- Poruka
- 384.728
Jedna glinena tablica, stara 3.700 godina, iskopana iz peskovitih ostataka drevne Mesopotamije,
sadrži matematičku tajnu koja prethodi Pitagori za više od milenijuma — i time menja sve što znamo o istoriji geometrije.
Ovaj naizgled običan artefakt, poznat kao IM 67118, svedoči o izuzetnoj matematičkoj veštini Vavilonaca, otkrivajući njihovo duboko
razumevanje i primenu principa koji danas zovemo Pitagorinom teoremom — vekovima pre nego što se Pitagora uopšte rodio.
Datirana oko 1770. godine pre nove ere, ova pločica beleži lekciju jednog vavilonskog učitelja, pažljivo urezanu klinastim pismom u vlažnu glinu.
Natpis detaljno opisuje korake za izračunavanje dijagonale pravougaonika.
Ono što iznenađuje jeste da je metoda koju koristi upravo ono što danas poznajemo kao Pitagorina teorema: a² + b² = c². Ovde a i predstavljaju dužine stranica pravougaonika, dok c označava dužinu dijagonale. Ovo otkriće nepobitno dokazuje da Vavilonci ne samo da su znali za ovaj osnovni geometrijski odnos, već da su ga i aktivno učili i primenjivali u svojim matematičkim praksama još u bronzanom dobu, dok je Grčka bila tek u povoju, prenosi Ancient Whispers.
sadrži matematičku tajnu koja prethodi Pitagori za više od milenijuma — i time menja sve što znamo o istoriji geometrije.
Ovaj naizgled običan artefakt, poznat kao IM 67118, svedoči o izuzetnoj matematičkoj veštini Vavilonaca, otkrivajući njihovo duboko
razumevanje i primenu principa koji danas zovemo Pitagorinom teoremom — vekovima pre nego što se Pitagora uopšte rodio.
Datirana oko 1770. godine pre nove ere, ova pločica beleži lekciju jednog vavilonskog učitelja, pažljivo urezanu klinastim pismom u vlažnu glinu.
Natpis detaljno opisuje korake za izračunavanje dijagonale pravougaonika.
Ono što iznenađuje jeste da je metoda koju koristi upravo ono što danas poznajemo kao Pitagorina teorema: a² + b² = c². Ovde a i predstavljaju dužine stranica pravougaonika, dok c označava dužinu dijagonale. Ovo otkriće nepobitno dokazuje da Vavilonci ne samo da su znali za ovaj osnovni geometrijski odnos, već da su ga i aktivno učili i primenjivali u svojim matematičkim praksama još u bronzanom dobu, dok je Grčka bila tek u povoju, prenosi Ancient Whispers.