Flinov efekat

Manga Hilux

Stara legenda
Poruka
86.395
FLINOV EFEKAT _ FENOMEN PORASTA IQ REZULTATA TOKOM VREMENA

Džejms R. Flin bio je jedan od najpoznatijih istraživača ljudske inteligencije. Tokom osamdesetih godina 20. veka /1980, 1984, 1987/ sproveo je niz psiholoških istraživanja i otkrio da su se u periodu od oko 60 godina rezultati na testovima inteligencije postepeno povećavali iz generacije u generaciju _ i to na stabilan način.

Njegov ključni rad objavljen je 1984. godine. U tom istraživanju Flin je pokazao da su reprezentativni uzorci Amerikanaca tokom 46 godina /od 1932. do 1978./ postizali sve bolje rezultate na testovima inteligencije. Ukupan porast iznosio je oko 13,8 IQ poena, što znači približno 0,3 poena godišnje, odnosno oko 3 poena po deceniji.

Slični rezultati dobijeni su i u drugim industrijalizovanim zemljama _ Kanadi, Australiji, Kini, Japanu, Izraelu, kao i u više evropskih država, ukupno u 30 zemalja, pa čak i u ruralnim delovima Kenije. Pokazalo se da deca u proseku imaju IQ viši od svojih roditelja za 5 do 20 poena.

Flin je objasnio da, kada se testovi inteligencije standardizuju, prosečna vrednost rezultata se postavlja na 100, a standardna devijacija na 15. Međutim, kada nova generacija radi stare testove, njihov prosečni rezultat gotovo uvek prelazi 100. Upravo to stabilno povećanje IQ skorova nazvano je Flinov efekat _ termin koji su 1994. godine prvi upotrebili Harnštajn i Marej u čast njegovog otkrića.

U najkraćem #_Flinov efekat označava porast prosečnih IQ rezultata tokom vremena _#

Zašto se javlja Flinov efekat​

Flinov efekat je rezultat delovanja više različitih faktora.

Jedan od njih je
_veličina porodice. Istraživanja pokazuju da deca iz manjih porodica, gde ima manje braće i sestara, u proseku ostvaruju više kognitivne rezultate. Razlog je taj što porodice sa manje dece imaju više vremena i resursa da se posvete svakom detetu – kroz obrazovanje, ishranu, podršku i pažnju. U većim porodicama, ti resursi se raspoređuju na više članova, što može da utiče na razvoj kognitivnih sposobnosti.

Drugi važan faktor je
_obrazovanje. Savremeno obrazovanje sve više podstiče apstraktno mišljenje, logičko povezivanje činjenica i rešavanje problema na apstraktan način. Flin je smatrao da nas moderni svet, sa svojim zahtevima, uči da svet posmatramo „naučnim očima“.

Pored toga
_pristup informacijama danas je neuporedivo lakši zahvaljujući internetu i digitalnim medijima. Svaka nova generacija ima brži pristup znanju i složenijim informacijama, što takođe utiče na razvoj intelektualnih sposobnosti.

Savremeni svet postavlja i
_složenije zahteve na radnom mestu. Poslovi postaju kompleksniji i traže veću mentalnu fleksibilnost i sposobnost prilagođavanja – što se prenosi i na kognitivni razvoj.

Ne treba zaboraviti ni
_ zdravlje i ishranu. Svesnost o zdravom načinu života, boljoj ishrani i prevenciji bolesti poslednjih decenija takođe doprinosi boljim rezultatima u razvoju mozga i mentalnih funkcija.

Flin je o svemu ovome govorio i u svojim poznatim TED razgovorima _popularnim video_predavanjima o nauci, obrazovanju i društvu, koja su prevedena na više od 30 jezika i gledana više od četiri miliona puta.

Zašto je Flinov efekat važan​

Flinov efekat je značajan i sa teorijskog i sa praktičnog stanovišta.

Sa teorijskog aspekta, on pokazuje da faktori sredine _ obrazovanje, kultura, društvo _ imaju snažan uticaj na razvoj kognitivnih sposobnosti. Dakle, inteligencija nije određena samo genetikom, već i uslovima u kojima živimo. Flin je čak dao i konkretnu meru: IQ prosečno raste oko 0,3 poena godišnje, odnosno oko 3 poena po deceniji.

Sa praktične strane, Flinov efekat ukazuje na potrebu da se testovi inteligencije redovno ažuriraju. Stari testovi mogu preceniti rezultate savremenih ispitanika, jer su standardizovani na prethodnim generacijama. To ima ozbiljne posledice u procenama koje utiču na život _ kao što su dijagnoze intelektualnih poteškoća, pristup specijalnim službama ili pravne procene sposobnosti da se učestvuje u sudskom procesu.

Drugim rečima
#_ Flinov efekat menja način na koji razumemo merenje inteligencije, ističući da je potrebno stalno prilagođavanje testova savremenim uslovima _#

Flin je takođe postavio i intrigantno pitanje
„Da li smo mi danas zapravo pametniji od ljudi iz prošlosti _ od Darvina, Njutna, Ajnštajna, ili filozofa poput Platona i Aristotela?“

On je duhovito odgovorio
„Ako bismo inteligenciju ljudi iz 1900. godine merili po današnjim standardima, njihov prosečan IQ bi bio oko 70. Ako bismo mi merili svoju inteligenciju po njihovim starim standardima, imali bismo IQ oko 130.“
 
> #_ Inteligenciju bilo kog filozofa ili naučnika iz prošlosti nije moguće proceniti na isti način kao što se danas procenjuje. Psiholozi koji se bave merenjem inteligencije koriste drugačije metode kako bi procenili intelektualni potencijal znamenitih ličnosti iz prošlosti. Njihovu inteligenciju oni ocenjuju na osnovu onoga što su ostavili iza sebe _ njihovih dela, naučnih doprinosa, umetničkih postignuća i uticaja koji su imali na razvoj ljudske misli.

Platon se smatra jednim od najuticajnijih filozofa zapadne civilizacije. Njegov doprinos filozofiji, etici i politici oblikovao je intelektualni svet vekovima. Zato bi se Platonova inteligencija mogla oceniti kao izuzetno visoka, naročito u domenu apstraktnog i kritičkog mišljenja.

Ljudi iz prošlih vremena posedovali su veštine koje su tada bile potrebne i cenjene. Bili su odlični zemljoradnici, kovači, umetnici _znali su da iskovu savršen mač ili da u metalu urežu lik vladara.

Važno je naglasiti još jedan aspekt tzv. Flinovog efekta. Samo iz činjenice da svaka nova generacija postiže više rezultate na testovima inteligencije od prethodne, ili da ista generacija, kada se testira ponovo nakon dvadesetak godina, dobija bolje rezultate, ne sme se zaključiti da se sama, urođena inteligencija povećala. Psiholozi smatraju da razvoj inteligencije uglavnom završava oko dvadesete godine života, a kasnije se ne menja značajno. Ono što raste jeste naše znanje, iskustvo i način razmišljanja _ sposobnost da bolje razumemo i rešavamo testove.

Današnje generacije od ranog detinjstva stalno su izložene različitim oblicima testiranja. Pored školskih testova, mediji _ bilo štampani ili elektronski _ često nude razne „IQ kvizove“ i logičke zadatke. Na primer, slike sa skrivenim figurama koje treba pronaći, nizovi brojeva koji se nastavljaju određenim pravilom, i slično. Kada osoba dođe do pravog IQ testa, već ima iskustva sa sličnim tipom zadataka, pa je prirodno da na ponovljenom testiranju postigne bolji rezultat.

Savremene generacije raspolažu mnogo širim znanjem i koriste znatno napredniju tehnologiju nego ljudi u prošlosti. Standardi i načini merenja inteligencije menjali su se tokom vremena, pa današnje procene zahtevaju drugačije veštine i oblike znanja od onih koji su bili cenjeni u Platonovo doba.
®
 
Istina je negde na pola puta a evo i zasto ..
Nas par smo radili testove raznih opsega, od onih do 130 , to su ovi obicni , do onih 150 160 180 210 220+
I nista posebno , osim sto se za 10 godina pocelo da prica da ljudi imaju neke IQ koje mi ne osecamo ovako u susretu sa njima...
I onda se desi da dodjemo na isti test u isto vreme i onda bude da nasi novi testovi pokazuju da imamo vise IQ, nego sto imamo , s tim da mi znamo da imamo manje IQ jer vremenom to opada , a ne raste....i sta je ispalo , ispalo je da oni koji prave te testove foliraju narod, tj namerno postave granice tamo gde nisu i dobijaju ljudi vece rezultate....npr moj kolega je dobio rezultat 130, a nije ni 100 , 90 i nesto ....drugi kolega dobio 150 , a nije za 150, znamo se, nema tu mnogo lazi mnogo prevare, on je na ranijim testovima pokazivao 127 i to mu jeste dobra procena IQ...

Zatim , dolaze nove generacije, sad vise ne gledam ova foliranja na testovima....nego sta odrade na tim isfoliranim testovima, i tu ispadnu uglavnom nizi rezultati..

Sta se desilo jedanput, bio IQ test iz tri dela, nekad je iz 4 5 delova, npr vojska daje iz 4 ili 5 delova, i ja zbog greske softwarea tj linka na masini nisam uradio prvu trecinu , i na kraju sam bio najbolji po rezultatim to je hendikep od trecine , malo mnogo u sirovim zadacima, to nije hendikep u IQ nego u poenima na testu....

Tako da utisak je da novije generacije bleje...

E sad, ja kao profan u jacim skolama imam i tu uvid sta je sa decom, djacima...nije njima lako , psihicki su shebani , ambiciozni , a traze se sta je sistem vrednosti i ne mogu da provale, high IQ sigurno nije, to i oni znaju , znaci nije kao nekad zadaci i takmicenja i testovi napravljeni da se vidi domisljatost, i kombinatorika, znanje i primena znanja....tako da ne moze da se ostavi utisak sa tim....znanje plus IQ, sto inace daje dobar rezultat ovako u radnickoj praksi , naucnickoj praksi..

Ali ako se dobro analizira, znacemo da retko koji naucnik je otkricem neke fundamentalne ili vazne esencijalne metodologije proizvodnje stigao do bogatstva, jedino koga ja znam je Nobel...jedino je on iako ga je cale optuzivao da mu je ukrao patent za dinamit , zbog vojne industrije i ratova bas u to vreme profitirao na svojim izumima...plus imao dobar duh ili kapital, ne znam tacno ali je imao nacina kako da eksperimentise sa razlicitim supstancama a stvarno je probao sve i svasta...pa dinamit mu je od praha koji nastaje raspadanjem skeleta nekadasnjih morskih organizama...
Dakle deca jasno vide da je znacajnije stela i neispustiti trenutak kad se krade...razvijaju inteligenciju kradje..

Da im pomazes nekim obrazovanjem u vezi pravnih i menadzerskih vestina, a to su bedni pokusaji nekih takmicenja u projektima i slicno , to je pomalo smesno...vidi se da je to rizik nesto kao ucenje vestina za kontrolu leta, a sine to je apsurd ako vec nemas vezu jer to kosta obuka , kosta trtenje a ovamo ti oni koji rade tamo pricaju kako nisu znali da ce da se zaposle tamo , nego eto kao vole, sio mi ga djura...
Isto kao sto neki nepodobni kukaju posle zavrsetka fakulteta za diplomatiju kako sviraju djoki...
 
I inace Srpski narod ne podnosi i mrzi inteligentne osobe...
Hoce da se okoristi , kao i za sve, hoce da pokrade, ali ne podnosi , i moze se reci i da se plasi inteligentnih osoba....

Inteligentne osobe prve bivaju prokazane i poslate na nezasluzeno streljanje...
 
,,,ipak msm da svi mi ,,, narodi,,,sa ovih prostora smo mnogo inteligenciji u odnosu na zapadne narode , koji su bombardovani svakojakim fake informacijama,,,samo da budu mirni i zhive na kredite,,,
 
,,,ipak msm da svi mi ,,, narodi,,,sa ovih prostora smo mnogo inteligenciji u odnosu na zapadne narode , koji su bombardovani svakojakim fake informacijama,,,samo da budu mirni i zhive na kredite,,,
Sta si ocekivao na objavu ovakvog teksta na forumu? Da ce prisutno Srblje da se slozi sa naucnim radovima tamo negde sa trulog Zapada? Jer, opste poznata stvar, bar na ovom forumu, je da su ljudi danas glupli od nekadasnjih i da su uglavnom idioti za nekadasnje genijalce. Nema veze sto istrazivanja na temu inteligencije napolju rade ozbiljni naucni timovi i univerziteti, nemaju oni pojma. A pri tome jedno 85% svih forumasa dobacilo do srednje skole maksimalno...

Nekoliko puta sam na ovom forumu pisao o Flynnovom efektu kada se povede pisanje o danasmjim "idiotskim" generacijama i o tome kako su nekad ljudi bili inteligentni. Naravno, uvek se zavrsi sa tim da samo idioti veruju u to sto pise na interMetu.
 
,,,ipak msm da svi mi ,,, narodi,,,sa ovih prostora smo mnogo inteligenciji u odnosu na zapadne narode , koji su bombardovani svakojakim fake informacijama,,,samo da budu mirni i zhive na kredite,,,

Slažem se. Naši mladi fizičari ostvaruju odličan rezultat na međunarodnim takmičenjima. Isto važi i za mlade matematičare.

Naše obrazovanje je drugačije od kanadskog obrazovanja, npr.

Učenici osnovnih i srednjih škola imaju šire obrazovanje od kanadskih učenika i srednjoškolaca. Naša deca, tu mislim na Srbiju i ceo naš region, više uče od drugaraca iz Kanade, SAD, Australije, i od Rusije koja ima sličan model kao SAD i Kanada 11 i 12 razred.

Naša osnovna škola ima 8 razreda, srednja i gimazija 4 razreda.

Ali, da se vratim na inteligenciju.

Ne možemo da tvrdimo kako su danas deca, pa i odrasli glupi. Nisu svi glupi. Postoje oni koji žele da više nauče, da se više obrazuju..ne gledaju svi televiziju i ne zabavljaju se na internetu i na društvenim mrežama.
 
Sta si ocekivao na objavu ovakvog teksta na forumu? Da ce prisutno Srblje da se slozi sa naucnim radovima tamo negde sa trulog Zapada? Jer, opste poznata stvar, bar na ovom forumu, je da su ljudi danas glupli od nekadasnjih i da su uglavnom idioti za nekadasnje genijalce. Nema veze sto istrazivanja na temu inteligencije napolju rade ozbiljni naucni timovi i univerziteti, nemaju oni pojma. A pri tome jedno 85% svih forumasa dobacilo do srednje skole maksimalno...

Nekoliko puta sam na ovom forumu pisao o Flynnovom efektu kada se povede pisanje o danasmjim "idiotskim" generacijama i o tome kako su nekad ljudi bili inteligentni. Naravno, uvek se zavrsi sa tim da samo idioti veruju u to sto pise na interMetu.

Ne znam zašto se stalno pominje forum kao reper. Ni ostale društvene mreže kao što su Fejsbuk i mreža X ne mogu da budu ozbiljan reper na kada se radi o ozbiljnim psihološkim testiranjima.
 
Moj utisak nije takav preko razmene studenata....
Prosek je svuda nekako prosek i tu najvise utice kultura...to je moje misljenje, znaci neko ce preko kulture imati mnogo vise manira nego neko drugi pripadnik drugacije kulture, ali ima i kultura koje povecavaju privid inteligencije, npr kinezi....oni imaju takvu tradiciju da i vrlo glup kinez, a mi ga osetimo da je glup, ima solidne stavove tj trudi se da bude pametan...ne inteligentan,nego pametan...dok cesto susrecemo kod srba jednu drugu pojavu , da srbi ne zele da odrzavaju svoju inteligenciju , niti da je razvijaju , a onda se javlja bljesak, to je jedna kratkotrajna pojava da se javi burst povezivanja kod pojedinca , tj padaju mu iskricave ideje..
I sad to jeste da se javlja, kod onih koji mozak ne koriste mnogo , ali to je kratko , to je suvise kratko , zatim to je ustvari njakupljena neuroloska supstanca za prenos, rastereceni nervni putevi pa kad je osoba pocela da misli onda paucina po hodnicima i onda ne postoje uhodani , korita putevi....i kao nitroceluloza sve plane, tj sve moguce asocijacij3e planu u glavi takve osobe...

A nije bas da moze dobiti rezultat koji dobija neko stvarno trenirano inteligentan....da budem precizniji , inteligencija trazi i memorijski menadment i logiku i kombinatoriku i znanje...tako da sa malim netreniranim znanjem , osoba se odusevi u tom nista ne mozgam ali kad probam vidim da sam super....ali garantujem da nema blage veze o logici , niti da mu logika radi kako treba...tj bice ono cuveno to je to samo sam ovde prevideo , a ovde omasio....sto se takodje cesto desava upravo kod tih burst ne mozgam pa probam..

Kombinatorika,takodje vazna, plus ovo kod logike postoji logika koja je svesni formalni deo , postoji i intuicija koja je polusvesni , ali nije formalni deo...intuicija trazi proveru preko logike....

Balkanci ili Srbi , su uzasni u logici , ja sam sokiran kad vidim kako tumace logiku , cak i kad znaju predmet logika, to nema blage veze sa logikom..usput ni ai nije bistar po pitanju logike, sto obicno ne bi pomislili jel da....ali nema ai bas mnogo jako uporiste u logici...

Dakle da bi dobili rezultat inteligenciju koja radi , potreban je jak CPU , to je inteligencija, ja racunam da postoje dve, interaktivna i ona matematicko logicka..., ostale ne postoje, muzicka npr ne postoji, fizicka, misicna, to ne znam ali rekao bih da ne postoji , tj sve te inteligencije posredno zavise od kvaliteta nerava...cak i matematicka zavisi od toga...brzine prenosa, ali i kvaliteta nerava,
Ali je potrebna i memorija, radna i dugotrajna, potrebna je rekoh kombinatorika, tj generator alternacija mogucih tokova...cini se da mozak to radi sam, ali nije bas tako..tu mora da postoji kvalitet, ja sam srecom imao dodatnu nastavu kad sam bio 4 razred osnovne, kod profesora logike,to je zanimljiva stvar...ne sto ja radim matematiku , nego sto ja kupim nesvesne fazone profana koji je doktor logike...i uporedjujem sa pajserskim logikama, drugih profesora i doktora nauka...

Dete voli da se igra ali i da napreduje....zato dete otkriva mnogo stvari koje stariji ne primecuju da emituju....sto trazi da dete ojaca svoju psihu i dushu inace ce ga shebati da nece znati sta ce sa sobom...toliko su stariji patoloski slucajevi...sto ih manje znas to ti je bolje za mentalno zdravlje...narocito u sociopatoloskim sredinama kakva je srbija, e tu je srbija, nije balkan...bosanci su na drugi nacin uvrnuti...
Ne znam makedonce, iako sam bio na letovanju u makedonskim decijim kampovima, ali osim da su deca mahom ista sta im se svidja kod druge dece, nisam mogao da neke posebnosti vidim...suvise sam mali bio ili nije bilo takvo okruzenje....

Nisam siguran da ovo ima smisla, isto kao sto se brise, pazi brise se znanje iz razvojne psihologije...ona ce biti izbrisana , sto je meni nebuloza, ali je tako ...
Ja sam proizvod eksperimenta razvojne psihologije, tj bio sam u osnovnoj skoli koja je eksperimentalna...sto nosi prednosti koriscenja skolske sale za sport, teretane za razvoj misica, to je stvarno razvijanje misica, nije to obicna teretana...nego kao sto reprezentativci razvijaju eksplozivnost i zilavost misica, a ne da budu kao hulk...pogledajte atleticare i pitajte ih za trening kako se trenira...svi ovi sto treniraju eksplozivnost i snagu , znaci kugla, koplje kladivo , ako imaju dobre trenere , jedu ko konji ali treniraju eksplozivnost, a ne snagu a snazni su dovoljno...

Tako da pitanje inteligencije je na zalost pitanje cekanja...cekamo da dovoljno grupno oglupimo i da se onda pritisne taster za nuklearku i da se krene u razaranje...
 
Eto takmicenja fizicara, tacno je da imamo mi izuzetke po 3 za svaku generaciju , nekad 2 nekad 1 ali to su izuzeci...

Tacno je da oni ostvare pobede na olimpijadama...ali ako uporedim moju 4 godisnju konkurenciju u matisu fizici onda to izgleda ovako , 1 jako dobar matematicar, 40 50% bolji od ostalih talenata...ostalo manje vise prosek, ali taj napredni matematicar nije super inteligentan...po njegovom kazivanju , on je 135iq...ali je 50% bolji od svih ostalih u sve 4 godine...
Nekad se desi da bude jedan na zalasku jedan na izlasku , ili jedna, ne zaboravimo zene,, tj devojke...jednu sezonu posle moje je bila zenska koja je bila talenat...na zenski nacin koji se osecao kod nje u matematici, ima i toga...oseca se zenski um u matematici...

Ali nije Srbija sredina dobra za razvoj takvog razmisljanja...to su slucajnosti...a nekad i incidenti okoline..
Npr ako gledam 10 djaka iz svake godine, koji idu na pripreme za olimpijadu...nekad se islo...sad kako ko ima vezu pa ga ubace u olimpijski tim...vecina tih djaka je rutina, rintanje brate....nema tu one inteligencije i elegancije koju imaju tih 1 2, 3, djaka u 4 generacije...rintanje donese rezultat, da se ne lazemo..
Narocito u matematici , u fizici kazem vise su incidenti ...jer fizicar je jedan...onaj u 4 godini on zna skoro sve oblasti fizike, nije bas kao matematika...

Steta sto su nam nastavnici fizike mahom trube po srednjim skolama...ali nisu toliko trube...nego nisu za talentovane djake...
 
Slažem se. Naši mladi fizičari ostvaruju odličan rezultat na međunarodnim takmičenjima. Isto važi i za mlade matematičare.

Naše obrazovanje je drugačije od kanadskog obrazovanja, npr.

Učenici osnovnih i srednjih škola imaju šire obrazovanje od kanadskih učenika i srednjoškolaca. Naša deca, tu mislim na Srbiju i ceo naš region, više uče od drugaraca iz Kanade, SAD, Australije, i od Rusije koja ima sličan model kao SAD i Kanada 11 i 12 razred.

Naša osnovna škola ima 8 razreda, srednja i gimazija 4 razreda.

Ali, da se vratim na inteligenciju.

Ne možemo da tvrdimo kako su danas deca, pa i odrasli glupi. Nisu svi glupi. Postoje oni koji žele da više nauče, da se više obrazuju..ne gledaju svi televiziju i ne zabavljaju se na internetu i na društvenim mrežama.

Odakle znas kakav je sistem obrazovanja u Kanadi? Ako je vec spominjes.

Ucenici, pojedini a ne svi, osnovnih i srednjih skola u Srbiji imaju to siroko obrazovanje kojim se toliko hvalite na ovom forumu. Taj % dece koje imaju to siroko obrazovanje je jednak % onih koji upisu drzavne univerzitete a sami znate koliko % jedne generacije ode na te univerzitete. No, koliko puta ste na studijama naleteli na kolege koji su bili totalno neobrazovani iz istorije, geografije, knjizevnosyi, stranih jezika, matematike, fizike ili necega sto nema veze sa njihovim studijima?

Nasa deca mozda jesu vise opterecena nego deca u nekim drugim drzavama ali zbog toga sto u prosvetnom sistemu uglavnom sede dileje, ljudi koji nikakvu konekciju sa savremenim svetom nemaju. Pa tako odrzavaje neki okostali sistem obrazovanja, bubanje nepotrebnih podataka (pogotovo u vreme pristupa podacima na interMetu), olakotno prelazenje gradiva i gledanje kroz prste ucenicima a da stvarno ne nauce tu decu necemu. Dokaz za ovo? PISA testiranje. Pogledajte gde su ucenici iz Srbije (i sa Balkana) na tim testiranjima.

Ne moze 100-tinak ucenika iz generacije koji pohadjaju Matematicku gimnaziju biti merilo uspesnosti naseg obrazovnog sistema odnosno iscrpnog znanja iz matematike i fizike. Nisu njihove medalje sa takmicenja merilo srpskog prosvetnog sistema, merilo je to PISA testiranje, djaci iz Matematicke gimnazije su genijalci njihove generacije, izuzetak u generaciji.

Ah da, moja deca su zapocela obrazovanje u Srbiji a zavrsila u Kanadi, pa odlicno znam razlike izmedju ta dva sistema.
 
Ne znam zašto se stalno pominje forum kao reper. Ni ostale društvene mreže kao što su Fejsbuk i mreža X ne mogu da budu ozbiljan reper na kada se radi o ozbiljnim psihološkim testiranjima.
Zasto spominjem forum? Zato sto pisemo na forumu. Ne pisemo ni na X-u, ni na nistagramu a bogami ni na ozbiljnim naucnim forumima. Ova tema je otvorena na forumu, postavljac teme ocekuje da mu odgovore drugi forumasi, razumljivo.

O Fllynnovom efektu mozda mogu merodavnije diskutovati ozbiljnoi psiholozi ali na ovom forumu nema takvih, svi mi smo amateri.
 
Pa mogu mozda ja i jos neko ko nije ozbiljan psiholog da napisu iskustva...
Npr ja crpim svoja iskustva i iz takmicenja a nisam bio Matematicka gimnazija, i takodje moji konkurenti nisu svi bili Matematicka gimnazija, ali je zeznuto da se takmicis protiv njih jer imaju bonus na takmicenjima i iz matisa i iz fizike +20% iz matisa, +10% iz fizike, nacevce poene njihovi djaci....
Ti moras da imas cist ko suza zadatak da bi prosao i tu mogu da ti maznu do 4 poena od 25 ili od 20....iako ti je tacan, nego nesto neki ugao nisi pomenuo , nije da je bez veze, ali nije greska i nije da nije resen zadatak...
To vi bolje znate kako se to zove..

Ali se ne moze reci da nije adekvatna zamena, nekad dobro prodju ti zamenski iz Matematicke gimnazije na olimpijadi....oni sto su realno 5, 6 mesto u Srbiji u tom trenutku u toj generaciji...to znaju oni koji su u vrhu , nema mnogo sujete i lazi izmedju matematicara i fizicara, ima u rezultatima tog natezanja, ali nema lazi izmedju njih... osetis ti tacno ko je koliko zvezdica....bio ti 1,2, 3, 4, 5...tacno znas mozda ne prve godine takmicenja, ali druge trece , vec znas...
 
Odakle znas kakav je sistem obrazovanja u Kanadi? Ako je vec spominjes.

Moja sestra od tetke je nekoliko godina radila kao direktor srednje u jednom kanadskom gradu. Pre toga je bila profesor sociologije i psihologije u toj školi.

I njena deca, kada su bila mala, išla su u školu, pa u srednju školu, na fakultet.

Razgovarala sam sa sestrom o obrazovanju u Srbiji i o obrazovanju u Kanadi. Zaključile smo da naša deca ranije od kanadske dece uče množenje, deljenje i ostalo iz matematike..npr.

Takođe znam da imaju 11 ili 12 razreda i u Kanadi, Americi, Australiji, i na kraju u Rusiji. 11 ili 12 razreda postoje u osnovnim školama.

Posle osnovne škole idu u koledž ( ne znam jedino da li koledži postoje u Rusiji). Posle koledža se upisuje fakultet.

Imam rođake i u Kanadi, Rusiji, Nemačkoj, Australiji.. tako i znam za sistem obrazovanja u tim državama.

Zasto spominjem forum? Zato sto pisemo na forumu. Ne pisemo ni na X-u, ni na nistagramu a bogami ni na ozbiljnim naucnim forumima. Ova tema je otvorena na forumu, postavljac teme ocekuje da mu odgovore drugi forumasi, razumljivo.

O Fllynnovom efektu mozda mogu merodavnije diskutovati ozbiljnoi psiholozi ali na ovom forumu nema takvih, svi mi smo amateri.

Bold: Na forumu imamo lekare, psihologa, neuropsihijatra..tako da nisu baš svi forumaši amateri.
 
Pa mogu mozda ja i jos neko ko nije ozbiljan psiholog da napisu iskustva...
Npr ja crpim svoja iskustva i iz takmicenja a nisam bio Matematicka gimnazija, i takodje moji konkurenti nisu svi bili Matematicka gimnazija, ali je zeznuto da se takmicis protiv njih jer imaju bonus na takmicenjima i iz matisa i iz fizike +20% iz matisa, +10% iz fizike, nacevce poene njihovi djaci....
Ti moras da imas cist ko suza zadatak da bi prosao i tu mogu da ti maznu do 4 poena od 25 ili od 20....iako ti je tacan, nego nesto neki ugao nisi pomenuo , nije da je bez veze, ali nije greska i nije da nije resen zadatak...
To vi bolje znate kako se to zove..

Ali se ne moze reci da nije adekvatna zamena, nekad dobro prodju ti zamenski iz Matematicke gimnazije na olimpijadi....oni sto su realno 5, 6 mesto u Srbiji u tom trenutku u toj generaciji...to znaju oni koji su u vrhu , nema mnogo sujete i lazi izmedju matematicara i fizicara, ima u rezultatima tog natezanja, ali nema lazi izmedju njih... osetis ti tacno ko je koliko zvezdica....bio ti 1,2, 3, 4, 5...tacno znas mozda ne prve godine takmicenja, ali druge trece , vec znas...

Naravno da ne idu sva matematicki talentovana deca u Matematicku gimnaziju, nikada nisu ni isla. No, u toj skoli su koncentrisana talentovana deca u tim oblastima i uglavnom oni osvajaju medalje na medjunarodnim takmicenjima iz matisa i fizike, recimo na 4 medalje ucenika iz te skole dodje jedno dete iz neke druge gimnazije iz Srbije. Kasnije tokom studija na tehnickim fakultetima i PMF-u na BU u generaciji naletite na veliki broj maturanata te gimnazije. Ubedljivo najbolja skola u Srbiji te se roditelji talentovane dece trude da nekako omoguce svojoj talentovanoj deci da nekako upisu tu skolu.

Tesko da si ti bio takmicar kada pises takvu neistinu (da im daju bonuse na takmicenjima u Srbiji da bi eliminisali decu iz drugih skola), jer u izradi zadataka i bodovanju na tim gradskim/republickim takmicenjima rade ljudi i iz drugih gimnazija odnosno sa univerziteta u Srbiji.

Da ne bude da sam pristrasan - ja nisam isao u tu skolu, zavrsio sam drugu gimnaziju ali moram priznati da su u skolu isla talentovanija deca od nas ostalih, uglavnom najtelantovanija u Srbiji. Dokaz je da su mnogi ucenici te gimnazije ne samo zavrsili studije, zavrsili su i postdiplomske studije po uglednim svetskim univerzitetima i napravilo ozbiljne naucne i inzenjerske karijere.

Ukratko, ta skola bi trebalo da bude ponos Srbije.
 

Back
Top