Obrazovanje/školstvo i pop kultura

DJ 5ak

Domaćin
Poruka
3.944
Šta mislite da li je poželjno i neophodno i da pop kultura bude deo školskog i obrazovnog sistema (recimo posebno me zanima šta prosvetni radnici misle o tome) ?

Ja iskreno mislim da jeste, jer generalno mi smo svi na ovaj ili onaj način deo ovog vremena i pod uticajem pop kulture (na ovaj ili onaj način) koja čini dosta ovako bitan i rekao bi neizostavni deo naših života i mislim da je itekako bitno kakvu muziku slušamo, kakve filmove i serije gledamo, šta čitamo (i čitamo li uopšte) i kakav sadržaj konzumiramo gotovo na dnevnoj bazi, mislim da to itekako utiče na nas kao osobe, na naše duhovno i psihičko stanje i uopšte na našu percepciju života i sveta oko nas.
Tako da mislim da bi bilo pametno učiti decu o filmovima i kinematografiji, o stripu, o modernoj muzici počevši od džeza, bluza i klasičnog rock-a pa do hip hop-a, reggae-a, funk-a, soul-a, punk-a, heavy metala, elektronske muzike, itd, o istoriji video igara, itd i uputiti ih u to šta je dobar film, šta je dobra i kvalitetna muzika (da znaju za neke izvodjače i bendove makar kao deo opšte kulture), šta je dobar i kvalitetan strip i uopšte šta razdvaja recimo kvalitetnu muziku ili film od kiča i djubreta i zašto je bolje deci da čitaju zanimljive stripove, slušaju kvalitetnu muziku nego da gledaju zadrugu i neke debilne tik-tokere.

Po meni je to i važnije nego recimo matematika, jer ono dokolica i zabava su jako bitan i neizostavni deo naših života i u dobroj meri nas oblikuju kao ličnosti, jer ono kad ti neko kaže koju je školu završio ili kad ti kaže gde radi ili čime se bav to ti u biti gotovo apsolutno ništa ne govori o njemu dok recimo primera radi to koji su mu omiljeni filmovi, serije, šta voli da čita (i čita li uopšte nešto), koju vrstu muzike sluša, ima li kakve hobije i tako neke stvari ti itekako mogu dati donekle neki uvid u nečije stanje duha, svesti, stil života, njegovu percepciju i rezon, itd i tako neke naizgled sitnice ti nekad mogu dosta reći o nekoj osobi i esenciji te osobe.
Tako da mislim da je to čak i bitnije nego recimo matematika jer mislim da je mnogo veći hendikep za neko dete koje odrasta to da bude uskraćeno recimo za kvalitetu muziku ili kvalitetna, zanimljiva SF dela nego da ne zna sinus i kosinus ili trigonometriju (nešto što mu sa verovatnoćom od 99% u životu neće trebati i što će zaboraviti čim prodje pismeni ili završi školu).

Na primer ja kad sam išau školu i bio djak tamo 90-ih i tokom prve dekade ovog stoleća donekle mi je to bilo čudno i imao sam osećaj da kompletan školski program i nastavnici u potpunosti ignorišu stvarnost i vreme u kome živimo i kao da niko od nas kući ne gleda TV, ne sluša muziku, nema računar ili šta ja znam.

Recimo oni nama daju za lektiru da čitamo Anu Karenjinu, mislim daj kog to dečaka od recimo 12,13 godina zanima da čita Anu Karenjinu na 800 ili 1000 strana (pogotovo ako je lepo vreme ili su druga deca igraju fudbal napolju ili na TV-u ide njegova omiljena serija) ili ne znam da čitamo ruske klasike, Šekspira ili Ivu Andrića, Lazu Lazarevića, Borislava Stankovića, Petra Kočića, Danila Kiša, Vaska Popu ili šta ja znam, mislim uz svo dužno poštovanje ali koga to zanima u tim godinama.
Tako da nekako sam imao utisak kao da su nastavnici i školski program na neki način "autistični" i kao da misle da mi još živimo u vreme Laze Kostića i Djure Jakšića i tamo u nekom Hiborijanskom vremenu nakon potonuća Atlantide kao u stripovima o Konanu a ne da smo mi generacija rodjena 80-ih koja odrasta na prelazu u novi milenijum i koja odrasta na video igrama, modernoj muzici i filmovima sa Van Damom i kao da sad nije važno kakav vid sadržaja mi konzumirano kad se vratimo iz škole kući i skinemo školsku torbu sa ledja.
Tako da sam nekako bio utiska kao da u potpunosti ignorišu vreme i stvarnost u kojoj živimo i kao da pokušavaju da nam nametnu i održe neku stvarnost i sliku koja je skroz nerealna, u smislu da klinci kad dodju iz škole (ili porastu i izadju iz školskih klupa) verovatno neće čitati ruske klasike, Šekspira ili Žaka Prevera niti će to nešto imati uticaja na njih i njihove živote ali će verovatno gledati Netflix, YouTube, slušati modernu muziku, možda čitati stripove i tako neke stvari na koje će sigurno potrošiti dosta vremena i koje će sigurno u ovoj ili onaj meri i na ovaj ili onaj način uticati na njihove živote pa stoga mislim da nikako ne bi bilo loše malo ih edukovati i usmeriti i u tom pravcu. ;)
 
E da ja se sećam da je meni škola ono nabila fobiju od čitanja i od knjiga, od koje mi je dugo vremena trebalo da se oslobodim, sećam se tamo u OŠ tipa za lektiru nam daju tipa Anu Karenjinu, a ja ono ne postoji stvar na svetu koja me manje zanima od Ane Karinjine , ono nema sile koja bi me naterala da je pročitam, ono nek dobijem keca, nek se desi šta hoće ali nema teorije da je pročitam ili ne znam davali su nam tamo Borislava Stankovića i "Nečistu krv", Ivu Andrića ili šta ja znam, a ono ne zna se šta mi je dosadnije od toga i šta me manje zanima i ja ono siroma klinac stvorio sam si pogrešnu sliku u glavi da su knjige sranje i da po pravilu moraju da budu dosadne i ispunjene nečim arhaičnim, nezanimljivim i nečim što me po pravilu ne zanima i ono dugo mi je vremena trebalo da provalim da ima itekako zanimljivih knjiga, da se i u knjigama može naći gomila zanimljivih stvari i informacija (a ne samo u dokumentarcima, na TV-u, internetu i u digitalnoj formi) i da i knjige mogu biti zabavne i da postoji i moderna književnost i milion knjiga o stvarima koje me itekako zanimaju i spadaju u sferu mojih interesovanja i da ne znam postoje i SF romani i knjige o vanzemaljcima i reptilijancima i Dejvid Ajk i knjige o Atlantidi, Lemuriji i izgubljenim civilizacijama i knjige o muzičkim pravcima i izvodjačima koji me zanimaju i enciklopedije gde se uvek mogu naći gomile zanimljivih informacija i fun fact-ova i knjige o ne znam sportskim temama i dogadjajima i biografske knjige i fikcija i polu-fikcija i ovo i ono i maltene čitav jedan novi svet, novi univerzum mi se otvorio koji nisam ni znao da postoji i skapirao sam da knjige ne moraju biti dosadne, nezanimljive, staromodne i nešto za izbegavanje kako su me u školi "učili" i da se ne čitaju zato da bi ja sad nastavnici ili nekom mogao da kažem da sam ih pročitao već da mogu biti isto zabavno iskustvo i pročinjavati izvesno zadovoljstvo.
 
Šta mislite da li je poželjno i neophodno i da pop kultura bude deo školskog i obrazovnog sistema (recimo posebno me zanima šta prosvetni radnici misle o tome) ?

Ja iskreno mislim da jeste, jer generalno mi smo svi na ovaj ili onaj način deo ovog vremena i pod uticajem pop kulture (na ovaj ili onaj način) koja čini dosta ovako bitan i rekao bi neizostavni deo naših života i mislim da je itekako bitno kakvu muziku slušamo, kakve filmove i serije gledamo, šta čitamo (i čitamo li uopšte) i kakav sadržaj konzumiramo gotovo na dnevnoj bazi, mislim da to itekako utiče na nas kao osobe, na naše duhovno i psihičko stanje i uopšte na našu percepciju života i sveta oko nas.
Tako da mislim da bi bilo pametno učiti decu o filmovima i kinematografiji, o stripu, o modernoj muzici počevši od džeza, bluza i klasičnog rock-a pa do hip hop-a, reggae-a, funk-a, soul-a, punk-a, heavy metala, elektronske muzike, itd, o istoriji video igara, itd i uputiti ih u to šta je dobar film, šta je dobra i kvalitetna muzika (da znaju za neke izvodjače i bendove makar kao deo opšte kulture), šta je dobar i kvalitetan strip i uopšte šta razdvaja recimo kvalitetnu muziku ili film od kiča i djubreta i zašto je bolje deci da čitaju zanimljive stripove, slušaju kvalitetnu muziku nego da gledaju zadrugu i neke debilne tik-tokere.

Po meni je to i važnije nego recimo matematika, jer ono dokolica i zabava su jako bitan i neizostavni deo naših života i u dobroj meri nas oblikuju kao ličnosti, jer ono kad ti neko kaže koju je školu završio ili kad ti kaže gde radi ili čime se bav to ti u biti gotovo apsolutno ništa ne govori o njemu dok recimo primera radi to koji su mu omiljeni filmovi, serije, šta voli da čita (i čita li uopšte nešto), koju vrstu muzike sluša, ima li kakve hobije i tako neke stvari ti itekako mogu dati donekle neki uvid u nečije stanje duha, svesti, stil života, njegovu percepciju i rezon, itd i tako neke naizgled sitnice ti nekad mogu dosta reći o nekoj osobi i esenciji te osobe.
Tako da mislim da je to čak i bitnije nego recimo matematika jer mislim da je mnogo veći hendikep za neko dete koje odrasta to da bude uskraćeno recimo za kvalitetu muziku ili kvalitetna, zanimljiva SF dela nego da ne zna sinus i kosinus ili trigonometriju (nešto što mu sa verovatnoćom od 99% u životu neće trebati i što će zaboraviti čim prodje pismeni ili završi školu).

Na primer ja kad sam išau školu i bio djak tamo 90-ih i tokom prve dekade ovog stoleća donekle mi je to bilo čudno i imao sam osećaj da kompletan školski program i nastavnici u potpunosti ignorišu stvarnost i vreme u kome živimo i kao da niko od nas kući ne gleda TV, ne sluša muziku, nema računar ili šta ja znam.

Recimo oni nama daju za lektiru da čitamo Anu Karenjinu, mislim daj kog to dečaka od recimo 12,13 godina zanima da čita Anu Karenjinu na 800 ili 1000 strana (pogotovo ako je lepo vreme ili su druga deca igraju fudbal napolju ili na TV-u ide njegova omiljena serija) ili ne znam da čitamo ruske klasike, Šekspira ili Ivu Andrića, Lazu Lazarevića, Borislava Stankovića, Petra Kočića, Danila Kiša, Vaska Popu ili šta ja znam, mislim uz svo dužno poštovanje ali koga to zanima u tim godinama.
Tako da nekako sam imao utisak kao da su nastavnici i školski program na neki način "autistični" i kao da misle da mi još živimo u vreme Laze Kostića i Djure Jakšića i tamo u nekom Hiborijanskom vremenu nakon potonuća Atlantide kao u stripovima o Konanu a ne da smo mi generacija rodjena 80-ih koja odrasta na prelazu u novi milenijum i koja odrasta na video igrama, modernoj muzici i filmovima sa Van Damom i kao da sad nije važno kakav vid sadržaja mi konzumirano kad se vratimo iz škole kući i skinemo školsku torbu sa ledja.
Tako da sam nekako bio utiska kao da u potpunosti ignorišu vreme i stvarnost u kojoj živimo i kao da pokušavaju da nam nametnu i održe neku stvarnost i sliku koja je skroz nerealna, u smislu da klinci kad dodju iz škole (ili porastu i izadju iz školskih klupa) verovatno neće čitati ruske klasike, Šekspira ili Žaka Prevera niti će to nešto imati uticaja na njih i njihove živote ali će verovatno gledati Netflix, YouTube, slušati modernu muziku, možda čitati stripove i tako neke stvari na koje će sigurno potrošiti dosta vremena i koje će sigurno u ovoj ili onaj meri i na ovaj ili onaj način uticati na njihove živote pa stoga mislim da nikako ne bi bilo loše malo ih edukovati i usmeriti i u tom pravcu. ;)
Niče u knjizi "Šopenhauer kao vaspitač" upravo govori o tome da država (u njegovom slučaju Nemačka) jednostavno ne dozvoljava znanje preko onog osnovnog.
Dakle, egoizam države- tako je rekao- ne dozvoljava da zna bilo koji student previše, jer to ne odgovara državi.

Svako u društvu treba da zna onoliko koliko je država dozvolila, fakulteti se kreiraju za prosečne i tako dalje...


Naveo je odličan i jednostavan primer zašto:
Zamislite vodenicu na potoku. I sad, potok je suviše brz, veliki i jak. Rešenje je da se samo 1/3 potoka upotrebi za vodenicu, i radiće perfektno. Da se na vodenicu pusti sva sila potoka, bilo bi više štete nego koristi.
(Nisam stavio navodnike jer sam parafrazirao).

Tako i ovo - "suviše pametan za svoje dobro" je istinita izreka.

P.S. Moje mišljenje je kao tvoje, ali mi smo idealisti a neko bi rekao i budale. Država to zna, nemoj da misliš da oni ne znaju gde greše, već se ono što mi nazivamo "greškom" kod njih zove "sistem".
I nema dalje.
 
Poslednja izmena:
Problem lektire u osnovnoj I srednjoj je taj sto su dokoni ljudi pre 60god odlucili da to treba da se cita I to je sada zakon.

Dobar deo tih knjiga je za dete od 15god I manje tezak za razumevanja I 99% dece, onih koji procitaju knjigu samo prodje kroz nju.

Treba deci uvesti knjige koje razvijaju mastu, da razmisljaju a ne puniti im glavu ruskim klasicima.

Smanjiti obaveznu lektiru na 50% I dati deci opciju da mogu da biraju sta ce da citaju, spisak od 100knjiga I resen problem.
 
Poslednja izmena:
Problem lektire u osnovnoj I srednjoj je taj sto su dokoni ljudi pre 60god odlucili da to treba da se cita I to je sada zakon.

Dobar deo tih knjiga je za dete od 15god u manje tezak za razumevanja I 99% dece, onih koji procitaju knjigu samo prodje kroz nju.

Treba deci uvesti knjige koje razvijaju mastu, da razmisljaju a ne sa puniti im glavu ruskim klasicina.

Smanjiti obaveznu lektiru na 50% I dati deci opciju da mogu da biraju sta ce da citaju, spisak od 100knjiga I resend problem.
Slažem se. Ja obaveznu lektiru nisam ni čitao. Ironija je da jedno vreme oko 7. razreda osnovne škole nisam što se kaže "izlazio iz biblioteke", puno sam počeo da čitam ali za školu kad god je to bilo moguće, preskakao sam.

Pre neki dan sam se zamislio oko "Malog Princa", lektira za IV razred osnovne škole, definitivno prerano.
Tema 'Mali Princ' https://forum.krstarica.com/threads/mali-princ.1005985/
 
Po meni su oni toliko dokoni inlenji da me jaju bilo sta a 90% tih koji prave plan I program nije procitalo dve knjige u poslednjih nekoliko godina.

Deca mala I hajde adolescenti nemaju mogucnosti da svet posmatraju onakav kakav jeste, terati ih da citaju Zlocin I kazna gde polupan lik ubija babu zelenasicu i posle pricaju o motivima, kakav je on bio, zasto je to uradio.... he van svake Pametni.

Sta imamo od toga sto znamo kakvu je haljinu nosila Ana Karenjina... Bas nista.

Sto znam da Na Drini cuprija pocinje recima " Vecim delom sviga toka reka Drina protice..." I da se zavrsava sa ".... Izdisao u kratkim trzajima"

Nemam nista od toga...

Ja sam isto kao i ti, lektire citao sa prezirom dok sam knjig koje su me zanimale mogao da procitam za 2-3 dana...
 
To može biti loše ako te sistem pravi u ovcu, ali ako te sistem brani od lošeg uticaja ne može biti loše.

Ne kažem da treba biti zabranjeno sve ostalo, ali da treba usmeravati da.

Pa sistem pravi ovce od dece decenijama. Previse nepotrebnih informacije, gimazija kao produzena osnovna sa nekoliko novih predmeta...

Izbacili predmete kao sto su domacinstvo I PPZ ( samo budala je to mogla da uradi) a uveli veronauku I gradanjsko..

Deca se teraju da uce napamet bez razumevanja, od danas do sutra.

Obrazovanje u stanju raspada decenijama...
 
Pa sistem pravi ovce od dece decenijama. Previse nepotrebnih informacije, gimazija kao produzena osnovna sa nekoliko novih predmeta...

Izbacili predmete kao sto su domacinstvo I PPZ ( samo budala je to mogla da uradi) a uveli veronauku I gradanjsko..

Deca se teraju da uce napamet bez razumevanja, od danas do sutra.

Obrazovanje u stanju raspada decenijama...

Zato i napominjem da usmeravanje nije nužno loše, ono je dobro koliko je sistem dobar.

Ako ti usmeravaš dete da čita dobre knjige i ne sluša desingericu, ne znači da si tiranin, samo da znaš šta valja.
 
Pa to je drugo I to je ok.

Ovde je rec o primoravanju dece da citaju stvari koje su em teske za taj uzrast em ih nimalo to ne zanima.

Treba ih i primoravati da ih nešto zanima, jer dobijamo tik-tok generaciju, kojoj pažnju drži do 10 sekundi i onda svajpuju.

Doslovno se sve svelo na swipe, tako se biraju partneri na mrežama, tako se biraju klipovi, muzika... Čak sam provalio na radiju da ima neka stanica pušta našu muziku, pušta po pola pesme... Ne mogu više da dočekaju ni celu jednu da čuju.
 
@Black_star mi se smeje.. Pa hajde da vidimo kako bi nastavnik objasnio
deci ko je Dejvid Ajk i o čemu govori. Nepristrasno, naravno. Objektivno.

Znate deco, Dejvid Ajk je vrlo rano napustio formalno obrazovanje, zato što
je shvatio da u njemu ima puno nedoslednosti i neistina. On smatra da je
svaki čovek dete Božije i da su sistem osmislili neljudi, da bi ljude držali u
neznanju, pokorene. Deo sistema je i obrazovni sistem. Njegov najvažniji
deo u poslednjih sto godina. A mi, profesori, sluge smo tog sistema, prema
onome što Ajk govori.
Da nastavim? :ceka:
 
Naravno da treba ubaciti i program o pop kulturi, ali fakultativan, da se ne ocenjuje. To bi bio balans između nužnog i poželjnog u obrazovanju.
Kvaka 22 u današnjoj školskoj edukaciji je ta što oni koji osmišljavaju taj program i spisak obavezne lektire razmišljaju na način regresivne negativne selekcije.
Što će reći, smatraju da većina klinaca NIKAD VIŠE nakon škole neće doći u dodir sa pomenutom lektirom, pa kao vele "hajde sada da im munemo, postoji nada da barem neko nešto razbere vezano za suštinu ovih knjiga"... Danas, ovo razmišljanje moralo bi biti podvrgnuto strogoj kritici demografsko-sociološkog trenda. To je posao za sociologe i kulturologe, prema čijim izveštajima bi trebalo biti uobličen školsko-obrazovni program. Sve drugo samo stvara negativnu povratnu spregu...
 
Treba ih i primoravati da ih nešto zanima, jer dobijamo tik-tok generaciju, kojoj pažnju drži do 10 sekundi i onda svajpuju.

Doslovno se sve svelo na swipe, tako se biraju partneri na mrežama, tako se biraju klipovi, muzika... Čak sam provalio na radiju da ima neka stanica pušta našu muziku, pušta po pola pesme... Ne mogu više da dočekaju ni celu jednu da čuju.

Ako dete teras da radi nesto samo ce to vise zamrzeti. Praksa pokazala milion puta..

Treba im dati opciju a ne forsirati ruske klasike od malih nogu I knjige koju su za dete od 15god teske za razumevanja.
 
Većina vas, kao i ja se školovala po modelu obavezna lektira, sa istim naslovom generacijama. U poslednjih par decenija se to izmenilo, svake godine imamo pravo izbora lektire sa predloženog spiska, a na tom spisku se nalaze dela za koja nastavnik proceni da mogu da budu adekvatna za decu određenih uzrasta, tako da sada se mogu pronaći i Hari Poter ili dela naših pisaca koji su aktuelni i deci zanimljivi. Inače tema o muzici mi se sviđa ,ali bi to mogla biti neka slobodna aktivnost, jer ne vole ni sva deca tu vrstu muzike kao što ne vole ni sva deca čitanje lektire.
 
Poslednja izmena:
Slažem se. Ja obaveznu lektiru nisam ni čitao. Ironija je da jedno vreme oko 7. razreda osnovne škole nisam što se kaže "izlazio iz biblioteke", puno sam počeo da čitam ali za školu kad god je to bilo moguće, preskakao sam.

Pre neki dan sam se zamislio oko "Malog Princa", lektira za IV razred osnovne škole, definitivno prerano.
Tema 'Mali Princ' https://forum.krstarica.com/threads/mali-princ.1005985/
Ili je za tebe definitivno prekasno da sada čitaš Malog Princa?

Ako u njegovom svetu nacrtana ovca oživi, odakle je on?
Ako on mora da umre u ovom svetu da bi se vratio u svoj
svet, poruka nije da treba izvršiti samoubistvo, nego da
smrt nije kraj.


Mnogo je veća tragedija Bela Griva. Moje dete je na kraju
plakalo i ponavljalo ''Zašto? Zašto?''. Pa sam mu rekla da je to
samo zato što je pisac bolestan. Jer nikakvog drugog razloga
nema.
 

Back
Top