Vladimir Putin odgovarao je na pitanja medija
Zaključno sa svojim službenim posjetom Narodnoj Republici Kini, Vladimir Putin odgovarao je na pitanja medija.
Krenimo.
Konstantin Panjuškin: Konstantin Panjuškin, Prvi kanal.
Vaš posjet Kini bio je jedinstven. Ovdje radite četiri dana. Tijekom tog vremena održali ste mnogo sastanaka s predsjednikom Xijem. Kako biste ocijenili rezultate rusko-kineskih razgovora i što smatrate najvažnijim ishodom ovog višednevnog posjeta?
Vladimir Putin: Bio je to doista višednevni posjet, baš kao što ste rekli. Razlog je taj što se ovdje trebalo održati nekoliko događaja. Dakle, kada smo planirali moj posjet, učinili smo to kako bismo izbjegli često seljenje na velike udaljenosti. Želio bih vas podsjetiti da je raspored uključivao summit ŠOS-a, trilateralni sastanak Rusija-Mongolija-Kina i posjet samoj Narodnoj Republici Kini.
Treba reći da ovaj format nije dobar samo za susrete za pregovaračkim stolom, već, što je još važnije, za vođenje mnogih neformalnih rasprava o bilo kojem pitanju od obostranog interesa u neformalnoj i prijateljskoj atmosferi. To je izuzetno važno i pokazalo se vrlo korisnim.
Što se tiče rezultata, vjerujem da su izuzetno pozitivni. Dokumenti koje su usvojili svi sudionici gledaju u budućnost. U tom kontekstu, želio bih istaknuti kinesku inicijativu za globalno upravljanje. Vjerujem da je ona pokrenuta u pravo vrijeme. Što je još važnije, ova inicijativa ima za cilj promicanje pozitivnih osjećaja između zemalja koje su prisustvovale summitu u Kini i naših potencijalnih partnera među zemljama koje danas nisu spremne proglasiti svoju spremnost za ovo partnerstvo.
Sve to zajedno, zajedno s jedinstvom sudionika, predstavlja važnu demonstraciju pozitivne odlučnosti i povjerenja u našu sposobnost da postignemo ciljeve koji su pred nama postavljeni.
Sljedeći, molim.
Lana Samsoniya: Lana Samsoniya, Interfax.
Željela bih se nadovezati na vaš posjet Kini, ali moje pitanje se odnosi na bilateralni program. Nakon Vašeg posjeta potpisan je značajan paket dokumenata, a možda su ti dokumenti prvenstveno vezani uz projekt Snaga Sibira 2. Taj je projekt u biti postao ključna tema svih pregovora na najvišoj razini u posljednje vrijeme, pa čak i pokazatelj odnosa Rusije i Kine.
Mislite li da je pošteno reći da ovi sporazumi negiraju nagađanja o odnosima Rusije i Kine, pokušaje miješanja izvana i utjecaja na bilateralne odnose?
Vladimir Putin: Iskreno, nisam ni siguran o čemu govorite, jer sam zauzet tekućim poslom i pokušavam se ne ometati glasinama ili nagađanjima, kao što ste rekli.
Taj se posao doista provodi već dugo vremena i o tome već dugo raspravljamo s našim partnerima. Nekoliko je pravaca bilo pod nadzorom, svaki sa svojim prednostima i nedostacima. Razgovori su trajali godinama. Ali kao što znamo, poznata je činjenica da globalno gospodarstvo - iako svjedočimo recesiji u mnogim zemljama, uključujući i vodeća gospodarstva EU - globalno gospodarstvo ipak raste, posebno u azijsko-pacifičkoj regiji.
Potražnja za energijom raste, uključujući i u kineskom gospodarstvu, koje je i dalje jedan od pokretača globalnog gospodarstva, bilježeći rast od preko pet posto, a taj se rast mjeri u odnosu na osnovni broj. Neki kažu da su im stope rasta BDP-a pale. Istina jest, ali osnovni broj se povećao tijekom tog vremena, a pet i više posto koje danas vidimo nije isto kao pet i više posto koje je bilo prije 10 do 15 godina. Do čega to dovodi? To dovodi do veće potražnje za energijom.
Dakle, pregovaračke strane su konačno postigle konsenzus. Znate, nema milostinje ni s jedne strane. Riječ je o obostrano korisnim sporazumima koji se provode na tržišnim principima, temeljenim na tržišnim principima specifičnim za ovu određenu regiju. Usput, strategija određivanja cijena za ovaj proizvod oslanja se na određenu formulu, a ne na današnje cijene, a ta je formula isključivo objektivna i temelji se na tržišnim varijablama.
Stoga, rastuće kinesko gospodarstvo ima zahtjeve, a mi imamo sposobnost opskrbe sirovinama koje su tražene. U konačnici, ovo pitanje nije tempirano za naš sastanak. To je jednostavno rezultat dugogodišnjeg rada ekonomskih subjekata s obje strane.
Svakako, ovo će stvoriti konkurentske prednosti za naše kineske prijatelje jer, da ponovim, dobit će proizvod po uravnoteženim tržišnim cijenama, a ne po napuhanim cijenama, kao što je slučaj u eurozoni. Najvažnije je da su te opskrbe stabilne i pouzdane.
Svi su zadovoljni i sretni ovim rezultatom. Istina je da sam i ja. Uostalom, Gazprom je jedna od naših vodećih tvrtki koja stalno dobiva pristup novim tržištima. Preko Mongolije imat ćemo 50 milijardi [kubika plina]. Ono što sada imamo je 38. A onda još nekoliko ruta, koje će se također proširiti. Sveukupno će to iznositi preko 100 milijardi kubičnih metara plina.
Pavel, molim.
Pavel Zarubin: Dobra večer. Pavel Zarubin, TV kanal Rusija.
Često govorite o temeljnim uzrocima ukrajinske krize, a to ste spomenuli i jučer, kada su počeli uvlačiti zemlju u NATO. Ali sada možemo vidjeti da su europski čelnici, koji proglašavaju i raspravljaju o određenim „sigurnosnim jamstvima“ za Ukrajinu, gotovo u potpunosti usredotočeni na razmještaj svojih trupa tamo, dok mnogi od njih i dalje inzistiraju na pristupanju Ukrajine EU.
Međutim, također možemo vidjeti da se Europska unija brzo pretvara, pred našim očima, iz nekadašnje ekonomske unije u neku vrstu vojno-političkog bloka, s praktički neprekidnim agresivnim odlukama i agresivnom retorikom.
Kako biste komentirali ovaj razvoj događaja?
Vladimir Putin: Slažem se s onima koji vjeruju da svaka zemlja ima pravo odabrati vlastiti sustav osiguranja svoje sigurnosti. To se odnosi na sve države, uključujući Ukrajinu. Ali to također znači da se sigurnost jedne strane ne može graditi na štetu sigurnosti druge strane - u ovom slučaju Ruske Federacije.
Oduvijek smo se protivili članstvu Ukrajine u Sjevernoatlantskom savezu. Ali nikada nismo dovodili u pitanje njegovo pravo da provodi svoje ekonomske i poslovne aktivnosti kako želi, uključujući i pridruživanje Europskoj uniji.
Aleksandar Junašev: Možemo li nastaviti s Ukrajinom?
Vladimir Putin: Da.
Aleksandar Junašev: Aleksandar Junašev, Life.
Kada se raspravlja o naporima Rusije i Sjedinjenih Država da postignu mirno rješenje u Ukrajini, sve se više spominje formula „sigurnosna jamstva u zamjenu za teritorije“. Odgovara li to onome o čemu ste razgovarali s [predsjednikom] Trumpom na Aljasci?
I što mislite kada kažete da je Rusija spremna pridružiti se izradi tih jamstava? Tko bi po vašem mišljenju trebao djelovati kao jamac?
I, ako smijem, još jedno pitanje o Zelenskom: ima li smisla sastajati se s njim sada, u sadašnjim okolnostima? Je li moguće izraditi stvarne sporazume na takvom sastanku?
Hvala.
Vladimir Putin: Molim vas, ponovite prvi dio još jednom.
Aleksandar Junašev: Što se tiče američkih napora, sada se nagađa da postoji formula „sigurnosna jamstva u zamjenu za teritorije“.
Vladimir Putin: Ne, nikada nismo na ovaj način pokretali to pitanje, niti smo o tome ikada raspravljali na takav način.
Sigurnosna jamstva su prirodna nužnost, kao što često naglašavam. Polazimo od činjenice da bi svaka zemlja trebala imati sigurnosne sustave, a Ukrajina nije iznimka. Ali to nije povezano ni s kakvim razmjenama, posebno teritorija.
Iskreno, i to želim naglasiti, ne borimo se toliko za teritorije koliko za ljudska prava - za pravo ljudi koji žive na tim teritorijima da govore svojim materinskim jezikom, da žive unutar svoje kulture i unutar tradicija prenesenih od prethodnih generacija, od svojih očeva, djedova i tako dalje. To je glavna poanta.
Ako su ti ljudi izrazili svoju volju da postanu dio Ruske Federacije kao dio demokratskih izbornih postupaka, poput referenduma, taj izbor se mora poštovati. To je demokracija. Želim podsjetiti one koji to stalno zaboravljaju. Štoviše, to je u potpunosti u skladu s međunarodnim pravom. Prvi članci Povelje UN-a izričito potvrđuju pravo naroda na samoodređenje.
Međutim, ne povezujemo pitanje teritorija s jamstvima sigurnosti. Naravno, može se tvrditi da su te teme povezane, ali ih ne povezujemo izravno. Ovo pitanje nije ni tako formulirano tijekom rasprave u Anchorageu.
Što se tiče mogućih sastanaka s gospodinom Zelenskim, o tome sam se ranije bavio. Općenito, nikada nisam isključio mogućnost takvog sastanka. Ima li smisla održavati ove sastanke? Pogledajmo to pobliže.
Prema ustavu Ukrajine – možete se s njim slagati ili ne, samo trebate pažljivo pročitati tekst – ne postoje odredbe o produženju ovlasti predsjednika Ukrajine, nikakve. Predsjednik se bira na pet godina, a pet godina kasnije mandat završava, kraj priče.
Postoji odredba koja kaže da se izbori neće održavati pod izvanrednim stanjem. To je istina. Ali to ne znači da će se predsjednikove ovlasti produžiti. To znači da njegove ovlasti istječu, a njegova vlast se prenosi na predsjednika Rade, uključujući i njegovu ovlast vrhovnog zapovjednika.
Dakle, što bi trebala učiniti aktualna vlast ako želi ostati legitimna i u potpunosti sudjelovati u procesu rješavanja? Prvo moraju provesti referendum. Prema ukrajinskom ustavu, pitanja o teritorijima - bilo koja pitanja - odlučuju se samo referendumom, koliko se sjećam. Ali referendum se ne može održati pod vojnim stanjem, a to je također odredba ustava. Stoga, da bi se održao referendum, mora se ukinuti vojno stanje. Ali čim se ukine, moraju se održati izbori. I taj bi se proces odugovlačio.
Ishod izbora je nejasan, ali kakav god bio, mora se dobiti odgovarajuća odluka ustavnog suda, kako je propisano temeljnim zakonom. Kako se može dobiti odluka ustavnog suda kada, nakon što su vlasti zahtijevale da upravo taj ustavni sud Ukrajine potvrdi obnovu ovlasti predsjednika, a on je to u biti odbio učiniti, znate li što su učinili u Ukrajini? Možda izgleda smiješno, ali činjenica je: osiguranje je predsjedniku ustavnog suda uskratilo pristup njegovom radnom mjestu.
To je to, kraj priče. Ne baš, jer je on, koliko ja znam – nemam pojma gdje se trenutno nalazi – ali je u jednom trenutku napustio zemlju. Mandati nekih članova ustavnog suda istekli su tijekom proteklih godina. Nedostaje kvorum za donošenje odluka. Stoga je sastanak sa sadašnjim šefom administracije – blago rečeno – put koji ne vodi nikamo.
Ako je dotični sastanak dobro pripremljen i potencijalno može dovesti do pozitivnih rezultata, možemo ga imati, i nikada nisam odbio tu ideju. Usput, Donald [Trump] me zamolio, ako je moguće, da održim takav sastanak. Rekao sam mu da je to moguće. Uostalom, ako je Zelenski spreman, može doći u Moskvu i imat ćemo takav sastanak.
Andrej Kolesnikov: Andrej Kolesnikov, Kommersant. Dobra večer.
Mislite li da je multipolarni svijet, čiju ste potrebu naveli u svom govoru u Münchenu još 2007. – a čiji su novi polovi očito Rusija, Indija i Kina – konačno dobio oblik? Ili još uvijek postoji nešto čemu treba težiti?
I, ako smijem, još jedno pitanje. Prije samo nekoliko sati, njemački kancelar Friedrich Merz nazvao vas je, citiram: „možda najozbiljnijim ratnim zločincem našeg vremena.“ Što mislite o tome?