Psihološka inteligencija

Ne znam za taj pojam; i ovako mi, izokola, zvuči ko samoproklamovani brucoški manifest.

Postoje inteligencija, i emocionalna inteligencija. Jedna će ti omogućiti pristup mensi, druga pristup životu. Ponuda i potražnja.

Važnije li je bit pametan, il bit pametan?
 
Inteligencija je sposobnost coveka da nauci i shvati nove stvari. Kakva koji **** psiholoska,emotivna i druga "inteligencija"? Gde se to moze shvatiti i kako se to testira i koji debil je to stavio da je uopste neka vrsta "inteligencije"?

Naravno da postoji! Koliko mi je poznato postoji 7 ili 8 vrsta. S druge strane, ona koja se podrazumeva po IQ je je logicka i koliko sam primetila tu se stavlja akcenat na sklonosti ka matematici, nepisano je pravilo da oni koji su za istu nauku talentovani ce uglavnom i bolje odraditi te testove.
 
Naravno da postoji! Koliko mi je poznato postoji 7 ili 8 vrsta. S druge strane, ona koja se podrazumeva po IQ je je logicka i koliko sam primetila tu se stavlja akcenat na sklonosti ka matematici, nepisano je pravilo da oni koji su za istu nauku talentovani ce uglavnom i bolje odraditi te testove.
Ох без бриге, одрадиће и много што шта друго боље.
Или овако, скуп способности дефинисан логичком интелигенцијом (IQ) надилази остале скупове ,,интелигенција"
И то изразито, или што би се већ рекло, сви ти остали су само утешна награда.
 
Ох без бриге, одрадиће и много што шта друго боље.
Или овако, скуп способности дефинисан логичком интелигенцијом (IQ) надилази остале скупове ,,интелигенција"
И то изразито, или што би се већ рекло, сви ти остали су само утешна награда.

Ne slažem se. Zašto onda ljudi sa natprosečnim IQ-om se često ne snalaze dobro u životu i odnosima sa ljudima?
Dok neko ko je socijalno i emotivno inteligentan (a logika mu nije jača strana) može postići uspeh koji prevazilazi njegove IQ mogućnosti...
 
Ne slažem se. Zašto onda ljudi sa natprosečnim IQ-om se često ne snalaze dobro u životu i odnosima sa ljudima?
Dok neko ko je socijalno i emotivno inteligentan (a logika mu nije jača strana) može
Може, није да не може, само колико често?
postići uspeh koji prevazilazi njegove IQ mogućnosti...
Број оних са високим IQ, а да се нису ,,снашли" у друштву далеко је мањи од оних који су тако прошли а препуни су ,,других интелигенција".
 
Ne slažem se. Zašto onda ljudi sa natprosečnim IQ-om se često ne snalaze dobro u životu i odnosima sa ljudima?
Dok neko ko je socijalno i emotivno inteligentan (a logika mu nije jača strana) može postići uspeh koji prevazilazi njegove IQ mogućnosti...

Za to, što izrazito inteligentna osoba ne može toliko dobro da se snađe u životu - tj da bude efikasna i veoma uspešna je uglavnom kriva egzekutivna (dis)funkcija: ako se sve kognitvne sposobnosti posmatraju kao orkestar, egzekutivna funkcija bi bila dirigent. Dakle, ona omogućava da se inteligencija koristi na inteligentan način... Ako ima problema u toj sferi, onda se ima puno problema u funkcionisanju - tj funkcionišeš daleko ispod svojih mogućnosti...
Da neko postigne nešto što prevazilazi njegove mogućnosti nije moguće: maksimum mogućnosti (sposobnosti) je baš maksimalan uspeh kome taj može da se nada. Pošto je IQ jedina vrsta inteligencije, onda nema "IQ mogućnosti" nego samo sposobnosti...
To na šta ti misliš je verovatno socijalna veština - ali ona se uči i stiče, nije data kao IQ... A da je tzv emotivna inteligencija čista kvazipsihologija u to uopšte ne sumnjam...
 
Poslednja izmena:
Ох без бриге, одрадиће и много што шта друго боље.
Или овако, скуп способности дефинисан логичком интелигенцијом (IQ) надилази остале скупове ,,интелигенција"
И то изразито, или што би се већ рекло, сви ти остали су само утешна награда.

Verujem da si cuo izraz, glup za zivot! Moja poznanica ima visok IQ, ali s druge strane, ne zna sa ljudima, izrazito je naivna, i nespremna za zivot. Takodje, opste je poznato da su cesto najveci umovi u istoriji bili asocijalni, polazeci od Tesle, koji i nije imao maltene kontakt sa ljudima. Svaki posao koji trazi interakciju sa ljudima, iziskuje izvesnu emocionalnu inteligenciju, jer ne vrediti ni IQ 200, ako ne znas kako da pridjes ljudima, i ostvaris komunikaciju. Ovo jedino ne vazi za poslove koji su individualni, kao sto je i Teslin bio, na neki nacin :)
 
Psihološka inteligencija.:think:

Takvu vrstu inteligencije poseduju osobe koje imaju sposobnost uspostavljanja odnosa sa drugima i budu u stanju da razumeju i rade(utiču na odluke i postupke savetima i sugestijama) drugim ljudima. Ovakva vrsta inteligencije je dar koji omogućava da se lako premestimo u "tuđu kožu" i vidimo stvari i iz tuđe perspektive te percipiramo moguća rešenja problema koje osoba koju savetujemo ima. Zadovoljstvo koje proizilazi iz rešavanja tuđeg problema svojim savetom je neizmerna. Čak i popravka nečijeg raspoloženja je nagrada za osobe koje poseduju i primenjuju na bližnje ovu vrstu inteligencije, upotrebom i primenom iste.
 
Psihološka inteligencija.:think:

Takvu vrstu inteligencije poseduju osobe koje imaju sposobnost uspostavljanja odnosa sa drugima i budu u stanju da razumeju i rade(utiču na odluke i postupke savetima i sugestijama) drugim ljudima. Ovakva vrsta inteligencije je dar koji omogućava da se lako premestimo u "tuđu kožu" i vidimo stvari i iz tuđe perspektive te percipiramo moguća rešenja problema koje osoba koju savetujemo ima. Zadovoljstvo koje proizilazi iz rešavanja tuđeg problema svojim savetom je neizmerna. Čak i popravka nečijeg raspoloženja je nagrada za osobe koje poseduju i primenjuju na bližnje ovu vrstu inteligencije, upotrebom i primenom iste.

Oćeš da kažeš da psiholozi, psihijatri treba da imju tu vrstu inteligencije?
Ako je tako, onda su u malom broju.
 
JAO JAO OPET BRKATE BABE I ZABE.....Jos malo pa ce i ulicna skola koja SE UCI da bude osnov IQ-a i neko ko se nakrao ce ispasti INTELIGENTAN I USPESAN JER ON JE "USPEO" A NIJE SE NAKRAO I PREKO VEZE SVE ZAVRSIO!

Ono sto neki od vas pisu da je Ovakva onakva inteligencija jer TAJ NEMA VELIKI IQ ALI JE IPAK "USPEO" JE ZNATE STA?

To nije nikakva vrsta IQ-a, to je jednostavno, kradja, manipulacija, ubacivanje preko veze, laktanje u rebra, gazenje preko mrtvih, potplacivanje, korupcija, iskoriscavanje, slihtanje!

I takav je kao "uspeo" u zivotu i "napravio , stekao nesto" ????

Ne treba za to covek da bude inteligentan, TREBA SAMO DA BUDE BEZOBRAZAN, NEKULTURAN, GORD, NEZASIT , NEVASPITAN I BEZ MORALA!

A sa druge strane su fini, kulturni dobri povuceni introvertni ljudi KOJE VI OPAZATE PUTEM HALO EFEKTA I PRVE IMPRESIJE KAO "GLUPE" "NERD-E" , STREBERE, SMOTANE "NEINTELIGENTNE" IKAO SU NAJBOLJI BILI IZ SKOLE, IMAJU POTVRDU PSIHOLOGA DA SU VISOKO INTELIGENTNI ITD ITD....

Neki od vas ovde pricaju o G (general) faktoru inteligencije neki o S (specificnom) a neki nabrajaju neke sedmofaktorske tipove inteligencije:
EVO PA CITAJTE MALO:


Reč inteligencija potiče od reči intel među i legare uviđati međuveze, što zajedno znači uviđati međuveze između stvari i pojava. Nema jedinstvene definicije ove složene psihičke funkcije. Sveobuhvatno može se reći da je to globalna sposobnost pojedinca da deluje svrsishodno, da misli i postupa racionalno i da se uspešno nosi sa svojom okolinom. Poremećaje inteligencije delimo u dve velike grupe prema tome da li se radi o urođenom ili rano stečenom defektu inteligencije ili o gubitku inteligencije koja je bila pravilno razvijena. Reč je dakle o mentalnim retardacijama (oligofrenijama) odnosno demencijama. Da bi napravio razliku između oligofrenija i demencija, jedan veliki um je rekao « dementan čovek je bogataš koji je osiromašio, a oligofren je uvek živeo u siromaštvu «


Neki autori definišu inteligenciju kao sposobnost apstraktnog mišljenja, neki smatraju da je inteligencija sposobnost brzog i lakog učenja, postoje i definicije koje izjednačavaju inteligenciju sa sposobnošću snalaženja i prilagođavanja složenim situacijama što je u funkciji prilagođavanja jedinke. Često se pominju tri osnovne kategorije inteligencije- apstraktna ili verbalna koja podrazumeva veštinu spretne upotrebe pojmova i kombinacije reči, praktična inteligencija koja označava spretnost baratanja predmetima i stvarima u smislu manipulativne sposobnosti, tehničke inteligencije i psihomotornog reagovanja i socijalna inteligencija koja znači umešnost u postupanju sa ljudima.

Ključni problem pri određivanju prirode inteligencije jeste pitanje da li je inteligencija jedinstvena sposobnost osobe ili se sastoji od određenog broja različitih posebnih sposobnosti. Jedna od najstarijih teorija inteligencije dvofaktorska teorija inteligencije ( Spearman ) kaže da u svim čovečijim aktivnostima učestvuju dva faktora-jedan opšti, generalni G faktor i jedan specifični S faktor. G faktor ukazuje na opšte čovečje sposobnosti koje su zastupljene u svim radnjama, a S faktor ukazuje na specijalne sposobnosti od kojih zavisi ishod nekog posebnog zadatka ili radnje. Specifični faktori mogu se objasniti kombinacijom opšteg faktora i specifičnog vežbanja i interesovanja, a to je ono što se u običnom životu zove specijalna obdarenost tj. talenat ( muzički, logički, mehanički, različite sposobnosti pamćenja brojeva ili imena ). Nasuprot ovome moguće je govoriti i o specijalnim defektima tj. onome što se obično naziva antitalenat.

Kasnije, drugi autori ( Terston ) ne nalaze potvrdu o jedinstvenom G faktoru, već smatraju da se ovaj faktor sastoji od sedam osnovnih, nezavisnih primarnih sposobnosti –

W faktor rečitosti ili verbalna fluentnost ( manifestuje se bogastvom rečnika, brzom i lakom nalaženju potrebnih reči, lakom i tečnom govornom izražavanju ); V faktor sposobnost razumevanja verbalno tj. rečima formulisanog ( manifestuje se sposobnošću razumevanja reči, njihovog odnosa kao i sposobnošću verbalnog zaključivanja );

N faktor ili numerički faktor koji se odnosi na sposobnost operisanja brojevima pri izvođenju prostih računskih operacija;

S faktor ili prostorni faktor manifestuje se sposobnošću zamišljanja i predstavljanja odnosa u prostoru;

M faktor ili faktor memorije odnosi se na pamćenje materjala bez logičkog smisla npr. brojeva, slova, reči;

P faktor ili perceptivni faktor koji se manifestuje sposobnošću brzog i tačnog opažanja objekta, njihovih karakteristika i međusobnih razlika;

R faktor ili faktor rezonovanja manifestuje se sposobnošću shvatanja odnosa, pronalaženja opštih principa, pravilnosti i zakonitosti iz datih podataka, zaključivanje o odnosima delova i celine.

Ima autora ( Katel ) koji govore o fluidnoj inteligenciji i kristalizovanoj inteligenciji. Prva, fluidna inteligencija, je relativno nezavisna od vaspitanja i iskustva osobe i pod značajnim je uticajem nasleđa. Kristalizovana inteligencija se povećava sa sticanjem iskustva i obrazovanja, maksimum dostiže posle dvadesete godine života i ne opada sa starošću.


Na razvoj inteligencije utiče nasleđe i brojni faktori sredine. Kolika je uloga svakog od ovih faktora nije moguće precizno utvrditi. Pojedinac će urođenu dispoziciju razviti više ili manje, a sve u zavisnosti od uslova sredine. Krajnja granica razvoja ipak je određena nasleđem « i najpovoljnija sredina ne može od idiota stvoriti čoveka normalne inteligencije ».

Tempo razvoja inteligencije je u prvim godinama života mnogo brži i bogatiji. Po pitanju granice gde se završava razvoj inteligencije ne postoje ujednačeni stavovi- neki smatraju da je to 18 do 20 odnosno 25 godina života, a kasnije se samo obogaćuje inventar znanja.

Kliničko, grubo, testiranje inteligencije zasniva se na oceni raznih sposobnosti- bogastvu rečnika, razumevanju apstraktnih pojmova, sposobnosti razlikovanja bitnog od nebitnog, nivou školskog i opšteg znanja u odnosu na edukaciju i sredinu iz koje potiče, sposobnost rasuđivanja.


Za precizno određivanje inteligencije koriste se standardizovani testovi inteligencije koji daju količnik inteligencije ( IQ ).

Binet- Simonov test za merenje inteligencije dece. U okviru ovog testa, za svaku godinu starosti predviđen je određen skup zadataka ( po šest ) koji odražavaju intelektualne sposobnosti dece određenog uzrasta. Pri ispitivanju počinje se sa zadacima koji su predviđeni za uzraste mlađe od uzrasta ispitivanog deteta. Zatim se daju zadaci za sve starije uzraste, sve dok je dete u stanju da reši bar jedan od zadataka. Zbir svih rešenih zadataka određuje tkz. umni uzrast ispitivanog deteta. Svaki rešeni zadatak važi dva meseca umne starosti. Ako dete uspe da reši neki zadatak predviđen za starije uzraste, onda mu se za svaki zadatak dodaju po dva meseca. Ako, pak, ne reši pojedine zadatke predviđene za njegov uzrast ili za uzrast mlađe od njegovog, za svaki nerešeni zadatak oduzimaju mu se dva meseca mentalnog uzrasta. Umni uzrast ne mora da se poklapa sa kalendarskim, ukoliko je veći kažemo da je dete iznad proseka, ukoliko je manji ispod proseka, a ukoliko umni odgovara kalendarskom uzrastu dete je prosečne inteligencije. Stepen inteligencije moguće je izraziti još preciznije – količnikom inteligencije (kvocijent inteligencije) IQ. To je odnos između psihičke tj. umne starosti i telesne starost pomnožen sa 100.


Wechsler- Belvju test za merenje inteligencije odraslih. Zadaci ove skale dele se na dve grupe verbalne i manipulativne. Verbalni deo skale sadrži testove opšte informisanosti, sličnosti, aritmetičkog rezonovanja, shvatanja i ponavljanja brojeva. Neverbalni deo sadrži dopunjavanje, shvatanje stripa, slaganje kocaka, sklapanje figura, šifru i lavirint. Za oba dela skale traže se zasebne IQ vrednosti. Ako je razlika između ovih vrednosti prihvatljiva iskazuje se zbirni IQ skor, a ako je razlika velika onda se odvojeno tumače oba dobijena skora. Nađeno je da zadaci verbalne skale angažuju procese u levoj hemisferi, a zadaci manipulativne skale zahtevaju aktivnost obe hemisfere mozga.


Pored ovih ima i drugih testova inteligencije koji se mogu primenjivati i grupno npr. Ravenov test progresivnih matrica.
 
,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,

Raspodela inteligencije po stanovništvu u zavisnosti od IQ ima oblik zvona, odnosno veći deo pokazuje prosečnu inteligenciju ili nešto iznad i ispod proseka, a otprilike je isti broj onih čija je inteligencija znatno ispod odnosno iznad proseka. Razlikujemo osobe sa vrlo visokom inteligencijom IQ 120-140 i više ( Mocart 160), sa visokom IQ 110-120, sa prosečnom IQ 90-110, sa fiziološkom tupošću IQ 80-90, debili IQ 50-80, imbecili IQ 20-50, idioti IQ 0-20.
Mentalna retardacija ( oligofrenija, slaboumnost)je stanje zaustavljenog ili nepotunog psihičkog razvoja. Smatra se da je u 75 % - 80% uzrok svih oligofrenija nasleđe. Mnogo češće je majka ta koja prenosi što se objašnjava time da se oligofreni muškarci retko žene i ostavljaju porod. Istraživanja pokazuju da ako su oba roditelje slaboumna izgledi za njihovu decu da budu slaboumna iznose 92%.
Uzroci mentalnih retardacija :
Poremećaj razvoja mozga i lobanje- mikrocefalija, malformacije vijuga, hidrocefalus;
Infektivna i toksična oboljenja ploda- virusne infekcije majke, naručito tokom prva tri meseca trudnoće, u vreme organogeneze, toksoplazmoza, kongenitalni sifilis, infektivni meningitis i encefalitis u prvim mesecima života kao komplikacije dečijih infektivnih bolesti; Rh krvna inkopatibilija majke i deteta, oštećenja uzrokovana medikamentima npr. neuroleptici;
Hromozomske aberacije- Daunov sindrom ( trizomija 21), Klajneferterov sindrom ( Sindrom XXY), Trizomija 13-Patau sindrom, Trizomia 18-Edvardsov sindrom, Cri du chat sindrom- delecija kratkog kraka hromozoma 5, Tarnerov sindrom ( Sindrom XO);
Urođene greške metabolizma- proteina (fenilketonurija), lipida (Tej-Saksova bolest, Gošeova bolest, Nieman-Pickova bolest), ugljenih hidrata (Galaktozemija, Girkeova bolest), drugi metabolički poremećaji ( hipotireoidizam );
Traumatska oštećenja ploda-porođajna trauma, subarahnoidalna ili subduralna krvarenja, produžena anoksija tokom porođaja, Rtg zračenje;
Neoplazme- intrakranijalne, neurofibromatoza, angioneuroza, tuberozna skleroza mozga;
Epilepsija, traume glave, pothranjenost deteta;
Nepoznati postnatalni uzroci- tj. bolesti koje karakteriše demijelinizacija i difuzna skleroza;
Psihosocijalna deprivacija- u smislu nemanja optimalnih uslova za razvoj,i prikraćivanje mnogih emocionalnih i socijalnih potreba za razvoj.
Uobičajno se mentalne retardacije klasifikuju kao debilnost IQ 50-70, imbecilnost IQ 20-50 i idiotija 0-20. SZO mentalne retardacije klasifikuje kao:
Laka duševna zaostalost IQ 50-69: umni uzrast odgovara umnom uzrastu deteta od 9 do 12 godina. To je najbrojnija kategorija mentalne retardacije do 85%. Psihomotorni razvoj je usporen, hod i govor se razvijaju kasnije. Govor je slabije razumljiv. Mišljenje je konkretno, emocije ispoljavaju otboreno i direktno. Govor je često preopširan zbog nesposobnosti odvajanja bitnog od nebitnog. Pamćenje može da bude očuvano. Većina ovakvih osoba uspeva da se u potpunosti brine o sebi (hranjenje,oblačenje, čuvanje od opštih opasnosti, održavanje higijene, kontrola sfinktera). Ova deca se upućuju u specijalne škole sa gradivom koje im je prilagođeno. Mogu se uz pomoć i podršku osposobiti za obavljanje jednostavnijih poslova. Sugestibilni su pa lako mogu biti zloupotrebljeni od strane drugih.
Umerena duševna zaostalost IQ 35-49: umni uzrast odgovara detetu od 6 do 9 godina. Simptomi vidljivi neposredno posle rođenja, udružena je sa fizičkim abnormalnostima. Psihomotorni razvoj upadljivo usporen. Mogu da se nauče da govore i da održavaju oskudan kontakt sa okolinom, kao i da održavaju ličnu higijenu, ali im je potreban stalan nadzor i kontrola. Psihički poremećaji još upadljiviji-mišljenje konkretno, pojmovi nejasni, pamćenje redukovano i mehaničko.
Teška duševna zaostalost IQ 20-34: umni uzrast odgovara detetu od 3 do 6 godina. Psihomotorni razvoj je veoma usporen. Govor oskudan sveden na mali broj razumljivih reči. Dete nije u stanju da bilo šta nauči vežbom. Uz prisutne telesne defekte javljaju se i epi napadi.
Duboka duševna zaostalost IQ ispod 20: umni uzrast odgovar detetu od dve godine, testovi se nemogu primeniti. Rađaju se sa teškim telesnim oštećenjima koja ugrožavaju život. Ne nauče da govore ili sede, hod je trapav, ne kontrolišu sfinktere. Govor oskudan, artikulacija loša. Česti su epi napadi, oštećenja vida i sluha. Nisu u stanju da se zaštite od običnih fizičkih opasnosti i da se staraju sami. Potrebna im je stalna nega u specijalnim ustanovama.
Genetička savetovališta, prenatalna dijagnostika ploda u 16 nedelji trudnoće, rana dijagnostika urođenih grešaka metabolizma i ograničenih specifičnih defekata (oštećenja vida, sluha idr.) samo su neke mere primarne prevencije mentalne retardacije. Posebno je važno rano identifikovati one uzroke na koje se može uticati, a koji dovode do usporenog psihomotornog razvoja. Na žalost, u najvećem broju slučajeva, radi se o stanjima za koja ne postoje neki specifični lekovi.
Demencija ( sekundarno slaboumlje) je gubitak ranije stečenih intelektualnih funkcija. To je globalno i progresivno psihičko propadanje koje menja osnovne intelektualne funkcije i dezintegriše socijalno ponašanje. Osnovne odlike demencije su oštećeno pamćenje i upamćivanje naručito svežih događaja , smanjena moć rasuđivanja, poremećaj orjentacije u vremenu i prostoru i prema ličnostima, emocionalna labilnost ili razdražljivost što u daljem toku bolesti zamenjuje afektivna tupost, pad inicijative i redukcija sposobnosti, propadanje inventara znanja, gubitak etičkog shvatanja i potenciranje neprijatnih crta ličnosti. Napredovanjem bolesti i najjednostavnije aktivnosti postaju dezorganizovane, govor postaje nepovezan i nerazumljiv. Na postojeću demenciju mogu da se nakaleme i drugi psihički poremećaji-depresivni sindrom ili delirantno stanje, što usložnjava kliničku sliku.
Uzroci demencije: povrede mozga i encefalitisi ( mlađe zrelo doba), tumori mozga, miksedem, toksični faktori (alkohol, metalo, organske smeše), degenerativni procesi (Alchajmerova, Pikova demencija, Hantingtonova horea, Parkinsonova), cerebrovaskularne bolesti ( aterosklerotična demencija).
Demencije se mogu podeliti na više načina-prema stepenu oštećenja na demencije početnog stepena, srednjeg i teškog; prema uzroku na vaskularnu, Alchajmerovu, alkoholnu, šizofrenu; prema prognozi; prema načinu nastanka na akutne ili češće hronične; po obimu oštećenja na globalne tj. opšte i lakunarne sa očuvanim ostrvcima mentalnog funkcionisanja.
Postoji nekoliko tipova demencije sa svojim specifičnim kliničkim slikama koje se široko izučavaju u neurologiji: Alchajmerova, vaskularna, demencija kod Pikove bolesti, Hantingtonove horee, Parkinsonove bolesti, Jakob-Krojcfeldopve bolesti, kod HIV infekcija, trauma mozga, alkoholizma.
[/B]
 

Back
Top