kako ofarbati-izlakirati KUNDAK?

to je kad je bio skoro gotov, bez zavrsnog doterivanja finim smirglama. A ako nekog zanima, ako bi hteo da napravi sebi nesto slicno, slikao sam ceo postupak pa mogu da okacim.

Kundak vrlo lepo izgleda iako nije zavrsen. nada se da jos nisi poceo da ga lakiras. Pre nego sto pocnes da ga lakiras treba da uradis sledece.
Opet sundjer u ruke, natopi ga vodom iscedi i onda premazi kundak vodom, obicmom vodom, ali ne previse bogato samo da se povrsina ovlazi da voda ne ide u dubinu i sacekaj da se osusi. Videces da je drvo izbacilo, badrljice to je na mestima gde si presecao godove pojavila se rapavost. To presmirglaj finim vodenim smirglom, najbolje 280 ili 320. Kada zavrsis smirglanje saceka oko pola sata, pa opet nakvasi kundak kao i prethodni put i ponovi postupak. I to moras da radis nekoliko puta. hebiga kada se radi kundak, ako hoces da bude dobar sve moras da radis po nekoliko puta.
tek kada se nakon kvasenja vise ne budu pojavljivale badrljice, rapavost taj postupak je zavrsen. Onda treba da sacekas da par sati da se drvo dobro osusi, ili ga osusi fenom pa ozezi da lakiras. Puno srece i kada zavrsis postavi slicice.
Pozdrav
 
to je kad je bio skoro gotov, bez zavrsnog doterivanja finim smirglama. A ako nekog zanima, ako bi hteo da napravi sebi nesto slicno, slikao sam ceo postupak pa mogu da okacim.
Malopre zaboravih da ti napisem.
Kada skroz zavrsis smirglanje kundaka, najbolje je da ga preapcigujes smirglom na sundjeru. Taj smirgl na sundjeru radi firma 3M. sundjer je debeo oko 5mm i bele je boje. Sa jedne strane je crvenom bojom napisano"3M" i gradacija finoce smirgla recimo "SUPERFINE ili MEDIUM" a sa druge strane je nanesen fini smirgl. To koriste autolakireri kada pripremaju auta za lakiranja. Te sundjeraste krpice mozes da koristis i za skidanje badrljica kada radis zavrsnu obradu kundaka jer su predvidjene za rad sa vodom. I posle toga, tako pripremljeno drvo prima lak ko ludo. Nije dobro za lakiranje drveta da je drvo previse fino izsmirglano.
pozdrav
 
Kundak vrlo lepo izgleda iako nije zavrsen. nada se da jos nisi poceo da ga lakiras. Pre nego sto pocnes da ga lakiras treba da uradis sledece.
Opet sundjer u ruke, natopi ga vodom iscedi i onda premazi kundak vodom, obicmom vodom, ali ne previse bogato samo da se povrsina ovlazi da voda ne ide u dubinu i sacekaj da se osusi. Videces da je drvo izbacilo, badrljice to je na mestima gde si presecao godove pojavila se rapavost. To presmirglaj finim vodenim smirglom, najbolje 280 ili 320. Kada zavrsis smirglanje saceka oko pola sata, pa opet nakvasi kundak kao i prethodni put i ponovi postupak. I to moras da radis nekoliko puta. hebiga kada se radi kundak, ako hoces da bude dobar sve moras da radis po nekoliko puta.
tek kada se nakon kvasenja vise ne budu pojavljivale badrljice, rapavost taj postupak je zavrsen. Onda treba da sacekas da par sati da se drvo dobro osusi, ili ga osusi fenom pa ozezi da lakiras. Puno srece i kada zavrsis postavi slicice.
Pozdrav
zaboravio si reci da posle svake ruke pre finalne treba kundak zicati finom celicnom vunom onda kundak dodje gladak sjajan ili mat kako zelis
 
zaboravio si reci da posle svake ruke pre finalne treba kundak zicati finom celicnom vunom onda kundak dodje gladak sjajan ili mat kako zelis

Nisam to zaboravio reci jer to neradim od kada sam otkrio sundjeraste krpice, a tome ima blizu 20 godina.
To sto ti navodis da treba raditi zicanom vunomj ja radim sundjerastim krpicama.
Sa sa sundjerastim krpicama se dobije puno bolji efekat za krace vreme, i sto je za ovu temu najvaznije odlicno moze da ih koristi i neko ko nije previse vican zanatu.
Sundjerastih krpica ima vise gradacija, pa se moze lepse doziradi skidanje i postizanje zahtevane povrsine
Zicanu-celicnu vunu koristim samo za ciscenje cekunga kada radim novi cekung, da pokupi badrljice, a da neizbije "baklavu" i za to jos nisam otkrio sta moze bolje da zameni zicanu vunu.
 
S' obzirom da je u okviru teme izneseno puno korisnih informacija, mozemo da se potrudimo da "zivi" tema jos pa ako neko ima neki kundak vredan pomena, rezbaren, rucno radjen, neko iskustvo, kako god, neka napise ili okaci neku slicicu..
Dobra ideja da svako ko ima nekog iskustva u izradi kundaka ih ovde iznese. Bez stida ako je amater pa napravio nesto neuobicajeno.
Kundak puske se pravi po merama lovca, postoje pravila - formule za proracunavanje otklona i priklona i duzine kundaka.
Vecina nas smrtnika nema para da naruci pusku u Ferlahu pa da mu tamo majstori uzimaju mere za kundak ko sto krojaci uzimaju mere za odelo.
Ali mi smo inventivna nacija, pa nedostatak para ublazavamo snalazenjem i "snalazenjem"
Verovatno ima dosta lovaca kojima je pukao kundak u lovu, pa ili sto nisu u blizini imali majstora da im napravi nov, ili sto nisu imali para da plate odlucili su se da sami rade kunda.
Ocekuje da iznesu svoja iskustva kod izbora drveta, izrade, zavrsne obrade, da svi skupa saznamo nesto novo i naucimo nesto.
Pozdrav i dobar pogled
 
odmah da nacnem temu
izbor drveta podzemni deo oraha najkvalitetniji ili do 1m nadzemni deo ostalo sve losiji kvalitet
posle kidanja na debljinu od 6-8 cm i potrbnu duzinu i sirinu susenje barem min 5 godina pa onda obrada
mislim da se kod nas za relativno male pare moze kupiti panj ili komad orahovog drveta
nemojte uporedjivati cene blank drveta za ovu namenu u inostranstvu a i ja ih necu ovde spominjati
 
Nista nisi napisao kako si cekirao kundak - nareckao na delu koji hvatas rukom.
Taj posao je vecini amatera problematican jer prvo nemaju potreban alat, a drugo nisu uvezbali ruku.

Nisam to ni uradio.. :eek: Kontao sam da ga nosim na rezbariju pa da mi onda uradi "hrastov list", zato sam ostavio "golo". Ali ako imas iskustva sa tim, napisi pa ga mozda i sam odradim, da bude u kompletu moj proizvod.
 
Dobra ideja da svako ko ima nekog iskustva u izradi kundaka ih ovde iznese. Bez stida ako je amater pa napravio nesto neuobicajeno.
Kundak puske se pravi po merama lovca, postoje pravila - formule za proracunavanje otklona i priklona i duzine kundaka.
Vecina nas smrtnika nema para da naruci pusku u Ferlahu pa da mu tamo majstori uzimaju mere za kundak ko sto krojaci uzimaju mere za odelo.
Ali mi smo inventivna nacija, pa nedostatak para ublazavamo snalazenjem i "snalazenjem"
Verovatno ima dosta lovaca kojima je pukao kundak u lovu, pa ili sto nisu u blizini imali majstora da im napravi nov, ili sto nisu imali para da plate odlucili su se da sami rade kunda.
Ocekuje da iznesu svoja iskustva kod izbora drveta, izrade, zavrsne obrade, da svi skupa saznamo nesto novo i naucimo nesto.
Pozdrav i dobar pogled

Eto ja sam moj napravio od visnje, sate preko 15 godina. Imam tu prednost sto mi matori ima stolarsku firmu pa imam sav moguci alat i masine na raspolaganju mada je najvise koriscena sekirica, cekic i dleto. Najveca muka mi je bila da uklopim glavu u kundak jer je malo drugacije sastavljanje kod Sulovih pusaka. Nema onog centralnog srafa kao kod "Ruskinja", vec samo onaj sto ucvrscuje branik obaraca i jos jedan koji je nezavisan od kundaka, spaja gornji deo glave odmah iza kocnice i donji deo odmah iza obarac. Tako da sve to mora jaaaako tesno da udje.Radio sam usecanje isto vremena koliko mi je trebalo da od debla isecem fosnu pa od nje da napravim kundak zavrsno sa smirglanjem. :dash:
 
Nisam to ni uradio.. :eek: Kontao sam da ga nosim na rezbariju pa da mi onda uradi "hrastov list", zato sam ostavio "golo". Ali ako imas iskustva sa tim, napisi pa ga mozda i sam odradim, da bude u kompletu moj proizvod.

Sto se cekiranja kundaka tice imam nesto iskustva.
Ja sam cekiranje radio klasicno, imam alat za to kupljen kod TRIBEL-a u Nemackoj.
Ako nemas odgovarajuci alat ni ne pokusavaj da radis klasicni cekung ukrsten na "baklave" I kada bi danas kupio alat trebalo bi ti neko vreme da uvezbas ruku jer cekiranje nije nimalo jednostavno. U velikim ili malim, ali poznatim firmama kundake rade majstori kundacari, a cekung rade drugi majstori. Vrlo cesto zene, one imaju neznu ruku;)
U zadnje vreme sam primetio da neki lovci vole da im se kundak izcekira na "ktsljust", sara podseca na riblju krljust. I za to ti treba alat i opet uvezbana ruka.
Kao sto vidis izrada kundaka nije nimalo jednostavna, zato kundaci kod poznatih fitmi kada ih rade poznati majstori kundacari i dostizu astronomske cene.
Ti si mozda i neznajuci zagrizao u "potvrd kolac", ali ovo sto sam dosad vide ti je dobro ispalo. Ostaje ti cekiranje i selakovanje.
Zato ti je moj savet, posto si vec uradio kundak i na slikama izgleda lepo, potrazi nekog majstora za koga znas ili si cuo da dobro cekira pa daj da ti izcekira.
Ja nisam pristalica cekiranja na riblju krljust, ali s obzirom na oblik kundaka koji si odabrao mozda je najbolje da ga izcekiras upravo na riblju krljust.
 
odmah da nacnem temu
izbor drveta podzemni deo oraha najkvalitetniji ili do 1m nadzemni deo ostalo sve losiji kvalitet
posle kidanja na debljinu od 6-8 cm i potrbnu duzinu i sirinu susenje barem min 5 godina pa onda obrada
mislim da se kod nas za relativno male pare moze kupiti panj ili komad orahovog drveta
nemojte uporedjivati cene blank drveta za ovu namenu u inostranstvu a i ja ih necu ovde spominjati
Sve sto je napisao spar stoji, samo sa dodam malo detalja gde traziti dobar orah i kako ga izvaditi.
Kod nas oraha ima dosta u ravnicarskim predelima, ali on uglavnom nema neku posebnu strukturu.
Orah da bi u korenu imao dobru strukturu - saru treba da je star najmanje 20-30 godina.
Treba traziti orah u planinski predelima sto bas nije lako da se nadje jer orah nevoli preveliku nadmorsku visinu.
Ako mozete da birate, trazite orah koji se odrodio, postao kostunjicav. Takav orah u pravilu ima bolju strukturu, a ono sto je vazno, svaki gazda ce radije dati da se izvadi kostunac, nego orah koji radja dobre orahe.
E, kada nadjete takav orah, i kupite ga treba ga vaditi.
Orah, kao i svako drvo treba seci zimi kada drvo miruje u periodu vegetacije.
To znaci kada mu opadne lisce i kada pocnu prvi mrazevi.
Posle kresanja grana i krosnje treba kopati oko korena i u dubinu dak mu ne posecete sve zile i ne ostane samo centralna zila. I nju odkopajte do debljine ruke i tek je tad presecite.
Izvadjenom orahu dobro operite koren i ocistite od zemlje i kamena. Vodite racuna da kamen zna da uraste u zile u da se ne primeti. To moze kasnije kod paranja korena da vam napravi veliki problem pa cak da dovede i do povreda onog ko para.
Sva mesta gde ste sekli grane i krosnju treba zastititi da na tim mestima orah ne gubi naglo vodu i onda pocinje da puca. Tako zasticeno stablo treba postaviti vertikalno, onako kako je raslo i ostaviti ga na promajnom mestu niposto da ga bije sunce i kisa, najbolje u nekoj prostoriji i ostaviti da se susi do proleca.
A u proljece ide paranje.
Paranje orahovog korena je posebna nauka i umetnost. U Turskoj koja je najpoznatiji izvoznik drveta za orahe tim poslom se bave stari iskusni majstori i poznavaoci drveta i gazde ih odlicno placaju, ne bez razloga.
U zavisnosti kako okrenete deblo mozete imati ili odlicnu strukturu drveta ili prosecnu ili cak slabu.
A cena drveta izmedju odlicne 5 zvezdica i prosecne 3 zvezdice je nekoliko puta, da sad, kao sto rece spar, ne spominjem cifre.
Danas kada se drvo susi u susarama, mozete dati daske da se suse u susaru, ali kod nekog za koga znate da nece otvoriti susaru na pola procesa susenja da doturi jos malo gradje. Orah je na taj "tretman" posebno osetljiv.
Jos bolje ako imate nekog da vam ga napari, to posebno istice strukturu i daje lepu crvenkastu boju, ali vodite racuna da je pareni orah tvrd k'o kost i da ga je puno teze raditi.
Naravno da je prirodno susenje najbolje, ali danas malo ko ima vremena da ceka najmanjue 5 godina, jos bolje 7-10.
E nakon svih tih zavrzlama koje sam naveo imate lep komad orahovine i spremni ste da pocnete da radite kundak.
A o tome u sledecem nastavku.
Pozdrav
 
Sve sto je napisao spar stoji, samo sa dodam malo detalja gde traziti dobar orah i kako ga izvaditi.
Kod nas oraha ima dosta u ravnicarskim predelima, ali on uglavnom nema neku posebnu strukturu.
Orah da bi u korenu imao dobru strukturu - saru treba da je star najmanje 20-30 godina.
Treba traziti orah u planinski predelima sto bas nije lako da se nadje jer orah nevoli preveliku nadmorsku visinu.
Ako mozete da birate, trazite orah koji se odrodio, postao kostunjicav. Takav orah u pravilu ima bolju strukturu, a ono sto je vazno, svaki gazda ce radije dati da se izvadi kostunac, nego orah koji radja dobre orahe.
E, kada nadjete takav orah, i kupite ga treba ga vaditi.
Orah, kao i svako drvo treba seci zimi kada drvo miruje u periodu vegetacije.
To znaci kada mu opadne lisce i kada pocnu prvi mrazevi.
Posle kresanja grana i krosnje treba kopati oko korena i u dubinu dak mu ne posecete sve zile i ne ostane samo centralna zila. I nju odkopajte do debljine ruke i tek je tad presecite.
Izvadjenom orahu dobro operite koren i ocistite od zemlje i kamena. Vodite racuna da kamen zna da uraste u zile u da se ne primeti. To moze kasnije kod paranja korena da vam napravi veliki problem pa cak da dovede i do povreda onog ko para.
Sva mesta gde ste sekli grane i krosnju treba zastititi da na tim mestima orah ne gubi naglo vodu i onda pocinje da puca. Tako zasticeno stablo treba postaviti vertikalno, onako kako je raslo i ostaviti ga na promajnom mestu niposto da ga bije sunce i kisa, najbolje u nekoj prostoriji i ostaviti da se susi do proleca.
A u proljece ide paranje.
Paranje orahovog korena je posebna nauka i umetnost. U Turskoj koja je najpoznatiji izvoznik drveta za orahe tim poslom se bave stari iskusni majstori i poznavaoci drveta i gazde ih odlicno placaju, ne bez razloga.
U zavisnosti kako okrenete deblo mozete imati ili odlicnu strukturu drveta ili prosecnu ili cak slabu.
A cena drveta izmedju odlicne 5 zvezdica i prosecne 3 zvezdice je nekoliko puta, da sad, kao sto rece spar, ne spominjem cifre.
Danas kada se drvo susi u susarama, mozete dati daske da se suse u susaru, ali kod nekog za koga znate da nece otvoriti susaru na pola procesa susenja da doturi jos malo gradje. Orah je na taj "tretman" posebno osetljiv.
Jos bolje ako imate nekog da vam ga napari, to posebno istice strukturu i daje lepu crvenkastu boju, ali vodite racuna da je pareni orah tvrd k'o kost i da ga je puno teze raditi.
Naravno da je prirodno susenje najbolje, ali danas malo ko ima vremena da ceka najmanjue 5 godina, jos bolje 7-10.
E nakon svih tih zavrzlama koje sam naveo imate lep komad orahovine i spremni ste da pocnete da radite kundak.
A o tome u sledecem nastavku.
Pozdrav
jos samo da dodam da su nasi stari zadnju godinu susenja orahov ponat zakopavali u stajsko djubrivo, gledao sam i dobio takav komad oraha zvoni ko bubanj a o tvrdoci necu ni da pisev dobar i ostar alat jedini spas
 
evo kako izgleda spreman za lakiranje, uklopljen. Za sad cu ga izlakirati bez ikakve rezbarije, pa cu naknadno to raditi, kad nadjem odgovarajuceg majstora za to. Jer hocu jos neke stvarcice da radim.
 

Prilozi

  • uklopljen1.jpg
    uklopljen1.jpg
    34,4 KB · Pregleda: 226
  • uklopljen2.jpg
    uklopljen2.jpg
    33,3 KB · Pregleda: 222
evo kako izgleda spreman za lakiranje, uklopljen. Za sad cu ga izlakirati bez ikakve rezbarije, pa cu naknadno to raditi, kad nadjem odgovarajuceg majstora za to. Jer hocu jos neke stvarcice da radim.
koji je ovo merkel m8 ili 47e, obrazinu si napravio ala ferlah, dobro uradjen jos ako si ga tesno uklopio (posto merkel nema centralni saraf ) izvrsan rad nemoj ga cekirati preko 20 linija po incu
 
skinuo sam neki "Bobanov" kundak, pa sam po toj slici nacrtao svoju verziju, kako bih ja voleo da izgleda i onda lagano. A druga strana je sa Ferlaha, mislim, slicno nekom njihovom kundaku. Glava je bas tesna, ali to usecanje i nije bilo toliki problem koliko sam se mucio sa ona 2 polukruga, sa obe strane, da cucnu na nulu a da pritom moram da gledam da i oni cucnu a i da pazim koliko glava ide u dubinu, jer ima 3 rupe samo koje idu kroz kundak, za kocnicu, onaj sraf na dnu sina i branik obaraca, pa da sve cucne knap, da ne moram da razbusujem. Sj.ebao sam 5 srafcigera praveci raznorazna dleta koja mi tacno po meri odgovaraju.. :) Necu mu linije raditi, neku rezbariju malo "bogatiju" cu, samo da izaberem tacno sta i kod koga.
 
Uraditi celu cev puske sa setom za hladno bruniranje koje prodaje Ketner ili Frankonija je prakticno nemoguce i iskusnom majstoru, a ne pocetniku.
Inace hladni brunir trazi puno vise iskustva od vruceg, i postupak znatno duze traje.
Sastoji se u tome da se na dobro ociscenu i odmascenu cev ili povrsinu koja se bunira nanosi sredstvo za bruniranje, najbolje cetkicom i saceka da sredstvo izreaguje sa celikom. To je obicno oko 4-6 sati, zavisi od temperature prostorije u kojoj se radi.
Cev ce dobiti povrsinu crvenkaste boje kao da je zardjala. Ta crvena boja-rdja se skida najbolje finom gvozdenom vunom. GVOZDENA VUNA MORA BITI OD KOROZIVNOG CELIKA, NESME BITI OD INX CELIKA.
Kada se skine korozija cev se ispere vodom i posle prvog premaza dobije se svetlo do srednje siva povrsina. Da bi cev puske bila kvalitetno brunirana hladnim brunirem napred navedeni postupoak se mora ponavlajti najmanje 4-5 puta, jos bolje 7-8 puta ali je brunir kvalitetniji i postojaniji.
Povrsina koja je tako obradjena ima teski crni ili teget plavi mat sjaj, zavisi od recepture.
Ima vise receptura za pravljenje hladnog brunira, ali se "Svajcarska Vojna brunura" smatra najkvalitetnijom.
Ali svojstveno za vecinu receptura za hladne brunire je da se pojedini sastojci i komponente od kojih se sastavlja brunura ne nalaz bas lako, pojedine se nalaze bas tesko i skupe su.
Ukoliko ovo probas da radis sredstvima koja se prodaju u Ketneru ili Frankoniji, na vecim povrsinama ces dobiti fleke i prelive u nijansi, pa puska izgleda ko flekava. To je zato sto su ta sredstva namenjena za popravak manjih ostecenja na manjim povrsinama.
Zato, moj ti je savet batali bruniranje puske hladnim brunirom
u kucnoj radinosti, ako nemas nekog majstora da ti objasni i pokaze postupak.
Ako hoces, mogu ti opisati postupak vruceg bruniranja i dati recepturu, ali vodi racuna da ako tim postupkom radis cevi lovacke puske moras biti jako pazljiv jer ce vruci brunir "pojesti" kalajni lem kojim su cevi i sine spajane pa ces napraviti vecu stetu od koristi.
A ako hoces da bruniras lovacki karabin nema problema sa vrucim brunirim. Jedino ti treba posuda dovoljno velika da u nju moze da stane cela karabinska cev zajedno sa sandukom i grejac da tecnost u toj posudi mozes da zagrejes do kljucanja i ozezi Mile.
Ali, Mile pre nego sto ozezes po puski , isprobaj postupak na nekim nevaznim komadima.
Pozdrav i dobar pogled
Mene interesuje postupak i receptura bruniranja lovackog oruzja, prvenstveno za sacmarice ako nije problem mala edukacija??? Hvala!
 
Ako zelis da kvalitetno ofarbas a to jos nisi uradio ,onda ide "primer" a potom lak za lakiranje klavira ili brodova, on je jako otporan i nanosi se u par slojeva , ali treba mu dugo da se susi,tako da moras da pazis da ne curi .
Na ovaj nacin dobijas kvalitetan sloj koji kad se ogrebe mozes da poliras.
Naravno ako zelis poseban ten kao orahovo drvo ili slicno, onda koristis gore navedeno ulje, itd...
 
Na namestaju zasticenom selakom ostaju fleke od alkohola...
Drzi cuturicu dalje od puske. :lol:
Najvise ljudi koristi laneno ulje. Minimum 10-tak premaza i na kraju poliranje.

Sto se tice farbanja cevi i metala u inostranstvu hvale farbanje. Pogledajte KG coatings. Spremam se da pazarim jedan set ovih boja pa me interesuje da li neko ima iskustva sa ovim proizvodjacem?
 
Poslednja izmena:

Back
Top