evo par svezih informacija posto sam na lefkadi proveo vrlo prijatnih 10-tak dana - od 2. do 11. septembra.
najpre oko odlaska, ne preporucujem voznju iz jednog cuga do lefkade, ne samo zbog 1000km nego zato sto do grevene sve ide kao po loju (autoput) a onda krece penjanje kroz epir preko metsova i janine, uz krivine, uspone i dosta teskih vozila na putu koja otezavaju voznju i unistavaju koncentraciju.
za sve one koji krecu kao ja dosta kasno iz beograda, uglavnom rano popodne, preporucujem nocenje u blizini djevdjelije. nekih 3-4km od djevdjelije nalazi se famozno selo mrzence sa legendarnom kafanom stari javor koja ima najbolju jagnjetinu na planeti, a samo 1 km odatle je banja negorci u kojoj se u renoviranom hotelu koji uglavnom sluzi ili za penzionere koji dolaze u banju ili za putnike namernike, nocenje kosta 14E po osobi u cistim renoviranim sobama i pitomom ambijentu sa puno zelenila naokolo. mir i milina za kunt, ponekad je problem probuditi se rano ujutru za nastavak dalje.
kada stignete do lefkade, oko smestaja i svega ostalog, putnica je sve lepo objasnila, s tim sto cu se zadrzati na stvarima koje gledam malo drugacije od nje. najpre lokacija, ne slazem se da je ag. ioannis najbolji izbor. po meni je to ag. nikitas, koji je preslatko malo mesto u kome vam nije potreban automobil da se bucnete kada god zelite na cistoj plazici u vodi, isplivate koliko zelite i vratite natrag u sobu ili na plazu. za ag.ioannis vam je za sve potreban automobil, i za plazu, i za tavernu, i za kafu, i za prodavnicu, sto ovde zaista nije slucaj. mi smo se odlucili da bukiramo preko neta i 2-sobni apartman koji je na 5m od mora, sa pogledom na pucinu (od milion $$$$) smo placali 75E za 3 osobe na pocetku septembra, ali je to moguce dobiti i dosta jeftinije na rizik da dodjes bez rezervacije, vreme bude malo kilavo i cene krenu da padaju. e da, kome treba TV, klima i veliki sporet, neka ne ide ovde posto toga nema, ali meni to ne treba. u ag.nikitasu ima puno super lux apartmana koji nisu skuplji od ovih, ali ono sto je nas izbor imao je najbolja lokacija, usudjujem se da kazem na celoj lefkadi:
http://www.lefkada-fetsis-apartments.gr/
tako smo videli da su neki dobijali sobe u istoj kuci i po 20E po osobi, pa i po 15E na duze od 2-3 dana, ali smo mi imali najbolju, centralnu lokaciju (srednji apartman u prizemlju, ako idete trazite taj) na osnovu koje smo bezobrazno uzurpirali celo dvoriste kao nase i provodili se kao carevi, bez potrebe da trosimo pare na cepi u kaficima na svega 20-tak m odatle. dosta toga se moze raditi i bez prevoznog sredstva, lokalna plaza je OK, na 10min je milos, jedna od najlepsih na ostrvu uz prijatnu setnjicu preko brda, a na 20min setnje je sjajna plaza sa tavernom cijeg se imena ne secam sada, putnica je o njoj pisala u superlativima. u septembru, u boricima iza plaze, barem 10-15 satora divljaka.
po meni je kraljica plaza egremni. porto kaciki izgleda spektakularnije ali je tezak svinjac na onom gore platou, djubre i govna na svim stranama. na plazi je sve OK, ali deluje mnogo vise turisticki od egremnija koji je daleko divljiji feeling plus sto je pesak finiji ali i dalje dovoljno krupan da ne iritira.
vreme je hirovito na pocetku septembra ali je sve vreme ambijent toliko spektakularan da nema propalog dana. jedno jutro nas je oko 11h probudila stravicna oluja, otvorili smo prozore i skure i nismo mogli da verujemo, nebo i more su se sastavili da se nije moglo razaznati sta je sta. bili smo fascinirani celim tim orgijanjem prirode koje je potrajalo 45min, da bi samo malo kasnije oblaci nestali a nad lefkadom ponovo sijalo sunce. dok je vazduh taj dan dosao do 23-24C, voda je sve vreme bila na 25-26C. fenomenalan osecaj kada uskocis u toplu vodu.
jugo duva strahovitom snagom, sigurno smo iskusili 5 dana sa gotovo orkanskim talasima. nikada na ovom delu mediterana (jonsko, egejsko, jadransko more) nisam video talase od 2m. samo za najvestije i najhrabrije plivace, mozda cak ni za njih. ali zato, besplatna jacuzzi i hidromasaza u plicaku, uz borbu sa talasima i peskom.
na lefkadi se fenomenalno jede i cak dosta jeftino i za grcki prosek. u ag. nikitasu najbolja taverna je na kraju ulice levo, zove se portoni ako sam dobro upamtio ime. najpopularniji je poseydon koji je takodje OK ali je mnogo vise turisticki. u lefkadi treba zaobici turisticke taverne i potraziti mesta gde jedu lokalci. omiljeni rostilj je bio na kraju pesacke zone sa leve strane, besmislene kolicine girosa, piletine i svega sto vam dusa iste po besmislenim cenama. u daltonu u luci je jos ludje, tanjir girosa sa brdom mesa i brdom pomfrita i salate je 6.50E, taman za mene i zenu zajedno, a nije da ne mozemo da pojedemo
. izbegavajte turisticki lighthouse tavern, besmisleno. ko putuje u unutrasnjost, u kariji, na centralnom trgu pod platanima je fenomenalna taverna koja u vreme rucka izgleda kao bojno polje. stranaca nema, grci se dave u jagnjecim krmenadlama (22E kilo) koje su za odlikovanje.
nidri je za apsolutno izbegavanje, sem ako ne trazite (kao ja) dobro vino koje se moze naci u par prodavnica za nauticare. lokalno vino sa lefkade je prosecno (tu mislim da ovo flasirano, od 6-7E), dok je ono od pola litra ili u rinfuzi potpuno solidno za te pare (1.5E litar ili slicno).
nismo stigli da vidimo jug lefkade, vasiliki i taj potez, ni vodopade, ni da odemo na krstarenje (ionako cemo sledece godine na istu stranu, mozda i do ithake ili kefalonije), koliko nam je bilo dobro u ag.nikitasu, kad smo usli u spori, septembarski ritam kuliranja, recine u hladu, igara i plivanja. nista nije moglo da nas natera u auto. sta da vam kazem, otisli smo jedan dan do egremni i p.katziki i bili u fazonu - super, videli smo. sutra smo bili u selu i na okolnim plazama.
koga zanima smestaj u blizini ove 2 najcuvenije plaze, treba da racuna da tu nema mnogo aktivnosti niti provoda (ovoga nema uopste). ali postoji jako dobar smestaj (rosoli, casa varoli, porto katsiki apartments)... kome treba mogu da posaljem linkove. nije jeftino ali je jako lepo i vrlo luksuzno i cak sta vise vredi tu cenu.
ne znam da li putnica nije bila obavestena ali je u povratku ultimativno nocenje u meteorima (kalambaka) sa obaveznim pesacenjem (NE voznjom kolima) barem do jednog manastira. mi smo tako posetili agios stefannou koji je poznat iz james bondovog "for your eyes only", dok smo ostale na brzaka cekirali kolima.
na putu do meteora, obavezan stop u janjini (ioannina). nekadasnje otomansko uporiste je danas lep, zivopisan gradic na obali jezera sa puno ocuvanog istorijskog sarma. zanimljivo je da se on nalazi i na karti "velike albanije", kao centar albanskog epira. ako imate vremena, imate na svakih pola sata voznjice brodicem po jezeru sa koga se janjina vidi u svojoj lepoti, ako ne, stanite na neki od parkinga u brdima i gledajte lepotu. mi smo se tamo zadesili bas u vreme zalaska sunca.
kao veliki zaljubljenici u solun, njegovo otomansko nasledje i najbolje restorane na balkanu (preporucujem gigantski a krcati "melathron", zatim glamurozni "kitchen bar" u luci, itd) morali smo da svratimo i provedemo jedan dan u njemu, mozda i zato sto je u njemu balkanstina prisutnija nego na lefkadi, pa smo se tako i malo pripremili na povratak u beograd. s obzirom na ruznocu i debljinu grka (i grkinja), slike sa beogradskih ulica su bile melem za nase napacene oci, tako da smo brzo nasli utehu.
ako budem stigao, postavicu ovih dana neke slike.