Što druge kulture uče o književnosti u srednjoj školi?

Urvan Hroboatos

Veoma poznat
Banovan
Poruka
13.833
Postavio sam pitanje na engleskom što oni uče u srednjoj školi na predmetu jezik/književnost. Kod nas je srednja od oko 14. do 18-19. godine, a kod njih je od 12. do 18-19., s tim što se prve dvije godine računaju kao neka uvodna srednja, middle school.

Bilo kako bilo, oni na engleskom uče samu englesku književnost, tj. anglofonu. Imaju po izboru komparativnu, pa ako to uključe, onda imaju i zapadnu književnost.

No to znači da ne uče, po naravi, Homera, Sofokla, Balzaca, Turgenjeva, Kafku..., nego samo anglojezične.

Nisam znao da je to tako provincijalno.

Pitanje je što uče u srednjoj školi Poljaci, Rusi, Francuzi, Talijani,..
 
Postavio sam pitanje na engleskom što oni uče u srednjoj školi na predmetu jezik/književnost. Kod nas je srednja od oko 14. do 18-19. godine, a kod njih je od 12. do 18-19., s tim što se prve dvije godine računaju kao neka uvodna srednja, middle school.

Bilo kako bilo, oni na engleskom uče samu englesku književnost, tj. anglofonu. Imaju po izboru komparativnu, pa ako to uključe, onda imaju i zapadnu književnost.

No to znači da ne uče, po naravi, Homera, Sofokla, Balzaca, Turgenjeva, Kafku..., nego samo anglojezične.

Nisam znao da je to tako provincijalno.

Pitanje je što uče u srednjoj školi Poljaci, Rusi, Francuzi, Talijani,..
Uce englesku knjizevnost i pitanje po kojem kriterijumu.Oni ne znaju o engleskoj knjizevnosti ni treci deo koliko nasa deca,pa i mi sami o srpskoj.
 
Istina je da u Americi ne uče svjetsku književnost, ali bar imaju dosta dobar pristup analizi i tumačenju književnih djela.
Nekako mislim da je to i važnije. Ima vremena da se čitaju Dostojevski i Gete. Bitno je da na vrijeme nauče kako da ih čitaju.
Tamo u školama satima seciraju neke pričice Džeka Londona i Hotorna, ne zato što su ne znam kako književno važne, nego zato što su djeci kulturno bliske, a dobar su primjer za analizu.
 
Istina je da u Americi ne uče svjetsku književnost, ali bar imaju dosta dobar pristup analizi i tumačenju književnih djela.
Nekako mislim da je to i važnije. Ima vremena da se čitaju Dostojevski i Gete. Bitno je da na vrijeme nauče kako da ih čitaju.
Tamo u školama satima seciraju neke pričice Džeka Londona i Hotorna, ne zato što su ne znam kako književno važne, nego zato što su djeci kulturno bliske, a dobar su primjer za analizu.
Ako nemaju Homera, Sofokla i ostale u programu, da vide šire- slabo je to.
Pogotovo jer kasnije većina neće čitati Zolu, Kafku, Turgenjeva... pa onda ostaju provincijalci i čobani.
Za njih smo mi iz ex-Yu - Tarzani.
 
Evo po sjećanju u doba SFRJ, gimnazija:

1. razred- Gilgameš, dio Biblije, Homer, Sofoklo i neki Rimljani- Horacije, Vergilije

2. razred- Dante, Boccaccio, Petrarca, Shakespeare, Voltaire, možda neki engleski roman no mislim da nije. Dio iz Rabelaisa i Tassa (?)

3. razred- Byron, Goethe, Leopradi, Hugo, Ljermontov, Puškin, Gofolj, Dickens, Balzac, Flaubert, Tolstoj, Dostojevski, Zola (?),

4. razred- Proust, Joyce, Kafka, Faulkner, dio Manna, Faulkner, Hemingway, Camus, Sartre nešto, Jesenjin, Majakovski, ..


Od hrvatskih, ne sjećam se po razredima: neki srednji vijek i apokrifi, Marulić, Lucić, Držić, Gundulić, Mažuranić, Vraz, Šenoa, Kovačić, V.Novak, Kranjčević, Matoš, Begović, Krleža, Kolar, Ujević, Marinković,...

Od srpskih: narodne pjesme, Obradović piše Haralampiju, neke Vukove zbrike, Radičević, Kostić, Ilić, Lazarević, Matavulj, Sremac, Nušić, Domanović, Stanković, Andrić, Selimović,..

Od slovenskih: Prešeren, Kosovel, Ivan Cankar, Župančič

Od makedonskih: Racin, prije Miladinovi kao makedonci, možda Janevski..
 

Back
Top