Reforme nastave istorije; tematska nastava i monopol Zavoda

Pumpaj Dinstanović

Zaslužan član
Poruka
103.514
Umesto konstantno novih tema, mislim da je dobro da otvorimo objedinjenu temu o reformama nastavnog programa.

Od ovde školske godine polako se prelazi na tematski program. O tome smo već imali temu: https://forum.krstarica.com/threads...mnazijama-i-srednjim-strucnim-skolama.926964/

Potom, nove reforme bi trebalo da nastupe od 1. septembra 2022. godine, sa posebnim pravom Zavoda za izdavanje udžbenika, po najavi predsednika Vučića da će pisanje istorijskih udžbenika, između ostalih, biti pod strožijom kontrolom države.
 

ISTORIJA, SRPSKI I GEOGRAFIJA IZ DRŽAVNOG PERA DOGODINE


Jedinstveni udžbenici za nacionalne predmete (istorija, srpski i geografija) u školama bi mogli biti već od naredne godine.

Izmene Zakona o udžbenicima bi, kako saznaju „Novosti“, mogle da budu usvojene već tokom jesenjeg zasedanja Skupštine Srbije.

Ovim izmenama biće omogućeno da državni izdavač, Zavod za udžbenike, priprema i štampa jedinstvene udžbenike za nacionalne predmete. A to su istorija, srpski jezik i književnost i geografija.

Ovu inicijativu pokrenuo je predsednik Srbije Aleksandar Vučić. On je istakao da poštuje tržišnu utakmicu, ali da se ne sme dozvoliti da naša istorija bude relativizovana u udžbenicima raznih stranih izdavača. Ministarstvo prosvete potom je formiralo radnu grupu za izmenu Zakona o udžbenicima.

„Radna grupa je pripremila Nacrt izmena Zakona o udžbenicima. Predstoje konsultacije sa kabinetima premijerke, predsednika Srbije, kao i Zavodom za unapređivanje obrazovanja i vaspitanja“, rečeno je u Ministarstvu prosvete.

Istovremeno, privatni izdavači kritikuju ove najave i kažu da se s njima niko nije konsultovao u vezi sa izmenama zakona.

„Iako je reč o krupnom pitanju, nama niko nije rekao šta će se u zakonu menjati“, kaže za „Novosti“ Boško Vlahović, vlasnik izdavačke kuće „Eduka“. „Mi ne znamo da li država odustaje od liberalizacije tržišta udžbenika, koja je omogućena zakonom iz 2009. Ukoliko državni zavod bude štampao ove udžbenike, onda on ima monopol i to isključuje liberalno tržište. Država ima mehanizme da sredi prilike na tržištu, ali nije uradila svoj posao.“

S druge strane, u Zavodu za udžbenike objašnjavaju da ni pre 2009. godine nisu imali monopol. Kažu da država ne daje Zavodu monopol, već mu vraća status nacionanog izdavača. To podrazumeva poseban tretman u odnosu na konkurenciju.

Šta je sa liberalizacijom tržišta?

„Niko ne može da ospori pravo nacionalnom izdavaču da jedini objavljuje udžbenike za predmete od posebnog nacionalnog interesa. „Zavod za udžbenike će pripremati i objavljivati udžbenike iz grupe predmeta od posebnog identitetskog značaja i nacionanog interesa. Ne znači da država odustaje od liberalizacije tržišta, ako samo Zavod bude objavljivao udžbenike za jednu grupu predmeta“, kažu u ovoj instituciji

Oni najavljuju i da će spremni dočekati izmene propisa.

„Radimo na pripremi udžbenika za istoriju. Kada izmene zakona budu usvojene krenuli bismo punim zamahom“, kaže za „Novosti“ Nebojša Jovanović, urednik za istoriju u Zavodu.

On najavljuje i da će biti vraćeno hronološko izlaganje gradiva, umesto tematskog što je sada slučaj.

Inače, tematsko izlaganje gradiva nedavno je kritikovala grupa istoričara, predvođena akademikom LJubodragom Dimićem. Nebojša Jovanović saglasan je sa primedbama svojih kolega. On pozdravlja njihovo zalaganje da se udžbenici pišu po hronološkom principu, kako je oduvek bilo.

Prvobitni plan Ministarstva prosvete predviđa, kako je pisao “Danas”, da je rok za izradu svih udžbenika od nacionalnog interesa decembar 2021. godine. Tome treba da prethode ne samo izmene zakona, već i raspisivanje javnog poziva za autorske timove za nacionalne udžbenike po predmetima i razredima.

U aktuelnim propisima rok za predaju rukopisa udžbenika nije definisan, ali je praksa da izdavači to urade do 1. novembra.

Teoretski rukopis može da se preda u decembru i da bude odobren do 31. januara. Ali malo jeverovatno da se rokovi ispoštuju ako na odobrenje stigne veliki broj udžbenika.

To je realan rok da bi udžbenik bio odobren do 1. februara i ušao u Katalog koji se objavljuje do 15. februara. A to je uslov da bi mogao da se koristiti u narednoj školskoj godini.

Treba napomenuti da pomenuti rokovi važe za udžbenike koji se pišu po postojećim nastavnim programima.

Dnevnopolitička priča

Do sada nije bilo reči da bi izradi identitetskih udžbenika trebalo da prethodi promena programa,. Niti je ideja potekla nakon analize postojećih školskih programa i udžbenika. Cela priča pokrenuta je u dnevno političke svrhe nakon žučne debate u javnosti povodom filma „Dara u Jasenovcu“. Istorija je, dakle, u folusu.

Sa skupštinske govornice i sa stranica tabloida bliskih vlasti izrečeno je niz neistina o sadržaju nastavnih programa i udžbenika istorije. Na primer da ih štampaju strani izdavači, da se Jasenovac pominje u tri rečenice…

Struka je uglavnom ostala nema na ovakve proizvoljne ocene. Retki koji su digli glas protiv najavljene politizacije obrazovnog sistema, uzalud su ukazivali da je donošenje nastavnih programa i odobravanje udžbenika pod direktnom kontrolom države, koja prati svaki korak u tim procedurama.

Šta se roditelji pitaju

Zaštitnik građana zatražio je od Ministarstva prosvete da uskladi odredbe Zakona o osnovama sistema obrazovanja i vaspitanja i Zakona o udžbenicima, kako bi jasno bila definisana uloga Saveta roditelja pri izboru odabira udžbenika. Povod za reagovanje bio je slučaj u kome je škola odbila da koristi besplatne udžbenike, na čemu su roditelji insistirali.

https://ranac.rs/2021/07/30/istorija-srpski-i-geografija-iz-drzavnog-pera-dogodine/
 
Ukoliko se vrati monopol prema kojem će postojati samo jedan jedini udžbenik, kao što se najavljuje, kakve veze će imati postoji li to pravo uopšte?

Ne vidim ni svrhu njihovog prava u slučaju kad se traže besplatni udžbenici, a škola to odbija, ili još bolje, odbijaju izdavačke kuće.
Primećujem da je svrha ovih odluka bazirana na zloupotrebi pisanog sadržaja u okviru predmeta istorija, srpski, geografija.
Istini za volju, bilo je primedbi na tumačenje istorijskih momenata u nekim udžbenicima, pa je valjda smatrano da je od nacionalnog značaja da se tome stane na put.
Što se geografije tiče, to ne mogu da komentarišem, a što se tiče čitanki, praksa je pokazala da su najviše stradali roditelji. Nova geneneracija učenika, nova čitanka, nova izdavačka kuća, novi hir predmentnog nastavnika, novi troškovi. Umesto da deca koriste Zavodove polovne čitanke, nasleđene od prethodnih generacija, oni kupuju čitanke velikog formata, opterećene brojnim slikama i nepotrebnim sadržajima.
 
Језик и историја су врло важни за индетитет једног народа. Зато мислим да писање уџбеника за ове предмете не може бити на апсолутно слободном тржишту. Или ће га писати нека државна институција, или више аутора, а само један одобрава стручно државно тело. Уџбеници из ових предмета морају бити јединствени за целу државу

За остале предмете може се понудити школама више уџбеника, па нека оне бирају који ће, ионако просветари имају мале плате па нека приме и неки мито.
 
Језик и историја су врло важни за индетитет једног народа. Зато мислим да писање уџбеника за ове предмете не може бити на апсолутно слободном тржишту. Или ће га писати нека државна институција, или више аутора, а само један одобрава стручно државно тело. Уџбеници из ових предмета морају бити јединствени за целу државу

За остале предмете може се понудити школама више уџбеника, па нека оне бирају који ће, ионако просветари имају мале плате па нека приме и неки мито.
Slažem se sasvim uz napomenu da različiti izdavači plasiraju različe sadržaje rada i različite naslove nastavnih jedinica.
Ministarstvo se poziva na slab uspeh učenika na Republičkom takmičenju iz istorije, pa se navodi:

" Штета која је направљена може се већ сада лако измерити и статистички, бројем ученика који су се по овом програму пласирали на Републичко такмичење из историје у Шапцу 23.05.2021. године. Са територије града Београда и свих београдских општина (око 2.000.000 становника) из сва три прва разреда гимназије на Републичко такмичење се није пласирало ниједно једино дете! Пласирало се 6 ученика из четвртог разреда гимназије који су последња генерација која учи по нереформисаном, односно старом програму наставе историје. Исто је и са средњим стручним школама где се из првог разреда није пласирао нико, а из другог 7 ђака. Стање је слично широм Републике Србије.

О чему се заправо ради?"
I daju niz primedbi, a ne navode najbitnije.
Na primer, evo naslova nastavnih jedinica Kletovog udžbenika :
IMG_20210802_152050056 klet.jpg


Evo nastanih jedinica Freskinih udžbenika koje je slikao Slaven na jednoj od prethodnih tema:

freska.JPG


Pa kad imaš različite sadržaje, onda usvajaš u različita znanja, pa samim tim ne možeš da očekuješ uspehe na takmičenjima, pogotovo ako ne znaš po kojim udžbenicima će biti data pitanja na takmičenju.

I jedno i drugo su udžbenici društveno-jezičkog smera za drugi razred gimnazije.
 
Slažem se sasvim uz napomenu da različiti izdavači plasiraju različe sadržaje rada i različite naslove nastavnih jedinica.
Ministarstvo se poziva na slab uspeh učenika na Republičkom takmičenju iz istorije, pa se navodi:

" Штета која је направљена може се већ сада лако измерити и статистички, бројем ученика који су се по овом програму пласирали на Републичко такмичење из историје у Шапцу 23.05.2021. године. Са територије града Београда и свих београдских општина (око 2.000.000 становника) из сва три прва разреда гимназије на Републичко такмичење се није пласирало ниједно једино дете! Пласирало се 6 ученика из четвртог разреда гимназије који су последња генерација која учи по нереформисаном, односно старом програму наставе историје. Исто је и са средњим стручним школама где се из првог разреда није пласирао нико, а из другог 7 ђака. Стање је слично широм Републике Србије.

О чему се заправо ради?"
I daju niz primedbi, a ne navode najbitnije.
Na primer, evo naslova nastavnih jedinica Kletovog udžbenika :
Pogledajte prilog 981284

Evo nastanih jedinica Freskinih udžbenika koje je slikao Slaven na jednoj od prethodnih tema:

Pogledajte prilog 981285

Pa kad imaš različite sadržaje, onda usvajaš u različita znanja, pa samim tim ne možeš da očekuješ uspehe na takmičenjima, pogotovo ako ne znaš po kojim udžbenicima će biti data pitanja na takmičenju.

I jedno i drugo su udžbenici društveno-jezičkog smera za drugi razred gimnazije.

To što si postavo nije jednako u ponudi, već prvo što si predstavio je po starom programu, hronološki, a potonje je novo, tematski. Oni neće jednako biti od iduće školske godine u uporebi; prelazi se samo na tematski pristup. Otud toliko krupna razlika.

Svi stari udžbenici, do ovih sad što izlaze (gde spada i taj donji), idu u arhiv/biblioteku/kantu.
 
Језик и историја су врло важни за индетитет једног народа. Зато мислим да писање уџбеника за ове предмете не може бити на апсолутно слободном тржишту. Или ће га писати нека државна институција, или више аутора, а само један одобрава стручно државно тело. Уџбеници из ових предмета морају бити јединствени за целу државу

За остале предмете може се понудити школама више уџбеника, па нека оне бирају који ће, ионако просветари имају мале плате па нека приме и неки мито.

Uvođenje takvog monopola znači i da će država biti u većoj mogućnosti da nameće neke činjenice i samim time i da bude u mogućnosti da jasnije širi propaganu i indoktriniše decu, u toj situaciji. Onda pitanje udžbenika postaje bukvalno pitanje vlasti, tj. ko se izbori za resor Zavoda za izdvanje udžbenika i/ili ministarstva prosvete u vladi.

Takva je odluka vođena patriotizmom, nesumnjivo, ali postavlja se pitanje iz kog razloga se očekuje da će takav (jedinstveni, za sva odeljenja u svim školama) udžbenik biti profesionalno urađen, po svim standardima i merilima školskih udžbenika? :think:
 
Pisace da je Vucic direktni potomak Nemanjica i da nikad nije bilo bolje u Srbiji nego pod njemu.

Ti se šališ, naravno, ali ako se setimo šta je izašlo u najnovijoj svesci za Građansko vaspitanje...

indoktrin.JPG



Moguće je da ovo što primećujemo na pomolu predstavlja pripremu za čvršću indoktrinaciju omladine i budućih naraštaja u željenom smeru koji bi odgovarao političkoj eliti, pod izgovorom rodoljublja — između ostalog.
 
Uvođenje takvog monopola znači i da će država biti u većoj mogućnosti da nameće neke činjenice i samim time i da bude u mogućnosti da jasnije širi propaganu i indoktriniše decu, u toj situaciji. Onda pitanje udžbenika postaje bukvalno pitanje vlasti, tj. ko se izbori za resor Zavoda za izdvanje udžbenika i/ili ministarstva prosvete u vladi.

Takva je odluka vođena patriotizmom, nesumnjivo, ali postavlja se pitanje iz kog razloga se očekuje da će takav (jedinstveni, za sva odeljenja u svim školama) udžbenik biti profesionalno urađen, po svim standardima i merilima školskih udžbenika? :think:
Манипулација? Па са тиме се срећемо на сваком кораку, а по мом искуству највеће манипулације видим на слободном тржишту. Разлог је јасан. Писање уџбеника историје и матерњег језика не сме да буде профитабилно, односно не сме да има за мотив профит.

Уосталом, манипулација (мања или већа) боље да има име и презиме манипуланта и да је он државни службеник него неко НН лице које за све има изговор јер је дала мито тамо где треба.
 
Манипулација? Па са тиме се срећемо на сваком кораку, а по мом искуству највеће манипулације видим на слободном тржишту. Разлог је јасан. Писање уџбеника историје и матерњег језика не сме да буде профитабилно, односно не сме да има за мотив профит.

Уосталом, манипулација (мања или већа) боље да има име и презиме манипуланта и да је он државни службеник него неко НН лице које за све има изговор јер је дала мито тамо где треба.

Pitao sam iz kog razloga misliš da će to biti profesionalno odrađeno.

Nisam siguran da razumem na koga misliš kada kažeš da mito da tamo gde treba? Zašto ne bi ta osoba dala direktoru zavoda da štampa njegov jedinstveni udžbenik, tom logikom?
 
Pitao sam iz kog razloga misliš da će to biti profesionalno odrađeno.

Nisam siguran da razumem na koga misliš kada kažeš da mito da tamo gde treba? Zašto ne bi ta osoba dala direktoru zavoda da štampa njegov jedinstveni udžbenik, tom logikom?
Зато што директор завода није гадљив на паре, па може да му се напрасно засвиђа баш одрђрни уџбеник.

Што се професионалности тиче уџбеници из којих сам ја својевремено учио су за класу бољи од данашњих. Изгубио се сваки критеријум за професионалност те зато о томе не вреди ни причати.
 
Зато што директор завода није гадљив на паре, па може да му се напрасно засвиђа баш одрђрни уџбеник.

Што се професионалности тиче уџбеници из којих сам ја својевремено учио су за класу бољи од данашњих. Изгубио се сваки критеријум за професионалност те зато о томе не вреди ни причати.

Nisi razumeo moje pitanje. Na koji način je postojanje jedinstvenog udžbenika koji izdaje Zavod garant da će to biti korak na bolje?

Kako znaš da nije korak na dole.
 
Nisi razumeo moje pitanje. Na koji način je postojanje jedinstvenog udžbenika koji izdaje Zavod garant da će to biti korak na bolje?

Kako znaš da nije korak na dole.
Принцип еволуције, потребне су промене да би нешто кренуло на боље. Свака промена доноси и нешто боље и нешто горе, оно боље се усваја а лошије одбацује, и тако корак по корак.

Да је потребан јединствени уџбеник из језика и историје, у то сам убеђен.

Гаранција као појам више не постоји.
 
Принцип еволуције, потребне су промене да би нешто кренуло на боље. Свака промена доноси и нешто боље и нешто горе, оно боље се усваја а лошије одбацује, и тако корак по корак.

Да је потребан јединствени уџбеник из језика и историје, у то сам убеђен.

Гаранција као појам више не постоји.

A zašto si ubeđen da je potreban jedinstveni?

I pre svega, da je to promena na bolje.
 
e za predmete od posebnog nacionalnog interesa
Ne znam zašto su samo pojedini predmeti od nacionalnog interesa. Zašto nisu svi?
Zašto nije školstvo?
Ovajače nedalja na sportskim takmičenjima poput olimpijade nagrađuju novčano sa ihahaj kojom sumom. A fizičare matematičare i ostale ne.
I baš se pitam ko sve radi na odobravanju udžbenika i po kojoj zasluzi su tamo postavljeni?
Da li znate da je ono što deca uče kod učiteljica i što uče kasnije u školi je često u velikom raskoraku čak i u suprotnosti?
 
Ne znam zašto su samo pojedini predmeti od nacionalnog interesa. Zašto nisu svi?
Zašto nije školstvo?
Ovajače nedalja na sportskim takmičenjima poput olimpijade nagrađuju novčano sa ihahaj kojom sumom. A fizičare matematičare i ostale ne.
I baš se pitam ko sve radi na odobravanju udžbenika i po kojoj zasluzi su tamo postavljeni?
Da li znate da je ono što deca uče kod učiteljica i što uče kasnije u školi je često u velikom raskoraku čak i u suprotnosti?

Upravo tako.


Citiram, doslovno, predsednika: a ovo ostalo možete da pišete šta god hoćete, baš me briga.
 
Poslednja izmena:
А зашто да не? Образложи, али из главе, без километарских цитата.

Промена на боље је свака промена у односу на садашње стање.

Zato što ako udžbenik bude izuzetno loš neće imati alternativu jerbo ne postoji nikakav izbor? Zato što je takav sistem tu radi kontrolisane indoktrinacije dece? Zato što je za očekivati da uđu stvari kao što se nalazi u nastavnom materijalu za Građansko vaspitanje?
 
Zato što ako udžbenik bude izuzetno loš neće imati alternativu jerbo ne postoji nikakav izbor? Zato što je takav sistem tu radi kontrolisane indoktrinacije dece? Zato što je za očekivati da uđu stvari kao što se nalazi u nastavnom materijalu za Građansko vaspitanje?
А ко врши избор? Ко гарантује да ће тај избор бити добар? Ко гарантује да тај избор није последица корупције?

Данас је врховни мотив профит. Школство је превише важно да би се подредило логици профита.
 
А ко врши избор? Ко гарантује да ће тај избор бити добар? Ко гарантује да тај избор није последица корупције?

Данас је врховни мотив профит. Школство је превише важно да би се подредило логици профита.

Da je izdavanje nastavnih sredstava jedna pljačka napaćenog naroda, to znamo. S razlogom se svi jure za sve te resore; s razlogom se gleda na ministarstvo prosvete kao solidns muzara. To su strašne brojke koje se sve vrte; Alek Kavčić je jednom dobro prikazao nakon što je osnovao onu fondaciju za besplatne udžbenike.

Da li će se to promeniti uvođenjem monopola? Istina, na taj način se borimo protiv opasnosti da se utvrdi jedan drugi monopol, koji lancem kompanije sve se više i više čini da je na pomolu, a protekcionizam može biti itekako poželjan, kako Srbija ne bi ispala kao kolonijalna zemlja velikih sila.

Ali to je diskusije za drugi potforum. Za Politiku i sa tog bih stsnovišta ja do izvesne mere podržao ovu odluku. Kažem do izvesne mere iz razloga što se treba odupreti velikim kompanijama kojima je cilj izvoz novčanih sredstava iz Srbije, barem do te mere da se onemogući njihov monopol na domaćem tržištu, ali smatram da je ogromna greška da postoji jedinstveni udžbenik. Odgovor na monopol nije uvođenje drugog monopola; to je samo zamena jednog problema drugim problemom koji opet ostaje pitanje za rešavanje u budućnosti.

Nadalje, kao što reče forumaš, zašto samo srpski, istorija i geografija? Zašto, kako reče predsednik, uošte nije bitno ostalo sve? To je jasno ukazatelj da se ovde radi o čistoj demagogiji, jerbo o u slučaju nekih drugih školskih predmeta, opasnost od monopola stranih megakorporacija još je veća, tako da ne postoji niti jedan jedini razlog da se protekcionističke mere primene samo u slučaju ova tri predmeta.

Ali, kao što rekoh već, to je diskusija za PTF Politiku. Ono što je ovde pitanje jeste istorijsko i posledice ovakve odluke. Posebno ciljam na povratak u smeru ka Titovim vremenima tj. postojanju jedinstvenog udžbenika, koji uklanja apsolutno svaku mogućnost izbora i samim time uklanja sve moguće "lekove" u slučaju lošeg udžbenika. I smrdi na povratak u stare, komunističke vode i kontrolisanu indoktrinacije omladine. Neko će možda tako nešto i podržati, ali pitanje za tu osobu jeste: šta ako se ne slažete da aktuelnom garniturom vlasti? U toj situaciji, sve postaje isključivo političko pitanje, a udžbenik postaje predmet ne stručne i transparentne rasprave, već predizborne kampanje, jeftinog populizma i koalicionih pregovora u kojima se neki mogu izboriti za nadležni deo kolača, te sprovoditi aktivno svoju politiku.
 
To što si postavo nije jednako u ponudi, već prvo što si predstavio je po starom programu, hronološki, a potonje je novo, tematski. Oni neće jednako biti od iduće školske godine u uporebi; prelazi se samo na tematski pristup. Otud toliko krupna razlika.

Svi stari udžbenici, do ovih sad što izlaze (gde spada i taj donji), idu u arhiv/biblioteku/kantu.


 

Back
Top