To bas i nije tacno , ja imam jedan predlog, u vezi izgleda zatvorskih celija....i principa rada...zasnovan na psihologiji i sociologiji....
Tu se zatvoreniku pruza dosta vremena za setnju u sto boljem i lepsem okolisu , kad je pod nadzorom strazara , znaci dvoriste sto lepse i prelepo , a sama celija je konstruisana da bude tamna, sa obaveznim TV prijemnikom, koji bi obavezno emitovao odredjene materijale , 2h ukupno dnevno ...dok bi ostalo bilo po izboru zatvorenika, ali iz selektovanog opsega..
Sve je to naucno i psiholoski i socioloski prouceno i to stvarno menja najbrze i na najbolje zatvorenika....ali nije ni blizu zamisljeno kao simulacija konfora nezatvorenih ljudi...
Naprotiv , to je edukaciona soba, prostor gde ce nesocijalizovana jedinka dobiti ideje o tome sta je socijalizacija, traumatizovane , sta je trauma i kako prevazici, izvrsiti totalni pomeraj svesti i percepcije zatvorenika....jer je upravo svest , percepcija i logika, uz neko pocetno iskustvo i dovela do kriminala...
Samo sto to nije za danasnje drustvo koje ne zeli funkcionalnost nego korupciju i formalizam..
Ali da postoji pilot projekat, to bi se odmah drasticno primetilo koliko je uspesno...
To su totalno razliciti pristupi, promena osobe i kaznjavanje osobe tj mucenje osobe, sto je osnova danasnjih zatvora...Najlepsi zatvori i dalje imaju komponentu kazne koja non stop visi u odnosu ustanova, zatvorenik....I sad stavite sebe u tu ulogu , pa naravno da je efekat vrlo mali...karte su podeljene pogresno..
Ali ako zatvorenik shvata da ustanova uopste nema nameru kaznjavanja nego promene kod zatvorenika, odnos se menja...Zatvorska celija se ne razlikuje od studentske sobe studenta, ali je svrha tog prostora totalno razlicita i odnos osobe je onda totalno razlicit...
Ali da bi to razumela osoba mora biti high iq , obicne osobe se drze pravila jedi jebi i izivljavaj se...
Takodje , drustva, tj drzave moraju da razdvoje kazneni deo od edukativnog dela..tj kazne se moraju tako formulisati , kazna vremenska toliko plus edukacija zatvorska toliko...
Sto je veca izopacenost, to edukaciona komponenta mora biti duza, a kaznu radi satisfakcije naroda i drustva, to odredjuje drustvo prema svojim gnusanjem...