Referendum za izmenu ustava

Q. in perpetuum hibernum

Stara legenda
Poruka
84.300
Pošto se, polako, sve više i više bližimo referendumu, mislim da je vreme da otvorimo jednu objedinjenu temu posvećenu pravosudnim reformama i predstojećem referendumu za izmenu ustava, koji su u skladu sa zahtevima u procesu EU integracija države.

Šta misle forumaši o predloženim izmenama? Da li je jačanje nezavisnosti sudstva dobra stvar? Ako krećemo u ovom smeru, u kojem pravosudna grana postaje više autonomno i samoregulišuće telo koje samo sebe obnavlja, da li očekujete u buućnosti i manje obračuna sa korupcijom i organizovanim kriminalom, jerbo će kad ovo bude stupilo na snagu, Vučić i dr. predstavnici vlasti moći da govore kako je sada pravosuđe zacementirano u rukama žutih i kako zbog toga više apsolutno ništa neće moći da se čini protiv predstavnika bivših režima koji su se ogrešili o državu?

Očekujete li da pred referendum još neke izmene budu ubačene, a o kojima u javnosti još uvek nije bilo reči? Koje? Zašto? Možda neke reforme koje bi ojačale instituciju Predsednika Republike? Primera radi, pisanje nove predsedničke zakletve, iz koje bi bili izbačeni Kosovo i Metohija, koji trenutno sačinjavaju njen centralni deo? Ako da, mislite li da će ustavne izmene stupiti na snagu do aprila i Vučićevog zaklinjanja pred početak drugog predsedničkog mandata?

Uskoro bi trebalo da stupi na snagu i novi zakon o referenumu, koji je još od kraja 2019. godine u izradi. Poguran je u proceduru nedavno po hitnom postupku, što znači da nam je referendum po svemu sudeći pred vratima. Ako zakonske izmen budu usvojene, biće ukinut uslov od većinske izlaznosti (50%+1 glas) da bi referendum uspeo, kako je bilo do sada, čime bi bila izbijena iz ruku protivnicima ustavnih izmena karta kojom bi bojkotom mogli da poraze referendum.

ustav.jpg
 

Nema promene Ustava bez ključne reči građana na referendumu, za to je potrebna i promena zakona​


Zvaničan stav Venecijanske komisije očekuje se sredinom oktobra. Mesec ili dva kasnije za mišljene bi se pitali građani. Ali, pre toga, preporuka je da se promeni i Zakon o referendumu. Tako bi, tek sa njegovim usvajanjem, postupak promene Ustava ušao u završnu fazu.

Od uvođenja višestranačja održana su tri referenduma na republičkom nivou – 1992, 1998. i 2006. Na četvrtom bi građani trebalo da odlučuju o Ustavu. On bi morao da se održi po novim pravilima, iznetim u novom Zakonu o referendumu.

[video prilog na stranici RTS: https://www.rts.rs/page/stories/sr/story/125/drustvo/4531857/referendum-zakon-ustav-promena.html]

Rok za izmenu tog zakona istekao je još decembra 2008. Radna grupa postoji od 2019, a konkretan Nacrt zakona o referendumu i narodnoj inicijativi dobio je pre pet dana po hitnom postupku, mišljenje Komisije.

"Nacrt Zakona o referendumu u Srbiji je pozitivna inicijativa, ali je donet u žurbi. Pozivamo da se usvoje nužna pobošljanja", navodi se u mišljenju Komisije.

Iako ne spori da Nacrt sadrži pozitivne novine, Venecijanska komisija, između ostalog, preporučuje da se jasnije kaže šta može na referendum, a šta ne, hijerarhijski rang i dejstvo zahteva za izjašnjavanje naroda.

"Postoje i predlozi za poboljšanje teksta Nacrta zakona, preciznost i jasnoću njegovih odredbi. Ministarstvo državne uprave i lokalne samouprave je preporuke uzelo u razmatranje. Najveći broj njih svakako će biti prihvaćen i na odgovarajući način ugrađen u postojeći tekst", ističe se u saopštenju Ministarstva državne uprave i lokalne samouprave.

Za šest nevladinih organizacija neusvajanjem evropskih preporuka neće samo ostati nesklad s međunarodnim standardima, već će se i znatno ograničiti učešće građana u odlučivanju.

"Venecijanska komisija je takođe ukazala na spornost namere da se građani informišu i to da ih Vlada informiše o tome koji su razlozi za i protiv prihvatanja referendumskog pitanja, jer je sporno da to uopšte radi Vlada, to bi trebalo da rade tela koja sprovode referendum poput RIK-a", smatra Nemanja Nenadić iz Transparentnosti Srbija.

Stručnjaci kažu i da su standardi dobre prakse da se pravila usvajaju mnogo pre primene. U slučaju novog Zakona o referendumu, to neće biti moguće – primeniće se odmah po usvajanju.

"Venecijanska komisija je spremna da prihvati tu brzinu u donošenju zakona pod uslovom da zakon zaista zadovoljava one osnovne makar standarde Venecijanske komisije. U ovom postupku promene Ustava nema finala i nema ničega bez ključne reči građana na referendumu – stari zakon je prevaziđen i on je iz 1994. godine, menjan '98. godine i nužno je da moramo doneti u ovom kratkom periodu novi zakon", napominje prof. dr Vladan Petrov, profesor Ustavnog prava i član Radne grupe za izradu akta o promeni Ustava.

Upućeni nemaju dilemu neophodan nam je valjan Zakon o referendumu, ne samo zbog ustavnih promena već i zbog brojnih pitanja na lokalnom nivou.
 
Još uvek nisam pročitao sve predložene izmene, čuo sam da su bolje od postojećih odredbi, al da i dalje ima prostora za politički uticaj na pravosuđe.

Ono što mene brine jeste potencijalno uklanjanje potrebne većinske izlaznosti da bi referndum bio smatran legitimnim. Takve stvari nas dovode u situaciju da referendum sa 2% izlaznosti može biti smatran zakonitim izjašnjavanjem građana.

Oni nisu obavezni da zadrže kriterijum većinski nužne izlaznosti; to je istina, ali zabrinjava zašto je tako. Kao da očekuju, zapravo, da opozicija prelazi na kontinuirani bojkot tj. da će probati da obori referendum (a za šta bi morala da ima i barem neke razloge).

Za pretpostaviti je, cenim, da će se i Venecijanska komisija, na kraju, usprotiviti ukidanju većinskog cenzusa (ali to neće biti dovoljno da Vučić od toga odustane).

Dakle, moguće je da se tu neke dublje igre naziru, čim već strahuju od mogućnosti da referendum propadne...
 
Ono što mene brine jeste potencijalno uklanjanje potrebne većinske izlaznosti da bi referndum bio smatran legitimnim. Takve stvari nas dovode u situaciju da referendum sa 2% izlaznosti može biti smatran zakonitim izjašnjavanjem građana.

Oni nisu obavezni da zadrže kriterijum većinski nužne izlaznosti; to je istina, ali zabrinjava zašto je tako. Kao da očekuju, zapravo, da opozicija prelazi na kontinuirani bojkot tj. da će probati da obori referendum (a za šta bi morala da ima i barem neke razloge).

Za pretpostaviti je, cenim, da će se i Venecijanska komisija, na kraju, usprotiviti ukidanju većinskog cenzusa (ali to neće biti dovoljno da Vučić od toga odustane).

Može biti i to da se računa da ljudi nisu zainteresovani da izlaze na referendum o izmenama Ustava u delu oko Visokog saveta sudstva i Državnog veća tužilaca.

Mislim, to su esencijalne stvari od kojih bukvalno sve zavisi, al kad kažeš to nekoj prosečnoj Slavici, šta nju boli uvo ko sedi u DVT-u, zabole je.
 
Može biti i to da se računa da ljudi nisu zainteresovani da izlaze na referendum o izmenama Ustava u delu oko Visokog saveta sudstva i Državnog veća tužilaca.

Mislim, to su esencijalne stvari od kojih bukvalno sve zavisi, al kad kažeš to nekoj prosečnoj Slavici, šta nju boli uvo ko sedi u DVT-u, zabole je.

Pa i to se da srediti tako što npr. referendum organizuješ simultano sa predsedničkim izborima, primera radi. A što bi bilo i veća ušteda za državu.

Izlaznost je prošle godine bila 48,88% uz kampanju bojkota; dakle ne bi bilo toliko teško izvući izlaznost ako Đilas, Jeremić i kompanija ne pozovu na bojkot, posebno ako zapretiš svim svojima da slede otkazi ako ne glasaju (što je već tradicionalno) i slično.
 
Надам се да ће у устав убацити као и Руси, дефиницију брака, да брак може бити само између мушкарца и жене а да дете има оца и мајку а не две мајке и два оца.
Ако то буде, долазим у Србију да гласам!
 
Надам се да ће у устав убацити као и Руси, дефиницију брака, да брак може бити само између мушкарца и жене а да дете има оца и мајку а не две мајке и два оца.
Ако то буде, долазим у Србију да гласам!

Uh, pa sad, niko to nije ni predložio...
 
Nismo se razumeli baš. :D

Nije ni moguće to predložiti, jerbo već stoji u ustavu (dakle uvedeno još 2006. godine).
Не стоји!

Право на закључење брака и равноправност супружника
Члан 62.
Свако има право да слободно одлучи о закључењу и раскидању брака.
Брак се закључује на основу слободно датог пристанка мушкарца и жене пред државним органом.
Закључење, трајање и раскид брака почивају на равноправности мушкарца и жене.
Брак и односи у браку и породици уређују се законом.
Ванбрачна заједница се изједначава са браком, у складу са законом.
 
Dzabe i najbolje zakone ove planete, kad se ne drzi niko njih.

Problem Srbije nikad od modernog nastanka 1804 nije bio sto smo imali lose zakone, nego sto niko njih ne moze sprovesti.

Cemu nezavisno sudstvo u zakonu, kad u praksi nece tako biti. Cemu parlamentarna demokratija u ustavu, kad smo de fakto predsednicka republika. I brdo drugih stvari.
 

Nema promene Ustava bez ključne reči građana na referendumu, za to je potrebna i promena zakona​


Zvaničan stav Venecijanske komisije očekuje se sredinom oktobra. Mesec ili dva kasnije za mišljene bi se pitali građani. Ali, pre toga, preporuka je da se promeni i Zakon o referendumu. Tako bi, tek sa njegovim usvajanjem, postupak promene Ustava ušao u završnu fazu.

Od uvođenja višestranačja održana su tri referenduma na republičkom nivou – 1992, 1998. i 2006. Na četvrtom bi građani trebalo da odlučuju o Ustavu. On bi morao da se održi po novim pravilima, iznetim u novom Zakonu o referendumu.

[video prilog na stranici RTS: https://www.rts.rs/page/stories/sr/story/125/drustvo/4531857/referendum-zakon-ustav-promena.html]

Rok za izmenu tog zakona istekao je još decembra 2008. Radna grupa postoji od 2019, a konkretan Nacrt zakona o referendumu i narodnoj inicijativi dobio je pre pet dana po hitnom postupku, mišljenje Komisije.

"Nacrt Zakona o referendumu u Srbiji je pozitivna inicijativa, ali je donet u žurbi. Pozivamo da se usvoje nužna pobošljanja", navodi se u mišljenju Komisije.

Iako ne spori da Nacrt sadrži pozitivne novine, Venecijanska komisija, između ostalog, preporučuje da se jasnije kaže šta može na referendum, a šta ne, hijerarhijski rang i dejstvo zahteva za izjašnjavanje naroda.

"Postoje i predlozi za poboljšanje teksta Nacrta zakona, preciznost i jasnoću njegovih odredbi. Ministarstvo državne uprave i lokalne samouprave je preporuke uzelo u razmatranje. Najveći broj njih svakako će biti prihvaćen i na odgovarajući način ugrađen u postojeći tekst", ističe se u saopštenju Ministarstva državne uprave i lokalne samouprave.

Za šest nevladinih organizacija neusvajanjem evropskih preporuka neće samo ostati nesklad s međunarodnim standardima, već će se i znatno ograničiti učešće građana u odlučivanju.

"Venecijanska komisija je takođe ukazala na spornost namere da se građani informišu i to da ih Vlada informiše o tome koji su razlozi za i protiv prihvatanja referendumskog pitanja, jer je sporno da to uopšte radi Vlada, to bi trebalo da rade tela koja sprovode referendum poput RIK-a", smatra Nemanja Nenadić iz Transparentnosti Srbija.

Stručnjaci kažu i da su standardi dobre prakse da se pravila usvajaju mnogo pre primene. U slučaju novog Zakona o referendumu, to neće biti moguće – primeniće se odmah po usvajanju.

"Venecijanska komisija je spremna da prihvati tu brzinu u donošenju zakona pod uslovom da zakon zaista zadovoljava one osnovne makar standarde Venecijanske komisije. U ovom postupku promene Ustava nema finala i nema ničega bez ključne reči građana na referendumu – stari zakon je prevaziđen i on je iz 1994. godine, menjan '98. godine i nužno je da moramo doneti u ovom kratkom periodu novi zakon", napominje prof. dr Vladan Petrov, profesor Ustavnog prava i član Radne grupe za izradu akta o promeni Ustava.

Upućeni nemaju dilemu neophodan nam je valjan Zakon o referendumu, ne samo zbog ustavnih promena već i zbog brojnih pitanja na lokalnom nivou.
Ko predlaže referendum? Kome odgovara uspešnost toga? Kome odgovara propast preko bojkota? Hebesh demokratiju!
Živela Kraljevina Srbija! :bravo:
 
Maska za izbacivanje preambule o Kosovu i Metohiji i za povećavanje lične vlasti. :evil:

Ne znam zašto to neki od vas očekuju, kad mu preambula dobro dođe da se kiti njome i generalno zarad demagogije.

A da nikakva maska nije, valjda je jasno da je reforma pravosuđa dugo u pripremi i da je trebalo da se dogodi koliko juče. Kao i da je ovo upravo zbog EU.
 
Не стоји!

Право на закључење брака и равноправност супружника
Члан 62.
Свако има право да слободно одлучи о закључењу и раскидању брака.
Брак се закључује на основу слободно датог пристанка мушкарца и жене пред државним органом.

Закључење, трајање и раскид брака почивају на равноправности мушкарца и жене.
Брак и односи у браку и породици уређују се законом.
Ванбрачна заједница се изједначава са браком, у складу са законом.

E sad(e), šta ti vidiš ovde?
 
Preambula nema nikakvu direktnu pravosnažnu vrednost. Srbija može i danas da prizna Kosovo i ne bi bilo po pitanju preambule neustavno.
ODLUKU O PROGLAŠENJU USTAVA REPUBLIKE SRBIJE

Proglašava se Ustav Republike Srbije, koji je usvojila Narodna skupština Republike Srbije na Prvoj posebnoj sednici Narodne skupštine Republike Srbije u 2006. godini, održanoj 30. septembra 2006. godine i koji je konačnousvojen na republičkom referendumu održanom 28. i 29. oktobra 2006. godine.

Polazeći od državne tradicije srpskog naroda i ravnopravnostisvih građana i etničkih zajednica u Srbiji,

polazeći i od toga da je Pokrajina Kosovo i Metohija sastavni deo teritorije Srbije, da ima položaj suštinske autonomije u okviru suverene države Srbije i da iz takvog položaja Pokrajine Kosovo i Metohija slede ustavne obaveze svih državnih organa da zastupaju i štite državne interese Srbije na Kosovu i Metohiji u svim unutrašnjim i spoljnim političkim odnosima, građani Srbije donose
 
Svi oni koji se nadaju,da novim Ustavom,nece biti dozvoljen zajednicki zivot dve osobe istog pola,grdno se varaju.Mi u praksi imamo,sve vise istopolnih
zaejdnica,i to se mora i treba ,ozakoniti.Najverovatnije je,da ce venecijanska Komisija,traziti uklanjanja Preambule iz Ustava,jer je to za njih,kljucno pitanje.
Sto se mene licno tice,meni je i ovaj Ustav,sasvim u redu.Kada bi mene neko pitao.....a nece naravno,ja bih jasno i glasno,napisao u \ustavu,da drzava
Srbija,nema nikakve ni moralne ni materijalne veze,sa Pravoslavnom,kao ni sa bilo kojom Religijom u srbiji.
 
Svi oni koji se nadaju,da novim Ustavom,nece biti dozvoljen zajednicki zivot dve osobe istog pola,grdno se varaju.Mi u praksi imamo,sve vise istopolnih
zaejdnica,i to se mora i treba ,ozakoniti.Najverovatnije je,da ce venecijanska Komisija,traziti uklanjanja Preambule iz Ustava,jer je to za njih,kljucno pitanje.
Sto se mene licno tice,meni je i ovaj Ustav,sasvim u redu.Kada bi mene neko pitao.....a nece naravno,ja bih jasno i glasno,napisao u \ustavu,da drzava
Srbija,nema nikakve ni moralne ni materijalne veze,sa Pravoslavnom,kao ni sa bilo kojom Religijom u srbiji.
Мора се само умрети а све остало је наш избор. Зато се о кључним стварима мора питати већина а не мањина и не сме бити никаквог морања!
Ако је диктат, онда чему фарса са референдумом, изборима и шатро демократијом!
Уместо што упирете прстом ка западу и диктатури, на истоку је народ донео одлуку!
 

Back
Top