, i srce kuca svesno, i svesno reagujes na nesto na sta neko drugi ne reaguje. Ma daj, zbog tih "3 godine nista ne razume" se u te tabule raze upisuju takvi idiotluci od strane roditelja... uostalom, pogle' oko sebe i nabroj normalne-stalozene ljude koje znas.
 
Aha, dobro, i srce kuca svesno, i svesno reagujes na nesto na sta neko drugi ne reaguje. Ma daj, zbog tih "3 godine nista ne razume" se u te tabule raze upisuju takvi idiotluci od strane roditelja... uostalom, pogle' oko sebe i nabroj normalne-stalozene ljude koje znas.

Ne povezujem ovaj tvoj post sa citiranim mojim, ali `ajde... :)
Bold-Da li ti razmislis, svjestan si svaki put kad udahnes i kad ti srce otkuca? Ne. Disanje je spontani, nesvjestan mehanicki proces, kao i kontrakcije srca, iliti srcanog misica.
Nesto sasvim drugo je ubrzan/usporen rad uslijed straha, uzbudjenja, bolesti, ...itd.
A ovo za 3 god. i pamcenje-sjecanje kazu strucnjaci, tj. literatura, a koliko mene sjecanje sluzi...
 
Refleksne radnje su takodje deo kulture, zar ne?
(ako se slozimo da se makar refleksi formiraju u te prve tri godine)

Refleksi postoje, naravno. Od rodjenja, da ne kazem u utrobi, nemoj me tjerati da se podsjecam te materije, nije mi struka... :)
Ali, refleksi valjda funkcionisu po sistemu akcija-reakcija...i imaju ih i daleko niza bica od covjeka. Sjecas se sigurno onog ogleda sa zabom, iz biologije...trzaj noge umocene u rastvor kiseline ili tako nesto.... :)
Refleksi se vise vezuju za bazicne instikte, reagovanje...ne za kulutru...moje misljanje. :)
A postujem svacije... (a mozda smo oboje "fulali" temu, dok istu autorka ne pojasni.... :lol:)
 
pretpostavljam da se u osnovi kulture nalazi ponašanje koje dobro za druge ljude...ako misliš na to.
A ako misliš na umetnost onda je to nešto drugo...

Da moglo bi se reći da je to cilj..da dodam koje je dobro i za druge i lično..
To je baš ono što 'nekulturu' odlikuje ... stav i mišljenje da ukoliko je jednom loše drugom će biti bolje .. Osnova kulture koja se uči je u najmanju ruku kontrola agresivnih impulsa prema drugome ..
 
Refleksne radnje su takodje deo kulture, zar ne?
(ako se slozimo da se makar refleksi formiraju u te prve tri godine)

Engrami su dio kulture..oni jesu slični refleksnim radnjama s tim što refleksne radnje nisu vezanje za misaoni dio kore velikog mozga..
Engrami su naučeni obrasci ponašanja i kao takvi su nezamjenjljivi i temeljni dio kulture...
Kultura se uči..od najranije dobi ..djete možeš naučiti svakakvom ponašanju ..kakvi obrasci će mu biti ponuđeni zavisi od više faktora,a jedan svakako jeste nasljedno naučeni obrazac koji se prenosi sa generacije na generaciju, uslovljen je istorijski i oblikuje se u vremenu i s vremenom..
Slobodni narodi u istoriji su bili u prednosti u smislu uočavanja i formiranja, homogenizovanja,poboljšavanja komunikacije..dok porobljeni narodi zauzeti strahom da ih neće neko ubiti iz čistog hira nisu imali mogućnost da rade na međusobnoj komunikaciji i odnosima što se ispoljilo nakon što su se 'oslobodili' tiranije ??
Nisu ni svi tirani bili isti u istoriji - što suroviji i što je tiranija duže trajala kultura međuljudskih odnosa nije mogla da se razvije..
 
Kako nastaju osnovi kulture i u kojem dobu se oni stiču. Vaše mišljenje, svakako.
Početničko pitanje nije baš jasno , a ni kasnije nije razjašnjeno nego je samo iskomplikovano pričom o slobodnim narodima i diktaturama.
Nejasnoća se sastoji u tome da li se misli na sticanje osnova kulture kod pojedinca ili uopšteno kako je nastala kultura (pošto psihologija zadire i u ovu oblast). Sudeći po drugom delu rečenice (boldovanom) izgleda da se misli na pojedinca a onda imamo priču o tiraniji i slobodnim narodima koja ima širi socijalni (opštiji) karakter.

Ali prvo da vidimo šta je to kultura , njena definicija, pa evo šta sam pronašao na jednom sajtu ;
"Sredinom prošlog veka, Kreber i Klakhon su u svom čuvenom pregledu pronašli 164 definicije kulture"
.
Međutim bez obzira na toliko definicija, izdvojeno je tri definicije a za ovu priliku koristiću jednu jer je sasvim dovoljna ;
"Kultura je naučena, društveno stečena tradicija i način života članova neke zajednice, a koja uključuje modifikovane i ponavljane načine mišljenja, osećanja i ponašanja".
Da još pojednostavim , znači kultura je naučena društveno stečena tradicija. Znači kultura nije kontrola agresivnog ponašanja (kako smo ovde mogli pročitati) jer neke kulture baš insistiraju na takvom ponašanju. E sad kada se ovo saznanje iz definicije primeni na pojedinca to bi značilo da on (pojedinac) prisvaja vladajuće (tradicionalne) načine mišljenja , osećanja i ponašanja još u najranijem detinjstvu , od momenta kad počinje da uči, ili skoro od momenta kad počinje da uči (ovo je već rečeno). Postoje i druge teorije ali one nisu dokazane i bolje je da to preskočim.
Međutim ako se pitanje odnosi ne na pojedinca već na nastanak same kulture onda je to komplikovano pitanje kojim se ne bavi samo psihologija već i mnoge druge nauke i discipline - antropologija , etnologija , istorija kulture, filozofija istorije i filozofija kulture , sociologija kulture itd. U smislu komplikovanosti ovog pitanja nabrojaću samo neke teorije koje pružaju vlastite odgovore na pitanje o nastanku i osnovama kulture ; evolucionistička , dijalektičko materijalistička, strukturalistička, teleološka, funkcionalistička , psihoanalitička i analitička, itd.
Pošto je ovo psihološki forum , da ne bih širio priču i pisao o mnogim teorijama , samo ću ukratko o psihoanalitičkoj i analitičkoj teoriji.
Osnov i nastanak kulture Frojd je video u ego mehanizmu sublimacije , zapravo u prenosu mentalne energije sa objekta htenja na sporedne objekte. Drugačije rečeno , pošto je psihoseksualna energija (libido) koja teži zadovoljenju i uključenju zaprečena (inhibirana) u ostvarenju prvobitnog cilja ( a prvobitni cilj takvog htenja je majka ili otac, u zavisnosti od pola) onda prvobitni cilj zamenjuje sporedni. Na ovaj način Frojd objašnjava nastanak kulture koja je surogat i zamena pravim ciljevima , ona je suprotna pravoj prirodi čoveka.
Jung se suprotstavlja ovakvim tvrdnjama . On je bio saglasan da libido prvo traži majčino telo , ali kada libido nađe duhovnu analogiju , ideju ili predstavu on će ići tamo zato što mu je to cilj a ne zamena za seksualno ispunjenje. Za Junga ovo je preobraženje libida,a kultura proizilazi iz takvih preobraženja.. Kultura je po njemu ispunjenje želje a ne njena zamena.
 
Poslednja izmena:
Kultura-ponasanja, zivljenja, ...?
Mislim da se sve osnove sticu u kuci, preko vaspitanja...ili na ulici...ko vec ima dominantnu ulogu u vaspitanju...doba-od 3., 4. god. do 7., 8. godine zivota. Poslije skola nadogradjuje, i vanskolske aktivnosti...i uopste kroz zivot nadogradnja...ali temelji su udareni u ranom djetinjstvu. Bar je moje misljenje takvo...

Kažu da se ličnost formira oko 6. - 7.god života, odn polaska djeteta u školu, ali razvoj djeteta jeste zaista dug proces i do osamostaljivanja je potrebno da prođe najmanje 20-tak godina...
Istorijska podloga je neminovna za razumjevanje ugrađivanja, formiranja i spajanja budućih obrazaca ponašanja.. djete će se učiti da je osnova komunikacije u njemu, da kontrolom vlastitih agresivnih impulsa daje prostor i na isti način dobija prostor od drugoga..svaki 'razvijeni' narod i kultura polaze od sebe..Na čemu počiva istočnjačka filozofija -Ako pobjediš sebe, pobjedio si neprijatelja... Ključ je unutrašnjoj emotivnoj kontroli koja, ako se ne uspostavi u djetinjstvu, kasnije neuronska mreža tog regiona ima široki vez koji nagonskim impulsima omogućava uticaj a samim tim i kontrolu nad misaonom korom .. Odakle vulgarnosti i vređanja? Verbalni nasrtaj koliko je daleko od fizičkog? Kako je dospio na vrh prioriteta..zašto i kako nije zaustavljen?..
Vaspitanje se nastavlja i dalje i nadograđuje..sve u zavisnosti od sredine..
Unutar svoje kulture svakako da je najbolje biti 'prilagođen' pa će jedinka težiti tome..ili će pronalaziti grupice subkulture unutar vlastite kulture..
Narod na ovim prostorima, porobljeni narod nit je smio, nit je imao prilike da razvije 'misao' a ni 'emociju' (bez emocionalnog nagonskog filtera ni jedno nije moguće..)..različitost istorijskih uslova je dovela do različitosti u međuljudskom pristupu komunikaciji..Zašto Amerkanci imaju svoju istoriju kao obavezan predmet, a mnoge nemaju? Jer tek razumjevanjem svoje istorije možemo razumjeti sebe, a to je važan korak ka razumjevanju vlastitih postupaka ..
A najgore od svega je bježanje od svoje istorije..izjednačavanje modernih tokova vladajućih zemalja sa stanjem mentaliteta vlastitog naroda..i koliki može biti naš iskorak ka tim tokovima kad smo preskočili prvu lekciju kao slobodan narod ili samo ne možemo da se snađemo? ... Jednom zlostavljano djete se čitav život vrti u krugu zlostavljanja..dugo porobljen narod nije teško opet porobiti jer je strah njegov najbolji prijatelj, a napad njegova najbolja odbrana i prema komšiji i sugrađanu..
 
Engrami su dio kulture..oni jesu slični refleksnim radnjama s tim što refleksne radnje nisu vezanje za misaoni dio kore velikog mozga..
Engrami su naučeni obrasci ponašanja i kao takvi su nezamjenjljivi i temeljni dio kulture...
Kultura se uči..od najranije dobi ..djete možeš naučiti svakakvom ponašanju ..kakvi obrasci će mu biti ponuđeni zavisi od više faktora,a jedan svakako jeste nasljedno naučeni obrazac koji se prenosi sa generacije na generaciju, uslovljen je istorijski i oblikuje se u vremenu i s vremenom..
Slobodni narodi u istoriji su bili u prednosti u smislu uočavanja i formiranja, homogenizovanja,poboljšavanja komunikacije..dok porobljeni narodi zauzeti strahom da ih neće neko ubiti iz čistog hira nisu imali mogućnost da rade na međusobnoj komunikaciji i odnosima što se ispoljilo nakon što su se 'oslobodili' tiranije ??
Nisu ni svi tirani bili isti u istoriji - što suroviji i što je tiranija duže trajala kultura međuljudskih odnosa nije mogla da se razvije..

onda smo mi zaista jedan napacen narod,,,,pomalo 'bolestan' u svojim razmisljanjima...ali sve je to istorija tako pisala
 

Back
Top