U principu, moras da prodjes neke osnovne faze, i evo brzo receno cime da se vodis:
1) pogledaj knjigu...Pogledaj sadrzaj
2)prodji letimicno kroz sadrzaj, i kroz knjigu
3) objasni sebi odmah iz kojih se celina sastoji....Probaj da povezes te celine medju sobom jer sve je povezano, kada vezujes stvari onda se lakse pamte, a i komplementarne su celine (dopunjuju jedna drugu)
4) oznaci deo koji ucis....Isprogramiraj celine koje ces kada daucis - ne npr danas cu 14 lista a sutra cu jos 8 lista, pa to ispadne da prekines veceras na pola lekcije, a sutra nastavljas...Znaci ili zapocni i zavrsi lekciju , ili ostavi za sutra nju kao novu, a samo je letimicno pogledaj sada...
5) Prvi ciklus je brzinsko isitavanja U KOME SE NE TRUDIS DA NISTA ZAPAMTIS, jer je svrha ovog letimicnog brzog citanja da cisto vidis o cemu se radi i da se upoznas sa onim sto zelis da savladas...
6) Drugi ciklus ti je citanje sa razmisljanjem i preispitivanjem sebe :
- Sta je ovde najvaznije, koji je smisao ovog dela teksta? - Koja glavna rec tj termin moze da se uzme da opise ceo tekst, tj o kojoj reci se zapravo ovde govori?
- Da sam ja profesor, koje bih pitanje sada napravio iz ovog teksta i dao ucenicima/studentima? Koje bih pitanje napravio za npr one koji slabo kapiraju, dopunska nastava, a koje bih pitanje napravio iz ovog teksta , da bude bas onako tesko, da to pitanje bude, ko ga odgovori imace 10-ku, ili pak 5 u skoli odmah zakljucno.....
Na ovaj nacin izigravajuci profesora uvidjas i ucis relacije izmedju pojmova i opsia, sta je vazno, nevazno, manje bitno.....
Najveci problem je kada onaj koji uci ne ume da izvrsi klasifikaciju pojmova i pojacva,
PA UCI SVE, I PODVLACI SVE, A SVE SE NE MZOE ZNATI I ONDA ON NE ZNA NISTA .
Kao veoma veoma veoma mlad, ulagao sam puno sebe u ucenje svega, i mislio ja sam perfekionista moram sve da znam....... Kada sam odgovarao, nisam mogao da poverujem, uhvatio sam sebe da OD TOLIKOG "ZNANJA" I PREISPITIVANJA SEBE JAO KAKO OVO KAKO ONO, J
A ZAPRAVO NE UMEM NISTA DA KAZEM
I onda sam rekao - Hej pa bolje da sam samo naucio sve naslove , i da sam znao da kazem po 1 termin iz naslova, o cemu se tu govori....To bih naucio za 3 sata, a izgledao bi kao da vladam teorijom u nekoj meri, nego KAO ZNAM SVE, SVE SAM NAUCIO ALI ZAPRAVO NE ZNAM NISTA, I NISTA NE MOGU DA REPRODUKUJEM JER SAM PREVISE TRAZIO OD SEBE.
Upravo je to poenta i tako se uci - korak po korak, od glavnih celina se ide ka usitnjavanju u detalje, nikako krenuti od detalja, pa idemo dokel stignem - neces stici nigde time.
7) Treci ciklus ti je kada ti je vec jasno otprilike sta je vazno a sta ne, i onda krece PODVLACENJE, BOJENJE, IGRANJE, DOPISIVANJE SA STRANE TIPA ! , ? , crveni trouglic, kockica, krug, bilos ta sto u tebi budi - SUMNJU, RADOZNALOST, NEJASNOCU, ODUSEVLJENJE, NESTO STO TE JE IZ TEKSTA ASOCIRALO NA NEKO ZBIVANJE U TVOM ZIVOTU, PA SI PREPOZNAO.
Ovo je veoma vazno uraditi, jer ce te to upravo na ispitivanju znanja podsetiti koji je to deo teksta i o cemu se tu radi....
To su te "tehnike " , nisi se setio groznog crno belog teskta u 3-em pasusu na strani br 132, nego si se setio ono kuce sto si nacrtao u knjizi kako mu idu bale na usta, i ODMAH SE SETIS STA JE TO KLASICNO USLOVLJAVANJE U PSIHOLOGIJI.
Evo npr ovo je slika koja ce pomoci nekom ko ne moze da upamti sta je to klasicno uslovljavanje, sta je to uslovni reflex, sta bezuslovni, sta ko radi u tom experimentu itd....
Umesto da ga obuzme stres i da negativno kaze sebi jaaaao ovo je mnooogo tesko, on moze napraviti od lekcije komicnu situaciju i tako opusten zamaptiti nesto osnovno, i posle kada odgovara, sve sto treba je da se seti ove smesne slike, npr profesor ga pita - Sta je to pavlov dokazao sa psom? I ti se setis smesne slike ove i odjednom sve sto si ucio tog dana kao magijom se pojavi u tvom secanju, jer je tvoj mozak te cinjenice vezao za jedan komican dogadjaj - sliku koja se lako pamti jer je npr to bilo jedino smesno tog dana sto si ucio.....
8) Posle ovoga ide jos jedno citane u kome jasno znas sta je glavno i na to dajes malo vise energije da upamtis, a ostalo "tu i tamo" .
Gledas da ne upamtis sve - nego ono sto mora - ZNACI TERMINE I BAS NEKE DEFINICIJE STROGE, za ostalo moras da se trudis da sto vise razumes, a ne da "naucis tj reprodukujes napamet" .
Ispitivaci ne ispituju tvoju moc pamcenja i inteligencije na ispitu nego DA LI S TI USVOJIO NEKO ZNANJE, TJ DA LI SI RAZUMEO MATERIJU I DA LI MOZES DA JE PRIMENIS PRAKTICNO SUTRADAN.
Niko od tebe ne trazi da budes "pametan" , da brzo pamtis, da budes clan Mense.
9) Posle ovoga ide ispitivanje sebe sa zatvorenom knjigom.....NEMOJ DA SE TRUDIS DA REPRODUKUJES SVE 100%. nemoj da se obeshrabrujes i vec pri prvom koraku otvaras knjigu "samo malo da se podsetis" a inace sve ti znas, samo "malko ti je trebalo da virnes"
Ne..... Uzmi muci se, ako treba cuti i razmisljaj 5 minuta, da ne znas ni da beknes, ali ulozi napor.....I da izgovoris samo 10 reci - dobro je....Ponovicemo ceo proces iz pocetka, ali tih 5 reci koje si izgovorio - "zavrsio si sa njima" , idemo "samo jos ostalo" ....Naime te reci su reprodukovane i usle u pamcenje....Sada treba da se trudimo da tu i ostanu ali o zaboravljanju bice price sledeci put.
Ponavljas procese, i ne daj se obeshrabriti, OVO JESTE NAPORNO, ALI NA KRAJU DAJE OBILJE ZADOVOLJSTAVA JER CES BITI SIGURAN U SEBE, i prijatno ces se osecati jer znas da si nesto uradio konkretno i to ce te ispunjavati.....
Kada primetis umor, prekini.....Vise nije i obavezno bolje...... Od nekoliko sati ucenja, da ti ne pricam koliko je aktivno ucenje i svrsishodno, ostalo je samo mrcvarenje, tupkas u mesto i mozda jedva 1% vise naucis, ali zato ces kasnije ili sutra biti preumoran, kada treba da nastupi opet aktivno ucenje, pa onda sam sebi kopas jamu da upadnes....
Znaci ucenje, napor - odmor, ucenje-odmor....To je kljuc.....
Posle ucenja ne citaj knjige, ne citaj forum, ne gledaj teske emisije, ne angazuj se nikako intelektualno da se ne bi javila interferencija gradiva, tj da to ne bi ometalo tvoje nauceno gradivo, nego slusaj muziku, idi na sport (najbolje) , lezi , spavaj (isto veoma dobro) meditiraj, sredjuj kucu, idi kupi namirnice do grada , prosetaj psa, posmatraj ribice u akvarijumu....
Na ovaj nacin dozvoljavas sebi da se mozak odmori i da skladisti informacije......Kao sto vlasnik kafica tj njegov pomocni radnik posle subotnje veceri mora da ostane da raspremi sank, pokupi case sa poda, slozi prazne flase, isprazni pun epepeljare, provetri prostor, tako mora i tvoj mozak da uradi sa informacijama koje si mu nametnuo u kratkom vrmenskom roku.....
NAJVAZNIJE ZA KRAJ - UVEK IDI NA PREDAVANJA, SLUSAJ I PO MALO ZAPISUJ VAZNE TERMINE (opet dolazimo do vaznosti klasifikacije pojmova) , ULOZI SEBE DOK SLUSAS PUNO, TI NISI SAMO PASIVNI NEMI POSMATRAC VEC SI I TI AKTIVAN U TOM PROCESU - NIJE SAMO FAZON DA CUJES TO NEGO I DA RAZUMES I UPAMTIS.....UVEK ISKORISTI SANSU DA PITAS NA PREDAVANJU STA TE MUCI I STA TI NIJE JASNO....NE MOZES ISPASTI GLUP, NITI SMESNA....BAS SUPROTNO ISPASCES PAMETAN NA ISPITIVANJU A OSTALI GLUPI KOJE JE BILO SRAMOTA DA PITAJU NE CASU JER "TO NIJE IN, COLL ITD" .... KADA DODJES KUCI USPOSTAVI RUTINU DA SVAKOG DANA PROVERAVAS STA SI TO DANAS UCIO NA PREDAVANJU, REORGANIZUJ LEKCIJU TJ PREPISI JE LEPO U GLAVNU SVESKU LEPIM RUKOPISOM, OBOJI GLAVNE TERMINE ITD . I TAKO SVAKOG DANA......I KADA DODJE VREME ZA GLAVNO UCENJE TO CE ICI TOLIKO LAKO DA TI NECE BITI POTREBAN NIKAKAV SAVET, NIKAKVA TEHNIKA....
Ako neko pita u 5 do 12 da li ima neka tehnika da ga "izvuce ovaj put", da ti kazem da takva tehnika ne postoji, i da je isuvise malo tada vremena za bilo koju tehniku, zbrzan si sa vremenom i onda ostane jedino - citaj sto brze, pa sta ispadne od toga, uglavnom se oslanjajuci na svoju IQ i brzinu glupog neupotrebnog pamcenja koje ce biti nedelju dana a posle sve zaboravis......
I taj ocecaj je toliko grozan i odvratan da napravi averziju ucenja sledeci put i tako onda svi mrze ucenje.....
UCENJE MZOE BITI ZABAVNO I "LAKO" A MOZE BITI I NAJGORA NOCNA MORA. MI ODLUCUJEMO STA CE ONO ZA NAS BITI.....
Ovov lako sam stavio pod navodnike jer ce mnogo njih reci "aha, malo sutra lako" .... Nekom je najtezi deo da uhvati samo knjigu u sake i da sedne, a da uci to mu je lako.....
Otuda i onaj vic - student napise na papircetu "od sutra pocinjem da ucim, ali stvarno" i taj papiric stavi u fioku i sutra kada otvori fioku ima sta da vidi hehe ......
e ovo je vec pojava koja s eu psihologiji zove prokrastinacija - patolosko odlaganje obaveza, i ko ima problema sa tim moze da iscita o toj temi i da se malo informise, "sta on to ima" i kako moze sebe da unapredi..... Sam osecaj da "imas to" ce pomoci da shvatis sebe i da sto lakse i sto pre pocnes da ucis....Jer ces znati da to sto ne mzos da ucis, nije normlano, vec je PROBLEM LICNOSTI, i znaci da moze da se resi i da se to kod sebe promeni.
Pozz