Manga Hilux
Stara legenda
- Poruka
- 86.693
Anksioznost kod dece je česta pojava u današnje vreme.
Može da se manifestuje kao strah, napetost, zabrinutost, problemi sa spavanjem i fizički simptomi /bol u stomaku, glavobolja/.
Stručno se dele na nekoliko vrsta
_generalizovana anksioznost _ stalna zabrinutost za razne stvari
_separaciona anksioznost _strah od odvajanja od roditelja
_socijalna anksioznost _ strah od socijalnih situacija,
_specifične fobije _ strah od određenih objekata ili situacija /mrak, visina, psi/
Faktori koji doprinose ovakvoj anksioznosti su _genetika
_porodična dinamika trauma
_ stres
_kao i temperament deteta.
Stručne preporuke
Psihoterapiju, posebno kognitivno_bihejvioralnu terapiju /CBT/, koja je dokazana kao efikasna.
Podršku i učenje strategija za suočavanje _ deca da nauče da prepoznaju zabrinutost i koriste relaksaciju, vežbe i rutinu
U težim slučajevima, lekove /SSRI/, samo ako je neophodno i pod nadzorom pedijatra ili psihijatra
## Po mom mišljenju, anksioznost nije nužno patološka, ali je važno da se prati, podrži i da se nauči deca kako da je upravljaju ##
Praktični primeri
Primer 1 _
Anksioznost u školi pred ispit
Dečak od 11 godina ima problema sa testovima iz matematike. Pre ispita je nervozan, znoji se, stiska olovku, ne može da se skoncentriše. Posle testa stalno prepričava greške i kritikuje sebe.
Kako reagovati
Podržati dete razgovorom
_ Objasniti da je normalno biti nervozan pred ispit
Učiti veštine smirivanja _ duboko disanje, kratke pauze, vizualizacija uspeha
Postepeno izlaganje
_Vežbati kraće zadatke kod kuće ili u učionici pre većih testova
## pohvaliti trud, ne samo rezultat ##
_fokus na proces, ne samo na ocenu
Primer 2
_Socijalna anksioznost
Devojčica od 10 godina se plaši da učestvuje u grupnim igrama i prezentacijama. Povlači se, izbegava kontakt očima i često plače pre školskih aktivnosti.
Kako reagovati
Postepeno izlaganje
_početi sa malim grupama ili igrom sa jednim drugarom
Podrška i pohvala
_priznati svaki mali napredak
Rad sa učiteljem
_dogovoriti tiše ili strukturirane zadatke da se smanji stres
Učenje socijalnih veština
_igra uloga, učenje komunikacije i izražavanja osećanja
Primer 3
_Separaciona anksioznost kod mlađe dece
Dete od 6 godina plače i drži se za roditelja svaki put kad treba da ide u školu, odbija da ostane samo sa učiteljem. Često se žali na bol u stomaku ili glavobolju pred polazak.
Kako reagovati
Rutina i predvidljivost
_jasna jutarnja rutina i govor o planovima za dan
Postepena separacija
_kratki odvoji od roditelja, postepeno povećavanje vremena
Pohvala i nagrada
_kada dete uspe da ostane samo, hvaliti ga i dati malu nagradu
Razgovor o osećanjima
_objasniti da je u redu osećati strah, ali da može da se nosi sa njim
Može da se manifestuje kao strah, napetost, zabrinutost, problemi sa spavanjem i fizički simptomi /bol u stomaku, glavobolja/.
Stručno se dele na nekoliko vrsta
_generalizovana anksioznost _ stalna zabrinutost za razne stvari
_separaciona anksioznost _strah od odvajanja od roditelja
_socijalna anksioznost _ strah od socijalnih situacija,
_specifične fobije _ strah od određenih objekata ili situacija /mrak, visina, psi/
Faktori koji doprinose ovakvoj anksioznosti su _genetika
_porodična dinamika trauma
_ stres
_kao i temperament deteta.
Stručne preporuke
Psihoterapiju, posebno kognitivno_bihejvioralnu terapiju /CBT/, koja je dokazana kao efikasna.
Podršku i učenje strategija za suočavanje _ deca da nauče da prepoznaju zabrinutost i koriste relaksaciju, vežbe i rutinu
U težim slučajevima, lekove /SSRI/, samo ako je neophodno i pod nadzorom pedijatra ili psihijatra
## Po mom mišljenju, anksioznost nije nužno patološka, ali je važno da se prati, podrži i da se nauči deca kako da je upravljaju ##
Praktični primeri
Primer 1 _
Anksioznost u školi pred ispit
Dečak od 11 godina ima problema sa testovima iz matematike. Pre ispita je nervozan, znoji se, stiska olovku, ne može da se skoncentriše. Posle testa stalno prepričava greške i kritikuje sebe.
Kako reagovati
Podržati dete razgovorom
_ Objasniti da je normalno biti nervozan pred ispit
Učiti veštine smirivanja _ duboko disanje, kratke pauze, vizualizacija uspeha
Postepeno izlaganje
_Vežbati kraće zadatke kod kuće ili u učionici pre većih testova
## pohvaliti trud, ne samo rezultat ##
_fokus na proces, ne samo na ocenu
Primer 2
_Socijalna anksioznost
Devojčica od 10 godina se plaši da učestvuje u grupnim igrama i prezentacijama. Povlači se, izbegava kontakt očima i često plače pre školskih aktivnosti.
Kako reagovati
Postepeno izlaganje
_početi sa malim grupama ili igrom sa jednim drugarom
Podrška i pohvala
_priznati svaki mali napredak
Rad sa učiteljem
_dogovoriti tiše ili strukturirane zadatke da se smanji stres
Učenje socijalnih veština
_igra uloga, učenje komunikacije i izražavanja osećanja
Primer 3
_Separaciona anksioznost kod mlađe dece
Dete od 6 godina plače i drži se za roditelja svaki put kad treba da ide u školu, odbija da ostane samo sa učiteljem. Često se žali na bol u stomaku ili glavobolju pred polazak.
Kako reagovati
Rutina i predvidljivost
_jasna jutarnja rutina i govor o planovima za dan
Postepena separacija
_kratki odvoji od roditelja, postepeno povećavanje vremena
Pohvala i nagrada
_kada dete uspe da ostane samo, hvaliti ga i dati malu nagradu
Razgovor o osećanjima
_objasniti da je u redu osećati strah, ali da može da se nosi sa njim

