Reforme nastave istorije; tematska nastava i monopol Zavoda

Da je izdavanje nastavnih sredstava jedna pljačka napaćenog naroda, to znamo. S razlogom se svi jure za sve te resore; s razlogom se gleda na ministarstvo prosvete kao solidns muzara. To su strašne brojke koje se sve vrte; Alek Kavčić je jednom dobro prikazao nakon što je osnovao onu fondaciju za besplatne udžbenike.

Da li će se to promeniti uvođenjem monopola? Istina, na taj način se borimo protiv opasnosti da se utvrdi jedan drugi monopol, koji lancem kompanije sve se više i više čini da je na pomolu, a protekcionizam može biti itekako poželjan, kako Srbija ne bi ispala kao kolonijalna zemlja velikih sila.

Ali to je diskusije za drugi potforum. Za Politiku i sa tog bih stsnovišta ja do izvesne mere podržao ovu odluku. Kažem do izvesne mere iz razloga što se treba odupreti velikim kompanijama kojima je cilj izvoz novčanih sredstava iz Srbije, barem do te mere da se onemogući njihov monopol na domaćem tržištu, ali smatram da je ogromna greška da postoji jedinstveni udžbenik. Odgovor na monopol nije uvođenje drugog monopola; to je samo zamena jednog problema drugim problemom koji opet ostaje pitanje za rešavanje u budućnosti.

Nadalje, kao što reče forumaš, zašto samo srpski, istorija i geografija? Zašto, kako reče predsednik, uošte nije bitno ostalo sve? To je jasno ukazatelj da se ovde radi o čistoj demagogiji, jerbo o u slučaju nekih drugih školskih predmeta, opasnost od monopola stranih megakorporacija još je veća, tako da ne postoji niti jedan jedini razlog da se protekcionističke mere primene samo u slučaju ova tri predmeta.

Ali, kao što rekoh već, to je diskusija za PTF Politiku. Ono što je ovde pitanje jeste istorijsko i posledice ovakve odluke. Posebno ciljam na povratak u smeru ka Titovim vremenima tj. postojanju jedinstvenog udžbenika, koji uklanja apsolutno svaku mogućnost izbora i samim time uklanja sve moguće "lekove" u slučaju lošeg udžbenika. I smrdi na povratak u stare, komunističke vode i kontrolisanu indoktrinacije omladine. Neko će možda tako nešto i podržati, ali pitanje za tu osobu jeste: šta ako se ne slažete da aktuelnom garniturom vlasti? U toj situaciji, sve postaje isključivo političko pitanje, a udžbenik postaje predmet ne stručne i transparentne rasprave, već predizborne kampanje, jeftinog populizma i koalicionih pregovora u kojima se neki mogu izboriti za nadležni deo kolača, te sprovoditi aktivno svoju politiku.
Страх од било какве промене постојећег стања. Сит сам људи који стално објашњавају како нешто не може, а нису у стању да објасне како може, у овом случаку да се поправи стање са уџбеницима. Ни реч о томе.

Нама већ два века историју пишу други, па зар није доста.

Имамо закон о службеној употреби српског језика, важи за државне институције, а 30 год. чека на усвајање закон о јавној употреби нашег језика. Такав закон су одавно усвојиле скоро све земље Европе. То пружа могућност "шарених" уџбеника из српског језика.
 
Језик и историја су врло важни за индетитет једног народа. Зато мислим да писање уџбеника за ове предмете не може бити на апсолутно слободном тржишту. Или ће га писати нека државна институција, или више аутора, а само један одобрава стручно државно тело. Уџбеници из ових предмета морају бити јединствени за целу државу

За остале предмете може се понудити школама више уџбеника, па нека оне бирају који ће, ионако просветари имају мале плате па нека приме и неки мито.
Eduka i Klett su imali svoje predstavnike, trgovačke putnike koji su po tri sata obigravali oko prosvetara ubeđujući ih da je njihov udžbenik nešto najprogresivnije i bazirano na najnovijoj metodologiji usvajanja gradiva. Na kraju su nudili seminare i bodove prosvetarima, laptopove i velike procente od prodaje knjiga, razne mogućnosti da se prosvetari ugrade u biznis nekim sitnima prama, a sve preko leđa roditelja. Ništa ti udžbenici nisu bili bolji od Zavodovih. Jedino korisno iz svega toga je što je Zavod konačno video da je vrag odneo šalu, pa su počeli da štampaju udžbenike sa malo kvalitetnijim povezom.
 
Страх од било какве промене постојећег стања. Сит сам људи који стално објашњавају како нешто не може, а нису у стању да објасне како може, у овом случаку да се поправи стање са уџбеницима. Ни реч о томе.

Нама већ два века историју пишу други, па зар није доста.

Имамо закон о службеној употреби српског језика, важи за државне институције, а 30 год. чека на усвајање закон о јавној употреби нашег језика. Такав закон су одавно усвојиле скоро све земље Европе. То пружа могућност "шарених" уџбеника из српског језика.

Udžbenike ne pišu drugi, već ljudi iz Srbije. Ako ti misliš da će, ukoliko ovaj predlog zaživi, doći do ikakve korenite promene, neće. Samo će ići u jedan džep ogromna količina novca, umesto nešto manje u više džepova. Isti autori koji su objavljivali do sada, biće autori udžbenika i posle.

Ovo nije nikakav strah od promene; neko bi mogao kazati da to jeste dobrim delom u slučaju prelaska sa hronološki na tematski model, ali ovde vrlo specifično govorimo o promeni koju je izuzetno teško racionalno opravdati.

Primera radi, predsednik Vučić priča kao da do sada nije bilo kontrole udžbenika. A svaki udžbenik ministar prosvete mora da odobri. Bez njegovog odobrenja, niti jedan jedini udžbenik ne može se koristiti ni u jednoj osnovnoj ili srednjoj školi u Srbiji u zvaničnom kapacitetu. To znači, naravno, i da je Ministarstvo prosvete odobrilo udžbenik u kojem je Srbija u Raškoj oblasti okružena Hrvatima i Bugarima oko Čačka, da je Ministarstvo prosvete odobrilo udžbenik u kojem se zauzima nedovoljno objektivni i delimično apologetski stav po pitanju devširme, kao i da je Ministarstvo prosvete odobrilo udžbenik u kojem je Kosovo i Metohija predstavljeno kao nezavisna država od Srbije. Poslednji je udžbenik, da još dodatno preciziram, objavio ni manje ni više no Zavod za izdavanje udžbenika i nastavnih sredstava, kojem bi ni manje ni više ovakvim zakonskim predlozima bio uručen monopol. Tako da se stvara jedna potpuno lažna slika u kojoj do sada nije bilo kontrole (još se, štaviše, skida nesumnjiva krivica sa Vlade Republike Srbije i njenih organa, koji su dopustili da sve ove kontroverzne stvari prođu, tako što se krivica u potpunosti zbaci na privatne kompanije sa stranim vlasništvo, u šta u uspeli da naši državnici uračunaju ni manje ni više no i državni Zavod za udžbenike), a da će u budućnosti biti. A zapravo bilo je i u prošlosti i biće i u budućnosti, samo što se uvodi monopol tj. neće više biti izbora oko udžbenika, što ja iskreno ne vidim kako je korak napred.
 
Eduka i Klett su imali svoje predstavnike, trgovačke putnike koji su po tri sata obigravali oko prosvetara ubeđujući ih da je njihov udžbenik nešto najprogresivnije i bazirano na najnovijoj metodologiji usvajanja gradiva. Na kraju su nudili seminare i bodove prosvetarima, laptopove i velike procente od prodaje knjiga, razne mogućnosti da se prosvetari ugrade u biznis nekim sitnima prama, a sve preko leđa roditelja. Ništa ti udžbenici nisu bili bolji od Zavodovih. Jedino korisno iz svega toga je što je Zavod konačno video da je vrag odneo šalu, pa su počeli da štampaju udžbenike sa malo kvalitetnijim povezom.

Ja bih samo ovde da sam imao prilike da pregledam dosta udžbenika i kvalitet onih koje je izdavao Zavod u komparaciji sa ostalima nije preterano impresivan.

A osim toga, pošto je ovde pitanje upravo bilo i oko patriotizma i toga da li se u udžbenicima dovoljno uči o srpsko prošlosti, umesto o stranoj, reći ću i da tu Zavod uveliko zaostaje za ostalima. Pimera radi, prednemanjićkoj prošlosti Srba posvećuju najviše pažnje Klett-ovi udžbenici, koji su i jedini koji Višeslavovu krstionicu (koju tradicionalno svojataju Hrvati i sa njima se dovodi u vezu) smatra srpskim kulturno-istorijskim spomenikom, sa detaljnom fotografijom. To je u udžbenicima koje izdaje izdavačka kuća Slovenca Roka Kvaternika.

Gornje napominjem posebno u kontekstu nekih teorija zavera koje se konstruišu a propo samog gradiva prisutnog u udžbenicima (na ovom potforumu dobro poznatim).
 
Ja bih samo ovde da sam imao prilike da pregledam dosta udžbenika i kvalitet onih koje je izdavao Zavod u komparaciji sa ostalima nije preterano impresivan.

A osim toga, pošto je ovde pitanje upravo bilo i oko patriotizma i toga da li se u udžbenicima dovoljno uči o srpsko prošlosti, umesto o stranoj, reći ću i da tu Zavod uveliko zaostaje za ostalima. Pimera radi, prednemanjićkoj prošlosti Srba posvećuju najviše pažnje Klett-ovi udžbenici, koji su i jedini koji Višeslavovu krstionicu (koju tradicionalno svojataju Hrvati i sa njima se dovodi u vezu) smatra srpskim kulturno-istorijskim spomenikom, sa detaljnom fotografijom. To je u udžbenicima koje izdaje izdavačka kuća Slovenca Roka Kvaternika.

Gornje napominjem posebno u kontekstu nekih teorija zavera koje se konstruišu a propo samog gradiva prisutnog u udžbenicima (na ovom potforumu dobro poznatim).


Znam da je istorija kao društvena nauka podložna subjektivizmu svake vrste, pa i zloupotrebama. Na kraju krajeva, ona je u svojim začecima, u antičko doba, bila usko vezana za književno stvaralaštvo koje je opet subjektivni čin.
Isto tako znam da onaj ko zaista želi da zna šta se u davnoj prošlosti dešavalo, može svoje znanje nadograditi i van školskih udžbenika, naravno, ako svim stvarima pristupi naučno i objektivno.

A to da će Zavodovi udžbenici biti u službi aktuelne politike, ja ne verujem. Nikad više posle Tita ne može biti Tito pa da sevrira istorijske činjenice od komunista na dalje, a pre toga ništa, ili da prećutkuje našu srednjevekovnu istoriju. Tako nešto je sa ovih pozicija skoro pa nemoguće.
 
Znam da je istorija kao društvena nauka podložna subjektivizmu svake vrste, pa i zloupotrebama. Na kraju krajeva, ona je u svojim začecima, u antičko doba, bila usko vezana za književno stvaralaštvo koje je opet subjektivni čin.
Isto tako znam da onaj ko zaista želi da zna šta se u davnoj prošlosti dešavalo, može svoje znanje nadograditi i van školskih udžbenika, naravno, ako svim stvarima pristupi naučno i objektivno.

A to da će Zavodovi udžbenici biti u službi aktuelne politike, ja ne verujem. Nikad više posle Tita ne može biti Tito pa da sevrira istorijske činjenice od komunista na dalje, a pre toga ništa, ili da prećutkuje našu srednjevekovnu istoriju. Tako nešto je sa ovih pozicija skoro pa nemoguće.

Šta misliš o onome za Građansko vaspitanje?
 
Udžbenike ne pišu drugi, već ljudi iz Srbije. Ako ti misliš da će, ukoliko ovaj predlog zaživi, doći do ikakve korenite promene, neće. Samo će ići u jedan džep ogromna količina novca, umesto nešto manje u više džepova. Isti autori koji su objavljivali do sada, biće autori udžbenika i posle.

Ovo nije nikakav strah od promene; neko bi mogao kazati da to jeste dobrim delom u slučaju prelaska sa hronološki na tematski model, ali ovde vrlo specifično govorimo o promeni koju je izuzetno teško racionalno opravdati.

Primera radi, predsednik Vučić priča kao da do sada nije bilo kontrole udžbenika. A svaki udžbenik ministar prosvete mora da odobri. Bez njegovog odobrenja, niti jedan jedini udžbenik ne može se koristiti ni u jednoj osnovnoj ili srednjoj školi u Srbiji u zvaničnom kapacitetu. To znači, naravno, i da je Ministarstvo prosvete odobrilo udžbenik u kojem je Srbija u Raškoj oblasti okružena Hrvatima i Bugarima oko Čačka, da je Ministarstvo prosvete odobrilo udžbenik u kojem se zauzima nedovoljno objektivni i delimično apologetski stav po pitanju devširme, kao i da je Ministarstvo prosvete odobrilo udžbenik u kojem je Kosovo i Metohija predstavljeno kao nezavisna država od Srbije. Poslednji je udžbenik, da još dodatno preciziram, objavio ni manje ni više no Zavod za izdavanje udžbenika i nastavnih sredstava, kojem bi ni manje ni više ovakvim zakonskim predlozima bio uručen monopol. Tako da se stvara jedna potpuno lažna slika u kojoj do sada nije bilo kontrole (još se, štaviše, skida nesumnjiva krivica sa Vlade Republike Srbije i njenih organa, koji su dopustili da sve ove kontroverzne stvari prođu, tako što se krivica u potpunosti zbaci na privatne kompanije sa stranim vlasništvo, u šta u uspeli da naši državnici uračunaju ni manje ni više no i državni Zavod za udžbenike), a da će u budućnosti biti. A zapravo bilo je i u prošlosti i biće i u budućnosti, samo što se uvodi monopol tj. neće više biti izbora oko udžbenika, što ja iskreno ne vidim kako je korak napred.
Монопол на српски језик припада нама, монопол на српску историју такође
 
Монопол на српски језик припада нама, монопол на српску историју такође

A kome to? Ovde uopšte ne govorimo o tome da će Srbi pisati i izdavati udžbenike, već da će postojati samo jedan jedini. To je ono što je suština problema. Zavod za udžbenike nije narod Srbije. Dakle, "nama" je pogrešna reč, jerbo se to ovim zakonskim promenama neće ni dogoditi.

I zašto su ostale stvari nebitne? Nisi spomenuo ni geografiju?
 
A kome to? Ovde uopšte ne govorimo o tome da će Srbi pisati i izdavati udžbenike, već da će postojati samo jedan jedini. To je ono što je suština problema. Zavod za udžbenike nije narod Srbije. Dakle, "nama" je pogrešna reč, jerbo se to ovim zakonskim promenama neće ni dogoditi.

I zašto su ostale stvari nebitne? Nisi spomenuo ni geografiju?
Народ је суверен у својој држави (барем би тако требало да буде и у пракси). Наше уџбенике историје треба да пише, или да одобрава наша држава (њено стручно тело), каква да је, а неће за навек бити оваква.

Сада се врши насиље над српским језиком законом о родној равноправности под притиском са стране. Наш језик има граматички род, па закон може да се односи само на равноправност полова. У нашем језику постоји разлика између пола и рода, у њему се именице не мењају по роду. Лингвисти се хватају за главу када виде увођење нових именица ради постизања равноправности полова. Њима је јасно да је у српском језику мушки род неутралан када су у питању називи делатности, али страни утицај нас немилосрдно гази. Језик треба пустити да се природно мења а не насилно.

Ако уџбеник из историје није јединствен, да ли то значи и да историја није јединствена, ако се о њој пише различито?

Да ли српски језик по закону о службеној употреби није јединствен, а надам се да ће коначно бити усвојен и закон о његовој јавној употреби. Да ли ће више уџбеника разбити то јединство? Или има гаранције да неће?
 
Народ је суверен у својој држави (барем би тако требало да буде и у пракси). Наше уџбенике историје треба да пише, или да одобрава наша држава (њено стручно тело), каква да је, а неће за навек бити оваква.

A zašto to kažeš? Da li su ikada bili u zvaničnoj upotrebi neki udžbenici koje država nije odobrila? :dontunderstand: Mislim, to uopšte nije moguće...ne shvatam poentu opaske niti kakve veze ima sa ovom temom. Odobrava danas, odobravala je i pre više godina i pre više decenija...to uopšte nije pitanje.
 
Primetan je pad kvaliteta u novim udžbenicima. Vidi se da se nisu najbolje snašli s napuštanjem hronološkog modela.

IMG_20210819_211455.jpg


Ovo iznad je iz udžbenika Radivoja Radića.

Ne objašnjava se koji je to prostor, šta je Krajina. Samo, sporili su se srpska i bosanska država oko toga.

Uz to zapravo doslovno nigde nisam ni primetio da se specifično pominje makarsko primorje kao sporna oblast u tim pregovorima i ratovima.
 
Primetan je pad kvaliteta u novim udžbenicima. Vidi se da se nisu najbolje snašli s napuštanjem hronološkog modela.

Pogledajte prilog 994696

Ovo iznad je iz udžbenika Radivoja Radića.

Ne objašnjava se koji je to prostor, šta je Krajina. Samo, sporili su se srpska i bosanska država oko toga.

Uz to zapravo doslovno nigde nisam ni primetio da se specifično pominje makarsko primorje kao sporna oblast u tim pregovorima i ratovima.
Zato do u detalj objašnjava da su Sloveni kad su se doselili na "sever balkanskog poluostvra" uništili deo stanovništva koje su na njemu zatekli.

Taj Radić je teški mufljuz. Za takvu tvrdnju jedini izvor su Soroševe i hrvatske pare.
 
Primetan je pad kvaliteta u novim udžbenicima. Vidi se da se nisu najbolje snašli s napuštanjem hronološkog modela.

Pogledajte prilog 994696

Ovo iznad je iz udžbenika Radivoja Radića.

Ne objašnjava se koji je to prostor, šta je Krajina. Samo, sporili su se srpska i bosanska država oko toga.

Uz to zapravo doslovno nigde nisam ni primetio da se specifično pominje makarsko primorje kao sporna oblast u tim pregovorima i ratovima.

Krajina nije problem i u stvari je odlicno da koristi danasnja imena za teritorije.. Odnosi se na dansanju Krajinu koja je uz Bosnu.

Ono sto jeste problem je prva recenica "saglasno vizantijskim obicajima i drzavotvornoj tradiciji, Dusan je odredio svog naslednika." Kakvi crni vizantijski obicaji i drzavotvorna tradicija? Mi imamo nasu tradiciju i Dusan drzi nasu tradiciju i drzavotvornost!
Drugo, kakvo crno odredjivanje naslednika?! U vizantiji su prevratima i macem dolazili na vlast, ili su muski nasljednici dolazili na vlast, nekad su zene vladale, nekad rodjaci. Nema pravila u rimskom carstvu!

To je primjer nevjerovatnog lupetanja i ispiranja mozga babskim pricama.
 
Slažem se sasvim uz napomenu da različiti izdavači plasiraju različe sadržaje rada i različite naslove nastavnih jedinica.
Ministarstvo se poziva na slab uspeh učenika na Republičkom takmičenju iz istorije, pa se navodi:

" Штета која је направљена може се већ сада лако измерити и статистички, бројем ученика који су се по овом програму пласирали на Републичко такмичење из историје у Шапцу 23.05.2021. године. Са територије града Београда и свих београдских општина (око 2.000.000 становника) из сва три прва разреда гимназије на Републичко такмичење се није пласирало ниједно једино дете! Пласирало се 6 ученика из четвртог разреда гимназије који су последња генерација која учи по нереформисаном, односно старом програму наставе историје. Исто је и са средњим стручним школама где се из првог разреда није пласирао нико, а из другог 7 ђака. Стање је слично широм Републике Србије.

О чему се заправо ради?"
I daju niz primedbi, a ne navode najbitnije.
Na primer, evo naslova nastavnih jedinica Kletovog udžbenika :
Pogledajte prilog 981284

Evo nastanih jedinica Freskinih udžbenika koje je slikao Slaven na jednoj od prethodnih tema:

Pogledajte prilog 981285

Pa kad imaš različite sadržaje, onda usvajaš u različita znanja, pa samim tim ne možeš da očekuješ uspehe na takmičenjima, pogotovo ako ne znaš po kojim udžbenicima će biti data pitanja na takmičenju.

I jedno i drugo su udžbenici društveno-jezičkog smera za drugi razred gimnazije.
Поједини наставници историје су баш због овог одустали од вођења ђака на такмичење. Не можеш им дати три уџбеника из једне године школовања зато што су уџбеници различити по садржају. Па на такмичењу су неки детаљи који у једном имају а у другом не.
 
Udžbenici za V razred.jpg


Izdavači udžbenika istorije za V razred : Platoneum, Klett, Freska, Datastatus, Zavod za udžbenike i nastavna sredstva iz 2002, BIGZ, Eduka, i opet Zavod za udžbenike i nastavna sredstva, ali iz 2006. Uz njih se obavezno kupovala i radna sveska.

Minisatrstvo nije reagovalo na vreme i dozvolilo je da se izvrši pljačka udarcima po džepovima roditelja. Prosvetni radnici su zbog sitnosopstveničkih interesa stalno uvodili nove udžbenike pod naletom trgovačkih putnika ovih izdavačkih kuća. Ovakva i slična situacija je bila prisutna kod svih nastavnih predmeta u osnovnoj, a delom i u srednjoj školi. Učenici prosto nisu mogli da koriste stara izdanja, nisu mogli da kupe polovne knjige jer je ovo ludilo trajalo brat-bratu jednu dobru deceniju. Onaj ko je imao više dece, morao je da izdvoji čitavo malo bogatstvo za nove komplete udžbenika iz svih predmeta, radne sveske, nastavne listiće i propratnu literaturu koja ide iz njih.

Za svoja tri deteta, kod kojih je razlika u uzrastu po dve godine, morala sam da kupujem uvek nove komplete udžbenika.
Kad neki od prosvetnih radnika počne da krivi ministarstvo za očajno stanje u prosveti, dođe mi da ga pljunem samo zbog ovakve prakse kojoj su lično kumovali.
 
Pogledajte prilog 1414967

Izdavači udžbenika istorije za V razred : Platoneum, Klett, Freska, Datastatus, Zavod za udžbenike i nastavna sredstva iz 2002, BIGZ, Eduka, i opet Zavod za udžbenike i nastavna sredstva, ali iz 2006. Uz njih se obavezno kupovala i radna sveska.

Minisatrstvo nije reagovalo na vreme i dozvolilo je da se izvrši pljačka udarcima po džepovima roditelja. Prosvetni radnici su zbog sitnosopstveničkih interesa stalno uvodili nove udžbenike pod naletom trgovačkih putnika ovih izdavačkih kuća. Ovakva i slična situacija je bila prisutna kod svih nastavnih predmeta u osnovnoj, a delom i u srednjoj školi. Učenici prosto nisu mogli da koriste stara izdanja, nisu mogli da kupe polovne knjige jer je ovo ludilo trajalo brat-bratu jednu dobru deceniju. Onaj ko je imao više dece, morao je da izdvoji čitavo malo bogatstvo za nove komplete udžbenika iz svih predmeta, radne sveske, nastavne listiće i propratnu literaturu koja ide iz njih.

Za svoja tri deteta, kod kojih je razlika u uzrastu po dve godine, morala sam da kupujem uvek nove komplete udžbenika.
Kad neki od prosvetnih radnika počne da krivi ministarstvo za očajno stanje u prosveti, dođe mi da ga pljunem samo zbog ovakve prakse kojoj su lično kumovali.

Reći da ministarstvo nije reagovalo, a sve je to licenciralo, malo je neprecizno zato što je min. prosvete jedan od najvećih učesnika tzv. 'pljacke'. Svi žele da se tu uguraju jer znaju da je rudnik.
 

Back
Top