Vršnjacko nasilje

Stevcina zabica

Stara legenda
VIP
Poruka
98.699
Vršnjačko nasilje je tema koja se često pominje u medijima. Kako ga prepoznati i na vreme reagovati, čija je odgovornost ukoliko se nasilje dešava, kako zaštiti dete i naučiti ga samozaštiti? Ovo su pitanja koja postavljaju roditelji, ali i deca.

Vršnjačko nasilje i uloge u njemu

Vršnjačko nasilje je neželjeno, agresivno ponašanje između dece školskog uzrasta koje se vremenom ponavlja ili ima potencijal da se ponavlja. Postoji više oblika vršnjačkog nasilja:

  1. verbalno nasilje – izgovaranje ili pisanje okrutnih izjava;
  2. socijalno nasilje – obuhvata izbegavanje, ignorisanje, isključivanje deteta iz društva, širenje ružnih tračeva,…;
  3. psihološko nasilje – preteći pogledi, praćenje, zastrašivanje, ignorisanje…;
  4. fizičko nasilje – tuča, guranje, rušenje, šamaranje,…;
  5. digitalno nasilje – nasilje koje se odvija putem društvenih mreža, SMS poruka, četa i internet sajtova;
  6. seksualno nasilje – nepristojno i neprimereno dodirivanje po intimnim delovima tela, kao i dobacivanje vulgarnih komentara (tipičnije za doba puberteta).
Dete koje čini nasilje može biti agresivno dete, koje ima probleme sa roditeljima i nastavnicima, sa lošim ocenama u školi, koje želi da privuče pažnju na sebe. Dete koje čini nasilje obično napada slabijeg od sebe i time demonstrira svom društvu kako je moćan i hrabar – u osnovi je želja za prihvatanjem. Ovo, medjutim, ne mora da bude i nije jedini razlog. Deca često svojim problematičnim ponašanjem žele da skrenu pažnju roditeljima, da im možda i saopšte da imaju neki problem. Dete koje čini nasilje neretko dolazi iz disfunkcionalne porodice. Nema veze kog su obrazovnog i materijalnog statusa roditelji, već je bitno koliko pažnje posvećuju svom detetu i koliko ga poznaju. Pored toga, nije nezanemarljiva ni činjenica da je i dalje visok stepen upotrebe psihičkog i fizičkog kažnjavanja u vaspitanju dece u Srbiji. Nasilje u jednoj sferi otežava odupiranje nasilju u drugoj sferi, bilo da je u pitanju činjenje ili trpljenje nasilja. Konačno, počinilac nasilja je dete koje je kažnjeno za počinjeno delo, ali zaboravljamo da je počinilac DETE i najčešća reakcija odraslih je kažnjavanje i odbacivanje, a izostaje podrška koja bi mu pomogla da nauči drugačije obrasce ponašanja koji vode nenasilnom rešavanju konflikta.

Dete koje trpi nasilje je uglavnom tiho i povučeno ili po nečemu drugačije od svojih vršnjaka (npr. može biti talentovano za sport, umetnost, jako uspešno u školi; može imati smešno prezime ili biti nespretno; može biti i krupno i snažno, ali miroljubivo što se tumači kao kukavičluk;…). Dete koje trpi nasilje se boji da prijavi ovaj problem, jer je zastrašeno. Postoji mogućnost i da ne ne želi nikome da kaže ono što mu se dešava, jer smatra da je ono krivo za to, da je nečim izazvalo da se neko tako ponaša prema njemu, da taj drugi ima prava da se tako ponaša, jer je na bilo koji način superiorniji ili da je prijavljivanje druge osobe „drukanje“, a to je socijalno neprihvatljivo u njegovoj vršnjačkoj grupi. Istina je da to nema veze sa njim i da su u pitanju pogrešni stavovi i iracionalna uverenja. Odrasli, nadležni, po pravilu poručuju deci da, ukoliko trpe nasilje, uvek treba da se obrate onome u koga imaju poverenja…ali, deca nemaju poverenja u odrasle! Istraživanja, a i naša praksa, pokazuju da deca ne dobiju adekvatnu pomoć i podršku i zaštitu od nastavnika, trenera, roditelja,… kada se jednom sa problemom nasilja njima obrate, pa se drugi put i ne obraćaju. Zato radije biraju da se obrate svojim prijateljima vršnjacima, ali, na žalost, oni ne znaju kako da im pomognu. Tako se izloženost nasilju produžava. Što je duža izloženost nasilju, to je i veća verovatnoća da će se razviti i drugi problemi, kao posledica nasilja. Osobe koje dugo trpe nasilje mogu postati depresivne, usamljene, povučene, zabrinute i opada im samopouzdanje.

Deca svedoci nasilja su ona deca koja posmatraju nasilje izmedju svojih vršnjaka. Ponekad i reaguju i prijavljuju nasilje, ali iskustvo pokazuje da, nažalost, češće samo posmatraju ili i sami postanu učesnici. Oni, takođe, osećaju nemoć u situacijama vršnjačkog nasilja, bez obzira što nisu neposredne žrtve.

Odrasli u početku reaguju površno na vršnjačko nasilje. Česti su komentari: „Pusti ih, to su samo deca. To je samo faza. I mi smo se tukli, pa šta nam fali?“. Ponekad je to zaista samo faza, ali ponekad može imati veoma teške posledice po osobu koja trpi nasilje, ali i za onu koja je počinilac nasilja (zbog učvršćivanja ovakvog obrasca ponašanja, kasnijeg odbacivaja od prosocijalne grupe, razvoja kriminogenog ponašanja, itd.)

Kako sa vršnjačkim nasiljem?

Dete ne može samo da promeni obrasce ponašanja, bilo da je počinilac, žrtva ili svedok nasilja. To je problem sa kojim se udruženo moraju boriti roditelji, obrazovne institucije, država i stručnjaci (specijalni pedagozi, psiholozi, pedagozi,…).

U našoj praksi smo često imali situacije u kojima deca nisu mogla da promene model ponašanja, jer roditelji nisu imali dobre veštine da bi podržali promenu ponašanja kod deteta. Za roditelje čije dete vrši nasilje prvo i najvažnije je da to prihvate, a ne da to poriču – tek tada mogu da počnu korektivno da deluju na ponašanje svoga deteta, podstičući pozitivno ponašanje. Za roditelje dece koja su žrtve nasilja, važno je da ostanu pribrani i da osnažuju svoju decu i preduzmu korake u cilju žaštite deteta. Dakle, problem nasilja ne treba da bude sramota, ne sme da bude tabu tema, jer se samo tako može potražiti i dobiti pomoć.

Škola je pogodno mesto za nasilje zbog mnoštva interakcija, pritisaka, takmičenja, stresa, a onda i odsustva volje, motivacije i linije manjeg otpora od strane odgovornih u školi, a ni procedure u slučaju nasilja nisu sistemski učvršćene u praksi. Neretko, „rešenje za sve probleme“ bude preporuka škole da roditelj ispiše dete koje ima problem u svom ponašanju, a koji se manifestuje povećanom agresivnošću, remećenjem discipline, izazivanjem vršnjačkih sukoba,… Dete koje se nasilno ponaša ne treba izmeštati iz njegovog okruženja i/ili kažnjavati, jer to samo prividno rešava problem. Štaviše, takva praksa može dodatno i da zakomplikuje problem, jer onda imamo dete sa problemom u ponašanju, koje nema kontinuitet u svom obrazovanju, koje mora de se prilagođava novim sredinama i već formiranim vršnjačkim grupama, što u nekim slučajevima dovodi i do napuštanja procesa obrazovaja. Dakle, sa detetom koje vrši nasilje treba raditi, ukazivati mu na posledice njegovog ponašanja, jačati pozitivne aspekte njegove ličnosti. Za ovo je potrebna podrška psihološko-pedagoške službe, nastavnika, odeljenja, vršnjaka i vršnjačkog tima u školama, njihovo veliko poverenje i strpljenje, ali i veće učešće dece sa rizičnim ponašanjem u školskim i vanškolskim aktivnostima.

Radionice na temu tolerancije i poštovanja koje organizuju stručnjaci koji rade sa decom i mladima sa problemima u ponašanju (specijalni pedagozi, psiholozi,…), kao i savetodavan rad sa detetom i roditeljima, mogu doprineti stvaranju klime u kojoj se nasilničko ponašanje oštro osuđuje, a sa druge strane, kod dece i mladih se gradi razumevanje za potrebe svakog pojedinca, poštovanje različitost i razvijaju se alterantivni načini reagovanja u situacijama konflikta i/ili frustracije. Tribine, edukacije, debate,…su još neki dodatni vidovi prosvećivanja opšte populacije o ovoj temi.

Kao neophodna se nameće i podrška države, u smislu ujednačavanja propisa i utvrdjivanja i predstavljanja procedura. Saradnja obrazovnog sistema sa drugim sistemima – socijalnom zaštitom i zdravstvom – kao rezultat može dati plan pomoći i stručnog rada sa svakim konkretnim detetom, kako onim koje je žrtva nasilja, tako i detetom koje to nasilje čini.

Uz podršku svih iz sistema, deca i roditelji uspevaju da naprave promenu. Promena je moguća, a na odraslima je da veruju u sebe i u svako dete!

https://educentar.rs/vrsnjacko-nasilje/

vr%C5%A1nja%C4%8Dko-nasilje-1024x660.jpg
 
Poslednja izmena od moderatora:
Veceras sam ladno skontala sta mi se desava sa detetom zadnjih meseci, od kako gricka nokte.

Cerka ulazi u kucu i kaze meni “Mama P je rekao drugarici da prenese onim decacima neku ruznu rec.” Kome? Sta? Zasto? Onim decacima koji su ga dirali kad smo se vracali iz skole. Za mene je to zavrsena prica jer ne idu sa njima vise i taj mali je sinu rekao Izvini necu te vise dirati. I nismo ni pominjali.

Odem pod tus i razmisljam jbt on je u tom periodu poceo da gricka, cim ih pominje sada nesto se desava. Jbt on se nekoga boji!? Njega neko dira u skoli!? Neko od njih!? Samo mi se sklopile kockice. Iako sam ga sto puta pitala i rekao je da ga niko ne dira.

Izletim iz tus kabine, trcim u dnevnu, on igra neku igricu... ZNAM ZASTO NAM DETE GRICKA NOKTE!!! P jel tebe taj i taj dira? On ne gledajuci u mene kaze Da. Jel se ti njega bojis? Da!
Onda sam sela i pitala ga sve. Neka dvojica ga svaki dan cekaju posle skole i udaraju u glavu. Ko zna od kad to traje i on cuti.
Pitam ga zasto mi nisi rekao? Kaze Da vas ne nerviram.
Idi dete u ocin, jede sam sebe bukvalno ,mesecima.

A mali zlotvori ga cekaju kad je sam. Posle skole. Jer cerka kao prvak izlazi na glavni ulaz a on na dvoriste.

Zvala sam odmah uciteljicu. Pre toga saznala imena i prezimena razred uciteljicu. Uciteljica je odmah rekla da ce zvati njihovu da se sutra to resi.
Rekoh joj, eto mene u ponedeljak kod direktora. Zvacemo i policiju ako treba.

A sutra idem da ih cekam posle skole, da vidim ko su ti mali, samo da mi ne pobegnu, jer im ne znam lik. Ali znam gde zive, tu blizu... propisace majcino mleko ako ga pogledaju jos jednom...

Koja sam ja budala. Mislim da treba lepo i da su to nestasluci. A njega neko svaki dan udara pesnicom u glavu i on cuti.
 
Jos mi bilo sumnjivo sto on pita da dodjem po njih a lepo vreme i bas voli da se vraca peske. I pitala sam ga i tada Zasto? Jel te neko dira? Ne i ne.
Djeca u osnovnoj skoli znaju biti jako brutalna.
I u moje vrijeme,koje je bilo relativno mirno,u odnosu na sadasnje,sjecam se da nisi smio doci npr.pola sata ranije u skolu i da sacekas u dvoristu,jer te uvijek neko maltretira.Nego naciljas da dodjes tacno kad se otvaraju vrata da udjes u zgradu.Isto tako,uvijek se gledalo da budes u grupi kad se vracas,da nisi sam.
Znali su i nastavnici za te problematicne,ali nisu im mogli nista.
 
imas tri grupe djece, nasilnici, njihovi pacijenti i ovi treci sto gledaju svoj poso. nekidan posmatram jednog, stariji 3-4g, prilazi mom djetetu i prvo kao vidi sta ja imam i pokazuje neku kartu. ovaj moj se igra i kulira ga. pa onda krece sve blize i da baca na njega, V ga ne konstatuje :)) interesantno je iz daljine posmatrati, da sam ga pustio nastavio bi ga maltretirati, pa sam ga prekinuo
 
Kod nas su uvijek napadali u grupi,rijetko je bio neko sam od napadaca.
To je za djecu bas traumaticno.
Meni je prelazak u srednju skolu bio olaksanje.
Nikad nisam cula ni za jedan slucaj maltretiranja nekog u srednjoj.U osnovnoj je to bila svakodnevica.
Jedan je bio,sjecam se,ponavljao tri puta,stariji od nas,zivio s majkom koja mu nije mogla nista.
A najveca kazna je bila slanje kod pedagoga,koji mu isto nije mogao nista.
 
Djeca u osnovnoj skoli znaju biti jako brutalna.
I u moje vrijeme,koje je bilo relativno mirno,u odnosu na sadasnje,sjecam se da nisi smio doci npr.pola sata ranije u skolu i da sacekas u dvoristu,jer te uvijek neko maltretira.Nego naciljas da dodjes tacno kad se otvaraju vrata da udjes u zgradu.Isto tako,uvijek se gledalo da budes u grupi kad se vracas,da nisi sam.
Znali su i nastavnici za te problematicne,ali nisu im mogli nista.
Mene niko nije dirao.
Isla sam u tu istu skolu.

Jos ih ja dovodim bar 15 min ranije da se podruze pre casova.

I pitam veceras malenu Jesi ti to videla? Ona kaze Nisam. Kako nisi? Nisam. Ja vec pocela da se pitam kako nije... (moja greska uvek posumnjam na svoje dete i time pravdam drugu)... i posle skontam da ona izlazi na glavni a oni njega sklepaju u dvoristu. On dodje po nju kad izadje iz dvorista. :(

Ovoga o cemu ti pises se ja ne secam. Ne secam se straha. Ni potrebe da sam u grupi zbog bezbednosti.
Necu da se oseca nesigurno u skoli.
 
Kod nas su uvijek napadali u grupi,rijetko je bio neko sam od napadaca.
To je za djecu bas traumaticno.
Meni je prelazak u srednju skolu bio olaksanje.
Nikad nisam cula ni za jedan slucaj maltretiranja nekog u srednjoj.U osnovnoj je to bila svakodnevica.
Jedan je bio,sjecam se,ponavljao tri puta,stariji od nas,zivio s majkom koja mu nije mogla nista.
A najveca kazna je bila slanje kod pedagoga,koji mu isto nije mogao nista.
Pa da.
I ovi tako.
Njih cetvorica. 4 razred.

Jedan je kaze sin dobar, taj ga ne dira.
Jedan je taj sto ga je vec gurao u baru.
A sad ga ova druga dvojica udaraju.
 
Mene niko nije dirao.
Isla sam u tu istu skolu.

Jos ih ja dovodim bar 15 min ranije da se podruze pre casova.

I pitam veceras malenu Jesi ti to videla? Ona kaze Nisam. Kako nisi? Nisam. Ja vec pocela da se pitam kako nije... (moja greska uvek posumnjam na svoje dete i time pravdam drugu)... i posle skontam da ona izlazi na glavni a oni njega sklepaju u dvoristu. On dodje po nju kad izadje iz dvorista. :(

Ovoga o cemu ti pises se ja ne secam. Ne secam se straha. Ni potrebe da sam u grupi zbog bezbednosti.
Necu da se oseca nesigurno u skoli.
Kod nas je tako bilo.To su uglavnom bila djeca iz problematicnih porodica,o kojim je slabo ko brinuo.
 
mozda nije za copora, barem ja nisam bio. ja bi obavijestio za pocetak policiju, pa ce to ici dalje po proceduri, csr itd...
tata treba da ih nadje pojedinacno i bez svjedoka objasni im neke stvari. imao sam problema u osnovnoj skoli, nisam jednom isao sa ocem po kafanama, on pistolj za pasom da trazimo nasilnike. to su kod nas obicno bili ponavljaci, stariji godinu-dvije
 
Мене је један из зграде малтретирао, ишао са мном у одељење. Моји рекли његовима и после је дошао на врата да се извињава. Било ми га после жао.
 

Back
Top