CILJ ILI NAMERA DA SE NEŠTO NAUČI
Da bi neko gradivo učenik uspešno naučio nije dovoljno da ga samo ponavlja već treba sebi da postavi kao cilj da nauči to gradivo, odnosno da ima nameru da ga nauči. Češće se dešava da učenik pasivno čita gradivo, automatski ponavlja materijal, ali se ne usredsređuje na sadržaj onoga što čita i neorijentiše se na to da ga treba zapamtiti. Razume se da je uspeh u ovakvom učenju relativno slab. Da bi uspeh bio bolji učenik treba stalno da ima na umu da ono što čita treba da nauči i da će kasnije morati da ga reprodukuje.
INTERESOVANJE
Uspeh u učenju jednog učenika u velikoj meri zavisiće od toga da li kod njega postoji interesovanje za predmet koji uči. Često se dešava da jedan isti učenik postiže veoma različite rezultate u učenju pojedinih predmeta samo zato što ga neki od tih predmeta interesuju, a drugi ne. Interesovanje za neki predmet predstavlja pozitivan stav prema toj vrsti gradiva.
Jedan od značajnih činilaca uspeha pojedinih nastavnika jeste u tome da li oni umeju da probude i održe interesovanje učenika za svoj predmet. Nekad su čak nastavnici razvili tako jako interesovanje za svoj predmet kod nekih učenika, da je to kasnije uticalo na njihov izbor profesije.
Međutim, učenici se u toku školovanja moraju navići da uče i one predmete za koje imaju malo ili čak nimalo interesovanja. Ipak, interesovanja nisu nešto što je stalno i nepromenjivo i ona u toku života mogu da se stiču i menjaju. Zato i sami učenici, odnosno studenti treba da nastoje da u svakom predmetu nađu nešto što će im biti interesantno, što će im učiniti učenje tog predmeta prijatnim i poboljšati uspeh u učenju.
Jedan od načina razvijanja interesovanja za nešto što je novo i nepoznato jeste njegovo povezivanje sa nečim poznatim i interesantnim. Tako se interesovanje širi na novo i nepoznato gradivo.
Za razvijanje interesovanja za neki predmet takođe je važno poznavati njegov značaj i primenu onog što se uči. Ako učenik shvata da gradivo koje uči ima značaja, da je učenje tog gradiva za njega važno, njegov uspeh u učenju biće znatno veći, a verovatno je da će se kod tog učenika javiti i izvesno interesovanje za učenje tog gradiva. Najteže je i najneiteresantnije učiti gradivo ako ne znamo značaj, smisao učenja tog gradiva. To važi i za svaki drugi rad: ako čovek ne uviđa smisao i značaj onoga što radi, on će raditi bez volje i interesovanja, a sam posao će mu izgledati težak.
Nastavnicima se takođe preporučuje da, kad god je to moguće, za vežbanje učenika uzmu konkretne primere iz oblasti koja decu interesuje. Na primer, učenici će sa većim interesovanjem pratiti predavanje i postići bolji uspeh u učenju ako posle objašnjavanja nekih fizičkih principa, nastavnik pokaže kako su ti principi primenjivi u radu automobilskog motora. Jasno je da ovo pravilo ne može da važi uvek i ne za sve predmete, ali je poželjno držati ga se gde god je to moguće.
Da bi školski program izazvao interesovanje učenika on treba da bude što je više moguće prilagođen interesovanjima koja učenici imaju, bez obzira na školu. Ispitivanja su pokazala da nije tako lako prilagoditi školske predmete interesovanjima dece iz više razloga. Jedan od njih jeste da, naročito, na uzrastima dece u osnovnoj školi, postoji dosta velika razlika u interesovanjima dečaka i devojčica, pa je dosta teško zadovoljiti interesovanja i jednih i drugih u mešovitim razredima.
Drugi problem bio bi da program prilagođen prosečnim učenicima obično ne odgovara svim učenicima u razredu. Učenici većih sposobnosti obično imaju interesovanja koja više odgovaraju deci na nešto višem uzrastu.
Individualne razlike u interesovanjima pojedinih učenika na istom uzrastu mogu biti veoma velike, naročito u opšte obrazovnim školama.
Učenici koji nemaju specijalne sposobnosti potrebne da bi se savladao neki predmet ne pokazuju ni interesovanje za njega – ovo opet govori o poznatoj visokoj korelaciji između sposobnosti pojedinca i njegovih interesovanja.
PRIJATNOST, NEPRIJATNOST I STAV PREMA GRADIVU
U bliskoj vezi sa interesovanjima stoji i prijatnost, odnosno neprijatnost nekog gradiva. Gradivo koje je učeniku interesantno, ujedno mu je i prijatno. Ali prijatnost ili neprijatnost nekog gradiva ili događaja može da bude i samostalan faktor koji određuje da li ćemo neko gradivo ili događaj naučiti, zapamtiti ili ne.
Još je FROJD istakao tzv. PRINCIP ZADOVOLJSTVA (Lustprinzip) po kome ljudi pamte ono što im je prijatno, a zaboravljaju ono što ime je neprijatno. Na osnovu principa zadovoljstva Frojd tumači omaške, zaboravljanje imena i događaja, a takođe i relativno mali broj uspomena iz ranog detinjstva. Ova osobina pamćenja da se bolje pamti ono što je prijatno od onog što je neprijatno naziva se i OPTIMIZAM PAMĆENJA. Po Frojdu, najbojle bi se pamtilo ono što je prijatno, zatim ono prema čemu smo indiferentni, a najslabije ono što je neprijatno.
Eskperimenti iz oblasti učenja i pamćenja prijatnog i neprijatnog gradiva pokazali su, međutim, da ovo Frojdovo shvatanje nije u potpunosti tačno. Ono je tačno što se tiče prijatnog gradiva, koje se zaista najbolje pamti, ali nije tačno u pogledu neprijatnog gradiva. Ono se zaista slabije pamti od prijatnog, ali bolje od indiferentnog. Najbolje se pamti gradivo koje je prijatno, zatim ono koje je neprijatno, a najslabije se pamti ono koje je indiferentno., koje nije afektivno obojeno ni u pozitivnom ni u negativnom smislu.
U uskoj vezi sa prijatnošću i neprijatnošču gradiva stoji STAV pojedinca prema nekom gradivu, koji takođe može biti faktor učenja ili pamćenja. Može se reći da se lakše uči gradivo prema kome čovek ima pozitivan stav, koje odgovara njegovim političkim ubeđenjima, ideologiji, verovanjima, itd. Znatno teže čovek uči gradivo koje je u oprčnosti sa njegovim stavovima, ubeđenjima i verovanjima.
STEPEN ASPIRACIJE
Stepen ili nivo aspiracije je ono što se u običnom životu naziva ambicijom. Pristupajući nekom poslu čovek unapred očekuje da će ga završiti sa određenim uspehom. Uspeh koji pojedinac pretpostavlja da će postići naziva se NIVO ili STEPEN APSIRACIJE.
Merenje stepena aspiracije vrši se na taj način što se subjektu daje da rešava više jednostavnih zadataka različite težine. Posle svakog zadatka subjektu se saopštava rezultat i pita se kakav rezultat očekuje u sledećem zadatku. Kasnije se dobijaju dva rezultata koji su značajni za stepen aspiracije:
• DISKREPANCIJA (neslaganje) SUĐENJA, predstavlja razliku između ranije postignutog i očekivanog rezultata.
• DISKREPANCIJA CILJA, je razlika između očekivanog i naknadno postignutog rezultata.
Na osnovu ovakvih istraživanja pokazalo se da postoje ljudi sa PRILAGODLJIVIM i ljudi sa RIGIDNIM stepenom aspiracije. U slučaju kad je stepen aspiracije prilagodljiv on varira u zavisnosti od uspeha koji čovek postiže. Tada uspeh podiže stepen aspiracije, a neuspeh ga snižava. Rigidan stepen aspriacije ostaje uvek približno isti, bez obzira da li čovek postiže uspeh u radu ili posao završava neuspehom. Rigidan stepen aspiracije može da bude daleko ispod stvarnih čovekovih mogućnosti, a može da bude i daleko iznad njih. U prvom slučaju to su ljudi koji sebe uvek podcenjiju i nemaju pouzdanja u sopstvene sposobnosti i mogućnosti za uspeh, a u drugom slučaju to su ljudi koji se precenjuju i imaju suviše visoko mišljenje o sebi.
Stepen aspiracije se može smatrati i jednim od "JA" MOTIVA.
Dosadašnja ispitivanja stepena aspiracije nisu dala dovoljno pouzdane rezultate. Uspeh ili neuspeh utiču na dalje učenje, ali šta je to uspeh, a šta neuspeh? Da li jedno isto postignuće predstavlja uspeh za sve učenike, ili je ono za jednoga predstavlja uspeh, a za drugoga neuspeh? U školi postoje ocene koje predstavljaju OBJEKTIVNA MERILA za uspeh učenika u pojedinim predmetima. Međutim, postoji i SUBJEKTIVNO MERILO koje učenik sam sebi postavlja i prema kome neko svoje postignuće ocenjuje kao uspeh ili kao neuspeh, a to je stepen aspiracije.