Brzo čitanje i učenje?

Da li je istina da kada se brzo čita, da se podaci brže i lakše upamte?

Ne.

Ako je brzina sama po sebi predmet dostizanja, onda se ucenje nista ne ubrzava.....

Veoma sporo citanje moze umanji ucenje, jer se covek vise zamara, a i manje dobija informacija , a previse se trudi da sve zapamti sto je procitao, pa verovatno zbog toga presporo i cita.....

E sad, postoje tehnike ubrzavanja citanja, ali mora se zaista navezbati da se brzo cita a da se ne smanji produktivnost, a ne da brzina sama po sebi bude cilj bez obzira da li si ti svestan sta si procitao ili nisi....Jer cilj je NAUCITI NESTO A NE STO PRE GA PROCITATI.

To je isto kao kada neko ode na sportsko takmicenje a veoma dooobro se pripremao godinama, a neko ode i ne tako dobro pripremljen, ali zato uzme anabolicke steroide....
Znaci nije fora da steroidi umesto tebe naprave rezultat i da to bude laganica za tebe, vec da ti sam napravis rezultat, pa ako treba i da se vise namucis nego onaj koji je uzeo nedozvoljena sredstva.

Tako da, odgovor za sva pitanja "kako da idem linijom manjeg otpora" je - NE MOZES. Za sve je potreban trud i ulaganje......

Dok budes naucio da stvarno brzo citas, za to utroseno vreme, mogao bi da naucis 10 predmeta skolskih ili npr da polozis 5-6-7 fakultetskih ispita.....

A i kada naucis brzo citanje, nije ti ni to sigurnost da ces nesto brze uciti nego sto jesi - samo ces brze reci - Evo zavrsih citanje ove knjige po 5 put za kratko vreme, ali pitanje je koliko sam je zapamtio.
 
I jos nesto - sve te takve knjige - jesu one ok, i dobre, rade posao, ali ne bas tako kao sto ih autori nahvale.....

Jer jednostavno je zakljuciti - To je ona stara - "Pripadnik romske zajednice hvali svoga konja"

Oni ce reci i ono sto jeste ALI I ONO STO NIJE, i otici u krajnji optimizam bez nekih realnih dokaza i potvrda da je to tako......Citirace istorijske licnosti i razne autoritete kako bi ubedili kupca da to jeste tacno primenjujuci argumentum ad verecundiam....

Najtuznije je sto se za ovakvu tematiku, tematiku pedagoske psihologije, ne interesuju napreni ucenici i studenti, nego obicno oni koji ne vole da uce, i oni koji bi da nadju neku precicu, da se manje trude.....

Kao sto u sportu neko lepo napreduje i ostvaruje rezultate, a neko odmah u startu se zanima za "tamo neka nedozvoljena sredstva" i tabletice, spriceve.....
 
I jos nesto - sve te takve knjige - jesu one ok, i dobre, rade posao, ali ne bas tako kao sto ih autori nahvale.....

Jer jednostavno je zakljuciti - To je ona stara - "Pripadnik romske zajednice hvali svoga konja"

Oni ce reci i ono sto jeste ALI I ONO STO NIJE, i otici u krajnji optimizam bez nekih realnih dokaza i potvrda da je to tako......Citirace istorijske licnosti i razne autoritete kako bi ubedili kupca da to jeste tacno primenjujuci argumentum ad verecundiam....

Najtuznije je sto se za ovakvu tematiku, tematiku pedagoske psihologije, ne interesuju napreni ucenici i studenti, nego obicno oni koji ne vole da uce, i oni koji bi da nadju neku precicu, da se manje trude.....

Kao sto u sportu neko lepo napreduje i ostvaruje rezultate, a neko odmah u startu se zanima za "tamo neka nedozvoljena sredstva" i tabletice, spriceve.....

To sam se zapitao posle ovog snimka


Sigurno je u pravu za one unutrašnje glasove, kada se čita ispod 100 strana na h, mozak počinje da stvara unutrašnje glasove, tako da se prosto izgubimo.

Koji je po tebi najbolji način za učenje, ne brzo, ne napamet nego da se razume, neki vid interesovanja prema onome što se čita?
 
Evo upravo sam sada probao, za 01:36 sam pročitao jednu stranu i to sam baš izabrao komplikovanu stranu sa terminima vezanim za programiranje...

Mislim da mogu za 1:00, ali ovo je dobro jer nam stvara izazov, a kada nešto stvara izazov onda hoćeš to više puta da pročitaš i na taj način se bukvalnom igrom nauči..
 
U principu, moras da prodjes neke osnovne faze, i evo brzo receno cime da se vodis:
1) pogledaj knjigu...Pogledaj sadrzaj
2)prodji letimicno kroz sadrzaj, i kroz knjigu
3) objasni sebi odmah iz kojih se celina sastoji....Probaj da povezes te celine medju sobom jer sve je povezano, kada vezujes stvari onda se lakse pamte, a i komplementarne su celine (dopunjuju jedna drugu)
4) oznaci deo koji ucis....Isprogramiraj celine koje ces kada daucis - ne npr danas cu 14 lista a sutra cu jos 8 lista, pa to ispadne da prekines veceras na pola lekcije, a sutra nastavljas...Znaci ili zapocni i zavrsi lekciju , ili ostavi za sutra nju kao novu, a samo je letimicno pogledaj sada...
5) Prvi ciklus je brzinsko isitavanja U KOME SE NE TRUDIS DA NISTA ZAPAMTIS, jer je svrha ovog letimicnog brzog citanja da cisto vidis o cemu se radi i da se upoznas sa onim sto zelis da savladas...
6) Drugi ciklus ti je citanje sa razmisljanjem i preispitivanjem sebe :
- Sta je ovde najvaznije, koji je smisao ovog dela teksta? - Koja glavna rec tj termin moze da se uzme da opise ceo tekst, tj o kojoj reci se zapravo ovde govori?
- Da sam ja profesor, koje bih pitanje sada napravio iz ovog teksta i dao ucenicima/studentima? Koje bih pitanje napravio za npr one koji slabo kapiraju, dopunska nastava, a koje bih pitanje napravio iz ovog teksta , da bude bas onako tesko, da to pitanje bude, ko ga odgovori imace 10-ku, ili pak 5 u skoli odmah zakljucno.....

Na ovaj nacin izigravajuci profesora uvidjas i ucis relacije izmedju pojmova i opsia, sta je vazno, nevazno, manje bitno.....

Najveci problem je kada onaj koji uci ne ume da izvrsi klasifikaciju pojmova i pojacva, PA UCI SVE, I PODVLACI SVE, A SVE SE NE MZOE ZNATI I ONDA ON NE ZNA NISTA .

Kao veoma veoma veoma mlad, ulagao sam puno sebe u ucenje svega, i mislio ja sam perfekionista moram sve da znam....... Kada sam odgovarao, nisam mogao da poverujem, uhvatio sam sebe da OD TOLIKOG "ZNANJA" I PREISPITIVANJA SEBE JAO KAKO OVO KAKO ONO, JA ZAPRAVO NE UMEM NISTA DA KAZEM

I onda sam rekao - Hej pa bolje da sam samo naucio sve naslove , i da sam znao da kazem po 1 termin iz naslova, o cemu se tu govori....To bih naucio za 3 sata, a izgledao bi kao da vladam teorijom u nekoj meri, nego KAO ZNAM SVE, SVE SAM NAUCIO ALI ZAPRAVO NE ZNAM NISTA, I NISTA NE MOGU DA REPRODUKUJEM JER SAM PREVISE TRAZIO OD SEBE.

Upravo je to poenta i tako se uci - korak po korak, od glavnih celina se ide ka usitnjavanju u detalje, nikako krenuti od detalja, pa idemo dokel stignem - neces stici nigde time.


7) Treci ciklus ti je kada ti je vec jasno otprilike sta je vazno a sta ne, i onda krece PODVLACENJE, BOJENJE, IGRANJE, DOPISIVANJE SA STRANE TIPA ! , ? , crveni trouglic, kockica, krug, bilos ta sto u tebi budi - SUMNJU, RADOZNALOST, NEJASNOCU, ODUSEVLJENJE, NESTO STO TE JE IZ TEKSTA ASOCIRALO NA NEKO ZBIVANJE U TVOM ZIVOTU, PA SI PREPOZNAO.

Ovo je veoma vazno uraditi, jer ce te to upravo na ispitivanju znanja podsetiti koji je to deo teksta i o cemu se tu radi....

To su te "tehnike " , nisi se setio groznog crno belog teskta u 3-em pasusu na strani br 132, nego si se setio ono kuce sto si nacrtao u knjizi kako mu idu bale na usta, i ODMAH SE SETIS STA JE TO KLASICNO USLOVLJAVANJE U PSIHOLOGIJI.

stivers_pavlovs_dog.jpg


Evo npr ovo je slika koja ce pomoci nekom ko ne moze da upamti sta je to klasicno uslovljavanje, sta je to uslovni reflex, sta bezuslovni, sta ko radi u tom experimentu itd....
Umesto da ga obuzme stres i da negativno kaze sebi jaaaao ovo je mnooogo tesko, on moze napraviti od lekcije komicnu situaciju i tako opusten zamaptiti nesto osnovno, i posle kada odgovara, sve sto treba je da se seti ove smesne slike, npr profesor ga pita - Sta je to pavlov dokazao sa psom? I ti se setis smesne slike ove i odjednom sve sto si ucio tog dana kao magijom se pojavi u tvom secanju, jer je tvoj mozak te cinjenice vezao za jedan komican dogadjaj - sliku koja se lako pamti jer je npr to bilo jedino smesno tog dana sto si ucio.....

8) Posle ovoga ide jos jedno citane u kome jasno znas sta je glavno i na to dajes malo vise energije da upamtis, a ostalo "tu i tamo" .
Gledas da ne upamtis sve - nego ono sto mora - ZNACI TERMINE I BAS NEKE DEFINICIJE STROGE, za ostalo moras da se trudis da sto vise razumes, a ne da "naucis tj reprodukujes napamet" .
Ispitivaci ne ispituju tvoju moc pamcenja i inteligencije na ispitu nego DA LI S TI USVOJIO NEKO ZNANJE, TJ DA LI SI RAZUMEO MATERIJU I DA LI MOZES DA JE PRIMENIS PRAKTICNO SUTRADAN.
Niko od tebe ne trazi da budes "pametan" , da brzo pamtis, da budes clan Mense.

9) Posle ovoga ide ispitivanje sebe sa zatvorenom knjigom.....NEMOJ DA SE TRUDIS DA REPRODUKUJES SVE 100%. nemoj da se obeshrabrujes i vec pri prvom koraku otvaras knjigu "samo malo da se podsetis" a inace sve ti znas, samo "malko ti je trebalo da virnes"

Ne..... Uzmi muci se, ako treba cuti i razmisljaj 5 minuta, da ne znas ni da beknes, ali ulozi napor.....I da izgovoris samo 10 reci - dobro je....Ponovicemo ceo proces iz pocetka, ali tih 5 reci koje si izgovorio - "zavrsio si sa njima" , idemo "samo jos ostalo" ....Naime te reci su reprodukovane i usle u pamcenje....Sada treba da se trudimo da tu i ostanu ali o zaboravljanju bice price sledeci put.

Ponavljas procese, i ne daj se obeshrabriti, OVO JESTE NAPORNO, ALI NA KRAJU DAJE OBILJE ZADOVOLJSTAVA JER CES BITI SIGURAN U SEBE, i prijatno ces se osecati jer znas da si nesto uradio konkretno i to ce te ispunjavati.....

Kada primetis umor, prekini.....Vise nije i obavezno bolje...... Od nekoliko sati ucenja, da ti ne pricam koliko je aktivno ucenje i svrsishodno, ostalo je samo mrcvarenje, tupkas u mesto i mozda jedva 1% vise naucis, ali zato ces kasnije ili sutra biti preumoran, kada treba da nastupi opet aktivno ucenje, pa onda sam sebi kopas jamu da upadnes....

Znaci ucenje, napor - odmor, ucenje-odmor....To je kljuc.....

Posle ucenja ne citaj knjige, ne citaj forum, ne gledaj teske emisije, ne angazuj se nikako intelektualno da se ne bi javila interferencija gradiva, tj da to ne bi ometalo tvoje nauceno gradivo, nego slusaj muziku, idi na sport (najbolje) , lezi , spavaj (isto veoma dobro) meditiraj, sredjuj kucu, idi kupi namirnice do grada , prosetaj psa, posmatraj ribice u akvarijumu....

Na ovaj nacin dozvoljavas sebi da se mozak odmori i da skladisti informacije......Kao sto vlasnik kafica tj njegov pomocni radnik posle subotnje veceri mora da ostane da raspremi sank, pokupi case sa poda, slozi prazne flase, isprazni pun epepeljare, provetri prostor, tako mora i tvoj mozak da uradi sa informacijama koje si mu nametnuo u kratkom vrmenskom roku.....

NAJVAZNIJE ZA KRAJ - UVEK IDI NA PREDAVANJA, SLUSAJ I PO MALO ZAPISUJ VAZNE TERMINE (opet dolazimo do vaznosti klasifikacije pojmova) , ULOZI SEBE DOK SLUSAS PUNO, TI NISI SAMO PASIVNI NEMI POSMATRAC VEC SI I TI AKTIVAN U TOM PROCESU - NIJE SAMO FAZON DA CUJES TO NEGO I DA RAZUMES I UPAMTIS.....UVEK ISKORISTI SANSU DA PITAS NA PREDAVANJU STA TE MUCI I STA TI NIJE JASNO....NE MOZES ISPASTI GLUP, NITI SMESNA....BAS SUPROTNO ISPASCES PAMETAN NA ISPITIVANJU A OSTALI GLUPI KOJE JE BILO SRAMOTA DA PITAJU NE CASU JER "TO NIJE IN, COLL ITD" .... KADA DODJES KUCI USPOSTAVI RUTINU DA SVAKOG DANA PROVERAVAS STA SI TO DANAS UCIO NA PREDAVANJU, REORGANIZUJ LEKCIJU TJ PREPISI JE LEPO U GLAVNU SVESKU LEPIM RUKOPISOM, OBOJI GLAVNE TERMINE ITD . I TAKO SVAKOG DANA......I KADA DODJE VREME ZA GLAVNO UCENJE TO CE ICI TOLIKO LAKO DA TI NECE BITI POTREBAN NIKAKAV SAVET, NIKAKVA TEHNIKA....

Ako neko pita u 5 do 12 da li ima neka tehnika da ga "izvuce ovaj put", da ti kazem da takva tehnika ne postoji, i da je isuvise malo tada vremena za bilo koju tehniku, zbrzan si sa vremenom i onda ostane jedino - citaj sto brze, pa sta ispadne od toga, uglavnom se oslanjajuci na svoju IQ i brzinu glupog neupotrebnog pamcenja koje ce biti nedelju dana a posle sve zaboravis......

I taj ocecaj je toliko grozan i odvratan da napravi averziju ucenja sledeci put i tako onda svi mrze ucenje.....

UCENJE MZOE BITI ZABAVNO I "LAKO" A MOZE BITI I NAJGORA NOCNA MORA. MI ODLUCUJEMO STA CE ONO ZA NAS BITI.....

Ovov lako sam stavio pod navodnike jer ce mnogo njih reci "aha, malo sutra lako" .... Nekom je najtezi deo da uhvati samo knjigu u sake i da sedne, a da uci to mu je lako.....

Otuda i onaj vic - student napise na papircetu "od sutra pocinjem da ucim, ali stvarno" i taj papiric stavi u fioku i sutra kada otvori fioku ima sta da vidi hehe ......

e ovo je vec pojava koja s eu psihologiji zove prokrastinacija - patolosko odlaganje obaveza, i ko ima problema sa tim moze da iscita o toj temi i da se malo informise, "sta on to ima" i kako moze sebe da unapredi..... Sam osecaj da "imas to" ce pomoci da shvatis sebe i da sto lakse i sto pre pocnes da ucis....Jer ces znati da to sto ne mzos da ucis, nije normlano, vec je PROBLEM LICNOSTI, i znaci da moze da se resi i da se to kod sebe promeni.

Pozz
 
Ja citam prosecno..... Moj drug procita za 10 minuta 9 strana iz lektire.....
Al ja bolje pamtim, a on jedva da zna sta je procitao :D

Bas o tome se radi....O tome ja pricam....


Evo upravo sam sada probao, za 01:36 sam pročitao jednu stranu i to sam baš izabrao komplikovanu stranu sa terminima vezanim za programiranje...

Mislim da mogu za 1:00, ali ovo je dobro jer nam stvara izazov, a kada nešto stvara izazov onda hoćeš to više puta da pročitaš i na taj način se bukvalnom igrom nauči..

D aali nije izazov nesto procitati nego to nauciti..... Brzo citanje gubi poentu ako je ono samo po sebi cilj dostizanja..... Bolje procitaj 3 puta ali uz pomoc tehnika koje sam ti opisao najdublje sto sam mogao , zapamti to, nego da procitas 7 puta a da znas gore ili isto.....

Nemoj da se trudis da nesto zapamtis zato sto si ga mnogo veci broj puta procitao, probaj da zapamtis nesto uvidjanjem odnosa izmejdu pojmova, analizom, sintezom, korelacijom itd...
 
Čoveče napisao si blog. ahah šalim se :)

Oduševio sam se tvojim pisanjem prosto me sramota što ću morati manjim obimom teksta da odgovorim, ali šta ću kada nisam stručan u oblasti psihologije. :(

Što se tiče ovog čoveka što tvrdiš da je žargonski rečeno "puko", šta znam delovao mi je ubedljivo pogotovo što sam zbog njega naučio celu gramatiku Engleskog jezika za vrlo kratko vreme i na kraju položio sa desetkom.

Što se tiče samog učenja, nikada se nisam trudio da učim napamet jer mi je poznato da to brzo 'izlapi', trudio sam se da učim sa razumevanjem, u poslednje vreme kada sam se posle lenčarenja trgo i počeo da se borim za uslov tražeći najbrži način za učenjem, krenuo sam sa 'foto' učenjem, tj. stavljanjem teksta u neku zamišljenu sliku ili grafikon i za jedan rok sam dao 100% od prijavljenih ispita 3 od 3, i evo, i dan danas znam sve da ispričam o terminima koje sam u knjigama učio, može se reći da sam dosta od tog gore navedenog i primenjivao. :)

Još jednom svaka čast koliko si i kako pisao. :)
 
http://www.monash.edu.au/lls/llonline/reading/index.xml

Ovde sam nasao dosta informacija o tome kako poboljsati citanje, ali i o usvajanju informacija i njihovom razumevanju.

Sto se pamcenja tice, svojevremeno sam citao knjigu "Superpamcenje" Art M. Semorie, puno mi je pomogla kod pamcenja nizova informacija, koji treba da se zapamte doslovno, a daje i opste smernice o pamcenju i nekim metodama koje poboljsavaju pamcenje.
 
http://www.monash.edu.au/lls/llonline/reading/index.xml

Ovde sam nasao dosta informacija o tome kako poboljsati citanje, ali i o usvajanju informacija i njihovom razumevanju.

Sto se pamcenja tice, svojevremeno sam citao knjigu "Superpamcenje" Art M. Semorie, puno mi je pomogla kod pamcenja nizova informacija, koji treba da se zapamte doslovno, a daje i opste smernice o pamcenju i nekim metodama koje poboljsavaju pamcenje.

Ta knjiga je preodlicna....Ja je imam u digitalnom obliku, dobro si me podsetio da je pronadjem.....Pravi klasik!

Preporucujem svakom koga interesuje domen ucenja/pamcenja.
 
Postoje tehnike pamćenja. Jednu sam tehniku koristio kako bih fascinirao društvo u periodu kraj srednje i fakultet. Neko bi napisao 64 različite reči (moglo je da bude i 100), koje bi bile napisane pod rednim brojevima. Te reči bi mi jednom pročitao, a zatim bih bez greške odgovarao koja je reč na kom broju ili na kom broju je neka reč. I to bih brže odgovarao nego što bi neko pronašao ko gleda u spisak. Drugu tehniku sam koristio za pamćenje brojeva kada je trebalo pamtiti veliku količinu brojeva vezano za ispit - prirodni i privredni resursi SFRJ. Prvo sam naučio ono sa rečima od mađioničara i hipnotizera kao trik, mada nije trik već zaista pamtim. Trik je u tehnici pamćenja i meni samom je delovalo neverovatno da pamtim. I ja sam bio fasciniran i meni je bilo veoma interesantno kada sam to demonstrirao. Kasnije sam došao do knjige u kojoj su objašnjene i tehnika koju sam naučio od mađioničara i ostale tehnike. Postoji i tehnika pamćenja reči po redosledu gde se reči pamte u nizu i mogu se reprodukovati unapred ili unaza, ili od neke reči u nizu unapred ili unazad. Pa onda tehnika kojom se pamti gradivo vezano za poznate sobe (prostorije).
 

Back
Top