Ništa se, ili gotovo ništa, od toga nije obistinilo.
S kratkotrajnim i delimičnim stankama, živim u autoritarnosti. U autokratiji. U sistemu u kojem je sve podređeno jednom vlastodršcu. I jednoj partiji. Nema ni jednog jedinog čoveka ili žene u Srbiji ko je upoznao nešto različito od samodržavlјa i partijske države. Osim, naravno, onih koji su iz ove zemlјe otišli u beli svet.
Nama su sloboda, demokratija i jednakost mislene imenice. Nedostižni ideali, dragi, ali magloviti. Pomalјaju nam se negde na udalјenom horizontu, negde u izmaglici, u nekom nama nepoznatom vremenu i prostoru. U nekoj nepoznatoj dimenziji. Omilјenoj maštariji.
https://iask.ai/q/razre-enje-predsednika-srbije-zakon-icrb98o
Председник Републике Србије може бити законски смењен са функције поступком
разрешења због кршења Устава или оставком. [1] [2] [3]Овај процес је детаљно описан у Уставу Републике Србије и даље разрађен у Закону о председнику Републике
[1] [2] [3].
Према
www.iAsk.Ai - Питајте AI:
Отпуштање због кршења устава
Разрешење председника због кршења устава је вишестепени процес у који су укључени Народна скупштина и Уставни суд
[1] [2] [3] [4].
- Покретање поступка : Поступак за разрешење може покренути Народна скупштина на предлог најмање једне трећине укупног броја посланика Народне скупштине. [1] [2] [3] [4]Овај предлог мора бити заснован на уверењу да је председник прекршио Устав.[1] [2] [4]Акт о покретању поступка, који председник Народне скупштине подноси Уставном суду, мора да садржи правни основ, конкретне одредбе Устава које су повређене и доказе који поткрепљују тужбу.[4].
- Улога Уставног суда : Након покретања поступка, Уставни суд је обавезан да у року од 45 дана одлучи да ли је председник прекршио Устав. [1] [2] [3] [4]Ако Уставни суд утврди да је поступак за разрешење покренут у складу са Уставом и законом, акт о покретању поступка доставља се председнику Републике на одговор у року који одреди Уставни суд.[4]Након периода за одговор, председник Уставног суда заказује рочиште, позивајући и председника Републике и председника Народне скупштине.[4]Одлука Уставног суда ограничена је на уставне повреде наведене у закону Народне скупштине[4].
- Одлука Народне скупштине : Ако Уставни суд пресуди да је председник прекршио Устав, председник се разрешава ако за његово разрешење гласа најмање две трећине посланика Народне скупштине. [1] [2] [3] [4]Ако Уставни суд утврди да председник није прекршио Устав, поступак разрешења се обуставља након објављивања одлуке Уставног суда у „Службеном гласнику Републике Србије“.[1] [2] [3] [4]Правно дејство одлуке Уставног суда о кршењу устава од стране председника везано је за дан када је достављена Народној скупштини.[4]Уставни суд ће такође обуставити поступак ако Народна скупштина повуче акт којим се покреће поступак или ако председнику престане мандат током поступка.[4].
Оставка
Мандат председника може престати и
оставком [1] [2] [3].
- Подношење оставке : Председник Републике може поднети писану оставку председнику Народне скупштине [1] [2] [3].
- Престанак мандата : Мандат председника престаје тренутком када Народна скупштина прими оставку. [1] [2] [3]Председник је дужан да обавести јавност о својој оставци и може дати образложење за њу.[1] [2] [3].
Друге околности за престанак мандата
Мандат председника такође престаје истеком
петогодишњег мандата на који је изабран [1] [2] [3] [5]Међутим, ако се прогласи ратно или ванредно стање, мандат председника се продужава до три месеца након завршетка таквог стања.
[1] [2] [3]Током овог продуженог периода, председник задржава сва своја овлашћења и даље може да поднесе оставку или буде смењен.
[1] [2] [3].
Особа не може бити изабрана за председника више од два пута, без обзира на трајање претходних мандата
[1] [2] [3] [5].
Привремена неспособност и наслеђивање
Ако председник поднесе оставку, буде разрешен или је на други начин спречен да обавља своју дужност,
председник Народне скупштине привремено преузима ту функцију на највише три месеца [1] [2] [3] [5]Током овог периода, вршилац дужности председника Народне скупштине је овлашћен да представља Републику Србију у земљи и иностранству, прима и опозива дипломатске акредитиве, расписује изборе за Народну скупштину, предлаже кандидата за председника Владе Народној скупштини, врши одбрамбена овлашћења и командује Војском Србије.
[1] [2] [3]Вршилац дужности председника Народне скупштине је такође дужан да распусти Народну скупштину у случајевима када је то уставна дужност председника Републике и да указом прогласи сваки усвојени закон.
[1] [2] [3].
Избори за новог председника морају се одржати у року од 60 дана од превременог истека мандата председника
[5].
Имунитет
Председник Републике ужива
имунитет сличан имунитету посланика Народне скупштине [1] [2] [3] [5]Народна скупштина одлучује о имунитету председника већином гласова свих посланика.
[1] [2] [3].